"גם גברים לא רוצים שיזיינו אותם כמו בובות מין"

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

לא מעט גברים סובלים מחוסר חשק מיני, אבל אף אחד לא מעז לדבר על זה. כולל הסקסולוגים

88 שיתופים | 132 צפיות
כל הדברים שאף אחד לא מדבר עליהם – פרויקט מיוחד | איור: מיכל רוט
כל הדברים שאף אחד לא מדבר עליהם – פרויקט מיוחד | איור: מיכל רוט

אם יצא לך לשכב עם גברים, התסריט הבא בוודאי מוכר לך: את יוצאת מהאמבטיה, לגופך מגבת בלבד, חוצה את החדר בטיזינג מופגן. הוא, מצידו, לא טורח להפגין עניין מינימלי. את עוברת לרמזים עבים יותר, מתיישבת עליו, מנשקת, מתחככת, ועדיין – כלום. אז מה העניין?

>> למה לא אמרת לי: מתברר שהחיים נהיים הרבה יותר מחרמנים בגיל 60
>> למה לא אמרת לי: כל הדברים שלא מדברים עליהם – הפרויקט המלא

ירידה בחשק המיני אצל גברים, כמו כל תופעה שפוגעת במוניטין הגברי, נפוצה הרבה יותר מכפי שהיא מדוברת. למעשה, היא כל כך לא מדוברת, שגם סקסולוגים מתקשים למצוא נתונים מהימנים לגביה. ריבוי הנשים שלוקחות את בני זוגן לטיפולים אצל הסקסולוגים הללו, לעומת זאת, מוכיח שיש על מה לדבר. בין אם זו ירידת טסטוסטרון שבאה עם גיל המעבר, סטרס, דיכאון, תרופות נוגדות דיכאון, השמנת יתר או בעיות בריאותיות אחרות – לא חסרות סיבות לפגיעה בליבידו הגברי.

לתפישתו של ד"ר עופר נורדהיימר נור, מרצה בנושא גבריות, החולה האמיתית בחברה שלנו היא לא חוסר החשק עצמו אלא עצם ההסתרה. "גם אם גבר מגיע למיטה ומגלה שלא בא לו, יש לו דחף עצום לסיים את המשימה. למיטב ידיעתי, רק בגיל מבוגר גברים נעשים נינוחים לגבי זה, בלי לשאול 'מה לא בסדר'. אצל גברים צעירים זה עניין".

איך אנחנו יכולות להושיט יד?
"גבריות היא תופעה נורא מוזרה. אני לא מכיר עוד הרבה תופעות שמעצם זה שדיברת עליהן, פסלת אותן. לכן קשה מאוד לייצר דיאלוג בעניין הזה. אבל עדיין יש תקווה ובכל זאת אפשר להגיע לתקשורת פתוחה. מלבד הקשר המיני, כדאי לייצר קשר חברי. ובמקום הזה, שאתם חברים טובים, הגבר יכול להרגיש בטוח יותר לשתף".

ד"ר עופר נורדהיימר נור: "גבריות היא תופעה נורא מוזרה. אני לא מכיר עוד הרבה תופעות שמעצם זה שדיברת עליהן, פסלת אותן"

גם ענת בן דוד, מטפלת מינית מוסמכת, מסכימה שהבושה בנוגע לירידה בחשק המיני חמורה מהבעיה עצמה. "גברים ונשים כאחד סובלים מירידה בחשק המיני, אבל הגברים מוטרדים יותר כי אצלם זה מקושר לכל מיני סטיגמות", היא מסבירה. "בחברה שלנו מצופה מגבר לרצות סקס ולהפגין יכולות במיטה כל הזמן, וכשהם מגיעים לטפל בבעיה זה לא רק בשביל עצמם אלא גם, או בעיקר, בשביל להוכיח את הגבריות שלהם מול בת הזוג והעולם. מבחינת נשים, אם לא בא לך לפעמים זה הרבה יותר לגיטימי".

הצורך של הגבר להפגין יכולות מול הצד השני מוביל את בן דוד אל גורם שלאו דווקא רואים בו מוריד חשק מיני – הפורנו. "יכול להיכנס לכאן זוג שטוען שלגבר אין חשק מיני ורק אחרי שבת הזוג יוצאת הוא מגלה לי שיש לו חשק, אבל לאונן. כאן חשוב מאוד להפריד בין חוסר חשק מיני לחוסר חשק לסקס. יש גברים עם המון חשק מיני אבל פחד לאכזב. הפורנו יושב בדיוק על החרדה הזו ומציע להם מפלט נוח: פורקן מהיר, קל, שלא דורש מאמץ או צורך לספק פרטנר, ואפשר לגמור מולו מתי שרוצים ואיך שרוצים. אצל גבר הרי רואים הכול, הוא לא יכול לשקר, אישה יכולה לזייף הנאה או אורגזמה ואילו אצל הגבר רואים מיד אם עומד לו, כמה עומד לו ומתי והאם הוא גומר. כל אלה מוסיפים לחצים למבחן הגבריות הזה, אז הגבר מוותר עליו מראש. כמובן שהפורנו עצמו מזין את החרדה הזו בסטנדרטים המופרכים שהוא מציב".

ענת בן דוד, מטפלת מינית מוסמכת: "יש גברים עם המון חשק מיני אבל פחד לאכזב. הפורנו יושב בדיוק על החרדה הזו ומציע להם מפלט נוח"

אז איך מורידים את הלחץ?
"כמו שאנחנו לא רוצות שיחפיצו אותנו ושיזיינו אותנו כמו בובות מין, גם בגברים יחס כזה יכול לפגוע. היה אצלי זוג שסיפר שכדי לעורר את הגבר, האישה הייתה חוזרת הביתה וישר מעבירה לו יד על הזין. בעצם בת הזוג 'בודקת' אם עומד לו, מצפה שיעמוד לו רק בגלל שהניחה עליו יד ויותר מזה, שיבוא לו בו ברגע ואם הוא לא רוצה, כנראה יש לו בעיה או שהוא פשוט לא נמשך אליה. ואם לא עומד לו, אז היא מעירה הערה פוגעת ומביעה אכזבה, מה שעוד יותר מכווץ את הגבר ונותן לו להרגיש חוסר ביטחון במיניות שלו. אז הכי חשוב, לראות את הבן אדם, כי כמונו, גם הם לא רק גוף ויש להם רגשות. מעבר לזה מומלץ לגשת לסקסולוגית". 

ובמקרה שבו יש אובדן חשק מיני מוחלט, גם ביחס לאוננות?
"אם זה המקרה, אני ממליצה בחום לגשת להתייעץ עם רופא ולבקש בדיקות, כי לעיתים חוסר חשק מיני מעיד על בעיות רפואיות או חוסרים בגוף שניתנים לטיפול".