תיראו מופתעות: ישראל דורגה במקום האחרון בשוויון מגדרי

נתניהו וסמטוריץ' בטח לא מופתעים מנתוני ה-OECD | צילום: RONEN ZVULUN/POOL/AFP via Getty Images
נתניהו וסמטוריץ' בטח לא מופתעים מנתוני ה-OECD | צילום: RONEN ZVULUN/POOL/AFP via Getty Images

דו"ח חדש של ה-OECD מצייר תמונה עגומה בכל הנוגע לשוויון מגדרי במדינת ישראל. החשש האמיתי הוא שלא רק שאנחנו לא במגמת תיקון, הממשלה הנוכחית רק תגביר את האפליה כלפי נערות ונשים

88 שיתופים | 132 צפיות

שחר של עוד יום חדש ומדאיג במדינת ישראל: הבוקר פרסמו ב-ynet (הדר גיל-עד, 28.5.2023) את ממצאי שנת 2023 במדד שבוחן את מידת האפליה כלפי נשים במסגרת החוקית והנורמטיבית במדינה (SIGI – Social Institutions & Gender Index). התוצאות מחפירות: ישראל דורגה במקום האחרון בשוויון מגדרי בהשוואה למדינות ה-OECD, לצד יפן, ובציון אפליה כפול ביחס לממוצע במדינות המתקדמות.

>> הסכמות בחסות הנשיא חייבות לכלול ייצוג נשים

הדו"ח בוחן אילו חוקים, נורמות חברתיות ופרקטיקות מגבילות את הזכויות והאפשרויות שבפני נערות ונשים. חשוב לציין שמרבית הממצאים מהדו"ח העכשווי לא נוגעים לפעולות הממשלה הנוכחית, שכן הנתונים שנאספו עבור כתיבת הדוח הם מחודש מרץ 2022 עד לחודש פברואר 2023. ואכן, למרבה הצער, הממשלה הקודמת בחרה לעשות מעט מאוד לקידום שוויון מגדרי. אבל אם הממשלה הקודמת אופיינה באדישות, סדרי עדיפויות נמוכים בנושא ועצימת עיניים, הממשלה הנוכחית והקואליציה הנוכחית – כולל מסמכי ההסכמים הקואליציונים שכוננו אותה – פועלות במלוא הקיטור כדי להגביל נשים באופן אקטיבי ולהעמיק פערים מגדריים בפרקטיקה ובחקיקה.

זאת בשורה קשה מאוד לכל מי שלא אוחז בשלטון, ונשים מכל הסוגים וקבוצות האוכלוסיה ישלמו בגינה מחיר יקר מאוד

 

האינדקטורים שנבחנו בדו"ח מחולקים ל-4 קבוצות: אפליה במסגרת המשפחתית, מוגנות וביטחון אישי (כולל זכות האישה על גופה וגישה להפלות), גישה למשאבים פיננסיים ומיצוי חירויות אזרחיות.

אחד הנתונים הבלתי נתפסים ביחס לישראל הוא שזאת הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בה נישואים וגירושים אזרחיים, מה שמייצר אפליה משמעותית במסגרת המשפחתית. האחיזה של הממסד הדתי כל כך הדוקה, שגם כשחוקקו את חוק שיווי האישה, בשנת 1951, החריגו מההגנה והשוויון לנשים באופן מפורש את הדין האישי, שעוסק בנישואים וגירושים. הממשלה הנוכחית רוצה להרחיב את הסמכויות שניתנות לבתי הדין הרבניים, ולהחליש ולהגביל במקביל את בתי המשפט האזרחיים, שמחויבים לערכי שוויון ומניעת אפליה.

והנה עוד חלק מהדברים אותם מעוניינת לקדם הממשלה הנוכחית: לאפשר לעסקים להימנע מאספקת שירותים ומוצרים בשל אמונה דתית, להתיר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, להחמיר ענישה כלפי פוגעים מיניים על רקע לאומני בלבד, לממן הנצחה ממלכתית עבור מי שיש נגדו תלונות קשות על אונס (רחבעם זאבי), להרחיב את מספר כלי הנשק במרחב הציבורי שאחר כך הורגים אותנו באמצעותם בבית, לקדם חקיקה שקובעת עונש מאסר על לבוש לא צנוע בכותל, לחזק זהות יהודית מתבדלת ומפלה במקום אוהבת אדם.

הנה מקצת הדברים שהממשלה הנוכחית לא מעוניינת בהם: למנות נשים לתפקידים בכירים, להצטרף לאמנת איסטנבול שנועדה להגן על נשים מפני אלימות, לייצר הזדמנויות עבור כלל האזרחיות והאזרחים לשיגשוג.
אם הממשלה הזאת תמשיך בדרך שבה כבר התחילה לצעוד ותממש את מאוויה, ישראל תיכבש בידי שמרנות רדיקלית, שבה גברים דתיים ויהודים שולטים שליטה חסרת מעצורים בזכויותיהם של כל השאר. זאת בשורה קשה מאוד לכל מי שלא אוחז בשלטון, ונשים מכל הסוגים וקבוצות האוכלוסיה ישלמו בגינה מחיר יקר מאוד.

הכותבת היא יועצת ומרצה בתחומי מדיניות ומגדר, בעלת הפודקאסט "היום שאחרי המחאה". לשעבר מנכ"לית שדולת הנשים בישראל