עכשיו גם את יכולה למכור את הבגדים שלך ברשת סטורי

second story. מחלקת יד שניה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון
second story. מחלקת יד שניה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון

לפי התחזיות, עד 2030 שוק בגדי היד שנייה בעולם ישלש את עצמו. רשת סטורי יישרה קו עם התחזיות ופתחה, לראשונה בישראל, מחלקת יד שנייה. כך גם את יכולה למכור את הבגדים הישנים בסטורי

88 שיתופים | 132 צפיות

2 מיליארד מוצרי ביגוד חדשים מיוצרים בעולם מדי שנה. 33 מיליון אמריקאים קנו ב-2020 לראשונה בחייהם בגדים מיד שנייה – נראה ששתי העובדות המהממות האלה מציגות בצורה המוחשית ביותר את הצורך האקולוגי והפוטנציאל הכלכלי האדיר, הטמונים במכירה ורכישה של בגדים מיד שנייה. צרכנים נבונים מכל גיל ובכל העולם, ובעיקר בני דור ה-Z וה-Y, כבר הפנימו את הנתונים הסטטיסטיים המצמררים, לפיהם  אם הרגלי הייצור והצריכה האופנתיים של המין האנושי, לא ישתנו באופן משמעותי, עד 2050 נזרוק לפח בגדים בכמות שתוכל למלא את חומת סין פעמיים. למעשה הם אלה שהביאו להיווצרות אחד מהטרנדים היותר מוצדקים שעוברים על עולם האופנה בשנים האחרונות וששיאו מורגש כעת – לצד פלטפורמות מצליחות למכירת בגדי יד שניה שהולכות ומתרבות, כמו Depop, Vinted Vestiaire Collective, ThredUP וכמובן the RealReal הגדולה (בה נמכרים גם פריטי יד שנייה בשיתוף עם מותגי על כמו ברברי וסטלה מקרטני), תמצאו מותגים ורשתות שמנהלים את פריטי היד שנייה שלהם בעצמם, כמו ליוויס, נייקי ועוד.

>> 16 חנויות ואתרים מומלצים לבגדי וינטג' ויד שנייה

second story. מחלקת יד שנייה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון
second story. מחלקת יד שנייה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון
second story. מחלקת יד שניה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון
second story. מחלקת יד שניה של רשת סטורי | צילום: ענת מרון

אורי רייז: ״אחד משני אנשים זורק את הבגדים שהוא כבר לא לובש לפח, וגם אם משליכים אותם לפחי המחזור, למעשה רק 16 אחוז ממה שנאסף בעולם מתמחזר בפועל״

 

התחום שתפס תאוצה מוגברת בחסות הקורונה, מקבל ביטוי גם בתעשיית האופנה בארץ. באירוע השקה חגיגי, הודיעה STORY כי היא מחזקת את הקיימות ברשת, ומשיקה בסניף ככר דיזנגוף בתל אביב, פינת יד שנייה לגברים ולנשים. בכך היא הופכת לרשת הראשונה בישראל שפותחת מחלקת יד שנייה בחנויות שלה. במחלקה החדשה ימכרו פריטי אופנה ואקססוריז, לצד פריטים מהפקות אופנה או כאלה עם פגמים קלים מאוד שיתוקנו. והנה המציאות שוב מביסה את הדמיון ומציעה לכן לרכוש מכנסיים של זארה ברשת STORY  ב-99 ש״ח או חולצה של רשת סאקס ב-150 ש״ח.

