נגיעה במפשעה וצילומי עירום: "ויקטוריה'ס סיקרט" נחשפת

התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט בניו יורק 2018 | צילום: גטי
התצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט בניו יורק 2018 | צילום: גטי

תחקיר חדש שהתפרסם בניו יורק טיימס שופך אור על ההתנהלות המכוערת של שני הגברים החזקים שעמדו בראש ויקטוריה'ס סיקרט, ומציג מציאות מיזוגנית ומפחידה

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים אלו העולם עדיין מבכה את לכתו של הכדורסלן האגדי קובי בראיינט, אבל נסער מהציוץ שכתבה נכדתו של וולט דיסני בנוגע אליו. "לא כתבתי עד עכשיו כלום על קובי בראיינט כי הרגשתי שעדיין מוקדם מדי, אבל האמת צריכה להיאמר", כתבה, "הוא אנס". גם השחקנית אוון רייצ'ל ווד כתבה דבר דומה באינסטגרם והסירה את הפוסט בגלל התגובות הנזעמות. מדובר בימים קשים, דומה שכולנו מתהלכים ומתהלכות בשדה מוקשים, מוקשים שהונחו שם בעבר, ואם לא פורקו או פוצצו הם עלולים לפגוע במי שסביבם.

>> ויקטוריה'ס סיקרט הפכה לשריד מיושן

מקדש אחד גדול למדי הוא חברת ויקטוריה'ס סיקרט, שעל הסוד המסריח שלה, לכאורה, כולם כבר יודעים. כבר לפני שנה פורסם דבר הקשר בין העומד בראש חברת האם – L Brands – לסלי ווקסנר, מיליארדר ומקים החברה, עם ג'פרי אפסטיין, המפיק האגדי והבעלים של חברת מירמקס, כמו גם עבריין מין שבימים אלה נערך המשפט שלו. אפסטיין מינה עצמו למלהק דוגמניות עבור החברה, וניצל את מעמדו כדי לערוך "אודישנים" למי שחפצה להפוך למלאכית של ויקטוריה. אף אחת לא תיארה לעצמה שכדי להפוך למלאכית היא תצטרך לשכב עם השטן, או לפחות לשבת על ברכיו, אבל כך היה.

בלה חדיד בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט | צילום: גטי
בלה חדיד בתצוגה של ויקטוריה'ס סיקרט | צילום: גטי

בשנה האחרונה התפטר מי שהיה יד ימינו של ווקסנר, אד רזק, ועכשיו מסתבר שהוא גם היה מוקד של תלונות רבות. בתחקיר שפרסם הניו יורק טיימס ומתבסס על 30 עדויות של דוגמניות, עובדים לשעבר של החברה ואנשים שהיו מקושרים בחוזה מול החברה, מסתבר שרזק ניסה לנשק דוגמניות, ביקש מהן לשבת על ברכיו, וב-2018 נגע לדוגמנית במפשעה ממש לפני שעלתה על המסלול בתצוגה השנתית.

>> כל האירועים שהובילו לביטול התצוגה השנתית

חלק מהמנהלים בחברה חשו אי נוחות נוכח התנהגותו של רזק, והתלוננו מול ווקסנר על התנהגות הסגן שלו. אבל התלונות שלהם לא רק שלא נענו, הם חשו שהם נענשים על כך שהתלוננו. דוגמנית בשם אנדי מיוס פוטרה מהתצוגה אחרי שהעזה להתלונן על רזק. וזה לא הכול. נוצר מצב שבו צלם שעבד באופן קבוע עם החברה ביקש מהדוגמניות להצטלם בעירום עבורו, ללא תשלום נוסף. הדוגמניות ניאותו, והתמונות הפכו להיות חלק מספר אומנותי, מסוג ה"קופי בוק טייבל", ללא שקיבלו תמורה על הצילום. הן חשו שבגלל שמדובר בצלם קבוע של החברה, וכיוון שהן מאוד רוצות להפוך למלאכיות, כדאי להם לעשות זאת. רזק מתואר על ידי עובדיו לשעבר כיד ימינו של ווקסנר, בלתי מנוצח, בעל כוח בלתי מוגבל. באוגוסט האחרון הוא פרש מתפקידו, ללא ספק בגלל הביקורת הציבורית שנשמעה לאחרונה.

התלוננה ופוטרה. הדוגמנית אנדי מיוז | צילום Arun Nevader FilmMagic gettyimages
התלוננה ופוטרה. הדוגמנית אנדי מיוז | צילום Arun Nevader FilmMagic gettyimages

אשת יחסי הציבור קייסי קרואו טיילור, עובדת לשעבר בחברה, אמרה: "מה שהפחיד אותי זה שההתעללות בבנות הייתה שגרה ופשוט צחקו על זה. התייחסו לזה כאל נורמה. זו הייתה שטיפת מוח, ומי שניסה לעשות משהו נענש".

זו הייתה שנה קשה מאוד עבור המותג. ויקטוריה'ס סיקרט נמצא תחת המטרייה של חברת האם L Brands, אליה משתייכת גם חברת Bed, Bath And Beyond. זו הייתה שנה לא טובה עבור החברה, וכל הרווחים של חברת המוצרים לחדרי השינה והאמבטיה כיסו על ההפסדים של חברת הלנז'רי שאיבדה מזוהרה. לפי דיווחים של חברים של ווקסנר, הוא מחפש איך להיפטר מויקטוריה'ס סיקרט. ואכן, לפי האתר The Motley Fool שליש ממכירות הלנז'רי בשנה החולפת נעשו על ידי מילניאלז, ו-40% מהמילניאלז מחפשות נוחות כאשר הן קונות לבנים, ולא סקסיות. ואם הן רוצות סקסיות – זה כבר לא מהאתר הכלכלי אלא דעתנו – הן יפנו לאתרים שמכבדים נשים, כמו פנטי סאבאג' של ריהאנה, קלווין קליין או aerie של אמריקן איגל.

בתשובה לניו יורק טיימס ענה רזק בלקוניות "ההאשמות לא נכונות או הוצאו מהקשרן. במשך השנים היה לי הכבוד לעבוד עם דוגמניות ומקצוענים והיה בינינו כבוד הדדי". ווקסנר לא שיתף פעולה ולא הגיב לכתבה. לדעתנו מסתמנת החברה כמי שלא ידעה להתאים עצמה לתקופה הנוכחית. כמו גיבורות הראינוע שנעלמו כאשר הפך הקולנוע למדבר, כך גם החברה לא תחזיק מעמד אם לא תעשה שינוי יסודי. נכון שהיא מנסה, בהחלט, עם ליהוקה של ויני הארלו, דוגמנית בעלת מחלת עור, וליהוקה של דוגמנית פלאס ואפילו דוגמנית טרנסית, אבל יכול להיות שנשים ברחבי העולם מרגישות לפתע מרומות, כאילו הבינו כקולקטיב שמכרו להן חלום בלתי מושג, להיות נשים מושלמות, ובעצם הרחיקו אותן מהאפשרות לחוש בנוח בעורן שלהן, הרחוק מסטנדרטים של מלאכית. כך הפכה החברה שהייתה מזוהה עם זוהר בלתי מושג לתפוח רקוב שאף אחד לא מעוניין בו. וזה, בעינינו, חדשות טובות לפתוח איתן את השבוע ועונש הולם לגברים ארוכי הידיים שעמדו בראשה. ותודה ליקום!

>> הכפילה של שלומית מלכה חושפת: "פרסמו תמונות עירום שלי ללא רשותי"