הנה עוד לילה אבוד

הרפואה הסינית, ההודית והיהודית מטפלות בהצלחה בהפרעות שינה

88 שיתופים | 132 צפיות

כולנו סובלים מדי פעם מקושי להירדם לפני מבחן חשוב או לאחר אירוע מרגש. לעתים סובלים תקופות מסוימות מנדודי שינה בעקבות אירוע טראומטי, כמו מוות של אדם קרוב, אך לרוב מדובר בתופעה חולפת שנעלמת מאליה תוך פרק זמן סביר. אבל כאשר הקושי לישון אינו תלוי במצב הנפשי או כאשר נדודי השינה נמשכים תקופה ממושכת, כבר מדובר בתופעה הידועה כהפרעת שינה.

על פי "המרכז לרפואת שינה" בטכניון, 15-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה כרוניים. רבים מהם צורכים טיפול תרופתי או נפשי. נדודי השינה יכולים להיות משניים לבעיה גופנית או נפשית כלשהי, אך ב- 10-20 אחוזים מן המקרים לא מוצאים את המקור לבעיה. כ-5-4 אחוזים מן האוכלוסייה סובלים משילוב התופעות של עייפות מתמשכת ונטייה להירדמויות בלתי רצוניות.

דום נשימתי

אחת ההפרעות הנפוצות בקרב הסובלים מבעיות שינה היא דום נשימה בשינה (אחד מכל עשרה גברים, ואחת מכל 25 נשים). הרפואה המודרנית מתמודדת עם הפרעות שינה באמצעות תרופות כימיות. כאשר מאובחן דום נשימתי, מוצעים פתרונות בארבעה מישורים: ירידה במשקל, שימוש במכשיר להזרמת אוויר דרך מסיכה אפית ( CPAP), ניתוח לסילוק רקמות עודפות בחיך ובלוע והתקן דנטלי לשימוש בזמן השינה.

בספרו "לילות ללא נחת", מציין פרופסור לביא כי "הפחתה של 10-20 אחוזים ממשקל הגוף מביאה לשיפור של 50 אחוזים במספר אירועי דום הנשימה בשינה. מחקרים מראים שלכל אדם ואדם סף משקל משלו, שמעבר לו משתבשת נשימתו בשינה. יש מקרים שירידה מתונה של 20 קילוגרמים בלבד, מ-140 ל-120 ק"ג לדוגמה, הספיקה כדי לשפר את איכות שינה".

טיפול נפוץ הוא שימוש במכשיר להזרמת אוויר דרך מסיכה אפית (CPAP). לחץ האוויר פותח את דרכי הנשימה החסומות בזמן השינה ומאפשר נשימה תקינה לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. אולם רבים מהזקוקים לטיפול אינם מוכנים לישון מדי לילה עם מסכה על פניהם, או עם התקן דנטאלי, שתפקידו העיקרי הוא קידום הלסת התחתונה קדימה ופתיחת נתיב אוויר רחב יותר. לבסוף, מציעה הרפואה המערבית את האופציה הניתוחית של סילוק רקמות עודפות בחיך ובלוע.

הרפואה המערבית משקיעה מאמצים כדי לשפר את איכות חייהם של הסובלים מאיכות שינה גרועה, אך גם לרפואה האלטרנטיבית יש דרכים מגוונות להתמודדות עם הפרעות שינה.



15-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה כרוניים

15-10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה כרוניים

רפואה סינית – איזון איברים וחומרים

מירב סבר, מומחית ברפואה סינית, ממרכז רפואות, רמת אביב ג', טוענת שאנשים רבים אינם מודעים לעובדה שהם סובלים מבעיית שינה. הם מגיעים למרפאה עם תלונה שונה ואגב כך מגלים שהם סובלים גם מהפרעת שינה. "מבחינת הרפואה הסינית, תחום הפרעות השינה כולל מספר בעיות, כגון קושי להירדם או קימה במהלך השינה עצמה, שינה חסרת מנוחה המלווה בהרבה תזוזות, יקיצה בשעת בוקר מוקדמת מאוד (4-5 לפנות בוקר) וחלומות שמפריעים לשינה.

