בלי ישראלים: היעד הסודי באוסטריה לברוח אליו ממש עכשיו

איזה שקט. חבל טירול באוסטריה | צילום: shutterstock
איזה שקט. חבל טירול באוסטריה | צילום: shutterstock

אוסטריה היא בדרך כלל יעד לחופשת חורף, מה שאומר שבקיץ מגיעים אל חבל טירול האוסטרי הרבה פחות תיירים. יש שם הרים ירוקים, נקניקיות שמנמנות וגם אטרקציה מפתיעה ומלאת גלאם

88 שיתופים | 132 צפיות

מול המעלות המשתוללות בישראל ובמדינות דרום אגן הים התיכון, אוסטריה נראית כמו עולם מקביל. חבל טירול מפנק בתערובת של הרים מושלגים, כרי דשא ירוקים ומים צלולים, והכול שליו, שקט ורגוע. יצאנו לחופשה בגן העדן הזה, וחזרנו אכולות קנאה בירוק הבלתי נגמר שיש במדינה הזו. האם נמצא היעד לחופשה המרגיעה ביותר?

>> חופשת הכל כלול באלפים? בקיץ? ובכן, כן

ירוקה, קלאסית וצוננת. אינסברוק | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden
ירוקה, קלאסית וצוננת. אינסברוק | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden

אדריכלות ושופינג

לאינסברוק, בירת חבל טירול, אין עדיין קו טיסות ישיר מישראל, אך כדאי להשקיע בה למרות זאת ארבע שעות נסיעה ממינכן ומווינה. העיר הקומפקטית מושלמת לחופשת סוף שבוע או יותר כי יש בה הכול בשטח שקל לכסות בהליכה רגלית – מקומות בילוי וחיי לילה, אוכל טוב ושופינג, וגם אדריכלות והיסטוריה. המיקום בצומת דרכים בין גרמניה ואיטליה, שווייץ והונגריה, קרץ גם לקיסר מקסימיליאן הראשון שקבע כאן את ביתו. אם השם נשמע מוכר הרי שזה מפני שאותו מקסימיליאן הוא בנה של הקיסרית מריה תרזה שילדה לא פחות מ-16 ילדים, ואחיה של מארי אנטואנט. בנקודת המפגש שבין החנויות המסורתיות ומדרחוב השופינג (זארה, COS ועוד) הקים הקיסר את סמל העיר: "הגג המוזהב" (Das Goldene Dachl), בית מהמאה ה-15 שגגו מורכב מ-2,657 רעפים מוזהבים, עדות לעושרה של האימפריה האוסטרו-הונגרית.

מול כזה נוף גם האוכל טעים יותר | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden
מול כזה נוף גם האוכל טעים יותר | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden

מוזיאונים ואטרקציות

במקום שני ברשימה הנוצצת של האטרקציות, מופיע ארמון הופבורג, לשעבר ביתה של המשפחה הקיסרית וכיום מוזיאון בסגנון וורסאי עם חדרי נשפים מפוארים וכנסייה מרשימה. כשמטיילים ברובע העתיק של אינסברוק קל לדמיין את הפרסונות ההיסטוריות מטיילות לאיטן בבגדי מלוכה על גדות נהר אין (Inn), שנתן לעיר את שמה בתוספת המילה Brücke, "גשר" בגרמנית. מי שלגים קפואים בגוון תכלת חלבי מדגישים את מבני הבארוק שעל גדת הנהר, הצבועים בגוונים שונים כבר מאות שנים. והסיבה? בעבר כך ידעו תושבי העיר כיצד להגיע לאטליז (אדום) ולמחלבה (כחול).

