תשכחו מטיקטוק: כך תרתמו את הילדים לעזור במטלות הבית

למעורבות ילדים במטלות הבית יש חשיבות רבה | צילום: Shutterstock
למעורבות ילדים במטלות הבית יש חשיבות רבה | צילום: Shutterstock

למעורבות ילדים במטלות הבית יש חשיבות רבה. אספנו פתרונות טכנולוגיים שיעשו לילדים חשק להירתם, וגם טיפים חשובים עכשיו כשהם חוזרים ללימודים ולשגרה

88 שיתופים | 132 צפיות

החופש הגדול הסתיים והילדים חזרו לבתי הספר ולגנים לאחר חודשיים בהם בילו את רוב שעות היום בבית ללא מסגרות, דבוקים למסכים, מצלמים אתגר טיקטוק חדש או מעלים סטורי. אבל תופתעו לגלות שדווקא הסמארטפונים והמכשירים השונים אליהם הילדים נמשכים, יכולים לסייע להם לקחת חלק ולגלות אחריות באחד הדברים החשובים עבורנו ההורים – מטלות הבית. החזרה לשגרה היא בדיוק ההזדמנות לעשות את זה. ד"ר ניבה דולב, דיקנית הסטודנטים במכללת כנרת, מסבירה על החשיבות החינוכית של מעורבות ילדים במטלות הבית, ואסף מוטלו, מנהל מוצר בוש, סימנס וקונסטרוקטה, מספר על הטכנולוגיות שמלהיבות ילדים ורותמות אותם לקחת חלק במטלות השונות.

>> הרבה יותר מבייביסטר לחופש: כך הקשר עם סבא וסבתא תורם לילדכם

"הנושא של מעורבות ילדים במטלות הבית, או כמו שלעיתים קוראים לו עזרה של ילדים בבית, הוא נושא שנידון שנים בהקשר לגידול ילדים", אומרת ד"ר דולב, "מדובר בסוגיה שרלוונטית לאורך כל השנה ולאורך כל שנות התפתחותם של הילדים והילדות. תחילת שנת הלימודים, שמהווה שלב נוסף בתהליך הבגרות, היא הזדמנות טובה לסגל להם הרגלים שכאלה. ככל שמתחילים בגיל צעיר יותר, ההרגלים ישתרשו מהר יותר, והתרומה תהיה משמעותית יותר". 

"ילדים קטנים ממש אוהבים לעזור", מספרת ד"ר דולב, "הם אוהבים לשחק בדברים של גדולים כמו מטאטא ויעה, מגב וסמרטוט, ולחקות את מה שאנחנו עושים. זו הזדמנות פז להתחיל כי אחרת זה דועך וקשה יותר להעיר את הנכונות, קצת כמו הסקרנות של ילדים קטנים שנוטה לדעוך דועכת בגיל בית הספר אלא אם משמרים אותה". 

משחקים של גדולים

אסף מוטלו, מנהל מוצר בוש, סימנס וקונסטרוקטה מסביר כי "שואבי אבק אלחוטיים יכולים להיות כלי מדויק המאפשר לילדים לעזור בבית וגם מספק להם תחושת משחק. מדובר במוצר שהילדים, אפילו הקטנים, יכולים להחזיק ולתפעל בקלות. כיום קיימים שואבי אבק מתקדמים שניתן לנצל דרכם את הפונקציות הקיימות ליצירת עניין בקרב הילדים, כמו תאורת LED  ומצבי שאיבה שונים. אפשר לנצל את הפיצ'רים הללו לעידוד הילדים לשאוב את האבק המצטבר".

חשוב לזכור – הילדים לא יעשו הכל מושלם והרבה פעמים נצטרך לעשות את העבודה אחריהם שוב, אבל המטרה היא לא בהכרח בית מבריק כמו בפרסומות או בגדים מקופלים בארון כמו בחנות יוקרה."צריך אורך רוח וויסות עצמי מצידנו, לא להעיר או ליצור דמורליזציה, כן לעזור באופן זורם ולא שיפוטי ולבנות את תחושת המסוגלות והביטחון שלהם, כמו גם את המיומנות עצמה", מדגישה ד"ר דולב.

ילדים קטנים אוהבים לעזור. אל תתרגלו לזה יותר מדי | צילום: באדיבות בוש
ילדים קטנים אוהבים לעזור. אל תתרגלו לזה יותר מדי | צילום: באדיבות בוש

שותפות, בחירה וגיוון

"בכדי ליצור מוטיבציה פנימית, קיימים מספר עקרונות חשובים: לקיחת חלק בתהליך, שותפות, בחירה וגיוון. לכן חשוב לשתף את הילדים, לאפשר להם להיות חלק מהתהליך ותכנונו. לשאול מה מהמטלות שהם רוצים לקחת על עצמם, לתת בחירה ועצמאות במועדים בהם יבצעו אותה, ותשתדלו לא לשבת להם על הוריד יותר מדי", מסבירה ד"ר דולב. 

