השנה נתחיל לחסוך! טיפים לצרכנות נבונה

כל הדרכים לחסוך כסף בשופינג | צילום: shutterstock
כל הדרכים לחסוך כסף בשופינג | צילום: shutterstock

זה לא כזה מסובך לחסוך הרבה כסף מבלי שההרגלים היומיומיים שלנו יפגעו. הילה קניסטר בר דוד, העומדת בראש מועדוני צרכנות, מציעה טיפים לקנייה חכמה ולשנה חסכונית יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

החיים במדינה היפה שלנו לא זולים, המחירים מתייקרים ומבלי שאנחנו מספיקות לשים לב, ההוצאות גדלות. בשביל זה אנחנו כאן עם טיפים שיעזרו לכן לחסוך כסף מידי חודש, מבלי שתאלצו לפגוע באיכות החיים שלכן. צרכנות נבונה היא שיטת התנהלות יום-יומית שתאפשר לכן להוזיל את עלויות המחיה, כך שתוכלו להשיג את אותו הדבר, רק במחיר נמוך יותר. לקרוא, לשמור וליישם.

התאמת יום הקניות השבועי ליום ההנחות הקבוע ברשת

ברשתות שיווק רבות בארץ יש יום קבוע בשבוע שבו הן מוכרות חלק מהמוצרים הפופולריים בהנחות ניכרות. לצורך העניין, בימי ראשון ברשתות מסוימות נמכרים הפירות, הירקות וחומרי הניקוי בהנחות ניכרות. ברשת אחרת מוצרי הבשר והגבינה נמכרים בהנחה ביום אחר.

קניית גבינה צהובה במעדניה במחירי פיקוח

בישראל קיים פיקוח מחירים על חלק ממוצרי המזון, ביניהם גבינה צהובה כמו גבינת עמק 28% או גבינת גלבוע 22%. בשל תנאי הפיקוח, נוצר לפעמים מצב הזוי שמוצר כלשהו, שנמכר במעדניה במחיר המפוקח, נמכר במחיר כמעט כפול כאשר הוא מוצג בצורה ארוזה מראש, למרות שמדובר באותו מוצר ממש. אני לא רואה שום סיבה לקנות את הגרסה הארוזה.

לפעמים הבשר עם הכשרות המהודרת הוא הזול יותר

משום מה אצל אנשים רבים התקבעה התפיסה שבשר בעל כשרות מהודרת הוא בהכרח יקר יותר. אני מודה שגם אני האמנתי בכך פעם. במציאות, מסתבר שבמקרים רבים זה אינו המצב. קרה לי לא פעם שעוף למשל, בהכשר הרבנות, הוא יותר יקר מאשר בהכשר הרב מחפוד. במקררים בחנות בדרך כלל מניחים במקומות נפרדים את הבשר בכשרות הרגילה ואת הבשר בכשרות המהודרת, כך שכדי לבצע השוואה יש לגשת לשני המקומות ולבדוק.

שימוש באפליקצית CHP בזמן הקניות כדי לקבל מידע מלא על מחירים ומבצעים

החוק בארץ מחייב את רשתות השיווק לסמן על כל מוצר ומוצר את מחירו. כמו כן, אם יש מבצע על מוצר כלשהו, רשת השיווק תשאף להציב בקרבת המוצר שלט בולט אשר יודיע לצרכן על המבצע. במציאות, הדברים אינם תמיד מתנהלים באופן אידאלי ופעמים רבות קורה שהעובדים בחנות שוכחים להציב את שלטי המבצעים, כך שהצרכנים אינם יודעים אילו מוצרים נמכרים במבצע. קרה לי כבר מספר פעמים שרציתי לקנות מוצר מסוים והתלבטתי בין שתי חלופות שהן שקולות בעיני – לדוגמה בייגלה של אסם מול ביגלה של בייגל בייגל. לא היו שלטי מבצע בקרבת אף אחד משני המוצרים. המחירים שצוינו על המוצרים עצמם הראו שמוצר אחד עדיף, אך כשבדקתי באפליקצית CHP  גיליתי שהמוצר השני דווקא נמכר באותו זמן במבצע מאוד אטרקטיבי, מה שכמובן גרם לי לבחור בו. אילולא בדקתי באפליקציה בחנות עצמה, לא הייתי יודע על המבצע, וקונה דווקא את המוצר היותר יקר.

