הפתרון לרבנות: להתחתן עם אישה

איי דו! לנישואים, לא לרבנות | צילום: Shutterstock
איי דו! לנישואים, לא לרבנות | צילום: Shutterstock

הידעתן? ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בה נישואים וגירושים אזרחיים. אז מה אפשר לעשות כדי לעקוף את הרבנות? הפתרון האמיתי מורכב בהרבה

88 שיתופים | 132 צפיות

מאז קום המדינה נישואים וגירושים נשלטים על ידי בתי הדין הרבניים. זה אולי נראה לנו נורמלי כי זה הדבר היחיד שאנחנו מכירות, אבל ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם בלי נישואים אזרחיים. מה אפשר לעשות כדי לעקוף את הרבנות ומה האפשרויות שעלו על השולחן לתיקון המצב – בטור שלפניכן.

>> מאי שכטר מ"חתונמי": "לא מתקרבת לרבנות, חלאס עם הכפייה"

יוזמת החקיקה החדשה, לפיה רק בתי הדין הרבניים יוכלו לדון במזונות, העלו לא מעט קריאות שהגיע הזמן להחרים את המוסד הזה (כולל על ידי עורכת מגזין זה). הקריאות מוצדקות, אבל זאת הזדמנות חשובה להגיד שהמצב המטורף בו נשים יכולות להיכלא בתוך נישואים לא רצויים ואפילו מתעללים במשך שנים ארוכות, לפעמים עשרות שנים, הוא המצב הרגיל והיחיד במדינת ישראל ממש מהיווסדה. אפילו כשעבר חוק שיווי זכויות האישה, תשי"א-1951, לפני למעלה מ-70 שנה, הוחרג ממנו נושא איסורים והיתרים של נישואים וגירושים, המתבססים עד היום על הדין הדתי, ללא חלופות.

למעשה, ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בה נישואים וגירושים אזרחיים.

גם אם בחרת להתחתן עם גבר בנישואים אזרחיים בחו"ל, את חייבת להירשם בישראל כנשואה, ותאלצי לעבור ברבנות במקרה של גירושין. כך שהאפשרויות שלך הם או לא להתחתן, או להתחתן עם אישה (ברכות!)

 

למה זה בעייתי? בתי הדין הרבניים הם מוסדות דתיים והלכתיים. גם היום, למרות עליה מסוימת לאורך השנים באפשרויות של נשים לקחת חלק במסגרת בתי הדין, את תפקיד הדיינים מאיישים רק גברים דתיים. הדין מכוחו פוסקים הדיינים בתיקים שמגיעים אליהם הוא ההלכה האורתודוכסית, שנבנתה כולה במסגרת פרשנות של פוסקי הלכה גברים בלבד. זוהי מערכת דינים מקבילה וארכאית, שמוטה בבסיסה לרעת נשים, וגם דרך יישומה ופרשנותה של על ידי בתי הדין מנציחה פערים ואי שוויון מגדרי. היא איננה כפופה למערכת המשפטית הקיימת ומתעלמת מהתפתחויות חקיקתיות ועקרונות יסוד כגון שוויון, כבוד, חירות, חופש העיסוק ועוד.

>> אדוני הדיין, יש מצב שאתה עושה לי גזלייטינג?

מה אפשר לעשות כדי לעקוף את הרבנות? לא הרבה. גם אם בחרת להתחתן עם גבר בנישואים אזרחיים בחו"ל, את חייבת להירשם בישראל כנשואה, ותאלצי לעבור ברבנות במקרה של גירושין. כך שהאפשרויות שלך הם או לא להתחתן, או להתחתן עם אישה (ברכות!).

מה הציעו בעבר כדי לשנות את המצב? ההצעה השכיחה ביותר הייתה לייצר מערכת אזרחית מקבילה שתאפשר בחירה, יש שיטענו תחרות, אל מול הממסד הרבני. כפי שהמצב כיום הוא שיש סמכויות מקבילות בין בתי הדין למשפחה ובתי הדין הרבניים בכל הנוגע לחלוקת רכוש ומזונות (מצב אותו מעוניינים לשנות בהצעה החדשה) – כך תהיה סמכות מקבילה לרישום הזוגיות. כדי להפחית את ההתנגדות, ברוב ההצעות שהונחו המערכת האזרחית המקבילה נקראה ברית זוגיות, ולא נישואים אזרחיים. מי שחרגה מהדפוס הזה הייתה ח"כ מיכאלי, שלפני קרוב לעשור הניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק בו נישואים וגירושים הם בסמכות המדינה בלבד, וכל אחת וכל אחד יכולים לבחור מי יבצע עבורם את הטקס – רב, רבה, חבר/ה או סלבריטי מוזמן (גילוי נאות: אני כתבתי את הצעת החוק). אף אחת מהצעות החוק האלה מעולם לא התקדמה במעלה החקיקה, והמצב בו נישואין שווים לכלא עבור נשים מסוימות – נשאר בעינו.

>> אחיות שלנו, הגיע הזמן להכריז מלחמה על הרבנות

בימים האלה, שבכל יום מתפרסמת גזרה נוספת שמאיימת על זכויותיהן, כבודן ורווחתן של נשים, כל חקיקה חדשה מעלה חששות כבדים ודאגה מוצדקת בנוגע לתוצאותיה. אנחנו בשיאו של גל עכור של פגיעה במערכת בתי המשפט האזרחית, שיש לו השלכה ניכרת על זכויות נשים ושוויון מגדרי בישראל, מכיוון שחלק לא מבוטל מהזכויות הקיימות הושג באמצעות הליכים משפטיים, וממשיך להישמר על ידם. השילוב של הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים לצד צמצום כוחם וסמכויותיהם של בתי המשפט האזרחיים מייצרים סכנה ברורה ומיידית לזכויות נשים. החלפת מערכת אזרחית במערכת הלכתית היא הדרך לא רק לפגיעה מכוונת בנשים, אלא כינון משטר חדש – שמרן, דתי וגברי – במדינת ישראל.

הכותבת היא יועצת ומרצה בתחומי מדיניות ומגדר, בעלת הפודקאסט "היום שאחרי המחאה". לשעבר מנכ"לית שדולת הנשים בישראל