יום שני ללא בשר

שינוי קטן עושה הבדל גדול . מיקי חיימוביץ' ואביטל סבג | צלם: נועם עופרן
שינוי קטן עושה הבדל גדול . מיקי חיימוביץ' ואביטל סבג | צלם: נועם עופרן

מיקי חיימוביץ' מובילה בארץ את הקמפיין העולמי "יום שני ללא בשר". האם יום אחד של הימנעות מבשר ישנה משהו? "ועוד איך!", היא אומרת נחרצות ומסבירה כיצד שינוי קטן עושה הבדל גדול באקולוגיה העולמית

88 שיתופים | 132 צפיות

"בילדותי אהבתי בשר. כבת לאבא רומני ולאימא טורקיה, תמיד היה בבית אוכל טוב והרבה בשר. כילדה הדבר שהכי אהבתי לאכול היה חוט שדרה. היום מזעזע אותי לחשוב שאהבתי את הדבר הזה, אבל אני מודה שזה היה לי טעים", צוחקת מיקי חיימוביץ', עיתונאית ומגישת חדשות לשעבר, צמחונית אדוקה זה 22 שנה, המובילה בארץ את הקמפיין העולמי "יום שני ללא בשר" (Meatless Monday). קמפיין זה מעודד אנשים בכל רחבי העולם להפחית בצריכת בשר ולהימנע ממנו לפחות יום אחד בשבוע – בכל יום שני.

לאחרונה היא התארחה ב"מתחם לשינוי", מרכז לחינוך לחיים בריאים יותר שמנהלת אביטל סבג, מומחית לרפואה טבעית ולתזונה בריאה צמחונית וכן כתבת ב"חיים אחרים". חיימוביץ' הגיעה למתחם, הממוקם בביתה המקסים והמזמין של סבג, כדי לקדם את המיזם הבינלאומי היפה, הקורא גם לישראלים לוותר יום אחד בשבוע על אכילת בשר. מטרתה היא לשכנע אנשים בדרכי נועם לחולל שינוי קטן בחייהם שיעשה הבדל גדול בעולם מבחינה אקולוגית. חיימוביץ' מקדמת בתשוקה גדולה מאוד את המיזם. משהו בה נדלק מבפנים כשהיא מספרת עליו ומשלבת בדבריה את סיפורה האישי, ובעיקר את מערכת היחסים האישית שלה עם בשר.

כבר זכיתי לסעוד על שולחנה של סבג וליהנות ממטעמיה הבריאים בכמה הזדמנויות. סבג, אוטוריטה בכל הקשור למזון בריא, צמחוני (אפילו טבעוני) ואורגני, שמה לה למטרה להעלות את המודעות לאפשרות לאכול אוכל בריא יותר בלי להתפשר על הטעם. זה בדיוק מה שהיא מלמדת בסדנאות הבישול שלה במתחם, שבהן היא גם מארחת מומחים מתחומים שונים. המנות המעניינות שלה (ראו מתכונים), שהוגשו בכלים יפים מחמר או מעץ, עשויות להרכיב תפריט מענג ליום ללא בשר.

תאוות הבשר

חיימוביץ' מספרת כי אביה, שנטע בה את האהבה לבשר, גם לימד אותה לאהוב בעלי חיים, ונתן לה דוגמה אישית כשהאכיל את כל חתולי הרחוב. "בגיל 28 לא יכולתי עוד לעשות הפרדה בין שתי האהבות שלי, והחלטתי להיות צמחונית. הייתי 'צמחונית לא בעייתית', כהגדרתה של חמותי. בארוחות משפחתיות אכלתי את התוספות ולא עשיתי עניין מאוכל. יום אחד בלונדון קניתי ספר בישול בשם "אוכל למחשבה", במסעדה שנושאת שם זה ושגרמה למהפך בחיי. החלטתי שחשוב לתרגם אותו לעברית. במסגרת העבודה על תרגום מתכוני הספר, שוטטתי באתרי אינטרנט רבים שעוסקים בצמחונות וכך התוודעתי להיבט הסביבתי של תעשיית הבשר, שאליו כלל לא הייתי מודעת. באותה תקופה בדיוק השיק פול מקרטני בקול תרועה את הקמפיין של יום שני ללא בשר באנגליה. חשבתי לעצמי שיום אחד ארצה לקדם כאן את היוזמה הזאת", היא נזכרת.

השינוי הגדול בחייה התרחש לפני שנה ושמונה חודשים, כשהחליטה לעזוב את מערכת החדשות ולהקדיש את זמנה למיזם הזה. "חשבתי על קמפיין לאומי בשיתוף משרדים ממשלתיים, אך משנעניתי בשלילה בטענה שאין תקציבים, הבנתי שאצטרך לעשות זאת לבד". לאחר כמעט שנה של עבודה משותפת עם שתי נשים מדהימות, מאיה צוריאל וליאת צבי, פרסומאיות לשעבר שעברו לקדם קיימות ונושאי סביבה וחברו אליה לעשייה, הושק הקמפיין בארץ בנובמבר 2012, במסעדת יונה בהשתתפות מסעדנים רבים. "מאז אני מתרוצצת בארץ ומנסה לקדם אותו. יש כבר כמה שיתופי פעולה מוצלחים עם מסעדות, עם חברות היי טק ועם ארגונים שונים, שלאט לאט מסכימים לאמץ את הרעיון", היא אומרת.

חיימוביץ' אינה מנסה לכפות צמחונות אלא מציעה חלופות צמחוניות, טעימות ובריאות יותר, ואנשים יכולים להחליט בעצמם אם לאמץ את המיזם או לא. "הרעיון הוא שאנשים לא ירגישו שכופים עליהם לעשות משה ו נגד רצונם. לכן ביום שני ללא בשר יש גם מנות בשריות למי שרוצה בכך, אבל קיימת אלטרנטיבה טובה יותר. כך זה עובד בכל העולם, וממה שאנחנו רואים בשטח, יש תגובות טובות במסעדות ובחדרי האוכל המשתפים עמנו פעולה", היא אומרת.

תעשיית הבשר המזיקה

לשאלה מה כבר תשנה הימנעות מבשר במשך יום אחד בשבוע, עונה חיימוביץ' בנחרצות שזה משנה מאוד. "אנחנו שומעים הרבה בשנים האחרונות על ההתחממות הגלובלית, על פליטת גזי החממה ועל הצורך להפחית את שחרורם לאטמוספרה. מעטים יודעים שדווקא תעשיית הבשר היא המקור העיקרי לפליטת גזי חממה (18 אחוזים), הרבה יותר מהתחבורה (13 אחוזים). מדובר במכלול שלם של עובדות המצטברות לכדי תמונה אקולוגית עגומה: שטחי החקלאות העצומים הנדרשים לגידול מספוא (למשל תירס וסויה) עבור בעלי חיים בתעשיית הבשר, יערות הגשם שנכרתים כדי להפכם לשדות מרעה, הביקוש העולה למוצרי בשר ופליטות הגזים המזיקים של הבקר, החזירים והכבשים". חיימוביץ' מספרת כי על פי מומחים מובילים בעולם בתחום איכות הסביבה, ללא הפחתה בצריכת הבשר אין שום סיכוי להילחם בהתחממות הגלובלית. בעשור האחרון הצטרפו למגמת הצמחונות גם רופאים, שתומכים ברעיון מהכיוון הבריאותי, במטרה לעצור את מגפת השמנה.