>> 13 ג'ינסים שווים לעונה הקרה

פיצול קניה

למרות שרבים טוענים שהרעיון הזה אינו מעשי או אפילו קצת מטורף, אני יודע מנסיון אישי שהוא בהחלט אפשרי לביצוע ומביא במקרים רבים לחיסכון כספי ניכר. הרעיון העומד בבסיס השיטה הזו הוא מאוד פשוט: הרשתות מתחרות ביניהן על משיכת הקונים. כל רשת בוחרת קבוצת מוצרים אחרת שעליה היא מעניקה הנחות משמעותיות. הרשת מקווה שעל ידי פרסום ההנחות האלה, הקונים יימשכו אליה ויבצעו את הקניות שלהם אצלה. לכן עדיף לפצל את הקנייה בין מספר רשתות לפי ההנחות המוצעות בה. 

צבירת מלאי בתקופות חגים למוצרים ללא תאריך תפוגה קרוב

בתקופות שלפני חגי ישראל, רשתות השיווק מגבירות מאוד את תחרות המחירים ביניהן. בתקופת כאלה ניתן למצוא מוצרים כמו חומרי ניקוי וטואלטיקה במחירים מאוד נמוכים. היות שמדובר במוצרים שאין להם תאריך תפוגה, כדאי לקנות. 

קניה רגשית: תנסו לנתק רגש וצורך, לא צריכים – לא צורכים

כאשר אתן מתלבטות לגבי כדאיות הרכישה, זכרו שאת מה שאתן צריכות לקנות כדאי להגדיר מראש לפני היציאה מהבית. אל תתפתו לקנות מוצר שלא תכננתן לקנות. בונוס: זה גם הרבה יותר אקולוגי לא לתרום לצרכנות היתר שמאפיינת את העולם המערבי.

מועדונים

מועדוני צרכנות, מועדוני שכנים, מועדוני חברים – נצלו את כוח הקניה המשותפת, נצלו את החברות שלכן ותשאלו אותם לגבי הטבות שאתן יכולות להרוויח דרכם. לאנשים יש בכל חודש מאות אלפי הטבות לא מנוצלות בכרטיסי אשראי (גודיז, כרטיסי מועדון שונים ועוד).

נמאס כבר לשבת כל חודש על החשבונות? | צילום: shutterstock
נמאס כבר לשבת כל חודש על החשבונות? | צילום: shutterstock

>> תכירו הרשת הראשונה בארץ שפותחת מחלקת יד שנייה

השוו מחירים 

לפני שאתן יוצאות לקניות עשו סקר שוק: בדקו בחנויות שונות ובאתרי האינטרנט של חנויות או נותני השירות ובאתרים שבהם ניתן להשוות את מחירי המוצרים. קנו במקום המשתלם ביותר עבורכן.

תתווכחו עם הספקים שלכם בבית

טלוויזה, אינטרנט, ביטוחים – הכל ניתן להוזיל! צאו מנקודת ההנחה הזאת. האומנם זה ידרוש מכן להעביר כמה שעות על קו הטלפון, אבל תרוויחו חיסכון של אלפי שקלים בשנה. לגמרי שווה את זה.

אותיות קטנות – מלכודות גדולות

מבצע מפתה? יום מכירות מיוחד? קראו את האותיות הקטנות. יכול להיות שהן מייתרות עבורכם את כדאיות הרכישה ותשאלו את עצמכן שוב: "האם אני בטוח צריכה את זה?"

התחרטתן?

לא כל קנייה היא חתונה קתולית. התנאים לביטול העסקה הם חלק ממנה. כללו אותם בשיקולי כדאיות הרכישה.

בדקו את החשבון

לפני שאתן יוצאות מהחנות תבדקו שחויבתם רק על מה שרכשתם, שהמחיר שבחשבונית תואם את המחיר שעל המוצר, ושסכום ההורדה בכרטיס האשראי ובחשבון הבנק זהה לסכום הרכישה.

הילה קניסטר בר דויד | צילום: באדיבות המצולמת 
הילה קניסטר בר דויד | צילום: באדיבות המצולמת 

הכותבת, הילה קניסטר בר דויד, היא מנכ"לית מועדון הצרכנות "שלך" ו-"שלך לגמלאי", אימא לשלושה