יוצאים לטיפול בגינה

עבודה בגינה מפחיתה חרדות, מזרזת החלמה מניתוח ואף מסייעת לסובלים מבעיות פסיכיאטריות או ממצבי משבר. על תרפיה בגינון

88 שיתופים | 132 צפיות

שהייה בחיק הטבע, ההתבוננות בעצים ובצמחים, הגידול והטיפוח של שתילים ופרחים משפיעים באופן חיובי על רוחו ונשמתו של האדם, תורמים להרגשתו הפיזית והנפשית ומשפרים את איכות חייו, כך אומרת אומרת לינדה סלומון, תרפיסטית באמצעות גינון. היא מרכזת קורס תרפיה בגינון של סמינר הקיבוצים, מלמדת ומעניקה הדרכה אישית וקבוצתית למטפלים באמצעות גינון טיפולי.

סלומון, ארגונומית ובעלת תואר שני בתרפיה באמנות, מטפלת בבני נוער בגילים 12-21 בבית ספר לחינוך מיוחד בקיבוץ גבעת חיים. בני הנוער סובלים מקשת רחבה של קשיים רגשיים, המתבטאים בקושי ביצירת קשר, בתקשורת על רצף האוטיזם, באיי קיו גבולי ובלקויות למידה. עוד היא מטפלת במבוגרים סיעודיים הסובלים מקשיים קוגניטיביים ופיזיים בבית פרוטאה בהרצליה.

"גינון טיפולי הוא תהליך שמשתמשים בו בצמחים, בגננות ובקרבה המולדת של אנשים לטבע במסגרת תוכניות טיפול ושיקום", אומרת סלומון, "התחום מתבסס על האפקט התרפויטי שיש לטבע, לצמחים ולגינון, הנובע מתופעה המכונה ביופיליה (אהבת הטבע)".

מסייע בהתאוששות מניתוח

ניצניו של תחום הגינון הטיפולי ניבטו לפני כמאה שנה בארצות הברית בתחום בריאות הנפש. במוסדות פסיכיאטריים, שהיו ממוקמים מחוץ לעיר בנוף פסטורלי והעסיקו את נפגעי הנפש בעבודות גינון, הבחינו שעבודת האדמה מרגיעה את החולים ומשפיעה עליהם לטובה, ובעקבות כך החלו לתכנן עבודות גינון יזומות עבורם.

באנגליה נולד התחום במלחמת העולם הראשונה (1916), שבעקבותיה רבים נפגעו פיזית וסבלו מנכויות שחייבו שיקום פיזי. הצוות במוסדות השיקום נוכח שבמקום לתת לנשים ולגברים עבודות יד כדי לחזק את המוטוריקה שלהם, עבודות גינון תרמו באותה מידה לאפקטיביות של הטיפול והתקבלו בברכה על ידי גברים.

מחקרים שנעשו במהלך השנים בגינון טיפולי (רובם נעשו בארצות הברית באוניברסיטת קנזס, וכן בשוודיה ובבריטניה) הוכיחו שהקרבה לצמחים מזרזת התאוששות מלחץ, מירידה בלחץ הדם ומניתוח, ומפחיתה את רמת החרדות. "מחקרים הוכיחו שאדם המתאשפז לצורך ניתוח בבית חולים ושוהה בחדר עם צמחייה ירוקה מתאושש מהר יותר", אומרת סלומון.


הגידול והטיפוח של שתילים ופרחים תורמים להרגשה הפיזית והנפשית

מענה לסובלים מדיכאון

תוכניות לגינון טיפולי מיושמות במגוון מקומות – במוסדות גריאטריים, בבתי חולים שיקומיים, בבתי חולים פסיכיאטריים, בהוספיסים, בבתי ספר לחינוך מיוחד, בבתי כלא ועוד. מזה עשור מתקיים בסמינר הקיבוצים קורס גינון טיפולי הנמשך שנתיים, ובמהלך תקופה זו הוכשרו כ-200 מטפלים. לקורס מתקבלים בעלי תואר ראשון בלבד – רצוי בתחום טיפולי או גנני, ביולוגים, תרפיסטים, עוסקים בחינוך מיוחד ובאקולוגיה.

סולומון, המעניקה ייעוץ למטפלים, מספרת שכל מועמד עובר ריאיון במטרה לעמוד על אישיותו ולבחון אם יש לו כישורים טיפוליים כוללים. "מדובר ביכולת לשים את עצמך בצד ולהיות פנוי למישהו אחר, להיות אמפתי לזולת ולראות מבעד לקשיים של המטופל את העוצמות הטמונות בו, שכן בכל אדם מצויות גם נקודות חוזקה, ועל זה אנחנו מתבססים".

מהן הבעיות שעולות לדיון בהדרכה שאת נותנת למטפלים?
"העבודה הטיפולית היא אחראית מאוד ובודדת. על המטפל לקחת החלטות רבות לבד. פעמים רבות, במיוחד בתחילת הדרך, חובה לקחת הדרכה כדי להתמודד עם כל מיני דילמות העולות במהלך העבודה. למשל: מטופלת העסוקה כל הזמן רק בצמחי מים – מה זה אומר מבחינה סימבולית; כיצד לעזור לילד שמקפיד שכל הזרעים שהוא זורע יהיו בקו ישר, מה שעלול להעיד על משהו אובססיבי; כיצד להתמודד עם רגשות קשים העולים אצל המטפל לנוכח התנהגות אלימה של מטופל ואיך מגייסים את האמפתיה? מדובר באוכלוסייה שעלולה לעורר הרבה רגשות טעונים בקרב המטפל".

על אילו בעיות הגינון הטיפולי נותן מענה?
"לגינון הטיפולי יש הצלחות בבעיות התפתחותיות מולדות כמו פיגור שכלי, שיתוק מוחי, עיוורון, חירשות, אוטיזם. עבור אנשים שמנותקים מעצמם, כמו ילדים אוטיסטים, עבודה באדמה עשויה לחבר ולקרקע. לאוטיסטים יש גם בעיה קשה מאוד בסינון גירויים. החשיפה ההדרגתית והמבוקרת, יחד עם המטפל, לחומרים שיש בגינה – כמו אדמה, מים, צמחים, מרקמים שונים של עלים, פירות וטעמים – עשויה לעזור להם להתמודד עם בעייתם".

"הטיפול בצמחים עשוי לעזור מאוד לאדם שסובל מדיכאון, המתאפיין בתחושת פסימיות וחוסר תקווה. עצם העובדה שהוא יכול לטפל באחר, בצמח שמגיב אליו ואינו שופט אותו בדומה לבני אדם, מסייעת לו להסית את החשיבה מעצמו למשהו אחר".

"במצבי משבר יש ערך רב לגינון טיפולי. יש משהו בטיפול בצמחים ובשהייה בטבע אצל אנשים שחוו מוות של בן משפחה, גירושין או מחלה קשה ונמצאים במשבר, שמסייע להם להתמודד בתחושות הכבדות".

"משתמשים בשיטה גם לשחרור כעסים: בעזרת המזמרה, המעדר והקלשון אפשר לשחרר תוקפנות. הפיכת אדמה, עידור וגיזום הן פעולות פולשניות ואגרסיביות המהוות סובלימציה ומאפשרות להוציא הרבה אגרסיות בפעילות מיטיבה".


הגינה היא מרחב טיפולי בטוח, שבו הילד יכול להעלות תכנים המעסיקים אותו

תרומתו של הגינון לילד

"לגינון הטיפולי יש ייחוד לעומת סוגי תרפיה אחרים. בסוג הטיפול הזה עובדים עם אורגניזם חי לעומת תרפיה באמנות, למשל, שבה עובדים עם חומרים דוממים. אנשים המוגדרים כסובלים מפוסט טראומה וכאלו המתמודדים עם אובדן, יכולים לשאוב כוחות מהתבוננות בגזע עץ גדוע שמצליח לצמח ענפים חדשים".

"בנוסף, תמיד אפשר לתת משהו מתוצרי הגינה למישהו אהוב. יש תחושת סיפוק, גאווה ושמחה להעניק כמתנה עציץ או צמח תבלין".

כיצד גינון טיפולי מסייע לילדים?

"הגינה הטיפולית מהווה מרחב המאפשר צמיחה, תוך שימוש ביכולות המיוחדות של הילד, ביצירתיות שלו ובכושר המשחק שלו. כמו חדר הטיפולים, גם הגינה היא מרחב טיפולי בטוח, שבו הילד יכול להעלות תכנים המעסיקים אותו. התכנים הללו מוכלים על ידי המטפל, והטבע הוא בן בריתו של המטופל. הילד לומד לרכוש כלים להתמודדות עם קשיים העולים בטיפול".

"בניגוד לחדר טיפולים באמנות, סביבת הגינה אינה סטרילית ודומה יותר למצבי חיים אמיתיים, במובן שבו התוצר (ערוגה אישית, למשל) והפעילות מתקיימים במקום חשוף לעיני אנשים מבחוץ ומושפעים מכוחות טבע כמו מזג אוויר, מזיקים וכדומה. המטפל עוזר לילד להתמודד ולהתיידד עם חוסר השליטה בגורמים אלו, להסתגל אליהם ואף להיעזר בהם כמנוף לצמיחה. בנוסף לכך, קיימים תוצרים כגון עציץ פורח, צמחי תבלין או ירקות, שהילד לוקח עמו הביתה או נותן לאדם קרוב".