"אני חוטפת חום מיוטיובריות שמספרות איך הן ירדו במשקל"
זוהר וסילויצקי נלחמת בשיח השמנופובי ברשת וחושפת את הזיוף שמאחורי הפיד, כולל האמונה שמשפיענית רשת זה מקצוע עם כסף
יוטיוברית, בלוגרית ודוגמנית פלאס סייז. ממש כפי שחייה של זוהר וסילויצקי מורכבים מהרבה אלמנטים, כך גם הגישה הדואלית שלה כלפי הרשת החברתית. היא מכונה ליטל מיס סאנשיין אבל מגדירה את עצמה כ"מנפצת חלומות סדרתית" ומנצלת את הרשת בעיקר בשביל לקדם את השיח האנטי-שמנופובי, כלומר על דימוי גוף חיובי, ובשביל לחשוף את הזיוף ברשת בפני כ-100 אלף העוקבים שלה באינסטגרם, בפייסבוק וביוטיוב.
>> "הגיע הזמן שאנשים יבינו ששמנה זו לא מילה גסה": שמחה גואטה רוצה לשים סוף לשמנופוביה
מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני שהיית כזו?
"זה הרבה יותר גדול ממה שאי פעם דמיינתי. כשהקמתי את הבלוג, לפני 11 שנה, חשבתי שהוא יהיה יומן אישי. לא דמיינתי שהוא יהפוך לכלי כלכלי או מנוע לפרסום, ולא שיערתי שתהיה לי קהילה כל כך גדולה. פתחתי אותו כי רציתי להגיד את דעתי, בעיקר רציתי לדבר על הבעיות שהפריעו לי: מבחר מצומצם של מידות, ייצוג מעוות של נשים שמנות ושיח שמנופובי".
מה הבינו משפיעניות הרשת שלא השכילו להבין בעולם התקשורת?
"אני יכולה לכתוב מה שאני רוצה ואיך שאני רוצה, אני לא צריכה להתחשבן לאף אחד. כשאני הולכת לשבוע האופנה בסימן 'אידיאל היופי המשתנה' וזה מרגיש לי כמו פאקינג בולשיט של יחסי ציבור, אז אני אכתוב בדיוק את מה שאני חושבת. לעומת זאת, הכותרות בעיתון יהיו יותר מפרגנות ומתנחמדות, כי יש פה משחק פוליטי ומערכת יחסים בין העיתון לתעשייה. אגב, לפני עשור הבלוגריות היו עיתונאיות סוג ב', היו מזמינים אותנו להשקות נפרדות מעיתונאים, היינו מקבלים מתנות שונות. היום לבלוגריות עם טראפיק כמו שלי יש כוח שווה לזה של מגזין".
מהי התופעה הכי חשובה שהולידה ברשת?
"לדעתי התופעה הכי משמעותית שנוצרה ברשת היא קבוצות פייסבוק. הקבוצות החליפו את הפורומים, ובגלל שהן נמצאת באפליקציה, בכיס של כל אחד, הן הפכו אפילו ליותר משמעותיות. אלו קהילות וירטואליות שפורצות את גבולות הרשת, הן יוצרות בית לאנשים ומשנות את השפה. בקבוצה שהקמתי, 'השמנמנות של זוריק' יש 20 אלף חברות, ויחד יצרנו שיח נקי משמנופוביה. אישית, כל הגישה שלי היא שאינסטגרם זה די בולשיט, זה הרבה יותר 'פייק'. גם שם רואים שינוי באידיאל היופי אבל עדיין החשבונות הכי חזקים מציגים חיים מושלמים, תמונות מושלמות".
מהי התופעה הכי מסוכנת שנולדה ברשת?
"אני חוטפת חום מיוטיובריות שמספרות איך הן ירדו במשקל. בעיניי זה חוסר אחריות מזעזע. הן שוכחות שרוב הקהל זה נערות שמגיבות על הסרטונים האלו ושואלות אם לצום אחרי שהן אוכלות את הכריך בבית הספר. לא משנה כמה דיסקליימרז יש בהתחלה, בני נוער יודעים לקחת את הסרטון ולעשות ממנו הפרעת אכילה. אישית, כששואלים אותי על ירידה במשקל, אני לא מפרטת. אני ארד כמה קילוגרמים, למשקל שטוב לגוף שלי בו, לא עד המינימום".
מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"אנשים לא מבינים עד כמה האינסטגרם מהונדס. חצי מה'משפיענים' קונים עוקבים ותגובות. חוץ מזה, לאחרונה גיליתי שיש בלוגריות רבות שמשתמשות בפיצ'ר של שאלות מהעוקבים כדי לשאול את עצמן את השאלות שהן רוצות לענות עליהן, מלמדים את הטכניקה הזו בקורסים של משפיעניות. עוד משהו שלא יודעים זה שרבים משתמשים ב־Feed Planner, כל התוכן מתוכנן מראש, מסודר לפי השעה שבו הוא יעלה".
מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"שזה לא קיים באמת, זה לא מקצוע. אני יכולה לומר בביטחון ש־95 אחוז מהפוסטים הפרסומיים הם תמורת מוצרים ולא כסף, אפילו כשמדובר במותגים ענקיים. את רואה את זה וחושבת לעצמך – הם בטח משלמים להן הון, אבל לרוב החברות אין בכלל תקציב לשלם למשפיעניות. רוב הבלוגרים הם אנשים מלאי חשיבות עצמית שגרים אצל ההורים ולא סוגרים את החודש, שהולכים ברחוב ואף אחד לא מזהה אותם כי הם קיימים רק בעולם מדומיין. אני מקבלת כל שבוע בערך 15 הודעות מעוקבות ששואלות אותי איך להפוך למשפיענית או לדוגמנית פלאס, הפכתי מנפצת חלומות סדרתית אבל באמת שאי־אפשר להתפרנס מזה בארץ. גם אני עובדת ביום יום כמנהלת חנות פרחים".
על מה לא מספיק מדברים ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"הפייק לייף. בלוגרים ומובילות דעה לא מדברים על זה מספיק. בעיניי, יש לנו אחריות, אנחנו חייבות לומר – מה שאתם רואים זו לא האמת. אני מאוד משתדלת לאזן. אני מעלה גם תמונות לא מפולטרות. אני משתפת שכרגע אני מרוחה על הספה, בפיג'מה, בלי איפור, עם שני ילדים. אני מעלה סטוריז אמיתיים. כשמגיבים לי 'וואו, ירדת במשקל' אני עונה שמדובר בזווית מחמיאה או בתמונה טובה ושלכל אחת יכולה לצאת תמונה טובה".
מה הדבר הכי משונה שקרה לך ברשת?
"אני גרה ליד בית שמש, הכול מגיע אלינו באיחור. במשך המון שנים, כשכבר היו מזהים אותי ברחוב בתל אביב ובירושלים, בבית שמש עדיין נשארתי אנונימית. פתאום, בזמן האחרון, זה התחיל לקרות לי גם בבית שמש. בעיניי זה אומר שחציתי את גבולות הרשת למציאות האמיתית".