מיתוג עצמי: 7 טיפים להתקדמות בעבודה ולריאיון עבודה מוצלח

למתג את עצמך בדרך לריאיון עבודה ולתפקיד הבא | צילום: shutterstock
למתג את עצמך בדרך לריאיון עבודה ולתפקיד הבא | צילום: shutterstock

את עובדת קשה, רוצה להתקדם בקריירה ולהתבלט מעל כולם? עם שיווק ומיתוג עצמי מדויק אין סיבה שלא תצלחי את ריאיון העבודה. 7 עצות שיעזרו לך להשיג את התפקיד הנחשק

88 שיתופים | 132 צפיות

"אני רוצה להתקדם בחברה לתפקיד בכיר יותר, אבל למרות שאני עובדת קשה, משקיעה, למרות שאני טובה ומקצועית, זה לא קורה. מה אני מפספסת? למה אני לא מצליחה?״, אם גם אתן מזדהות עם הציטוט הזה, הטיפים האלו בדיוק בשבילכן. לנשים רבות יש תחושה שלמרות שהן טובות במקצוע ובתפקיד שלהן, הן לא מצליחות להתקדם בארגון כפי שהן היו רוצות. אז נכון שלארגונים עצמם יש חלק לא מבוטל בכך שמתקיים אי שוויון מגדרי בנוגע לתפקידים ולשכר, אבל אנחנו נתרכז כאן בחסמי ההצלחה שקשורים בנו ומעכבים ביננו לתפקיד הנחשק: 7 טיפים לשיווק ומיתוג עצמי, שיכולים לסייע לכן להאמין בעצמכן ולהתקדם בקריירה. 

התבונני פנימה – מפי את ציר הקריירה שלך

התבונני על הקריירה שלך עד היום ובדקי איך התנהלת שם, מה הביא אותך בכל פעם לתפקיד הבא ואילו תהליכים עברת עם הזמן. מבט רטרוספקטיבי יעזור לך לתכנן קדימה.  

  • בדקי חוזקות בכל תפקיד שעשית – הצלחות הישגים, פרסים. 
  • התבונני על המעבר שעשית מתפקיד לתפקיד. למה עברת, מה היה התהליך, מה היו המטרות שלך במעבר בין התפקידים והאם השגת אותן?
  • סמני את התפקיד הכי מוצלח, הכי משמעותי ושהכי אהבת, בדקי עם עצמך מדוע.
  • סמני את התפקיד שלהערכתך פחות הצלחת בו ופחות אהבת, חשבי למה.
  •  סמני את התפקיד שנשארת בו הכי הרבה זמן ובחני מדוע. 

ערכי היכרות מעמיקה עם התפקיד

ערכי הכרות מעמיקה עם התפקיד אליו את ניגשת. בדקי מה נדרש עבורו, דברי עם אנשים, הקשיבי למי שכבר ביצע את התפקיד ובדקי מה הערכים של המקום והאם הם תואמים לשלך. יכול להיות שתגלי עליו דברים שלא ידעת ובדיוק אותם הדברים יעזרו לך לקבל אותו, או להחליט שאינך מעוניינת.

>>> בגיל 26 היא קנתה דירה בתל אביב. איך היא עשתה את זה?

זהי מהי התשוקה שלך לתפקיד 

חשוב שתדעי למה את רוצה את התפקיד, לכן לפני שאת ניגשת למכרז כדאי שתבדקי עם עצמך האם את רוצה אותו באמת, האם התפקיד הזה מעורר בך תשוקה והאם את אוהבת לעשות את סוג העבודה אליה את ניגשת. אם תהיי סגורה לגמרי לגבי זה, תוכלי גם לדבר על התפקיד מתוך אותה תשוקה. אנשים אולי לא יזכרו מה אמרת, אבל הם כן יזכרו את ההתלהבות שלך. המראיינים שלך צריכים להרגיש אותך מהבטן ולא מהראש.