גם השופינג בקלאס | צילום Innsbruck Tourismus / Kathrin Baumann
גם השופינג בקלאס | צילום Innsbruck Tourismus / Kathrin Baumann

אוכל טוב

דווקא ברובע העתיק תמצאו את המסעדות הטרנדיות ובתי הקפה. הרובע הוא תערובת מושלמת בין ישן לחדש: מבנים רומנטיים שמספרים את סיפורה של העיר ושפע של ברים ומסעדות. זהו המקום המושלם להתאבזר במזכרות ומתנות מיוחדות, למשל נעלי בית מחממות מלבד, מסרק מקרן צבי, מרציפן מהחלומות ושמן אתרי מעץ מחט שידוע בסגולותיו המרגיעות. המטבח המקומי ראוי גם כן להתייחסות. בכל מסעדה שמכבדת את עצמה אפשר למצוא נקניקיות שמנמנות ושפצלה, שניצל זהוב ופריך, Tiroler Gröstl (תבשיל בשר ותפוחי אדמה ומעליו ביצת עין) וקינוח בשם קייזרשמרן – מעין פיסות פנקייק רכות ואווריריות מפודרות באבקת סוכר ולידן ריבת דובדבנים. קינוח מתוק ונפלא.

השטויות המתוקות של הקיסר | צילום Innsbruck Tourismus / Daniel Zangerl
השטויות המתוקות של הקיסר | צילום Innsbruck Tourismus / Daniel Zangerl

סיור קולינרי

כדי למצות את הקולינריה האוסטרית באופן היעיל ביותר כדאי להצטרף לסיור קולינרי עם Innsbruck Food Tours בהדרכת קורט, תושב העיר שמאוהב בה ובאוכל המקומי. המפגש נפתח בשוק האיכרים בטעימת גבינות ושנאפס לסידור הראש ופתיחת התיאבון. משם ממשיכים למאפייה משפחתית מסורתית ובית קלייה ארטיזנלי, טועמים עוגה אוסטרית שנאפית רק בחגים ושותים משקה שוקולד חם וממכר בקונדיטוריה הכי ותיקה בעיר, ועוד ועוד ביסים מתוקים ומלוחים. בתחילת הסיור מקבלים סל בד שלאט לאט מתמלא במזכרות טעימות. מומלץ להצטייד בבקבוק מים ולמלא אותו לאורך הדרך באחת ממאות הברזיות הפזורות ברחבי העיר. תושבי העיר גאים במי השלגים הצוננים והטעימים שזמינים לכולם ומוגשים חופשי במסעדות. עבורנו, שרגילים ל"ישראל מתייבשת", זוהי לא פחות מאשר אטרקציה.

המנה הלאומית, בירה ונקניקיות | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden
המנה הלאומית, בירה ונקניקיות | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden

ספורט וטיולים

רוב התיירים שמגיעים לחבל טירול עושים זאת למען ספורט חורף, בעיקר סקי. מקפצת הסקי שבולטת בנוף היא רמז ברור לכך וגם Nordkette, אתר תצפית פנורמי עם מסעדה ומרפסת מול נוף עוצר נשימה. ההגעה ממרכז העיר היא הרפתקה בפני עצמה: מגיעים לאחת מתחנות הרכבל שעיצבה זאהה חדיד, מגה־מעצבת שעיצבה גם את מקפצת הסקי, ומעפילים ברכבל לגובה 1,905 מטרים. במהלך הנסיעה הקצרה אינסברוק נפרשת תחת הרכבל כמרבד צבעוני, וכשהדלתות נפתחות אוויר צונן וצח ממלא את הריאות. האינסברוקים מתייחסים לנורדקט כמו שתל אביבים מתייחסים לחוף הים, מקום להגיע אליו לתפוס קצת שלווה ולשתות בירה מול הנוף. עבור הספורטאים והאמיצים זוהי נקודת פתיחה לרכיבת דאונהיל אתגרית ולטיולים רגליים במעלה ההר או במורד, כל הדרך עד מרכז העיר. הספורט כנראה ממכר כי כולם בעניין, ממשפחות עם תינוקות במנשא ועד בני ובנות הגיל השלישי מצוידים בנעליים טובות ומקלות הליכה. אם המאמץ נראה מפרך מדי אפשר פשוט לשבת על ספסל, להתבונן בעיר שזוהרת בכחול וירוק ולקנא בשקט.

