וירוס הפפילומה האנושי

נשאי נגיפי ה-HPV לרוב אינם חשים בכך ובמרבית המקרים מערכת החיסון של גופם מתגברת על הנגיפים באופן ספונטני | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב |  DTKUTOO, shutterstock
נשאי נגיפי ה-HPV לרוב אינם חשים בכך ובמרבית המקרים מערכת החיסון של גופם מתגברת על הנגיפים באופן ספונטני | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | DTKUTOO, shutterstock

בעקבות החלטת משרד הבריאות לפיה תלמידות כיתות ט' יחוסנו כבר מהשנה נגד נגיף ה-HPV, לפניכם מידע על הנגיף, על המחלה, על החיסון ועל דרכי הריפוי בארץ ובעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

יותר מ-100 זנים של נגיף הפפילומה האנושי (HPV) גורמים למחלת ה-HPV
כ-50 מהם שייכים לקבוצת הסיכון הגבוה (זנים אונקוגנים) לגרימת סרטן והשאר שייכים לקבוצת הסיכון הנמוך לגרימת סרטן. מבין הזנים המסרטנים – הנפוצים ביותר הם זנים: 16, 18 ו-45.

על נגיפי ה-HPV

נשאי נגיפי ה-HPV לרוב אינם חשים בכך ובמרבית המקרים מערכת החיסון של גופם מתגברת על הנגיפים באופן עצמוני (ספונטני) והם מסולקים מהגוף. רק כאחוז מכלל הנשאים אינם מצליחים להתגבר על הנגיפים ואלו גורמים למחלת הHPV-, בגברים ובנשים, שעשויה להתבטא באחד משלושת האופנים הבאים או בשילוב שלהם:
1. מחלה ממארת (סרטן) באיברי המין, בחלל הפה והלוע ובפי הטבעת וסביבתו.
2. מחלה טרום ממארת (HGSIL,LGSIL) באיברים הללו.
3. קונדילומה. מחלה שפירה המתבטאת בגידולים או בפצעים, או במשטחים לבנים באותם האיברים.

ועוד כמה נתונים
ע"פ מחקרים, כ-100-80 אחוזים מבני אדם בשלב כלשהו של חייהם יהיו נשאים של HPV.
כנראה שאנשים, בעלי מערכת חיסון לקויה, הם אלו שלא יצליחו לסלק את הנגיפים, ואלה מצידם יגרמו למחלת ה-HPV.

מבין שלושת הצורות של המחלה, הקונדילומה שכיחה פי עשרות מונים יותר מהמצב הממאיר או הטרום ממאיר. כמו כן שכיח יותר מעבר מהסוג הטרום ממאיר לסוג הממאיר ופחות שכיח מעבר מהקונדילומה למצבים הטרום סרטני והסרטני.

לעיתים קרובות הקונדילומה מתגלית באקראי ולעיתים היא מתגלית בשל התבלטויות באיברים – גרד, פצעים בלתי מוסברים ופטרת חוזרת באיברי המין.

אבחון מחלת ה-HPV נעשה לעיתים בעין רגילה אך לרוב יש צורך בבדיקה מיוחדת באמצעות קולפוסקופ (מיקרוסקופ מיוחד).

"המוניטין" של מחלת ה HPV הוא שהיא פוגעת באיברי המין אך כדאי לדעת שהנגיף תוקף, הן בצורה שפירה והן בצורה ממארת, גם את פי הטבעת, את סביבתו ואת התעלה האנלית, וגם את חלל הלוע והפה ואת צינור השופכה.

ההבדל בין גברים לנשים

לגבי נוכחות HPV בצוואר הרחם של נשים, נמצא שהשיא הוא בגילאי ה-20 (כ-15 אחוזים) ולאחר מכן נצפית ירידה עד עליה נוספת (5 אחוזים) בסביבות גיל 40.

אצל גברים אין שיא נוכחות של HPV בגיל כלשהו והשכיחות די קבועה סביב 6-3 אחוזים מהאוכלוסייה בגילאי 44-18.
בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים, שכיחות הזיהום ב-HPV בפין ובפי הטבעת עומדת על 60-50 אחוזים ובזנים המסרטנים 30-20 אחוזים.

השכיחות המדויקת של מחלת הקונדילומה אינה ידועה, אך ידוע שהמספרים עולים בהתמדה, לדוגמה באנגליה נצפתה עליה בשכיחות של פי 8 בין השנים 2009-1972.