>> יותר ירוק מהדשא של השכנה: הצבע שהולך להשתלט לך על המלתחה

second story. ג'ינס: agolde, ז'קט: ליוויס | צילום: רעות ועמית זאנטקרן
second story. ג'ינס: agolde, ז'קט: ליוויס | צילום: רעות ועמית זאנטקרן

למרות שהתחושה הראשונית שעולה מאירוע ההשקה היא שהרעיון הוצא לפועל בחופזה, עם קולקציה התחלתית שנתרמה ע״י מעגל חברים קרוב, מבלי לפצח עדיין את נושא התשלום לקהל שמביא את הבגדים למכירה ברשת, ומבלי לפתור עדיין את השאלה מה עושים עם הבגדים שלא יימכרו, היוזמה ללא ספק מבורכת והיא היענות לצו השעה. אין ספק שמטרת הרשת היא בסופו של דבר להיות רווחית, אחרת אין לה זכות קיום, וזה בהחלט הגיוני שהיא מכוונת את עצמה לתחזיות, לפיהן עד 2030 שוק היד שנייה בעולם ישלש את עצמו ויהיה שווה 84 מילארד דולר, אבל לפחות היא מתכוונת להרוויח כשהיא עושה את זה בדרך הנכונה, תוך מודעות לתופעות הלוואי הקשות מבחינה אקולוגית שמייצרת תעשיית האופנה. ״אנחנו שואפים להיות חלק מהפתרון ולא מהבעיה״, אמר בארוע ההשקה אורי רייז, בעלים ומנכ"ל 911 אופנה לה שייכת רשת סטורי, ״הרשת חוגגת 21 שנה, וכבר בשלב מוקדם החלטנו להתחבר למותגים שמעבירים תכנים וערכים בעבודה שלהם, כמו נודי ו-Veja״.

second story. גופיה: h&m, ג'ינס: טרס, נעליים: ווגהבונד | צילום: יח"צ
second story. גופיה: h&m, ג'ינס: טרס, נעליים: ווגהבונד | צילום: יח"צ

אורי רייז: "אין ב-STORY מותגים שלא לוקחים חלק באופנה אחראית, וגם חלונות הראווה שלנו מעוצבים בשיתוף אמנים שעובדים עם חומרים ממוחזרים"

איך זה עובד?

עבור הקונים יד שנייה: יוצעו פריטים מיד שנייה, מהפקות אופנה או עם פגמים קלים. טווח המחירים 50-400 ש״ח. במקום יש תופרת מיומנת מצוידת במכונת תפירה, זמינה לתיקונים קלים, במידת הצורך.
עבור המעוניינים למכור יד שנייה ל-STORY: כרגע ניתן להעביר בגדים תמורת קופונים לקנייה בחנויות הרשת בשווי 30-100 ש״ח.

second story. שמלה: פייפר, נעליים: ווגהבונד, טי שירט: נודי ג'ינס, נעליים: ווגהבונד, חולצה משובצת: ג'אסט דה לוקס | צילום: רעות ועמית זאנטקרן
second story. שמלה: פייפר, נעליים: ווגהבונד, טי שירט: נודי ג'ינס, נעליים: ווגהבונד, חולצה משובצת: ג'אסט דה לוקס | צילום: רעות ועמית זאנטקרן

״אחד משני אנשים זורק את הבגדים שהוא כבר לא לובש לפח, וגם אם משליכים אותם לפחי המחזור, למעשה רק 16 אחוז ממה שנאסף בעולם מתמחזר בפועל״, מסביר רייז, ״אמנם יש הרבה חנויות פרטיות שמוכרות יד שנייה, אבל מעט מאוד רשתות כאלה. במהלך ארוך שנים אנחנו מחדדים את עצמנו ומשתפרים בעולם הקיימות. אין ב-STORY מותגים שלא לוקחים חלק באופנה אחראית, וגם חלונות הראווה שלנו מעוצבים בשיתוף אמנים שעובדים עם חומרים ממוחזרים. אנחנו רשת האופנה הראשונה שקבילה את תו התקן של ״ויג׳ן פרנדלי״, זה לא אומר שאנחנו מאה אחוז צמחונים, אבל אנחנו עושים מאמצים. המהלך הזה לא הופך אותנו למאה אחוז נקיים וטובים, אבל אנחנו לא מפסיקים לבחון את עצמנו ולנסות להיות קצת יותר טובים״.

second story. מעיל: apc, כובע: כח, נעליים: ווגהבונד | צילום: עמית ורעות זאנטקרן
second story. מעיל: apc, כובע: כח, נעליים: ווגהבונד | צילום: עמית ורעות זאנטקרן