טהוניה רובל וקורין גדעון חושבות שאתם צבועים

קורין גדעון וטהוניה רובל | צילום: רפי דלויה ודור ערבה
קורין גדעון וטהוניה רובל | צילום: רפי דלויה ודור ערבה

שיתפתם ריבוע שחור והאשטאג כדי לתמוך במחאה שמתקיימת בארצות הברית כנגד גזענות? כל הכבוד, אבל מה עם הגזענות בישראל?

88 שיתופים | 132 צפיות

העולם כולו הזדעזע מהרצח האכזרי של תושב מיניאפוליס ג'ורג' פלויד על ידי שוטר שחנק אותו למוות. הסרטון המזעזע של אותו שוטר דורך על צווארו של פלויד עד שלאט לאט הוא מאבד את חייו הופץ ברשת, נגע בהרבה אנשים ועורר בהם סוף סוף את ההבנה שיש בחברה גזענות שגורמת לאנשים לאבד את חייהם. ברחבי ארצות הברית מאות אלפי אנשים יצאו להפגין ברחובות וברשתות החברתיות הרבה אנשים שיתפו את תמונתו של פלויד, או תמונה של ריבוע שחור, ביניהם גם לא מעט סלבס שהחליטו להביע תמיכה בדרישה להוקיע את הגזענות.

קארה דלווין וקול ספראוס כתבו כי יצאו להפגין, ספראוס שיתף כי גם נעצר באחת ההפגנות. הריבוע השחור בפיד האינסטגרם הפך לטרנד והגיע גם לארצנו, לא מעט ישראלים הציפו את הפיד בריבועים שחורים ופוסטים ויראליים המביעים תמיכה במאבק כנגד הגזענות, ביניהם גם בר רפאלי וגל גדות שעוררו הרבה זעם מצד הגולשים הישראלים, ולמה הזעם? הדרישה להוציא את הגזענות מהחברה ולהתייחס לכל האנשים באותה צורה היא דרישה לגיטימית וחשובה, אבל צריך לדרוש אותה תמיד, לא רק כשזה טרנדי באינסטגרם. כאן בישראל גם קורים מקרים כאלה ואחרים, ביניהם מותם של הנער האוטיסט איאד אלחלאק ושל סלומון טקה. האם מישהו צריך למות כדי שנבין שכולם ראויים ליחס שווה?

טהוניה רובל לא נשארה אדישה לעניין וכתבה: "לא יודעת אם לצחוק או לבכות, אולי פשוט אכעס כי זה יותר מעצבן ממצחיק ויותר עצוב משמח, כבר שלושה ימים שאני מדפדפת במדיה החברתית ורואה את ההזדהות ה'מרגשת' של כל אותם יפי הנפש מהתעשייה שיש להם עוקבים וקהל שהולך אחרייהם ומאמין לכל אותם ססמאות שקל להם להשמיע כשהם בכלל לא מבינים דבר! אם כבר אתם מדברים על 'הזדהות' אז עדיף שתאמרו שאתם מזדהים עם גל הפוסטים של הכוכבים הגדולים מהעולם. זה תמיד יותר יפה שהקרדשיאנס מעורבות בזה ועוד שמות גדולים ואחרים. אבל שכחתם משהו ממש קטן, אתם חיים כאן! מדינת ישראל! כל כך הרבה צער נגרם פה 'לשחורים' כמו שאתם מציינים בפוסטים שלכם בהתיפיפות נפש שלא זכור לי שמישהו מכם העלה איזו תמונה שחורה לפיד שלו כשחסמנו כבישים! כשקראתם לנו חוליגנים! כשניפצנו זכוכיות! כששרפנו צמיגים! כשצעקנו מבכי את השם יוסף סלמסה! סלומון טאקה! יהודה ביאדגה! ועוד הרבה אמהות שבוכות יום יום על הילדים שלהם. תצאו כבר מהבועה המחרידה הזאת שאתם חיים בה! אתם לא טובים יותר או יפים יותר או נכונים יותר! אתם פשוט מוכרים שקר אחד גדול לכל בן אדם שעוקב אחריכם וחושב שאולי בטעות אתם מזדהים! אתם רחוקים שנות אור מלהזדהות עם הכאב שלנו! אתם עוד טיפה שזורמת בנהר מלא שקר!".