חיסון נגד HPV

החיסון נגד HPV הוא החיסון השני בהיסטוריה הרפואית נגד סרטן אחרי החיסון נגד הפטיטיס HBV) B ).

כיום קיימים שני סוגי חיסון נגד HPV:
1. חיסון ביוולנטי (דו ערכי) של חברת גלסקו- קליין; צרבריקס (Cervarix) המכיל אנטיגן נגד שני זנים של HPV; 16 ו-18.
2. חיסון ארבע ערכי של חברת מרק המכיל אנטיגן נגד ארבעה זנים של HPV; 6, 11, 16 ו-18.

שני החיסונים הוכחו כיעילים ביותר. חיסון הצרבריקס והגרדסיל הוכחו כיעילים בקרוב ל-100 אחוזים במניעת סרטן וטרום סרטן של איברי המין, פי הטבעת והפה.
חיסון הגרדסיל הוכח כיעיל ב-90 אחוזים במניעת קונדילומה (חיסון הצרבריקס אינו מחסן כנגד קונדילומה).
מחקרים רבים הוכיחו את בטיחותם של החיסונים. לגבי תופעות לוואי, הרי שלא מדווח על תופעות לוואי רציניות לאחר מתן חיסון למיליוני בני אדם עד כה.

מחקרים רבים הוכיחו את בטיחותם של החיסונים

<<עוד בחיים אחרים

לרזות עם קצת עזרה מהצמחים

עשרת הדיברות לשימוש נכון במסנני קרינה

צמחים שעוזרים לעיכול

תופעות הלוואי
תופעות הלוואי השכיחות ביותר הקשורות במתן החיסון נגד HPV הם צריבה ואודם מקומיים, סחרחורת ועד התעלפות לזמן קצר. הוכח שמקרי מוות או שיתוק, שמוזכרים בבלוגים שונים ברשת, לא נגרמו כתוצאה ישירה מן החיסון. בנוסף על כך, הוכח שאין עלייה בשכיחות יחסי מין בגילאים צעירים כתוצאה מנטילת החיסון.

מה קורה בעולם

יותר מ-120 מדינות אישרו את החיסון כנגד HPV. באוסטרליה, בה ניתן החיסון חינם לנערות ולנערים, הוכיחו ירידה במחלות הנגרמות על ידי ה-HPV (סרטן, טרום סרטן וקונדילומה) בנשים צעירות ובגברים צעירים המקיימים יחסי מין עם גברים.
חשוב ביותר להדגיש שהמחקרים שהוכיחו את יעילות זו בנשים ובגברים, נעשו באנשים שלא נחשפו בעברם לHPV-.
היות שהחיסון ניתן לבני הנעורים, שיעור הביצוע שלו נמוך ביחס לחיסונים הרגילים הניתנים לתינוקות.

בארה"ב, שיעור הבנות (17-13 שנים) שנטלו את הזריקה הראשונה של החיסון נגד ה-HPV עומד על 48 אחוזים ואילו אלו שהשלימו את שלושת הזריקות עומד רק על 32 אחוזים.
ככל שגיל בני הנוער נמוך יותר, כך החיסון יעיל יותר (בתנאי שלא נחשפו עד כה ל-HPV).
מעניין לדעת שבארה"ב כ-7 אחוזים מילדים מקיימים יחסי מין לפני גיל 13.

מחקר שפורסם במגזין The Journal of Infectious Diseases בשנת 2012, מגלה שבשבדיה נצפתה ירידה בשכיחות קונדילומה בנשים צעירות, אחרי שהוחל במבצע המוני של חיסון בשנת 2007. השכיחות ירדה ב-17 אחוזים בקרב נשים בגיל 25-15 בין השנים 2006 ו-2010 ללא כל שינוי בקרב גברים שלא חוסנו.
החוקרים מעירים שבשל אחוז נמוך של התחסנות נערות ונשים צעירות בשבדיה, טרם הופיע אפקט "הגנת העדר" בקרב גברים, הגורם גם להם להיות מחוסנים ללא קבלת חיסון, כמו מה שקורה באוסטרליה, שם חוסנו עד כה 80 אחוזים מהנערות.
בארה"ב ההמלצה היא לחסן נערות ונערים כאחד.
כתוצאה מהעדר חיסון לנערים נצפית דווקא עליה בשכיחות המחלה בקרב גברים.
בקרב נערות בגילאי 19-17 רק 27 אחוזים התחסנו בשבדיה ואצלן נמצאה ירידה של 25 אחוזים בשכיחות הקונדילומה.
מחלת ה-HPV היא מחלת המין השכיחה ביותר בארה"ב, כאשר זני HPV 16 ו-18 גורמים ל- 7,000 מקרי סרטן שם בגברים ו-15,000 בנשים.

