"שוק ההון הוא כמו אינסטגרם": ענבר רביד החליטה להפסיק לחסוך ולהתחיל להשקיע

ענבר רביד. צילום: אורי נמליך
ענבר רביד. צילום: אורי נמליך

מתי כדאי להתחיל להשקיע, איך להתגבר על החששות ומה הקשר בין שוק ההון לאינסטגרם? ענבר רביד החליטה שהיא יוצאת לגלות בעצמה גם אם היא תפסיד הכל. בסוף הרווח כולו שלה. מדור "המשקיעניות"

88 שיתופים | 132 צפיות

היא החלה את דרכה כסטודנטית לפילוסופיה וכלכלה. בהמשך היא פיתחה קריירה כיועצת אסטרטגית לבנקים, כולל כמה שנים בלונדון עד שעניינים שבלב החזירו אותה ארצה. לאחר שנים של עבודה כיועצת עצמאית היא השתלבה כבכירה בחברת למונייד, ובמקביל הקימה מועדון משקיעות עצמאי ופורום של נשים צעירות שעובדות בחברות מעניינות ויחד הן חושבות, בודקות, מתייעצות ובעיקר נהנות להיות חלק מהמשחק עם קבוצת השוות – אבל ענבר רביד, רווקה תל אביבית בת 31, מרגיעה ואומרת: "בכלל לא נולדתי עם אוריינטציה פיננסית".

>> היא רצתה לשרוד כלכלית ולימדה את עצמה להשקיע. זה השתלם

"קשה לי להאמין שמישהו נולד עם זה", ממשיכה רביד, "מה שכן, נולדתי להורים שקיבלו אותי בדיוק כמו שאני ועודדו אותי לאמביציה ותעוזה".

"הנחתי שאני הולכת להפסיד את כל הסכום הראשוני שהשקעתי, אבל שאני הולכת להבין דרך ההתנסות איך השוק עובד, מה מתאים לי ואיך הבטן שלי מתפקדת בתור משקיעה"

 

עם הזמן רביד ראתה יותר ויותר אנשים סביבה שמשקיעים, ובנקודה מסוימת הרגישה מספיק בטוחה להתחיל, תוך הבנה שאין דרך אחרת להשיג את המטרות שלה בחיים. השילוב בין ידע, רצון והבנה פנימית שטעויות הן שיעורים – הובילו להחלטה שכדאי להתחיל כמה שיותר מהר. אותו צעד ראשון מתניע רכבת שמעצם האינרציה מייצרת ערך ולכן מוטב שתעזוב את התחנה מוקדם ככל הניתן. או ביותר פשוט: כסף עושה כסף. ויפה שעה אחת קודם.

זה נכון שצריך הון ראשוני. מפתיע ככל שזה ישמע, לרובנו יש אותו. אולי בחרנו (במודע או שלא במודע) להשאיר אותו בקופות גמל, לקנות קורת גג לראשנו או לחסוך ליום סגריר, אבל מי שעבדה בחייה כמה שנים רצופות כנראה שצברה סכום בר השקעה כלשהו.

מעבר לסכום הראשוני צריך גם ידע וכלים שיתנו תחושת בטחון ושליטה. את אלו אפשר להשיג בלחיצת כפתור, אם רק מחליטים שזה חשוב. יש גם מרכיב נוסף, חמקמק ומאתגר הרבה יותר מהשניים הראשונים: ס-י-כ-ו-ן. נניח שצברנו סכום של חצי מיליון שקל. האם אנחנו מאלה שרואות אותם הופכים למיליון או לאפס? הרי בשוק ההון שתי האופציות אפשריות. מה מנהל אותנו יותר? המיליון שבחיים לא היינו משיגות בדרך אחרת או האפס הבלתי נסבל שיחזיר אותנו לנקודת ההתחלה? 