אחת הדרכים לאפשר לפרקטיקה זו להתממש היא לנצל את העובדה שהמתבגרים בכל מקרה לא משחררים מהסמארטפון, ובאמצעותו הם יכולים להפעיל את המוצרים החכמים שבבית שלהם. מוטלו מסביר "כיום מוצרי חשמל רבים הפכו לחכמים כמו הטלפונים או הטלוויזיות בהם משתמשים הילדים כדרך קבע. למשל, מדיחי כלים או מכונות כביסה המתחברים לאפליקציה שמאפשרת להפעיל אותם מרחוק, גם בזמן שהם מבלים בחדר. לדוגמה יכולים המתבגרים לבחור בתוכניות כיבוס שונות בהתאם לפריטים ששמים במכונה וכך לעודד עצמאות ולקיחת אחריות על הכביסה של הבית. כמו כן, בשלב הראשוני, כדי להקל על הילדים, קיימות גם פונקציות מובנות הממליצות על התוכניות המתאימות ביותר עבור הכביסה כך שתהיו בטוחים שהבגדים יצאו נקיים וכל מה שצריך לעשות זה להפריד צבעים לפני".

תופעת ה"אחר כך"

ד"ר דולב מתייחסת לעניין נוסף שמעסיק את כולנו, סוגיית הדחיינות: "ילדים לרוב לא מתנדבים בחדווה לעזור בבית, מתווכחים, מסרבים או דוחים לאחר כך שלא תמיד מגיע. לנו ההורים אין כוח להילחם איתם ולהיכנס לחיכוכים ומתחים בבית, במיוחד לא אחרי יום עבודה ארוך". מוטלו מציע להפעיל את המתבגרים לעזור במטלות הבית באמצעות מכשירים שיחסכו להם זמן ועבודה. "ישנן מכונות כביסה עם טכנולוגית ה-I-Dos ,מאפשרות מינון אוטומטי ומילוי של מגירת חומרי הכביסה בנוזל ובמרכך רק פעם ב-20 כביסות, מה שיחסוך להם הרבה עבודה. יתרה מזאת, מכונות הכביסה מסוג זה הן חסכוניות וחכמות, שוקלות את תכולת התוף, מזהות את סוג הבדים וניתנות גם להפעלה מרחוק על ידי אפליקציה". 

ילדים מבשלים

אחד האתגרים המשמעותיים עם ילדים הוא תחושת השעמום שגורמת להם לאכול הרבה ממתקים וחטיפים לאחר שחוזרים משעות ממושכות בבית הספר. אך אל חשש, גם למקרה זה יש פתרון המבוסס על תאוריות האמפתיה: "לפי התאוריה ילדים למדים כיצד להתנהל בהתאם לחוויות החיים. אם הילד יתרגל להמשיך בענייניו בזמן שהוריו טורחים בעבודות הבית מסביבו, הוא ילמד שהוא מרכז העולם ושמה שחשוב זה מה שטוב ונוח לו" מסבירה ד"ר דולב. "אחד הכלים שחוקרים מציעים לפיתוח אמפתיה אצל ילדים היא השתתפות במטלות הבית, בעזרתה הילד יודע להיות חלק מקבוצה, נותן ולא רק לוקח והופך לחבר תורם". בין מטלות אלו יכולה להיות גם ההשתתפות בהכנת הארוחות המשפחתיות, שיכולה להפוך לחוויה משותפת של ההורים והילדים.

מוטלו מציע להשתמש במוצרי חשמל עם פיצ'רים נוחים וידידותיים לילדים. "ילדים מאוד אוהבים לאפות במטבח, לייצר עוגיות בצורות או עוגות בטעמים שונים. תפעול של מיקסר מצריך כמובן מבוגר אחראי, והיום קיימים מיקסרים עם משקל שהילדים יכולים לראות ולשים כמויות מדויקות של הרכיבים ישר לתוך המיקסר, ובכך גם ללמוד על יחידות מידה. מכשיר נוסף שיכול להתאים לשימוש במטבח הוא מוט בלנדר, המאפשר הכנה קלה גם עם רכיבים קשים במיוחד. מרביתם במשקל קל במיוחד, נוחים לאחיזה קלה ובטוחה, כך שגם הילדים יוכלו לתפעל את המכשיר בקלות. בנוסף, בחלק ממכשירי המוט בלנדר ישנו אביזר ייחודי של משאבת וואקום המסייע לשמירה על המזון לאורך זמן. בתום הבישול ניתן לשים את המזון המוכן במיכל אחסון הייעודי להוציא ממנו אוויר באמצעות המשאבה וכך הילדים יוכלו להכין לעצמם אוכל למהלך השבוע כשיהיו רעבים בצורה עצמאית". 

לסיכום, מציינת ד״ר ניבה דולב כי העידוד קשור גם לתחושת ההצלחה, ומזכירה לתת חיזוקים חיוביים שיגרמו לרצון של הילדים להמשיך ולהיות מעורבים, יבנו את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות. "המטרה שלנו היא יצירת מוטיבציה פנימית, שתוריד את הצורך בנדנוד, ותהפוך להרגל, הרגלים הם כוח חזק בחיי אדם וקשה לשנות אותם. כשההרגל הוא הרגל חיובי, טוב שהוא יציב האם זה יהיה קל וחלק? לא בהכרח. אבל זה בהחלט שווה את ההשקעה, אפילו הכרחי אם אנחנו רוצים לגדל ילדים המוכנים לחיים והחשים חלק מהמרקם המשפחתי".

>> טו קול פור סקול: הצטיידות בסטייל לקראת החזרה לבית הספר ולגן