הנה עוד לילה אבוד – ב'

הרפואה הסינית, ההודית והיהודית מטפלות בהצלחה בהפרעות שינה

88 שיתופים | 132 צפיות

הילינג יהודי – לחבור לאני העליון

דודי אדלר החל לטפל בבעיות שינה כטכנאי במעבדת השנה בבית החולים תל השומר, וכיום הוא מטפל בסובלים מדום נשימה חסימתי באמצעות הילינג יהודי בשילוב תפיסות מערביות. הילינג יהודי היא שיטה המבוססת על עיון בגמרה ובקבלה. הנושא מופיע כבר מסכת אבות, כאשר רבי יוחנן הקים את רבי יחייא בר-אבר מחולי קשה באמצעות מגע ידו.

על פי הקבלה יש בגוף 10 מרכזי אנרגיה, כשכל אחד קשור לאחת מעשר הספירות, היוצרות מרכזים אנרגטיים, שדרכן ה' מפעיל את העולם. בראש יש שלושה מרכזים הקשורים לבינה ולדעת ואילו בידיים, בחזה ובבטן ישנם מרכזים אנרגטיים הקשורים למערך הרגשי. כשהמטפל מעביר את ידיו מעל המרכזים הרוחניים, הוא עוזר למטופל להתחבר לאני העליון שלו, למהות הפנימית העמוקה שלו, ולאלוהים. המטופל חווה שלווה עמוקה. יש אנשים שחווים יציאה מגופם וזוכים להבנה בהירה וברורה של מה שהם צריכים לשנות בחייהם. אנשים שסובלים מנדודי שינה, מבינים פתאום מה הסיבה לכך ואיך לתקן את המצב.

אדלר גם תומך בהורדה במשקל כשמדובר בהפרעות השינה. הוא מסביר שהעלייה במשקל גורמת להשמנה של רקמת הלוע. בערות, הודות לטונוס השרירים, הלוע נותר סגור, אך בשינה, טונוס השרירים מתרופף, והלוע נפער, מה שגורם לאנשים מסוימים להתעורר מאות פעמים בלילה. מסיבה זאת, הוא גם משתף פעולה עם דיאטנית קלינית, שמעניקה ייעוץ תזונתי, ואילו הוא עובד עם המטופל על הדימוי העצמי ומסייע לו לעבור מחשיבה של אדם שאוכל הרבה לאדם שאוכל מעט, ומסייע לו למצוא דרכים אחרות למילוי הצורך הרגשי שמספק האוכל.

כטיפ למי שמתקשה להירדם, הוא ממליץ על תרגלי פשוט: לספור אחורנית מ-500 עד 1. לדבריו, תרגיל פשוט זה עושה שינויים מדהימים. כאשר אנו מתמקדים במספרים אנו לא מתמקדים במחשבות, ובאופן לא מודע אנו מאטים את קצב הפעילות של מערכות הגוף עד שאנו נרדמים. אצל חלק קטן מהמטופלים רואים שינוי משמעותי אחרי 3-4 מפגשים. הרוב זקוקים ל-10-12 טיפולים. עלות כל טיפול 200 שקלים.



מימין לשמאל: דודי אדלר, מטפל בסובלים מדום נשימה חסימתי וד

מימין לשמאל: דודי אדלר, מטפל בסובלים מדום נשימה חסימתי וד"ר ערן מגון, מורה ומטפל בכיר מהמרכז הישראלי איורו-וודה

איורו-וודה – איזון הוואטה והקאפה

ד"ר ערן מגון, מורה ומטפל בכיר מהמרכז הישראלי איורו-וודה בקמפוס ברושים, מגייס תפיסות הודיות עתיקות לטיפול בבעיות שינה. "איורו-וודה היא הרפואה העתיקה בעולם. היא מחלקת את האדם והעולם לחמישה יסודות ומזהה שלושה כוחות ביקום. כוחות אלו מתקיימים בנפשו, בגופו, במזונו ובסביבתו של האדם. לפי השיטה, איזון בין הכוחות האלה הוא תנאי לבריאות.

שלושת הכוחות הללו מכונים "דושות", ושמותיהם "ואטה" "פיטה" ו"קאפה".

ואטה – "כוח החיים", האחראי לזרימה של חומרים ואנרגיות.

פיטה – "כוח האור", האחראי לכך שחומר יצור אנרגיה.

קאפה – הכוח המחבר ביניהם.

כל גרגר ביקום מכיל את שלוש הדושות בהרכבים שונים. במקרים רבים אנו לא מקשיבים לגוף, דבר המוביל למתח פנימי היוצר חרדה, דאגה, אי שקט, בלבול, חוסר החלטיות ותופעות נוספות. במקרים אלו, הוואטה יוצאת מאיזון והופכת מרוח נעימה לרוח סערה. כאשר הוואטה לא מאוזנת נפגוש תופעות כגון אי סדר במחזור החודשי, עצירות, תפקוד מיני לקוי ונדודי שינה. בוואטה לא מאוזנת מטפלים באמצעות צמחי מרפא, מינרלים ותזונה מתאימה. המטופל מקבל תפריט, הדרכה תזונתית והדרכה לתרגילי נשימה ולמדיטציה. במקרים מסוימים ישנן גם המלצות לעיסויים שונים. לאיזון הוואטה מומלץ לאכול ולישון בשעות סדירות ולהגיע להרפיה בעזרת עיסוי בשמן שומשום. למי שאין רגישות לחלב, מומלץ לשתות כוס חלב רתוח עם שמינית כפית אגוז מוסקט – הידוע כמרגיע וואטה.