תדגישי את היתרון היחסי שלך

בוודאי יש לך יתרון כלשהו על פני מועמדות אחרות, חשוב שתבליטי אותו. היתרון שלך יכול להיות יכולת אקדמית, יכולת מקצועית (תפקידים חשובים שביצעת), כישרון כלשהו (יכולות נוספות שהן ערך מוסף), התנסות ייחודית שחווית בהקשר לתפקיד (כמו התמחות במקום נחשב) וכל דבר שיכול למצב אותך מדרגה אחת מעל המתחרות. בזמן הריאיון הציגי את היתרון שלך. נסי לשלב אותו באופן טבעי לכל אורך הריאיון, במצגת הפתיחה וכמסרים מרכזיים בתשובות לשאלות כי זה הקלף המנצח שלך.

>>> "הציעי את עצמך לתפקידים גם כשאת כמעט מוכנה"

זהי מה מפחיד אותך

זה לא סוד שהפחדים שלנו מנהלים אותנו לא פעם, לכן חשוב שנתעמת עם הפחדים האלה לפני הריאיון. ברגע שתזהי בדיוק מה מפחיד אותך, תוכלי להתמודד עם הדבר. האם יש לך פחד קהל? פחד במה? האם הפחד לא לקבל את התפקיד משתק אותך? האם את פוחדת מכישלון? או אולי מהצלחה? האם את חוששת שלא ראו אותך? אולי יש לך פחד ממתחרים? לכל אחד ואחת פחדים וחששות, אבל אם ניתן להם לנהל אותנו, לא נגיע ליעדים שהצבנו לעצמנו. לכן חשוב להתמודד איתם בהקדם לבד או באמצעות איש או אשת מקצוע. 

תתכונני לריאיון

לפני כל תפקיד, נצטרך לעבור ריאיון. בהנחה וכבר התגברת על הפחדים שעצרו מבעדך, עכשיו זה הזמן להתכונן אליו. למדי את חזון הארגון – הכרת החזון של הארגון יאפשר לך לחבר אליו את המסרים המרכזיים שתרצי להעביר. ההבנה מי עומד מולך, יעשה רושם על המראיינים ויראה להם שאת רצינית ושעשית שיעורי בית. בנוסף, תכיני משפט פתיחה טוב. רושם ראשוני נוצר בתוך 7 שניות בלבד, לכן, משפט פתיחה נכון וטוב, יעניק לך נקודת פתיחה טובה. לתכונות המוצגות מיד בתחילת הריאיון או למידע הראשוני שאת מציגה, יש אפקט מכריע על הרושם הכולל ומשקל יתר בהתרשמות הכוללת. אפילו אם מידע מאוחר יותר עשוי להיות רציני יותר ואפילו סותר את המידע הראשוני, מחקרים מראים כי הרבה פעמים הרושם הראשוני אינו משתנה ואנו דבקים ברשמים הראשוניים. על כן, הרושם הראשוני הוא הרבה פעמים קריטי. הבעיה היא שתהליך הרושם הראשוני שופע עיוותים והטיות, ולכן הרושם המתגבש לא בהכרח משקף את המציאות. לכן התכונני על משפט הפתיחה שלך היטב! חזרי עליו שוב ושוב, עד שתרגישי שהכל סגור. דקלמי אותו בעל פה, כך שתשמעי את עצמך אומרת אותו, אפילו צלמי אותו באמצעות הטלפון או הזום. מה להגיד במשפט הפתיחה? מי את, מה תביאי לארגון ולמה דווקא את.

אפקט האחרונות Recency Effect 

גם בסיום הריאיון יש לך יכולת להשפיע, קוראים לזה אפקט האחרונות. זוהי אינפורמציה חזקה וקריטית שיכולה לשנות את התמונה.  לכן, הכיני משפט סיום חזק שייתן את הנוקאאוט. חשבי מה יכול להיאמר שעדיין לא אמרת ויכול ליצור אימפקט שובר שוויון – אותו תגידי בסיום. 

בין אם תקבלי את התפקיד ובין אם לא, כל הסעיפים שמנינו פה, יסייעו לך למקד את עצמך, להבין מה את רוצה ומה הייחודיות שלך ויהפכו במהרה להיות חלק מציר הקריירה שלך, גם בעתיד.

עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז
עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז

הכותבת, עינת וייסבורט, הינה יועצת ארגונית המתמחה בשוויון מגדרי, מנכ"לית ״דרך אישה״.

 

>>> קורסת מעומס משימות? כך תייצרי רשימה שתעבוד בשבילך