סרט ב-10 שקלים: הסרטים שאסור להחמיץ ביום הקולנוע הישראלי

"שבע ברכות" | צילום: ורד אדיר
"שבע ברכות" | צילום: ורד אדיר

ביום רביעי (7.2) נוכל לתמוך בתעשיית הקולנוע הישראלית בדרך הכי שווה שיש - פשוט לצאת לראות סרט בעלות של עשרה שקלים בלבד. מתלבטות במה לצפות? קבלו 5 המלצות לוהטות

88 שיתופים | 132 צפיות

חצי שנה בלבד לאחר הפעם האחרונה, יום הקולנוע הישראלי שב לספק לקהל הרחב הזדמנות לצפות ביצירה מקומית במחיר של בקבוק קולה. ביום רביעי הקרוב (7.02) יוקרנו 26 סרטים ישראלים ב-10 שקלים לכרטיס בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. אלו המלצות לחמישה סרטים ישראלים שכדאי לכם להספיק.

>> מה רואות בפברואר? 27 סדרות חדשות ולוהטות לחורף

מלך החגיגת

ב-2003 נפוץ בתל אביב סם פסיכואקטיבי בשם חגיגת שהופק מצמח הגת ונמכר בפיצוציות. ב-2004 משרד הבריאות הכניס אותו לרשימת החומרים האסורים והסם ירד למחתרת. האיש שפיתח אותו, והרבה לצרוך אותו בעצמו, המשיך לחפש ולייצר אמפטמינים חלופיים בעלי מעמד חוקי, מה שסיבך אותו עם שותפיו העסקיים ולא שימח את רעייתו. סרטו של אורי מרנץ מגולל את סיפורו האמיתי של מלך החגיגת בכלים קולנועיים משולבים. זה מין סרט תיעודי (במובן זה שיס דוקו מושקע בו) שבו אושרי כהן מגלם את המדען החנון ומספר לצופים את סיפורו מנקודת מבטו – הווה אומר הוא לא בדיוק מספר מהימן – ודבריו מאוירים באנימציה פסיכדלית עתירת המצאות ואסוציאציות תרבותיות. זה סרט ייחודי, מפתיע ומבדר, ותל אביבי מאוד.

שבע ברכות

זוכה 12 פרסי אופיר, בהם לסרט ולבימוי הטובים ביותר, הספיק להפוך ללהיט לפני שהמלחמה קטעה את מסע הניצחון שלו. הוא עדיין מוקרן פה ושם, אבל יום הקולנוע עשוי וצריך לתת לו דחיפה מחודשת. הסרט, הנפרס על פני סדרה של ארוחות ערב של משפחה גדולה המתכנסת לרגל חתונת הבת מארי (ריימונד אמסלם, שגם כתבה את התסריט עם אלינור סלע המגלמת את אחותה) מגיש לצופים ארוחה דשנה וטעימה מאוד. מארי, שעשתה קריירה מרשימה בצרפת וחזרה להתחתן בארץ, כועסת על בני משפחתה משום שבינקותה אמה (תיקי דיין) מסרה אותה לאחותה חשוכת הילדים (רבקה בכר). הדינמיקה בין הדמויות מבדרת מאוד, ולעיתים גם כואבת. חלק מקרובי המשפחה מגולמים על ידי קרובי משפחה של צוות ההפקה, והם כה טובים כשאי אפשר להבחין בינם לבין השחקנים המקצועיים. הסצנות מרובות המשתתפים ניחנות בזרימה טבעית ואותנטית, המשולבת בכוריאוגרפיה מושלמת של השחקנים והמצלמה, והתוצאה היא חגיגה קולנועית מסעירה בניצוחה של איילת מנחמי.

>> ריימונד אמסלם: "מי שאומר שהשד העדתי לא קיים, חוטא לאמת"

הפילגש

ב-2023 סרטה של מעיין רייף היה מועמד לתשעה פרסי אופיר, בהם לסרט ולבימוי הטובים ביותר (הוא הפסיד את רובם ל"שבע ברכות"). דאנה איבגי טובה כתמיד בתפקיד אלה, מעצבת תלבושות בתאטרון שמזה ארבע שנים מנהלת רומן עם הבמאי אסף, שנשוי לאישה יפה ועשירה. כשאסף מת במפתיע שבוע לפני הבכורה של "מדיאה", כל אנשי ההפקה מתייצבים בבית האלמנה, ואליהם מצטרפת אלה, שזקוקה גם היא להתאבל (אבל רק השחקנית הראשית בהצגה, בגילומה של מונא חוה, מכירה בכך ומקדישה לה תשומת לב). לראשונה אלה מתוודעת לאישה האחרת (אנייה בוקשטיין), לאחיו של אסף (שנראה בדיוק כמותו), ולאמו הדמנטית. מדי יום היא מוצאת תירוץ להגיע לשבעה וחוצבת לעצמה מקום כאלמנה הסודית. הסרט מייצר סיטואציות לא טיפוסיות, ומוצא את ההומור שבדרמת האבל.

>> פוך ופופקורן: 8 סרטים מושלמים לצפייה בלילה חורפי

המשלחת

כבר המלצתי על הסרט הזה ביום הקולנוע הישראלי הקודם שנערך בשנה שעברה, לפני המלחמה. כמו סרטים רבים אחרים שנתקעו בקנה הוא עדיין לא יצא להקרנות רגילות ובינתיים לא ידוע על מועד הפצה עתידי, ולכן אני ממליצה עליו שוב. אסף סבן ("בית בגליל") כתב את התסריט בהשראת חוויותיו כתלמיד במסע למחנות השמדה בפולין, ויצר סרט התבגרות אותנטי ושובה לב, עם קורט אירוניה דקה. הדרמה מתמקדת בשלושה חברים טובים – עומר (יואב בבלי), ניצן (נעמי הררי) ועידו החתיך (לייב לב לוין). ניצן דלוקה על עידו ועומר חושש שהמשולש האפלטוני שלהם יתפרק. החיבוטים והרגישויות של גיל ההתבגרות מועצמות בקונטקסט של המסע הטעון בארץ הזרה, והסרט מאזן יפה בין רבדיו וטעמיו השונים, לא מעט בזכות שלושת כוכביו המקסימים. גם עזרא דגן נהדר בתפקיד סבו ניצול השואה של עומר, שמלווה את הקבוצה.

המזח

באוקטובר 2023 היתה אמורה לעלות בכאן 11 הסדרה בת חמשת הפרקים שהסרט הזה נגזר ממנה, אבל אז הגיע ה-7.10 שהזכיר לכולם את מחדל מלחמת יום כיפור, וכל התכניות השתנו. על רקע זה מומלץ לנצל את ההזדמנות לצפות בסרט הזה, שמציג את השבוע הראשון של מלחמת יום כיפור, כפי שנחווה על ידי החיילים במוצב הדרומי ביותר ליד תעלת סואץ. הדרמה נבנית סביב קונפליקט בין ערכים מנוגדים – קדושת החיים מול אתוס מצדה – המיוצגים באופן סמלי (והיסטורי) על ידי הרופא (מיכאל אלוני) שמציע לארגן כניעה מסודרת לצבא המצרי, והמפקד (דניאל גד) שרוצה להלחם עד הסוף המר. פרט לסצנות בודדות כמעט כל הסרט מתרחש באתר המצומצם של המוצב, והוא מספק חוויה רגשית אינטנסיבית מאוד. שאר אירועי המלחמה בחזית הדרומית מועברים לצופים כפי שהם נקלטים במכשירי הקשר שבמוצב, ומותירים את רישומם על פניהם של החיילים הלכודים. ליאור חפץ כתב וביים סרט מלחמה, שהוא דרמה אנושית ומוסרית מטלטלת.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר "טיים אאוט"