טלוויזיה

"זה לא הגיל": אישה מבוגרת עם גבר צעיר? כמה חתרני!

צילום מסך מתוך "זה לא הגיל"
צילום מסך מתוך "זה לא הגיל"

הסדרה "זה לא הגיל" עומדת בניגוד גמור למה שקורה בעולם בחוץ, מה שהופך אותה מעוד קומדיה בינונית נסבלת לסדרה מנותקת ואפילו מזיקה

88 שיתופים | 132 צפיות

"גברת רובינסון, את מנסה לפתות אותי. נכון?", אמר בנג'מין בראדוק (בגילומו של דסטין הופמן) לגברת רובינסון (אן בנקרופט) במה שהפך לאחד הציטוטים הקלאסיים של עולם הקולנוע בסרט "הבוגר", הרבה לפני שכולנו ידענו מה זה קוגרית, שלא לדבר על מילפית.

ב-1967 הסיטואציה של רומן בין גבר צעיר לבין אישה בוגרת הייתה אמיצה, נועזת ומסעירה. ואולי בגלל שגיבורי הסרט לא היו אך ורק בחור צעיר וקוגרית בשלה, אלא גם שני אנשים שמחפשים קשר, חום וקרבה, על הכאב שהם נושאים בחובם, בלי קשר לגיל שלהם.

יותר מ-50 שנה אחרי ובקשת העלו אתמול את הסדרה החדשה "זה לא הגיל", ששמה הבלתי מתאמץ להחריד (האם כל ישיבות הקריאייטיב בוזבזו על פאנצ'ים דלוחים?) מספר את הסיפור כולו. מירי מסיקה היא טליה, עורכת דין מצליחה בת 40+, גפן ברקאי הוא ישי, מורה גלישה בן 20+, ובמהלך תסריטאי לא מאוד משכנע הם מתאהבים כשישי אומר לטליה שהיא יפה גם בלי מחטב. רומנטיקה. 

"זה לא הגיל" | צילום: יח"צ
"זה לא הגיל" | צילום: יח"צ

העלילה מסתבכת כשמתברר כי ישי הוא חברו הטוב של בנה של טליה, או ליתר דיוק כשמתברר שכל מי שמקיף את הזוג הם אנשים שבעקבות תאונה מצערת ההתפתחות המחשבתית שלהם נעצרה בשנות ה-80 ולכן הם לא יכולים להכיל זוגיות בין אישה מבוגרת לגבר צעיר. או בקיצור, תמונת מראה מושלמת למי שבקשת חושבים שהוא הקהל שלהם. נקודת האור הכמעט יחידה היא דמותו של מוקה בגילומו של איתי זבולון ("יניר האחמ"ש").

בגדול, מעל כל סצנה נדמים כמרחפים שלושה סימני שאלה צבועים בצבע אדום, שלרגע לא נפספס את החתרנות המובנית במערכת היחסים הזאת. זה מזכיר לי את התקופה היפה בגיל 17, שבה חשבתי שאני הנערה היחידה בתל אביב עם Daddy Issues. למי אכפת מפרויד? תביאו לי אומן בן 30 שעדיין חי על חשבון ההורים, כי כבר ארבע שנים הוא "עובד על תסריט", עכשיו! 

כאמור, בגיל 17 זה נסלח ואולי אפילו חינני לפרקים. אבל אפשר לתהות מה לעזאזל גרם לקשת 12 להעלות סדרה שנראית כאילו נכתבה על ידי נערה בגיל הזה בדיוק?

ובכלל, הבאזז על תופעת הקוגריות היה אולי לוהט לפני כעשור. אחרי שנים שהתרגלנו לפרדיגמה של בחורה צעירה ואטרקטיבית שהולכת עם גבר מבוגר ומבוסס, כוכבות כמו דמי מור ומדונה הוכיחו שגם ההפך קיים, ומאז נדמה שהפנמנו כולנו שזה לא הגיל, אלא התרגיל, אבל באמת. 

כן, מערכות יחסים בין סלבס לנצח ימשכו את תשומת הלב הציבורית; כן, כולנו עדיין סקרנים לגבי מערכות יחסים עם פערי גיל; וכן, כולנו לנצח נתלהב מאנשים בני 50, 60, 70 שממש לא נראים בגילם, ולא משנה כמה בוטוקס מעורב בעניין – הם עדיין נותנים לנו תקווה גם לגבי עצמנו.

לכן, לא כל כך ברור למה היה דחוף דווקא עכשיו להוציא את התופעה הזאת מהנפטלין. ואולי כאן טמונה התשובה, כי עבור האנשים בקשת גבר צעיר וחתיך שרוצה להיות עם אישה מבוגרת ממנו זה עדיין בגדר תופעה. ומילא אם הם היו מיטיבים לתאר את התופעה ולהעמיק בה, או לפחות להצחיק. אבל קשה להצחיק כשדמות אחת במשוואה, זו של גפן ברקאי, כל כך דלה. ברצינות, הוא נראה מסוג הבחורים שכשושאלים אותם מה התחביבים שלהם הוא אומר "לישון", והמוזיקה האהובה עליו היא "הכול. חוץ ממזרחית וטרנסים". 

מאוד מפתיע. באייטיז | צילום מסך מתוך "זה לא הגיל"
מאוד מפתיע. באייטיז | צילום מסך מתוך "זה לא הגיל"

הכוכבת האמיתית של הסדרה, והתחרות כאמור לא מאוד קשה, היא מירי מסיקה. ברוח גלי האובר-פמיניזם של 2019 על שם דנה זרמון ועדן פינס, בהם להעלות תמונה בביקיני לאינסטגרם זה מעשה חתרני ואמיץ כי "היי, אני בחרתי לעשות את זה!", דמותה של טליה מתרחקת מכל מה שהיה יכול להזכיר שמץ מהנלעגות של גברת רובינסון; היא לרגע לא שוכחת שהיא חצתה מזמן את גיל 40, הגיל שאחריו והלאה יש לקבל קצבת זקנה באופן רשמי על פי היקום של ערוץ 12. 

הדמות של טליה מתרחקת כל כך מאותנטיות, ודווקא בגלל זה שקוף כל כך המאמץ התסריטאי להפוך אותה למה שכל כך אוהבים לכנות "אישה אמיתית", כזו שמעיפה את הקריירה שלה לאוויר בזמן שהיא מגדלת שלושה ילדים, כזאת שזורמת עם כל סקס מזדמן בלי לאכול עליו סרט, ובעיקר, אישה שהיא לא מושלמת אבל אין לה שום בעיה עם זה. בפריים טיים המסחרי יש שתי דרכים בלבד כנראה להציג אישה לא מושלמת, וב"זה לא הגיל" מסמנים על שניהם וי: הראשון הוא פקטור הגיל, השני הוא פקטור המשקל. וכך, במקום להציג בפנינו את הגיבורה הסטנדרטית במידה 36, קיבלנו מירי מסיקה במידה 38 או 40. אכן, חתרני.

דווקא בשנה האחרונה עלו לכותרות לא מעט זוגות עם הפרשי גיל, כולל כמובן עינת ארליך (50) וג'וזי זירה (30), שלוהטים יותר מכל מסיקה וברקאי, השף טום אביב (31) וכוכבת הרשת גל גברעם (18) וגם כוכבי הרשת בן זיני וטיילור מלכוב, שאמרו השבוע בריאיון לאתר פרוגי "יצרנו טרנד של זוגות בהפרשי גילאים". אחח, חמודים. 

החתרנות המדומה ש"זה לא הגיל" כל כך מתאמצת להציג הייתה יכולה להיות נסבלת לו לא הייתה עומדת בניגוד גמור כל כך למה שקורה בעולם בחוץ, מה שהופך אותה מעוד קומדיה בינונית נסבלת לסדרה מנותקת ובמידה מסוימת אפילו מזיקה.