ואצלנו – בעקבות החלטת משרד הבריאות החל מינואר 2014 יינתן החיסון ללא כל תשלום לתלמידות כיתות ט' בישראל.

כיצד מחסנים
החיסון ניתן בשלוש זריקות לזרוע בטווח של שישה חודשים. החיסון הופך להיות יעיל חודש לאחר הזריקה האחרונה ולכן יש להימנע מהדבקה ומהדבקות בתקופת החיסון. כאמור, החיסון מיועד למניעת הדבקות ולא למטרת טיפול בנגעים קיימים.
מחקרים מוכיחים את יעילות החיסון בגברים ובנשים עד מעבר לגיל 50.

טיפול נגד הקונדילומה

מבין הטיפולים השונים כמו קונדילוקס, תמיסת TCA, מחט חשמלית, כריתה כירורגית, אלדרה, אינטרפרון והקפאה בחנקן נוזלי הטיפול היעיל ביותר נגד הקונדילומה הוא לייזר CO2.
טיפול זה אינו כרוך ביצירת צלקת, והכוויה שנוצרת מחלימה במהירות אם משתמשים במשחה מיוחדת המזרזת את החלמת העור והריריות שעברו טיפול.
מחקרים מראים שהטיפול בלייזר גורם לעידוד מערכת החיסון וזו גורמת ביתר מהירות לסילוק נגיפי הHPV.
בכל מקרה ראוי לעודד את מערכת החיסון על מנת שזו תסלק בהקדם את הנגיפים: תזונה נאותה, הפחתת מתח ופעילות גופנית מתונה.
בסיום הטיפול ולאחר שבבדיקת קולפוסקופיה לא נמצאים עוד נגעים, ניתן לעשות בדיקת PCR ובמרבית המקרים התוצאה תהיה תקינה – העדרות מוחלטת של נגיפי הHPV.
בהעדר HPV, לא תהיה התפרצות חדשה של המחלה ולכן האדם לא ידביק את בני/ות זוגו.
במצב זה של העדר נגיפי HPV, ניתן לחסן נגד HPV ולהבטיח אגב כך הגנה מלאה בפני סרטן וטרום סרטן הנגרמים ע"י HPV והגנה של 90 אחוזים בפני התפתחות קונדילומה.

ישנם מחקרים רבים המראים כי תוצאות אלו הושגו לא רק בבני נוער אלא במבוגרים, גברים ונשים עד מעבר לגילאי 50.
מחקרים מראים שחיסון נגד HPV תוך כדי מחלה או תוך כדי נשאות של HPV, אינם מבטיחים רמות הגנה גבוהות בפני הדבקות חוזרת, וישנו אף מחקר המראה עליה בהתפתחות סרטן בקרב אלה שחוסנו בזמן שנשאו זנים מסרטנים של HPV.

המלצות
על סמך המחקרים שפורסמו בנושא בחרתי לעשות משטחי פאפ לא רק מצוואר הרחם והנרתיק אלא גם מפי הטבעת במקרים של HPV באזור זה וקולפוסקופיה גם ללחמיות העיניים ולחלל הפה והלוע.
מומלץ לבדוק בני/ות זוג של אנשים שנוגעו במחלה.
מומלץ להשתמש בקונדום לא רק ביחסי מין גניטליים, אלא גם ביחסי מין אוראלים ואנאליים.

לסיכום
מניסיוני מדובר במחלה ברת ריפוי. להערכתי לא ירחק היום ומחלת ה-HPV תעלם בשל טיפול מיומן, תוכניות חינוך נרחבות ומתן חיסון לשכבות נרחבות בציבור. להערכת חוקרים העוסקים בנושא, מחיר החיסון ירד ויהיה דומה למחיר החיסון כנגד הפטיטיס B, שגם מחירו בהתחלת הדרך היה גבוה.

ד"ר שרגא וקסלר, הוא מומחה למחלת הקונדילומה ולטיפול יעיל להסרתה בלייזר www.genicolog.net

* עכשיו בסטטוס: להרוויח יותר: חמש טקטיקות שכדאי להפעיל במקום העבודה

* עכשיו ב BelleMode: איך להיראות רזה יותר? הנה כמה טריקים מעולים