"עד שנת 2008 אימץ העולם את אורח החיים המערבי המודרני, שהובילו בעיקר האמריקאים ושהתאפיין בצריכה גבוהה של בשר בקר (בעיקר כהמבורגרים) ובמנות שהלכו וגדלו. מקץ דור הייתה התוצאה איום של ממש על חייהם של מיליארדים ועל כלכלות של מדינות. המזון המתועש, שהוא נטול כל ערך תזונתי וגם מהונדס לעתים, בשילוב עם מעט מדי פעילות גופנית, גורם לכך שלראשונה בתולדות האנושות ילדינו יחיו פחות שנים מאתנו", מסבירה חיימוביץ' ומוסיפה: "ואי אפשר להתעלם מההיבט המוסרי". לדבריה, ככל שהצריכה גוברת כך הופכת התעשייה לאכזרית יותר. "אנחנו רואים בספרי הילדים את הפרות רועות באחו ואת התרנגולות מתרוצצות בחצר בחופשיות, אבל הבשר והעוף שמגיעים לצלחת שלנו אינם מגיעים ממקומות פסטורליים, אלא מחוות תעשייתיות שבהן מגדלים את בעלי החיים בצפיפות מחרידה ובתנאי גידול קשים. בעלי החיים ניזונים ממזון לא בריא שגורם להם לחלות ולכן מזריקים להם כמויות גדולות של אנטיביוטיקה. גם מלעיטים אותם בהורמונים כדי לזרז את גדילתם, וכל זה חודר לגוף שלנו". סבג תורמת לשיחה ומוסיפה כי גם מבחינה אנרגטית, אין זה בריא לאכול חיה שגודלה בתנאים כאלה ונשחטה בצורה אכזרית, כי את האנרגיה הרעה הזאת אנחנו מכניסים לגופנו.

בשנים האחרונות התעוררה המודעות לנושאים אלה, שהובילה ליוזמה הבינלאומית המבקשת מהציבור לעשות רק שינוי קטן, שיעשה הבדל גדול. "גם אם אתם אוהבים בשר ואינכם מוכנים לוותר עליו", אומרת חיימוביץ', "סביר להניח שלא תתקשו לוותר עליו פעם בשבוע. אם כל הישראלים יוותרו על בשר במשך יום אחד בלבד בשבוע, המשמעות הסביבתית תהיה שווה להורדה של חצי מיליון מכוניות מהכביש!".

מפעל מקומי של בית חולים

פרויקט ימי שני ללא בשר החל בשנת 2003 בבית חולים אחד בארצות הברית, כניסיון להתמודד עם מגפת ההשמנה ועם העלייה הדרמטית במקרי מוות כתוצאה ממחלות לב, מסוכרת ומסרטן. מארגני הפרויקט בחרו ביום שני כיום ללא בשר כי הוא היום הראשון אחרי סוף השבוע, שבו מן הסתם מרבים באכילת בשר. כך החלו להגיש בימי שני מנות צמחוניות לחולים במיטותיהם ולצוות בית החולים בחדר האוכל, ובעקבות הצלחת היוזמה אימצו אותה בתי חולים נוספים. משם המשיך הפרויקט לבתי ספר ולמסעדות נבחרות, והתפשט ברחבי ארצות הברית כ"יום שני ללא בשר".

התוצאה לא איחרה לבוא. בעוד המספרים מראים על עלייה בצריכת הבשר בכל העולם וגם בישראל, בארצות הברית חלה ירידה של 12 אחוז בצריכת הבשר. ב-2006 פרסם האו"ם דו"ח על ההשפעה שיש לתעשיית הבשר על שינויי האקלים וכך קיבל המיזם חיזוק מההיבט הסביבתי. שלוש שנים לאחר מכן הצטרף למיזם סר פול מקרטני, צמחוני אדוק כבר שנים רבות, והחל להוביל אותו באנגליה. אל מקרטני הצטרפו כמה ידוענים כגון יוקו אונו, קייט מוס, סיימון קאוול ועוד והמיזם תפס תאוצה. מאז, הקמפיין של יום שני ללא בשר הספיק להתפשט ל-20 מדינות.

לדברי חיימוביץ', השינוי ניכר גם בארץ, אף שהעמותה החלה לפעול רק לפני כמה חודשים. יש כבר כ-30 מסעדות שהצטרפו למיזם, ולאט הוא גם חודר למוסדות ולארגונים. לשאלה מאין מגיע הכסף לפעילויות היא עונה כי העמותה פועלת כיום בתקציב מצומצם מאוד, שמגיע מקרן פילנתרופית ומכמה אנשים פרטיים. כדי לגייס כספים למימון פעילות העמותה מרצה חיימוביץ' ברחבי הארץ.

ילדים הם התקווה

למרות ניצני השינוי המעודדים, חיימוביץ' חושבת שהשינוי הגדול יקרה רק כאשר הרעיון יחדור למשקי הבית הפרטיים. הדרך לעשות זאת, לדבריה, היא לחנך את הילדים: "אם הילדים ילמדו על כך בתכניות הלימוד שלהם, ותהיה להם המודעות, הם יהיו סוכני השינוי בתוך הבתים שלהם".

מפגישתי עמה קיבלתי הרושם שחיימוביץ' חיה את הנושא ומחוברת אליו בכל נימי נפשה, ונראה שהיא מתכוונת לרוץ אתו למרחקים ארוכים. לשאלתי אם נראה אותה חוזרת בקרוב לתחום התקשורת, ענתה בחיוך גדול ולבבי: "אני מקבלת כל הזמן פניות מגופים שונים, אך עוד לא נמצאה הנוסחה שתחזיר אותי לשם".

אם גם אתם מתחברים למסר ומעוניינים להצטרף ליוזמה, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא שינוי קטן בהרגלים שלכם, שיחולל את השינוי הגדול יותר בעולם. אין ספק שצעד זה דורש שינוי של החשיבה, סוג של החלפת דיסקט, אך אם לשפוט לפי הארוחה הצמחונית שסבג הגישה, זה באמת לא כרוך בוויתור כל כך גדול. אותי סבג וחיימוביץ' הצליחו לשכנע, ועכשיו כל שנותר לי הוא לשכנע את ארבעת הגברברים הפרטיים שלי, חובבי הבשר, ליישם זאת גם במטבח הביתי שלנו. www.meatlessmonday.co.il

מתכונים

המתכונים הבאים, שכללו במקור בשר, עוף או דגים, הותאמו למטבח הצמחוני וכל אחד מהם עשוי להוות תחליף מזין, טעים ומשביע למנה בשרית

סלט אטריות כוסמת אביבי

המצרכים הדרושים ל-4 סועדים

1 חבילת אטריות כוסמת סובה
2 כוסות כוסברה קצוצה
15 פטריות שיטאקי
3 כפות רוטב סויה
חצי כוס מים
כף שמן שומשום
מיץ מלימון סחוט

אופן ההכנה:
מבשלים את האטריות בהתאם להוראות היצרן. קוצצים את הפטריות לרצועות דקות, שוטפים ומעבירים לקערה. מבשלים את הפטריות במים וברוטב הסויה עד שהנוזלים מתאדים. מערבבים עם האטריות, מוסיפים את שמן השומשום, את הכוסברה ואת מיץ הלימון ומגישים.
הערה: אפשר להוסיף עוד רוטב סויה לפי הטעם.

טנגו קטניות

המצרכים הדרושים ל-4 סועדים

לקרם עדשים צהובות:
1/2 ק"ג עדשים צהובות חצויות
5 כוסות מים
1 כף כמון
1 כפית קארי
1 כף מלח גס אטלנטי
מיץ מ-2 לימוני ליים בעונה או מלימון רגיל
2 כפות שמן זית
1/4 כוס פטרוזיליה קצוצה שטופה

לקרם שעועית:
2 כוסות שעועית לבנה
4 כוסות מים
כף מלח ים אטלנטי
להגשה:
מיץ מ-2 לימונים
1 כף זעתר
3 כפות שמן זית איכותי

אופן ההכנה לקרם עדשים צהובות:
משרים את העדשים במים למשך שעה ושוטפים היטב עד לקבלת מים צלולים.
מבשלים בסיר מתאים עם המים והתבלינים במשך שעתיים או עד שהעדשים רכות מאוד. מערבבים עם מיץ הלימון, עם שמן הזית ועם הפטרוזיליה.

