אל תעשי את זה! טעויות הטיפוח שעלולות לגרום לפיגמנטציה

פיגמנטציה | צילום: Shutterstock
פיגמנטציה | צילום: Shutterstock

פוצצת חצ'קון? מזל טוב, יכול להיות שגרמת לעצמך הרגע פיגמנטציה. הקוסמטיקאית קרן ברטוב מזהירה מפני כל הטעויות הנפוצות שיכולות להרוס את העור היפה שלך

88 שיתופים | 132 צפיות

פיגמנטציה היא בעיה אסתטית המטרידה נשים רבות, אבל היא ממש לא גזירת גורל. קרן ברטוב, קוסמטיקאית מומחית בכל מצבי העור, בעלת קליניקות מבוססות מכשור מתקדם בתל אביב ובלונדון וגם האישה שאחראית במו ידיה לעור של שלל סלבס – מגל גדות ורותם סלע ועד העורכות של מגזיני האופנה הכי נחשבים בעולם, האירה את עינינו בנושא. לדבריה, אמנם יש מספר גורמים ידועים לפיגמנטציה, כמו חשיפה לשמש, שינויים הורמונליים, הגיל או חבלות ופצעונים (הגורמים לפיגמנטציה פוסט דלקתית), אבל רבות לא יודעות שהיא גם נגרמת מטעויות נפוצות שאנחנו עושות, וניתן בקלות להימנע מהן.

>> התאפרת היום? תיזהרי שהדבר הזה לא יהרוס לך את העור

מהי בעצם פיגמנטציה? מדובר בכתם על העור הנוצר מריכוז של מלנין (פיגמנט כהה) במקום מסוים, וגורם לבעיה אסטטית ומראה מבוגר. לעתים אפילו לא ניתן להסתיר את הכתם על ידי איפור. אז מה אנחנו כן יכולות לעשות כדי לטפל בבעיה או לכל הפחות למנוע אותה? הנה מה שאת יכולה לעשות.

ביי ביי להוצאת השחורים והחצ'קונים

מי מאיתנו לא רוצה פשוט לפוצץ את הפצעון המרגיז הזה שאנחנו רואות במראה? אבל רגע לפני שאת עושה את זה, דעי שפעולה כזו יכולה לגרום לדלקת בעור, שתעודד ייצור מוגבר של מלנין. אחרי שהדלקת תעבור, יכול להיות שתישאר אחריה לא רק צלקת – אלא גם כתמי פיגמנטציה פוסט דלקתית.

אקנה | צילום: Shutterstock
אקנה | צילום: Shutterstock

שקלת לנסות תרופות סבתא למיניהן? תשקלי שוב

אנחנו מוצפות מכל עבר בהמלצות של תרופות סבתא, בין אם אלה מוצרים "טבעיים" (שלא בהכרח יש להם אישור ממשרד הבריאות), או טרנדים כמו חומץ תפוחים. זו פשוט טעות חמורה משום שללא אבחון זו פשוט ירייה באפלה ואין לדעת מה יתאים למי, ומה דווקא עלול ליצור נזק.

משתמשת בסבון לא עדין? הגיע הזמן לזרוק אותו לפח

ניקוי העור הוא חשוב בהחלט ואחד השלבים המרכזיים בכל ריטואל טיפוח. הכי חשוב שהסבון שבו אנחנו משתמשות יכיל חומרי לחות ויותיר את העור רך ונעים למגע. אולם, סבונים "קשים" או ניקוי יתר דווקא מחלישים את מחסום הלחות של העור, ועלולים ליצור גירוי או דלקת. כשאנחנו מחלישות את מחסום הלחות של העור, הוא לא מגן על העור במידה מספקת, וכך יכולה להיווצר פיגמנטציה.

סבון פנים של קרן ברטוב. 250 ש"ח | צילום: יח"צ
סבון פנים של קרן ברטוב. 250 ש"ח | צילום: יח"צ

המלצות מקוסמטיקאיות ורופאי עור כבר קיבלת?

לפני שנשתמש במוצרים המבוססים על חומרים פעילים, חשוב תמיד להתייעץ עם איש מקצוע מומחה בתחום. שילובים לא נכונים שאינם תואמים את סוג העור עלולים לגרום בתגובה לייצור מוגבר של מלנין ובכך להביא לפיגמנטציה. היזהרי.

לא כל קוסמטיקאית היא בהכרח המומחית

הדבר החשוב ביותר בטיפול בפיגמנטציה הוא אבחון הסוג שלה וטיפול בהתאם. חשוב מאוד שהמטפל או המטפלת ידעו ויבינו את מהות הבעיה ומהו הטיפול האידיאלי עבורך. טיפול בפיגמנטציה באמצעות טכנולוגיה שאינה מתאימה, עלול לגרום לנזק גדול יותר – כזה שיהיה קשה לאחר מכן לטפל בו. לדוגמה: שימוש בלייזרים או בטכנולוגיה מסוג פרקשיונל על פיגמנטציה מסוג מלאזמה, עלול להסתיים באסון לעור.

קרם הגנה הוא החבר הכי טוב שלך

השמש בארץ חזקה ומזיקה לעור לאורך כל השנה, ולכן באקלים הישראלי זה הכלל הכי חשוב! לא רק שחובה למרוח קרם הגנה, יש לחדש אותו מדי שעתיים (במקרים של קרינה ישירה כמו בים או בבריכה, יש לחדש את מקדם ההגנה מדי שעה). למעשה, קרם הגנה הוא הדבר החשוב ביותר לעור בשגרת הטיפוח שלנו. שימוש במקדם הגנה ימנע את הזדקנות העור ואת הופעת הפיגמנטציה. חשוב לזכור למרוח גם בחורף, גם באוטו וגם כשאת סתם הולכת ברחוב, פשוט בכל יציאה מהבית. בישראל, בה השהייה בשמש היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים, רבים, לא רק נשים, סובלים מפיגמנטציה באזורים רבים בפנים ובגוף. אגב, לעיתים כתמי הפיגמנטציה יכולים להופיע על העור לאחר שנים רבות מהחשיפה לשמש.

>> זה סוד הקסם: שמן פנים הוא הכרחי בכל שגרת טיפוח מוצלחת

ואיך מטפלות?

לא חייבות לחכות עד החורף כדי להילחם בפיגמנטציה. כיום יש תכשירים ומכשור טכנולוגי מתקדמים, המאפשרים לטפל בפיגמנטציה ולהעלים אותה גם בקיץ. חשוב לזכור כי גם כתם שטופל עלול לחזור, ואף עלול לחזור כהה יותר ולהופיע באזורים נוספים – לא רק במיקום המקורי של הכתם. אבל, בפיגמנטציה חדשה וקלה ניתן לטפל בקלות יותר, והיא תחלוף במהירות עם אבחנה וטיפול מתאימים.

פיגמנטציה | צילום: Shutterstock
פיגמנטציה | צילום: Shutterstock

מסיר כתמים: טיפולים מקצועיים ומתקדמים ששווה להכיר

1. פוטורג'וביניישן – מכשור מתקדם המתבסס על קרן אור המזהה את המלנין ומפרקת אותו, ובכך מבהירה את העור, ומטשטשת ואף מעלימה את כתם הפיגמנטציה.
2. אולטרה סאונד – טכנולוגיה מתקדמת המחדירה לעור חומרי הבהרה, וחומרים מדכאי מלנין.
3. טכנולוגיית הגנאו – קפסולות ייחודיות של הבהרה, המבוססות על רכיבים טבעיים.
4. לייזר – קרן הלייזר מזהה את המלנין ומפרקת אותו.

>> נעמי לבוב: "טיפול פסיכולוגי לא פחות חשוב מטיפול בעור"

בנוסף לטכנולוגיות השונות, על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות – מלבד הטיפול אצל הקוסמטיקאית – חובה להמשיך את הטיפול בבית עם חומרי הבהרה, מדכאי מלנין, ויטמין C וכו'.

ויטמין C הוא המפתח לטיפול בפיגמנטציה, היות שהוא נחשב לאחד מנוגדי החמצון החזקים בטבע ומעכב את תהליכי החמצון המעורבים ביצירת המלנין. נגזרות יציבות של ויטמין C חודרות ביעילות לעור והשימוש בהם בקרמים מביא להבהרה ניכרת של העור. המוצרים הללו מכילים גם חומצה אזלאית – חומצה שמקורה בחיטה, שיפון או שעורה. ריכוז של 20 אחוז שלה נחשב יעיל, והיא בטוחה לשימוש גם בתקופת ההיריון.

חומרי הבהרה מבוססים גם על חומצות אלפא וביתא הידרוקסיות – חומצות הגורמות להמסה וקילוף של תאי עור מתים (פילינג עדין), ומעודדות את תהליך החידוש הטבעי של העור. כמו כן, גם על חומצה קוג'ית – חומצה הפועלת לדיכוי האנזים טירוזינאז, ועל רטינואידים – שעם קבוצת חומרים זו נמנים חומרים שהם נגזרות של ויטמין A (כמו חומצה רטינואית, טרטינואין ואיזוטרטינואין). אלה משמשים לזירוז קצב תחלופת התאים באפידרמיס, עיכוב האנזים טירוזינאז ועיכוב פיזור המלנין מתאי המלנוציטים. השימוש בהם משפר את מצב ההיפר־פיגמנטציה.

כמו כן ישנו גם המרכיב ארבוטין – המופק מעלים מיובשים של פירות יער כמו דומדמניות, אוכמניות, חמוציות ותות יער, ופועל כמעכב פעילות האנזים טירוזינאז. אחרון הוא ויטמין B3 – הפועל להפחתת ייצור המלנין על ידי עיכוב מעבר מלנוזומים לתאים הקרטינוציטים. כמו כן, הוא בעל יכולת להעניק לחות, לחדש את העור ולעודד צמיחת תאים.

קרן ברטוב, קוסמטיקאית מומחית בכל מצבי העור ובעלת קליניקות מתקדמות בתל אביב ובלונדון

קרן ברטוב | צילום: שי יחזקאל
קרן ברטוב | צילום: שי יחזקאל