כל הדרך למטה | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden
כל הדרך למטה | צילום Innsbruck Tourismus / Erwin Haiden

ולמי שמעוניינת בקצת גלאם

זוהר אמיתי, הכי נוצץ שאפשר לדמיין, נמצא במרחק כ-20 דקות נסיעה ממרכז אינסברוק. Swarovski Crystal Worlds, "עולמות הקריסטל של סוורובסקי", מרכז תחת קורת גג אחת את היצירות הנוצצות ביותר מקריסטלים שתהליך ייצורם סודי. במרכז העניינים עומדים שיתופי פעולה בין יצרנית הקריסטלים לאמנים מהשורה הראשונה בעולם. יאיוי קוסאמה וקית' הרינג, סלבדור דאלי ואנדי וורהול, המוזיקאי בריאן אינו והמעצב הישראלי־צרפתי אריק לוי הם רק כמה שזוכים לייצוג בפריט מנצנץ או באולם רחב ידיים, שבו מוצגות יצירות על רקע מוזיקה תואמת וניחוח שנוצר במיוחד.

אלטון ג'ון בגודל טבעי | צילום Swarovski Kristallwelten
אלטון ג'ון בגודל טבעי | צילום Swarovski Kristallwelten

הקריסטלים שבוהקים באלף גוונים לוכדים את תשומת הלב אך גם שאר החושים משתתפים בחגיגה. כל אולם מפתיע מקודמו ומתעתע בדמיון. הנעליים האדומות של ג'ודי גרלנד מ"הקוסם מארץ עוץ" והכפפה האיקונית של מייקל ג'קסון, דגמים מוקטנים ונוצצים של הטאג' מהאל והאמפייר סטייט בילדינג, אלטון ג'ון בגודל טבעי לבוש בחליפה מנצנצת וחדר חורף עם שלג אמיתי ועצי אשוח משובצי קריסטל. הסיור הנוצץ מסתיים בחנות המפעל, אולם רחב ידיים ובו תכשיטים ממחיר שאפשר להרשות לעצמך ועד אלפי אירו. במרכז החלל ניצב גלובוס ענק שמשקלו טונה אחת ומשובצות בו יותר ממיליון אבני סוורובסקי. את המראה אפשר להגדיר רק במילה אחת – וואו.

זוהר כמעט כמו בחיים עצמם | Swarovski Kristallwelten
זוהר כמעט כמו בחיים עצמם | Swarovski Kristallwelten

על אף הדימוי הבלינגי חשוב להדגיש שמרכז המבקרים מיועד לכל המשפחה. סביב המבנה המרכזי משתרע גן מטופח ובמרכזו בריכה שקועה שבה משתקפים "עננים" נוצצים משובצי קריסטלים. קרוסלה נוסטלגית שעיצב האמן חיימה חיון, מבוך, מגדל משחקים ומופעי חוץ שמתקיימים בימי הקיץ קורצים לילדים ולילדים בנשמתם. כדאי להקדיש למתחם חצי יום, או לכל הפחות כמה שעות, ולסיים את הביקור באינסברוק בנימה זוהרת ונוצצת לא פחות מאשר ההרים המושלגים שבאופק.

איפה ישנות? הנה שלוש אופציות מעולות

Hotel Innsbruck נהנה מלוקיישן מצטיין בשולי העיר העתיקה, במרחק הליכה מהמדרחוב. החדרים מעוצבים בסגנון קלאסי וחלקם פונה לנהר (מומלץ להתעקש עליהם). בקומת המרתף יש ספא ובריכה מחוממת ובערב הלובי הופך לבר תוסס. ארוחת בוקר עשירה וטובה מוגשת במסעדה ובמרפסת שפונה לרחוב.

Weisses Rössl ממוקם בלב הרובע העתיק במבנה יפהפה בן 600 שנה. החדרים משלבים ישן וחדש, ומסעדת המלון מציעה את כל להיטי המטבח האוסטרי בביצוע מופתי. מומלץ לתפוס מקום במרפסת (המקורה בימי גשם) ובתום הארוחה להציץ במרתף ההיסטורי, ששימש בעבר כדיר לבעלי חיים.

PENZ Hotel ארוחת בוקר עד למיטה ללא תשלום נוסף משקפת את רמת הפינוקים שבמלון היוקרתי, הממוקם גם כן ברובע העתיק. אלגנטיות שקטה עוברת כחוט השני בין החדרים והחללים הציבוריים עד לקומה החמישית, שבה פועל רוף טופ בר טרנדי המשקיף אל גגות העיר.

הכתבת הייתה אורחת לשכת התיירות האוסטרית.