מימין לשמאל: דוריה גד-כהן, יועצת פנג שואי ומירב סבר, מומחית ברפואה סינית

מימין לשמאל: דוריה גד-כהן, יועצת פנג שואי ומירב סבר, מומחית ברפואה סינית

על פי האיורו-וודה, דום נשימה ונחירות נובעים מחוסר איזון בקאפה, שתוצאתו היא עודף ליחה הנובע מעודף רעלים בגרון ובדרכי הנשימה העליונות. מקור הרעלים ממזונות שלא התעכלו ונספגו נכון בגוף. אפשר לאבחן זאת אם בודקים ומגלים שהלשון לבנה. במקרים אלו יש להימנע מלאכול בשעות מאוחרות ולהגביל את צריכת המזונות הכבדים, הקרים והדביקים כמו מוצרי חלב , יוגורט, גבינות, ממתקים ושומן ולהגביר צריכת מזון יבש, דל שומן, קל לעיכול ומתובל בג'ינגר ובכורכום.

מדובר בסדרה טיפולים הנפרשת על מספר שבועות ונעה בין 3-12 טיפולים אחת לשבועיים או שלושה. העלות היא בין 250-400 שקלים לטיפול, תלוי במטפל .

פנג שואי – ארגון החדר מחדש

דוריה גד-כהן, יועצת פנג שואי, מטפלת גוף-נפש בשיטת "מעברים קסומים", מנחה קבוצות למודעות עצמית, מספרת שעל פי הפנג שואי חשוב להקפיד על כמה עקרונות כדי להבטיח שינה בריאה ונינוחה. הבית צריך להיות נקי, מסודר ומאוורר. חשוב שהתאורה תהיה רכה ונעימה. חדר השינה צריך להיות ממוקם רחוק ככל האפשר מכביש סואן השואב אליו את האנרגיות. על חדר השינה להיות מוקדש רק לשינה ולא לשמש גם כחדר עבודה.

תה צמחים להרגעת עצבים רופפים

כדי להבטיח שינה רגועה מומלץ להכין קנקן מהצמחים הבאים:

  • פסיפלורה – (שעוונית) צמח שמקורו באמריקה הדרומית ועליו היבשים משמשים להרגעה וטיפול בהפרעות שינה.
  • ולריאן – צמח זה הוכח במחקרים רבים כמשפר את איכות השינה ואת תהליך ההרדמות, מבלי להשפיע על ההתפקחות בבוקר שאחרי. ריחו חריף מעט ויש להשתמש בכמות קטנה.
  • מליסה – צמח הידוע עוד מימי הרמב"ם כמרגיע ומחזק את מערכת העצבים ומיועד גם להפגת מרה שחורה.
  • טיליה – עוד צמח שמרגיע ומחזק את מערכת העצבים הרופפת שלנו. בטיליה משתמשים גם עבור בעיות של היפראקטיביות ובעיות קשב וריכוז אצל ילדים.
  • כישות – צמח שמשמש בתעשיית הבירה, ובעבר נהגו להרגיע בעזרתו ילדים שסבלו מסיוטים.

אופן ההכנה: יש לערבב כף מכל אחד מהצמחים, להשרות במים רותחים למשך לפחות רבע שעה, לסנן, להמתיק ולשתות מספר כוסות ביום.

שרון בן-יהודה, דיאטנית קלינית והתזונאית הראשית של "מרזי מורית"

הצבעים המומלצים הם תכלת, ורדרד ואפרסק. אנשים אנרגטיים צריכים להימנע מלהציב בחדר השינה פריטים בגוונים של אדום, כתום וצהוב-שמש, הממריצים מאוד. מאחר והדרום מביא איתו אנרגיה של התעוררות ופעילות, מומלץ שחדר השינה יהיה ממוקם בכיוון צפון, שמייצג שקט ושלווה, או מערב או צפון-מערב. מיקום המיטה עלול ליצור בעיות אנרגטיות, לכן יש למקם אותה באזור פנימי בחדר, ולא בקו ישר מול הדלת, ועם זאת, חשוב לאפשר קשר עין עם דלת החדר.

אם יש דלתות רבות בחדר, מומלץ שיהיו סגורות בלילה ורק דלת הכניסה תישאר פתוחה במקצת. יש להרחיק מזרקות ואקווריומים ומים זורמים הנמצאים בתנועה. מומלץ לתלות תמונות המייצגות את רצונותינו, למשל תמונות בנושא זוגיות ואהבה. כדאי להציב מנורת מלח היוצרת אווירה נעימה ומטהרת את האוויר.

לדברי גד-כהן, לכל אדם יש כיווני מזל אישיים אותם ניתן לאתר לפי תאריך לידה. ישנם כיוונים להצלחה, לבריאות גוף-נפש, לזוגיות ולמשפחה. בכל חדר ישנם אזורים טובים יותר וטובים פחות מבחינה אנרגטית, ולאדם הסובל מבעיות שינה מומלץ לעבור אבחון.

מומלץ לערוך לפחות שני ביקורי פנג שואי,הראשון – לבדיקת המבנה ומתן המלצות, השני – לבדיקת יישום ההמלצות ותוצאותיהן. מחיר ייעוץ לבית משתנה בהתאם לגודל הבית ומספר הדיירים הגרים בו.

 

מתוך: מגזין דרך האושר

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה