הדרך העקומה של טיקטוק למנוע שיימינג לבעלי מוגבלויות

בעלי מוגבלויות בטיקטוק | צילום מסך מתוך יוטיוב
בעלי מוגבלויות בטיקטוק | צילום מסך מתוך יוטיוב

מסנני התוכן בטיקטוק רצו למנוע פגיעה בבעלי מוגבלויות. עד כאן הרעיון חיובי. הביצוע, לעומת זאת, היה מקומם במיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

אין זה סוד שישנן לא מעט סכנות בטיקטוק: בין אם זה תכנים לא הולמים, אתגרים מסוכנים פיזית, נוער המקצין התנהגות מינית או סתם סוטים – איכשהו הכול נמצא באפליקציה הפופולרית ביותר בעולם. אך למרות שזיהינו את אותן סכנות, ואף הזהרנו מהן, לא הכול אפל בטיקטוק.

>> הורים, מודאגים בגלל טיקטוק? בצדק!

לאחרונה הזרקור בטיקטוק לא מופנה דווקא לצעירים היפים והנרקיסיסטים המזוהים עם האפליקציה, אלא לאנשים שלרוב נדחקים לשוליים: אנשים הסובלים ממוגבלויות. הכוכבים החדשים של הטיקטוק, ואלה שזוכים לתהודה ולייקים רבים עוד יותר, הם אנשים בעלי מוגבלויות, שרוב חייהם נאלצים להילחם על שוויון זכויות ויחס שווה. דווקא בטיקטוק, אפליקציה שהיא מקום מועד לפורענות ושיימינג, הם משגשגים וזוכים לקהל עוקבים רחב והרבה מאוד תמיכה.

 

אבל מתברר שהתופעה אינה נובעת משינוי חיובי אצל הגולשים, אלא דווקא באפליקציה עצמה, אחרי תגלית מפתיעה שפורסמה באתר "הזכויות הדיגיטליות בגרמניה" (German digital rights news site Netzpolitik), אתר הפועל למתן שוויון זכויות באינטרנט לקבוצות מוחלשות באוכלוסייה: אנשים בעלי נכויות, חברי קהילת הלהט"ב, אנשים בעלי משקל עודף ועוד.

בכתבה מפורטת בנושא חשפו אנשי האתר מסמכים שדלפו מתוך ספר החוקים של מסנני התוכן בטיקטוק, לפיהם נדרשו להוריד חשיפה של סרטונים בהם מופיעים אנשים ש"מועדים לבריונות ברשת". בין ההגבלות השונות נאמר למסננים להגביל את כמות הצפיות למקסימום של 10,000 צפיות, ולשמור את רדיוס הצופים למדינה ממנה יצא הסרטון בלבד. אם אדם הסובל מנכות מעלה סרטון עם האשטגים פופולריים, הוא לא ייהנה מהחשיפה, בשונה מאדם "רגיל" שיעלה את אותם האשטגים. בעצם טיקטוק החליטה להחביאם מעיניי הציבור, מתוך הטענה המוזרה משהו שכך הם "מגינים" על הגולשים שלהם.

על פי ההנחיות בחברה שניתנו למסנני התוכן, עליהם להיות ערים ל"משתמשים הרגישים לבריונות על בסיס מצבם הגופני או הנפשי". המדיניות המוזרה הזאת העלתה תהייה מקוממת: איך מסנן תוכן של טיקטוק יכול לזהות נכות של אדם מסוים ב-15 שניות של סרטון? איך אדם ללא כל רקע רפואי או פסיכולוגי יכול להחליט שאדם מסוים הוא בעל נכות מבלי להכירו? והאם עצם העובדה שנכות מסוימת נקבעת רק על פי מראה לא מוציאה את טיקטוק קצת בורים?

לאחר פרסום הכתבה טיקטוק יצאו בהצהרה שהם מפסיקים עם המדיניות המוזרה הזאת, דבר שהוריד אבן מליבם של ארגונים רבים הפועלים למען שוויון זכויות. "זה מדאיג שאנשים צעירים בעלי מוגבלויות הודרו באופן פעיל מפלטפורמה שאמורה להיות כיפית ומיועדת לכולם", הצהיר ליאם האקאט, יו"ר קרן הצדקה הבריטית Ditch the Label, הפועל נגד בריונות.

לאחר הפסקת המדיניות בתחילת חודש דצמבר החליטה טיקטוק לפעול בצורה הפוכה ודווקא לקדם אנשים הסובלים ממוגבלויות על מנת לחשוף אותם בפני קהלים חדשים ולתת גם להם אופציה להצליח ולהשתלב בתעשיית כוכבי הרשת. למרות החששות מבריונות ברשת רוב התגובות על סרטונים מהסוג הזה הן חיוביות ומחזקות.

למרות הסוף הטוב, זאת אינה הפעם הראשונה שטיקטוק מסתבכים בכל הנוגע לסינון תוכן. רק בספטמבר האחרון נחשף בגרדיאן הבריטי שטיקטוק מסננת תכנים פוליטיים בעלי אופי מתסיס כמו תמונות מהפגנות מסביב לעולם או דעות פוליטיות של גולשים. לנו נותר רק לקוות שזאת הפעם האחרונה שנשמע על מדיניות הזויה של טיקטוק.

>> מאיה לי לוי עושה שיימינג למטרידנים ברשת