החופש הגדול

"אם נתעסק כל היום בלבדר את הילדים – נשדר להם שהם לא מסוגלים להעסיק את עצמם"

שי אור | צילום: אורית פיול אור
שי אור | צילום: אורית פיול אור

מתי התחלנו לחשוב שהילדים שלנו לא יכולים ליהנות מדקה של שקט ולמה לפעמים להישאר בבית ולצייר יכול להיות יותר כיף מלונה פארק ו"יובל המבולבל"? טיפים שיעזרו לייצר זמן איכות משמעותי

88 שיתופים | 132 צפיות

התקופה הכי משמחת בשנה עבור הילדים והילדות שלכן, הלוא היא החופש הגדול, היא לרוב התקופה המסויטת ביותר עבורכן – אבל זה ממש לא חייב להיות ככה.

>> להיפרד מבן זוג זה קשה. להיפרד מהילד שלו – זה שובר לב

"המחשבה שצריך לשעשע את הילד ולהעסיק אותו כל הזמן מבוססת על האמונה המוטעית שאנחנו לא מספיקים לילד", מסביר שי אור, מחבר הספרים "הורות כמעשה נסים" ו"בלי גבולות", ומכשיר מנחי הורים. "אנחנו מפחדים שהילדים ישתעממו מאיתנו, אבל שוכחים שבשבילם האפשרות לבלות איתנו ימים שלמים היא התגלמות גן העדן".

אבל בשלב מסוים הם מתחילים לטפס על הקירות ואין ברירה אלא לשעשע אותם.
"אם נתעסק כל היום בזה שצריך לבדר את הילדים, נשדר להם שהם לא יכולים להעסיק את עצמם וזה לא טוב. מעבר לכך, לא חייבים פסטיגלים וקייטנות ו'יובל המבולבל'. ביקור משותף בסופרמרקט, למשל, יכול להיות מרגש לא פחות מיום בלונה פארק. כל האטרקציות האלה שעולות הרבה כסף מוזנות על ידי הפחד של ההורים וממש לא חייבים לשתף עם זה פעולה. הורים רבים יופתעו לגלות שאם נותנים לילד לישון עד עשר בבוקר, לראות טלוויזיה, לצייר, לאכול תירס מפחית או קורנפלקס עם גלוטן – זו אטרקציה בפני עצמה".

החופש הגדול | צילום: Shuttertsock
החופש הגדול | צילום: Shuttertsock

זה לא נשמע מציאותי במיוחד.
"החופש הוא לא הזמן שבו ההורים צריכים להפוך לאטרקציה, אלא הזמן שבו יש לכם את האפשרות לקטוף את פירות ההורות וליהנות מהילד או הילדה שלכם. אני יכול להבין את מקור החרדה, היא נובעת מעיוות חברתי לפיו הילדים יוצאים לחופש וההורים ממשיכים לעבוד, מצב שהוא אכן בעייתי. עם זאת, צריך לנסות ליהנות מהזמן הזה ולא רק להתעסק בהסעות וסידורים אחרת החרדה מושלכת על הילד ונוצרים תסכול ותחושה של חוסר פרגון".

אז מה עושים?
"משקיעים בטיפוח הקשר עם הילדים במהלך השנה כולה ולא רק בחופש הגדול. במקום לחכות לאחד בספטמבר בקוצר רוח, תחשבו על התאריך הזה כנקודת הזמן שבה תתחילו להתכונן לחופשה הבאה. ההכנה היחידה שאפשר לעשות היא לחזק את מערכת היחסים עם הילדים".