הפרעת קשב עלולה לחרב את חיי המין שלכן, אבל יש לזה פיתרון

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הפרעת קשב משפיעה על כל היבט בחיי המתמודדים עימה ולא פוסחת על הזוגיות וחיי המין. ד"ר אילן טל מסביר כיצד להתמודד, מעניק טיפים לזוגות מתוסכלים ומגלה שיש גם יתרונות

88 שיתופים | 132 צפיות

תיחזוק זוגיות מהווה אתגר לרובנו: זוגיות טובה מצריכה פשרות, גמישות, חשיפה, אינטימיות, ויתורים ואמון. נראה שעבור המתמודדים עם הפרעת קשב האתגר הזה מורכב קצת יותר.

הפרעת קשב נפוצה יותר בקרב גברים מאשר נשים (כמעט פי שתיים), אך היא מנת חלקם של שני המינים. התופעה באה לידי ביטוי במספר אופנים כאשר המרכזיים שבהם הם מוסחות, חולמנות, אימפולסיביות והיפראקטיביות. הפרעת קשב עולה בדרך כלל בהקשר לאתגרי התמודדות סביב לימודים או עבודה. עם זאת, היא איננה נעלמת בכל הקשור להתנהלות בתוך החיים המשפחתיים והזוגיים.

לעיתים קרובות אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב נוטים להעדיף מין קצר וממוקד שאינו כולל משחק מקדים

אדם הסובל מהפרעת קשב לרוב עסוק במחשבות על עשרה דברים בעת ועונה אחת. מסיבה זאת, עלול להיווצר מצב בו אדם שחי עם מישהו המתמודד עם הפרעת קשב, ירגיש שהצד השני לא מפוקס במה שקורה, מה שעשוי להוביל למתחים בתוך מערכת היחסים. מעבר לכך, חוסר השליטה המאפיין לרוב את הסובלים מהפרעת קשב עשוי להוליד בקרבם רצון חזק לשלוט בכל שאר רבדי החיים הכוללים גם את המתרחש בחיי בן הזוג עניין שעלול להוביל לתסכול רב.

מומלץ לייצר אווירה רגועה, להחשיך את החדר ולמזער גירויים | צילום: Shutterstock
מומלץ לייצר אווירה רגועה, להחשיך את החדר ולמזער גירויים | צילום: Shutterstock

בבואנו להתייחס לדינמיקה בקרב זוגות שאחד מבני הזוג סובל מהפרעות קשב, לא ניתן להתעלם מהנעשה בחדר המיטות. לעיתים קרובות אנשים המתמודדים עם הפרעת קשב נוטים להעדיף מין קצר וממוקד שאינו כולל משחק מקדים. זאת כתוצאה מהנטייה המזוהה עם הסובלים מהפרעת קשב להגיע למיצוי בפרק זמן קצר ולאימפולסיביות. מעבר לכך, הקושי הפיזי של הסובלים מהפרעת קשב להתרכז, משפיע לעיתים גם על יכולתם להגיע לזקפה בקרב גברים והגעה לסיפוק מיני ואורגזמה בקרב שני המינים. אינטימיות מצריכה הקדשה של זמן וריכוז, ואנשים הסובלים מהפרעת קשב מתקשים ביצירת סדרי עדיפויות. קושי זה עשוי להשאיר את בן הזוג בתחושה מוטעית שהצד השני אינו מעוניין בקשר מיני.

הקושי הפיזי של גברים הסובלים מהפרעת קשב להתרכז, משפיע לעיתים גם על יכולתם להגיע לזקפה

אחד מהתסמינים הבולטים של הפרעת קשב היא קושי בוויסות חושי שיוצר עומס תחושתי. עניין זה עשוי להוות אתגר ביצירת אינטימיות. לדוגמא, ריחות או רעשים הנשמעים במהלך האקט המיני עשויים להפריע מאד לאווירה האינטימית עבור מי שמתמודד עם הפרעת קשב. לכן מומלץ לייצר אווירה רגועה ולמזער גירויים; להחשיך את החדר, לדאוג לריח נעים ומוזיקה נעימה ללא מילים.

זוגיות היא אתגר ואחת הדרכים הטובות ביותר לצלוח את הקשיים היא לנסות להיכנס לנעליו של בן הזוג ולהבין את נקודת מבטו, עניין זה מקבל משנה תוקף בכל הקשור לזוגיות עם אדם הסובל מהפרעת קשב. לעיתים קרובות התגובה של בן זוג שמתמודד עם הפרעת קשב במהלך האקט המיני לא קשורה כהוא זה לצד השני אלא לקושי המזוהה עם ההפרעה עצמה. כך למשל עבור אדם הסובל מהפרעת קשב, מגע מסוים יכול להיות נעים בהתחלה אך מהר מאוד להיתפס כמציק. ככלל אנשים הסובלים מהפרעת קשב יעדיפו מגע חזק ואפילו נוקשה על פני ליטופים או דגדוגים.

"היום ידוע שישנן דרכים להתמודד עם האתגרים שהפרעת הקשב מביאה לזוגיות". ד"ר אילן טל | צילום: סיני קורן
"היום ידוע שישנן דרכים להתמודד עם האתגרים שהפרעת הקשב מביאה לזוגיות". ד"ר אילן טל | צילום: סיני קורן

למרות האתגרים, חשוב לציין שקיימים אף יתרונות לזוגיות ואינטימיות עם מי שמתמודד עם הפרעת קשב. למשל אחד האתגרים המרכזיים בזוגיות היא תחושת שחיקה ושעמום של בני הזוג. אנשים עם הפרעת קשב פעמים רבות מחפשים ריגושים, עניין שמשפיע באופן חיובי על חייהם ועל חיי המין שלהם. בני זוג עם הפרעת קשב יכולים להיות בעלי דימיון מפותח ויצירתית שחשובים בשמירה על קשרים ארוכים באשר הם.

מגע מסוים יכול להיות נעים בהתחלה אך מהר מאוד להיתפס כמציק. אנשים הסובלים מהפרעת קשב יעדיפו מגע חזק ואפילו נוקשה על פני ליטופים או דגדוגים

היום ידוע שישנן דרכים להתמודד עם האתגרים שהפרעת הקשב מביאה לזוגיות. ראשית, הקשבה והכלה הם כלים קריטיים להצלחה. כל אדם נושא עימו מטען כזה או אחר והחכמה היא ללמוד להפיק את החיובי גם מהקשיים. ישנן שיטות פסיכולוגיות רבות המסייעות להתמודדות. יש המעדיפים טיפול תרופתי שהשפעתו ארוכה יותר וממשיכה מעבר לשעות העבודה עשויה לסייע למתמודד עם הפרעת קשב גם בשעות בהן הוא או היא נמצאים עם המשפחה או עם בן\בת הזוג. גם פתרונות שאינם תרופתיים הוכחו כיעילים ביותר להצלחת זוגיות בקרב הסובלים מהפרעת קשב; טיפול מיני, מדיטציה או מדייפולנס בשיטה המותאמת לסובלים מהפרעת קשב, הם רק חלק מארגז הכלים הרחב דרכו ניתן להתמודד.

אין ספק שכאשר הפרעת קשב נכנסת למשוואת הזוגיות, האתגרים שקיימים בכל מקרה רק מתעצמים. עם זאת באמצעות הכלה, הבנה וסבלנות ניתן להתמודד ואף לצאת מחוזקים, אוהבים ומלאי תשוקה.

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל הקליניקה מרכז טל