 

View this post on Instagram

לא יודעת אם לצחוק או לבכות .. אולי פשוט אכעס כי זה יותר מעצבן ממצחיק ויותר עצוב משמח, כבר שלושה ימים שאני מדפדפת במדייה החברתית ורואה את ההזדהות ״המרגשת״ של כל אותם יפי הנפש מהתעשייה שיש להם עוקבים וקהל שהולך אחרייהם ומאמין לכל אותם ססמאות שקל להם להשמיע כשהם בכלל לא מבינים דבר! אם כבר אתם מדברים על ״הזדהות״ אז עדיף שתאמרו שאתם מזדהים עם גל הפוסטים של הכוכבים הגדולים מהעולם… זה תמיד יותר יפה שהקרדשיאנס מעורבות בזה ועוד שמות גדולים ואחרים… אבל שכחתם משהו ממש קטן… אתם חיים כאן!!! מדינת ישראל! כל כך הרבה צער נגרם פה ״לשחורים״ כמו שאתם מציינים בפוסטים שלכם בהתיפיפות נפש שלא זכור לי שמישהו מכם העלה איזו תמונה שחורה לפיד שלו כשחסמנו כבישים! כשקראתם לנו חוליגנים! כשניפצנו זכוכיות! כששרפנו צמיגים! כשצעקנו מבכי את השם יוסף סלמסה! סלומון טאקה! יהודה ביאדגה! ועוד הרבה אמהות שבוכות יום יום על הילדים שלהם !!! תצאו כבר מהבועה המחרידה הזאת שאתם חיים בה! אתם לא טובים יותר או יפים יותר או נכונים יותר! אתם פשוט מוכרים שקר אחד גדול לכל בן אדם שעוקב אחריכם וחושב שאולי בטעות אתם מזדהים! אתם רחוקים שנות אור מלהזדהות עם הכאב שלנו! אתם עוד טיפה שזורמת בנהר מלא שקר!

A post shared by �TAHUONIA� (@tahuonia) on

 

קורין גדעון גם הביעה תמיכה ברובל וכתבה: "יצא המרצע מן השק. טהוניה הוציאה אותו. סופסוף מישהי שאומרת את האמת. כשהבעתי תמיכה במחאת האתיופים זכיתי לקיתונות של ביקורת. ירדו עליי, התווכחו איתי. ידעו בעיקר לכעוס על חסימת הכבישים ועשו דה לגיטימציה למחאה הצודקת. פתאום כשזה רחוק מכאן (וכולל אגב מעשים קיצוניים ושנויים במחלוקת הרבה יותר) פתאום כולם מזדהים. זה הכי צבוע בעולם! יש כלל שאומר עניי עירך קודמים. אז לפני שתומכים ב'שחורים' שם מה עם האחים שלנו כאן?".

הדוגמן הישראלי ממוצא אתיופי אנדבט איילה כתב גם הוא מסר לכל מי שהציף את הפיד בריבועים שחורים: "אני עצבני, עצוב ומאוכזב כל כך בתור ישראלי שחור לראות ישראלים לבנים עושים מעל ומעבר כדי להעלות את המודעות למה שקורה בארצות הברית. כל מה שהייתי צריכים כדי 'להתעורר' הוא לראות אדם נרצח בסרטון של 9 דקות? אדם לא צריך לאבד את חייו בכדי שתבינו שיש גזענות במדינת ישראל של 2020".

קשה שלא להסכים איתם. הרצון להזדהות עכשיו מובן, אבל זה משהו שהיה צריך להתעורר הרבה קודם, ולצערנו לא חסרים מקרים בישראל בהם הגזענות גרמה לפגיעה חמורה באנשים ואפילו למוות. לשתף ריבוע שחור לא מוציא אף אחד ידי חובה, המחאה כנגד גזענות לא מתרחשת רק באינסטגרם והיא לא טרנד. לפני שאתם משתפים ריבוע שחור באינסטגרם תסתכלו איך אתם תורמים באופן ממשי לעניין. אפשר להתחיל בלהיות מנומסים ואדיבים יותר כלפי מי שלדעתכם שונה מכם, להפסיק לכתוב טוקבקים מרושעים ברשת, לא לעבור מדרכה או לקום ממושבכם באוטובוס כשמתיישב לידכם אדם שחור, לא  להשתיק אנשים שמדברים לידכם בערבית או אמהרית, לא להתבכיין על כבישים חסומים בזמן שאנשים מוחים כדי לבקש יחס שווה, ללמד את הילדים שלכם שכולם שווים, ללא קשר לדת או צבע. ככה מוציאים את הגזענות מהחברה, לא על ידי שיתוף ריבוע שחור באינסטגרם.