למה כל העולם שוב יורד על ויקטוריה'ס סיקרט? אולי די לטרחנות?

בלה חדיד בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט | צילום: גטי
בלה חדיד בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט | צילום: גטי

במשך שנים בויקטוריה'ס סיקרט חטפו ביקורת על דימוי הגוף הנשי שהם הציגו. אז למה עד שהם סוף סוף שינו את התפיסה ונפרדו מהמלאכיות השדופות, בדיוק אז כל העולם החליט לרדת עליהם?

88 שיתופים | 132 צפיות

עולם האופנה נפרד לשלום בשבוע שעבר באופן סופי, מהמלאכיות של ויקטוריה׳ס סיקרט, שליוו אותנו משנות ה-90. בתצוגות אופנה שהן שואו שלם, פסעו בגאווה דוגמניות רזות, מכונפות, בחזה זקוף, חזיות סברובסקי ובטן שטוחה. אז הן עוד לא ידעו שבסוף המסלול מחכה להן תנועת ME TOO.

מאז 2015 נשמעו קולות רמים שקראו להוריד את המלאכיות מסדר היום ולוותר על הקונספט המחפצן, שאינו מקדם רב גוניות אנושית ונשית. אבל בוויקטוריה׳ס סרבו לשחרר, וב-2018 עוד הרימו את המופע Extravaganza, כשבמקביל סמנכ״ל השיווק של החברה אד ראזק, סיפר לווג שהם לא מתכוונים להכניס טרנסג׳נדריות לתצוגות כדי ״לא לקלקל את הפנטזיה״ וכי ״אין להם שאין להם שום כוונה להכנס לתחום הפלאס סייז״.

התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט בניו יורק 2018 | צילום: גטי
התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט בניו יורק 2018 | צילום: גטי

השינוי הגיע בהדרגה. ב-2019 התרעננה צמרת ההנהלה, מנהלי השיווק והפרסום הוחלפו וכיום הצוות מורכב רובו מנשים (6 מתוך 7). באותה שנה גם נשכרה לראשונה דוגמנית הפלאס סייז אלי טייט קאטלר, הדוגמנית הטרנסג׳נדרית ולנטינה סמפיו וההריונית גרייס אליזבת.

״מי בעולם יאמין לכם?״ תהה הכתב של פורבס, כשהוא מתייחס לביטול קונספט המלאכיות ולהחלפתו באימג׳ים אקטיביטסטים כמו שחקנית הכדורגל האמריקאית מייגן רפינו, והפליטה הסודנית אדוט אקש. ״זה לא אמין. מאיתנו לא תשמעו אנחת רווחה״, קבעו בפוברס, אחרי שב-2015 הם בעצמם כתבו שוויקטוריה׳ס צריכים לעשות את השינוי הזה.

והתגובה של פורבס היא לא היחידה. למרות השינוי המוברך, קולות הצקצוקים הרמים, שנשמעו במרחב האופנתי העולמי והמקומי, ברשת ובאתרי החדשות והאופנה, עם ההודעה שבוויקטוריה׳ס נפרדים לשלום מהמלאכיות, היו מחרישי אוזניים.

״נו באמת ויקטוריה׳ס סיקרט? עכשיו באים? 5 שנים אחרי? אתם יכולים יותר מזה״, הצטרפו בגרדיאן למפקפקים בטוהר הכוונות של החברה, והוסיפו שהמראה החדש שהמותג מתאמץ לאמץ לעצמו, הוא לא חלק מה-DNA שלו.

את אחת הכותרות היותר בעיתיות הקשורות בנושא, אפשר היה למצוא באתר retailwire.com: ״האם ויקטוריה׳ס יכולה לעשות את המעבר החד במיתוג שלה מסקסי למעצים?״, בדיוק עוד כותרת החוטאת למטרה. האם היא רומזת שהמראה האופנתי כרגע לא נחשב סקסי? ואולי יש משהו בסקס שהוא לא מעצים?.

מהקמפיין החדש של ויקטוריה'ס סיקרט

וכך פוסעים להם המבקרים בשדה מוקשים חברתי ואופנתי וממשיכים להתבלבל. אבל לעומתם, ראשי ויקטוריה׳ס סיקרט דווקא מאוד מפוקסות ומודעות למצב ולסיבות האמיתיות שהובילו אותן לשינוי הזה. מנכ״ל החברה מרטין ווטרס, אמר בראיון ל-WWD ש״המלאכיות כבר לא רלוונטיות מבחינה תרבותית״. והיש דבר נורא יותר מלהיות לא רלוונטי באופנה ובחיים בכלל? זה הרי ההפך הגמור מהמושג אופנה.

ביטול קונספט המלאכיות הגיע בתום חמש שנים של שינויים במותג, במהלכו האקטיביזם החברתי עבר שינוי והפך לאופנה בעצמו. מראה הפנטי השופע של ריהאנה, רמס את הלוק השדוף והחד גוני המזוהה עם ויקטוריה׳ס סיקרט, שפשוט יצא מהאופנה. הוא נראה פאסה, מיושן, לא רלוונטי. כל אחת בכל מבנה גוף, שתסתכל היום על תמונה של גי׳זל בחוטיני וכנפיים, בוודאי תמלמל לעצמה – זה כ״כ שנות ה-2000. אף אחד כבר לא בונה היום אימג׳ים כאלה, ולא מייצר פנטזיות אופנתיות שאיש כבר לא חולם להגשים.

ג'יזל בתצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרטס
ג'יזל בתצוגת האופנה של ויקטוריה'ס סיקרטס

ולכן זה לא משנה אם מאמינים לטוהר הכוונות של ויקטוריה׳ס או לא. ה-DNA של המותג הוא לעצב לנז׳רי, ואופיה של ההלבשה התחתונה, כמו גם הסגנון שלה, מתאים את עצמו לאופנה, לתקופה ולטעם המשתנה של האנשים. מותג שלא משתנה עם הזמן, מייצר בדיוק את הדבר ההפוך לאופנה – גם סן לורן כבר לא מייצרים היום את אותו הקוטור משנות ה-60.

להחלטה הזו נוסף באופן טבעי גם פן מסחרי, כמובן, אחרת איזו זכות קיום יש לכל מותג באשר הוא? לפי WWD ב-2015 חלש המותג על 32 אחוז משוק הלנז׳רי בארה״ב, מה שירד ב-2020 ל-16 אחוז בלבד, ובשורה התחתונה: מדובר בחברת אופנה שרוצה למכור, וכדי לעשות את זה היא צריכה להשאר עדכנית.

הקמפיין החדש של ויקטוריה'ס סיקרט

ועדיין נראה שכולם מרגישים מרומים. פותחים את האתר של ויקטוריה׳ס ולא מזהים אותו. אבל אתן הצופות בשינוי ומפקפקות בו, אתן שטוענות לאותנטיות מעל לשיח החברתי, לוקות בצביעות. עשיתן חרם כדי שהם ישתנו ועכשיו אתן לא מאמינות להן?

המשפט שמסכם אולי בצורה היפה והמדוייקת ביותר את המצב, הוא זה שאמר ראול מרטינז המנהל האמנותי של החברה בראיון ל-WWD: ״כל החנויות מעוצבות מחדש. הוורוד של ההווה זה לא אותו ורוד שהיה שם פעם… הוא ורוד הרבה יותר עכשווי, בהיר, ידידותי, ומסביר פנים״.