מפחדות לאבד שליטה ומזומנים? כך תערכו נכון לחודש הקניות

קיילי ג'נר | צילום: צילום מסך מעמוד האינסטגרם הפרטי
קיילי ג'נר | צילום: צילום מסך מעמוד האינסטגרם הפרטי

נובמבר ידוע כחודש השופינג העולמי עם לא מעט ימים של הנחות ומבצעים. איך תוודאו שאתן יוצאות מהחודש הזה בשלום, בלי לפשוט רגל ועם קניות מוצלחות בלבד? כל מה שצריך לעשות כדי להגיע ערוכות

88 שיתופים | 132 צפיות

חודש נובמבר מגיע, ואיתו שלל הנחות, מבצעים ופסטיבלי קניות. נראה שלאן שלא תסתכלו, איזה מייל שלא תפתחו ואיזה סמס שלא תקבלו – תמצאו שם מבצע מפתה במיוחד. התעשיות כולן נרתמות מדי שנה בנובמבר לחגיגות: קוסמטיקה והלבשה, אלקטרוניקה, רהיטים ואפילו מנויים לקורסים. כולם מנסים לעלות על הגל הזה שנקרא "חודש הקניות", ולהרוויח ממנו כמה שיותר. אלא שנובמבר לא תמיד היה מזוהה עם צרכנות מטורפת.

הכל התחיל בבלאק פריידי, בעברית – "יום שישי השחור", אותו יום שפותח את עונת השופינג בארצות הברית שמתקיימת מדי שנה בין חג ההודיה לחג המולד – שני מועדים מעבר לים שמזוהים עם חלוקת מתנות. בישראל אוהבים לייבא מנהגים מחו"ל, וכך קרה שהבלאק פריידי עשה לעצמו אינטרפרטציה לגרסה מקומית. מיד עם תום יום שישי השחור, מגיע ה"סייבר מאנדיי" – יום שני שאחרי חג ההודיה, שמטרתו לעודד אנשים להמשיך עם הקניות, גם אחרי שרכשו מתנות לחג. האמצעי: הנחות ומבצעים.

פסיכולוגית, חוויית ההפסד היא קשה יותר לבני האדם מחוויית הרווח, ולכן לא קל לנו להתמודד עם סלוגנים כמו: '72 שעות אחרונות לסייל'

 

במזרח לא נשארו חייבות לחגיגת הקניות האמריקאית והשיקו יום משלהם – יום הרווקים הסיני. את ה"חג" הזה, אם אפשר לקרוא לו כך, מציינים מדי שנה ב-11.11. ההסבר: תאריך שמורכב מארבע ספרות 1, כשכל אחת מהן מייצג איש בודד, הלוא הוא – הרווק (או הרווקה, כמובן). מה הקשר בין זה לבין קניות? אולי איזו פסיכולוגיה בשקל על הנחמה שבגיהוץ האשראי. הטרפת הזו גרמה גם לישראלים לרצות להצטרף למשחק, וכך נולד לו "שופינג איי.אל", שהוא הגרסה המקומית ליום שכל כולו הנחות, מבצעים וקניות, ומתקיים לכאורה רק באונליין (אבל לא באמת, כן?). התוצאה, כמו שאתן מבינות, היא ארבעה ימים של הנחות. בפועל, מדובר בחודש שלם שמעודד קניות, שגם החזק שבאדם יתקשה לעמוד מולו, בטח אם הוא מצא את עצמו איזה לילה בגלילה אינסופית ברשתות, שמובילה בסופו של דבר לקניית גחמה שבבוקר לא זוכרים אותה במקרה הטוב, ומתחרטים עליה לחלוטין במקרה הפחות טוב.

הייצור ההמוני של פלסטיק וטקסטיל מכלה משאבים הולכים ונגמרים של כדור הארץ וערימות הפסולת מכל האריזות מזהמות כל חלקה טובה

 

אל מול חגיגות הקניות העוצמתיות האלה של נובמבר, נעמדות בשנים האחרונות תנועות חברתיות שמבקשות להפנות את הזרקור להשלכות של תרבות הצריכה. הייצור ההמוני של פלסטיק, טקסטיל ושאר מוצרים מכלה משאבים הולכים ונגמרים של כדור הארץ, וערימות הפסולת מכל הקרטונים, האריזות והמוצרים הישנים שנזרקים, מזהמות כל חלקה טובה. בזמן שדיונים אקולוגיים יכולים להימשך מפה עד הודעה חדשה, המבצעים המפתים ממשיכים להציף אותנו. אז מה עושים? מגיעים לחודש הקניות מוכנים. אפשר ליהנות מההנחות, אבל צריך להשתמש בהן בחוכמה. חשוב שתדעו שפסיכולוגית, חוויית ההפסד היא קשה יותר לבני האדם מחוויית הרווח, ולכן לא קל לנו להתמודד עם סלוגנים כמו: "72 שעות לסייל המדהים הזה, שאחריו תפספסו את ההזדמנות לרכוש פריט בלתי נחוץ בעליל בזול". ההתמודדות הזו באמת ובתמים קשה, זה ידוע ונבדק מחקרית, ולכן חשוב שתכינו את עצמכן לכל הפרסומות המפתות, כי זה לא הולך להיות קל.

>> Shopping IL: ההנחות המשתלמות למוצרי טיפוח

הנה מספר כללים שיעזרו לכן לעבור את חודש נובמבר בשלום:

רשימת קניות וסדר עדיפויות

כתבו לעצמכן את כל הפריטים שאתן באמת צריכות לרכוש, ותשמחו לנצל את ההנחות לטובתם. נשברו לכן משקפי השמש? חייבות בלנדר במטבח? כתבו כל מה שאתן באמת, אבל באמת, צריכות. הרשימה הזו תעזור לכן לעשות סדר בראש, לחפש את המבצעים הרלוונטיים אליכם ולהימנע מרכישות לא באמת נחוצות, שנובעות רק מהחשש הפסיכולוגי לפספס איזה סייל משתלם. כדי להכין את רשימת הקניות האולטימטיבית, חשבו היטב מה נחוץ לכן בבית. למשל, כשמדובר בבגדים, מומלץ לעשות קודם סדר בארון ולראות מה כבר יש ומה חסר. לפעמים אחרי הסדר נגלה פריטים ששכחנו מקיומם, וכמעט קנינו אותו הדבר בדיוק. לצד זה, בדקו שברשימה שלכן אין פריטים שדורשים "קניות המשך", שרק יהפכו את הרכישה להרבה יותר יקרה. התלהבתן ממגפיים אבל הם הולכים נהדר רק עם סקיני ג'ינס שאין לכן בארון? אולי כדאי לוותר. אחרי שהכנתן רשימה שכוללת את כל הדברים שאתן צריכות ורוצות לרכוש בחודש הקניות הזה, סדרו ומספרו אותה מהדבר הכי חשוב ונחוץ ועד הדבר שלא יקרה שום דבר אם תצטרכו לשרוד עוד שנה בלעדיו.

אספו את המחירים הקודמים

יש לכן רשימה ואתן יודעות מה חשוב לכן לקנות העונה? מעולה. רגע לפני ירידת המחירים, נסו לבדוק מה המחיר הנוכחי שלהם. זה לא סוד שלפעמים חברות מעלות את המחיר רק כדי להציג אותו לכאורה כזול יותר בסייל. בדקו את המחירים הנוכחיים בחנויות השונות, וכך תוכלו להשוות למחיר שיוצג עליהם ברגע המבצע. בהחלט יכול לקרות מצב שההנחה מהמחיר שהוצע טרם הסיילים כמעט ולא מורגשת, ולכן אין מה למהר ולקנות דווקא עכשיו.

שגעת הקניות של חודש נובמבר | צילום: ShutterStock
שגעת הקניות של חודש נובמבר | צילום: ShutterStock

ערכו סקר שוק

חודש הקניות התחיל והסיילים בעיצומם. רגע לפני שאתן מוסרות את כרטיס האשראי, כדאי לבחון את מה שמציעים המתחרים. כל החנויות לוקחות חלק בחגיגה, אבל כל אחת מספקת הנחות על מוצרים אחרים ובגבהים שונים. כיוון שאין אחידות וחשוב לנו למצוא את העסקה המשתלמת ביותר, היו חכמות ובדקו את המוצר בחנויות השונות – הן הפיזיות והן באונליין. קחו בחשבון נתונים כמו תוספת עלות משלוח, ימי המתנה לחבילה ומידע קריטי כמו אחריות, וקבלו החלטה איפה הרכישה הכי משתלמת עבורכן בכל הפרמטרים.

>> Shopping IL: עשרה פריטים בהנחה שיסגרו פינה בארון

הרשו לעצמכן פינוק אחד

אי אפשר לדרוש מבני האדם איפוק ב-100%. ממש כמו "ארוחה מותרת" בדיאטה, כך גם בחגיגת הקניות יש "רכישה מותרת". כדי לא להישבר וליפול לטירוף בזבוזים בלתי נשלט, אפשרו לעצמכן מוצר אחד או שניים שהם תוצאה של גחמה ולא תכנון מקדים. ברגע שתקציבו לעצמכן מוצר אחד כזה, בכל פעם שתרצו לקנות משהו שלא היה בתכנון תזכרו שמותר לכן לחרוג מהרשימה רק במוצר אחד, מה שיגרום לכן להשתהות ולחשוב אם זה באמת המוצר שעליו אתן מעוניינות לבזבז את ההקצאה. בסופו של דבר, גם ההשתוללות צריכה להיות מתוכננת, כדי למנוע פשיטת רגל.

אם תאמצו את כל הכללים הללו, מחכה לכן חודש קניות פורה ואיכותי, כזה שבסופו תוכלו באמת ליהנות מהקניות שעשיתן ולשדרג את חייכן במוצרים שרציתן, שהייתן צריכות – ובמחירים הכי טובים ומשתלמים. עסקאות טובות הן חשובות גם לנו, לטובת חשבון הבנק כמובן, אבל גם לטובת כדור הארץ. כי אם אפשר לצמצם קצת את הצריכה, דווקא בחודש הכי צרכני שיש, למה לא? הנינים שלכן כנראה יודו לכן על זה.

>> נהנתן במבצעי נובמבר? עכשיו תשלמו