אופן ההכנה לקרם שעועית:
משרים את השעועית למשך 12 שעות, שוטפים, מסננים ומבשלים עם המים והמלח בסיר לחץ למשך שעה. כותשים במכתש ועלי או טוחנים גס במעבד מזון.
להגשה: מסדרים בצלחת עמוקה שכבה של קרם עדשים צהובות ומעליה שכבה של קרם השעועית. מזליפים מעל מיץ לימון, שמן זית וזעתר.

שניצלוני טופו קדיתא

המצרכים הדרושים ל-4 סועדים

200 גרם טופו אורגני
3 כפות רוטב סויה (רצוי רוטב סויה לימה אורגני)
1/2 כוס מים
כוס קמח חומוס מתובל (בחצי כפית קארי, בכמון, במלח אטלנטי ובפפריקה)
4 עגבניות
1 כף ג'ינג'ר מגורר
מיץ מלימון אחד
1 כף שמן זית
נייר אפייה

אופן ההכנה:
חותכים את הטופו לקוביות של 2X4 ס"מ. משרים בקערה עם רוטב הסויה ועם חצי כוס המים למשך רבע שעה. מקמחים את רצועות הטופו בקמח החומוס המתובל. מחממים את התנור לחום של 200 מעלות. מסדרים את הטופו בתבנית אפייה ואופים למשך 20 דקות. מרסקים את העגבניות במעבד מזון עם הג'ינג'ר, עם מיץ הלימון ועם שמן הזית.
להגשה: יוצקים שתי כפות מהרוטב ומניחים מעליהן שני שניצלונים. אפשר לעטר עם עירית או עם פטרוזיליה.

שניצלוני טופו קדיתא

דפי אורז במילוי ירקות טריים ברוטב אסיאתי

המצרכים הדרושים ל-8 סועדים

8 דפי נייר אורז
1 חבילת עירית
1 זוקיני
1 גזר
1 פלפל אדום
1 חבילת נבטי חמנייה
1 חבילת פטריות שמפיניון
1 בצל סגול
1 חבילת נבטי מונג
100 גרם צנובר
1 חבילת כוסברה
לרוטב:
4 כפות רוטב סויה אורגני
2 כפות שמן שומשום
2 כפות מיץ לימון
1 כף שמן זית
1 כוס אגוזי קשיו

אופן ההכנה:
חותכים לרצועות דקיקות את הירקות. משרים את נייר האורז בקערת מים עד שהוא מתרכך ומייבשים קלות. מניחים כף מהרוטב באמצע נייר האורז. מסדרים מעל הנייר את הירקות ועליהם מפזרים את הצנוברים. מקפלים את הצד שקרוב אלינו ומגלגלים עד שמתקבל רול. אופן הכנת הרוטב: מעבדים את כל המוצרים במעבד מזון עד לקבלת רוטב אחיד.

מוכנים להתגלגל בדפי האורז.

המתכונים באדיבות אביטל סבג, שפית, מומחית לרפואה טבעית ובעלת המתחם לשינוי, מקום לסדנאות בישול טבעוני ולאירועים שונים
לפרטים והרשמה: www.avitality.blogspot.co.il, avitality@gmail.com

**עוד בחיים אחרים:

מזונות על – הכל על מלך האגוזים

כל מה שרציתם לדעת על סרטן שד תורשתי

30 טיפים לאושר

>>עכשיו ב-BelleMode – מראה צעיר לצוואר ולמחשוף

>>עכשיו בנישה – סלון וינטג' אורגינל