הרפואה הסינית רואה באדם מכלול ומתייחסת אל הפרעות שינה כאל סימפטום המעיד על חוסר איזון של איברים וחומרים בגוף. לרוב, הפרעות שינה מעידות על בעיות בדם ובאיברים הקשורים אליו. חולשה בדם מתבטאת בתופעות כמו טשטוש ראייה, עייפות, עור יבש וסחרחורת המאפיינת רבים מהסובלים מהפרעות שינה.

מרבית ההפרעות המטרידות את רוחו של האדם, נמצאות על פי הרפואה הסינית בלב. בהכללה, ניתן לזהות שאנשים מבוגרים סובלים מדאגנות יתר או מחשיבת יתר, ואילו אצל צעירים מוצאים לעתים קרובות חשיבה אובססיבית המשפיעה על תפקוד מערכות הכבד והטחול המייצר דם. אם הכבד והטחול נחלשים, נחלש גם הדם. אצל צעירים מזהים גם הפרעות שינה על רקע של עבודה אינטנסיבית מדי או פעילות מינית מרובה מדי.

מסיכת צמחים מרגיעה

הסובלים מהפרעות שינה יכולים לנסות להיעזר במסכת צמחי מרפא, בצורת כרית קטנה ומוארכת אותה מניחים על העיניים לפני השינה. את המסכה מכינים מצמחים מיובשים, אותם אפשר לקנות בחנויות טבע, או מצמחים טריים, אותם ניתן לקטוף היישר מהגינה. ממלאים שקיק בד בתערובת של הצמחים הבאים:

  • פרחי כישותנית – צמח מרגיע העוזר להגיע לשינה עמוקה.
  • פרחי לבנדר – צמח נפלא בעל ריח עדין ומרגיע. עוזר להירדם לאחר יום עמוס.
  • ניצני ורדים – הוורד יעיל נגד דיכאון וחרדה.
  • לואיזה – צמח המפיג מרה שחורה. מתאים להרגעה ולהעלאת המורל.

לחיזוק הריחות בכרית, ניתן לטפטף כמה טיפות של שמני לבנדר וורדים מדי חודש.

מי שעובד באופן מוגזם לאורך שנים ארוכות עלול להחליש את הכליות, המסננות את הדם ומפרישות חומרי פסולת מן הדם בצורת שתן, וקשורות בדרך זו ללב. גם איברים נוספים, כמו הכבד וכיס המרה, עלולים להשפיע של איכות השינה. כעס, לדוגמה, מקושר עם הכבד ופחד וביישנות עם כיס המרה, ואלו עלולים להשפיע על מצב הנפש. בנוסף, לרפואה הסינית יש טבלאות מדויקות (שנמצאות כיום פחות בשימוש) הקובעות לכמה מין זקוק האדם בכל שלב בחייו על מנת שתפקודו יהיה אופטימלי.

גורם משמעותי נוסף הוא נושא התזונה. תזונה עשירה באוכל שומני וחריף גורמת ללחות חמה בקיבה. לחות זו טבעה לעלות למעלה ולגרום לנחירות ולשינה חסרת מנוחה. במקרים רבים, כאשר מאזנים את התפריט, יש שיפור משמעותי באיכות השינה. לעתים גם חלומות עלולים להפריע למהלך התקין של השינה. לפי הרפואה הסינית, חלומות מסוגים שונים מיוחסים לאיברים שונים. חלומות מפחידים, לשם דוגמה, קשורים לכבד ולכיס המרה ולרוב נמצא חולשה באיברים אלו בקרב החולמים סיוטים.

הטיפול ברפואה הסינית מורכב ממספר שלבים. בשלב הראשון עושים אבחון כללי ובוחנים את כל הסימפטומים בגוף: אילו איברים נמצאים בחוסר איזון וגורמים להפרעה של הנפש, ובהתאם לכך מטפלים באמצעות דיקור ומחזקים את האיברים החלשים כגון הכבד, הכליות, הטחול או נקודות שמחזקות את הדם. הטיפול כרוך ב-8-10 פגישות. בתחילה נפגשים פעם בשבוע ואחר כך התדירות יורדת לאחת למספר חודשים. עלות כל טיפול היא כ-200 שקלים.

בחלקה השני של הכתבה: הילינג יהודי – לחבור לאני העליון»

 

מתוך: מגזין דרך האושר

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה