חולקות מיטה עם חיית המחמד שלכן? כדאי שתקראו את זה

לישון עם החיות - לא מה שחשבתן. צילום: שאטרסטוק
לישון עם החיות - לא מה שחשבתן. צילום: שאטרסטוק

שינה עם חיות מעניקה לכם ולהם תחושת ביטחון, אך יש לה חסרונות שמתבטאים בסיכום בריאותי, בבעיות התנהגות ובהפרעות שינה. אז מה עושים? הנה המדריך המלא

88 שיתופים | 132 צפיות

תוכן שיווקי

מחקר שנערך ב-2011 על ידי איגוד של יצרני מוצרים לבעלי חיים בארצות הברית גילה שמחצית מהכלבים ומעל 62% מהחתולים במדינה ישנים עם בעליהם במיטה. מחקרים אחרים תומכים בממצאים ומראים שכ-50% מהאנשים בעולם חולקים מיטה עם חיות מחמד, 41% אומרים שחיות המחמד עוזרות להם לישון טוב יותר ואחוזים בודדים ישנים גם עם כלב וגם עם חתול.

לישון עם הכלב. צילום: שאטרסטוק
לישון עם הכלב. צילום: שאטרסטוק

השאלה המתבקשת היא האם מדובר בתופעה חיובית. בניגוד למה שנהוג לחשוב, אין קשר בין הגודל של חדרי שינה ומיטות לבין רמת הסיכון כי החסרונות בשינה משותפת עם חיות מחמד קשורים לקרבה הפיזית ולא רק לתנאים הסביבתיים. מצד שני, יש יתרונות להרגלים כאלה והגיע הזמן לגלות לאן באמת נוטים פני הדברים.

אלרגיים? השינה המשותפת לא בשבילכם

הסכנות הבריאותיות מייצגות את החיסרון הברור ביותר של שינה עם חיות מחמד: לפי וטרינרים ורופאים, בני אדם שחולקים את המיטה עם כלבים או חתולים חשופים למחלות עור, מחלות מדבקות, שפעת או וירוסים. בהקשר הזה, צריך לציין שבעלי חיים בריאים שמטופלים היטב יהיו פחות מזיקים.

שלא תפתחו אלרגיה. צילום: שאטרסטוק
שלא תפתחו אלרגיה. צילום: שאטרסטוק

בתוך כך, כמובן שאנשים עם אלרגיות או אסתמה שנגרמת על רקע קרבה לבעלי חיים לא צריכים מלכתחילה לישון איתם. כדאי לאלרגיים אפילו להרחיק לגמרי את הכלב מחדר השינה, בלי קשר לגודל שלו, כדי לאפשר לגוף שלהם להתאושש. אפשרות אלטרנטיבית ופחות מומלצת היא לקבל זריקות שיסייעו לפתח עמידות נגד האלרגיה לחיות המחמד, אך בשביל זה צריך ממש לרצות לישון איתן באותה מיטה.

מבחינה התנהגותית, הדעות חלוקות בין מאלפים ומומחי התנהגות: לצד אלו שדוגלים בשיטות אילוף מסורתיות שמבוססות על דומיננטיות ומתנגדות לשינה משותפת, יש כאלה שסוברים שהשהות במיטה לא פוגעת בהתנהגות אלא יוצרת תחושת ביטחון הדדית. אם זה השיקול היחיד שעל הפרק, רצוי לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים את הרגלי השינה להתנהגות, לגיל ולגזע הכלב.

חיובי או שלילי? צילום: שאטרסטוק
חיובי או שלילי? צילום: שאטרסטוק

שימו את איכות השינה שלכם בראש סדר העדיפויות

עוד בעיה שמלווה את ההרגל לישון עם חיות מחמד קשורה לאיכות השינה שלכם. לפי מחקר שבדק הפרעות שינה, כ-53% מבעלי חיות המחמד הודו שהן פוגעות להם בשינה בצורות שונות. כלבים וחתולים שישנים איתכם עלולים לנחור, לגנוב לכם את השמיכה, לזוז, להתגרד ולהתלקק. התנהגות כזו טבעית לחלוטין עבור בעלי החיים, אך יש לה השפעה שלילית על איכות השינה שלכם.

והנחירות מה איתן? צילום: שאטרסטוק
והנחירות מה איתן? צילום: שאטרסטוק

לסיכום, כדאי תמיד לשים את איכות השינה בראש סדר העדיפויות. אם אתם לא אלרגיים, בעלי החיים שלכם מטופלים ואין להם בעיות התנהגות – ייתכן והשינה המשותפת תעשה לכולכם טוב. בכל מקרה אחר, רצוי לוותר על התענוג.