ענבר רביד. צילום: באדיבות המצולמת
ענבר רביד. צילום: באדיבות המצולמת

על פי רביד, בעולם ההשקעות יש הכל מהכל – החל מרולטה וכלה בהשקעה לא תנודתית. את לא חייבת לדעת מראש לאיזו סוג את שייכת. מה את כן חייבת? לרצות לדעת ולהיות מוכנה להכיר את עצמך.

האוורד מארקס אמר "ניסיון זה מה שאתה מקבל כשאתה לא מקבל את מה שרצית". רביד אימצה את הגישה הזו כאסטרטגיית השקעה וכך, את הסכום הראשון שהשקיעה הגדירה בינה לבין עצמה כשכר לימוד. "הנחתי שאני הולכת להפסיד את כל הסכום הראשוני שהשקעתי, אבל אני הולכת להבין דרך ההתנסות איך השוק עובד, מה מתאים לי ואיך הבטן שלי מתפקדת בתור משקיעה", היא אומרת. "את הלמידה שלי עשיתי לבד דרך קורסים והרצאות, וגם התייעצתי עם אנשים שעושים את זה וניסיתי להבין איך הם עובדים". כך למשל, למדה רביד שיש לה אורך רוח ושהפסד לא גורם לה כאב לב. היום היא מצליחה להיות יותר רציונלית ולא להתרגש מכל ירידה או עליה.

תמיד מעניין אותי מה אנשים בוחרים לעשות עם הכסף שלהם. איך מחלקים את העוגה בין ההווה לעתיד, בין עצמם לאחרים, בין חסכון להשקעה. במקרה של רביד התשובה היתה ברורה: עצמאות כלכלית, או במילותיה: "המטרה שלי היא להגיע לנקודה שההשקעות מממנות את חיי השוטפים, ולא העבודה שלי".

 

אפשר להתחיל עם גלגלי עזר

בניגוד לנשים אחרות שפגשתי, רביד לא מייצגת את האוכלוסייה הכללית ואינה עונה להגדרה "כמוני-כמוך", היא התפתחה באקו-סיסטם הכלכלי ולכן מראש מרגישה בנוח עם גרפים ונתונים. למרות זאת, היא זוכרת את החששות שליוו את המהלכים הראשונים שלה ולכן מציעה להתייחס לעולם ההשקעות כשפה חדשה: בהתחלה לומדים כמה מילים, אחר כך מרכיבים מהן משפט, ממשיכים בגמגום קל ובסוף ממש מדברים. לימוד השפה נותן גם ערך מוסף חשוב בשמיעה ובהבנה של החדשות והאקטואליה. החל מהבנה עמוקה יותר של מונחים כמו אינפלציה וריבית דרך הכרה והבנה של פייסבוק כחברה עסקית ולא רק כזירה חברתית.

על הפורום הנשי שהקימה היא אומרת: "בהתחלה דיברתי רק עם גברים, אבל הזווית הנשית מעמיקה יותר ומחפשת להרגיש ודאות וביטחון סביב כל החלטה להשקיע. אצל גברים יש מידת מה של עודף אימפולסיביות, ולכן הם פחות מבררים ויותר מופתעים". כלומר, בשלב ההיערכות להשקעה – נשים משקיעות יותר בללמוד וגם רוצות להגיע ליעדים מוגדרים, בעוד שגברים רוצים לנצח את השוק ולכן מקבלים החלטות קצרות טווח.

"לא משנה איפה את נמצאת, אפשר להתחיל בנקודה מסוימת ולמצוא את מה שמתאים לך", אומרת רביד. "את לא חייבת לעשות הכל לבד, אפשר להתחיל עם גלגלי עזר, אפשר להתחיל עם תמיכה קבוצתית. יש הכל מהכל בשוק ההון ויש בית מותאם לכל סוג של משקיעה. כן צריך להסכים לאתגר את אזור הנוחות שלנו".

"ההתחלה לא היתה פשוטה וכללה הרבה רגעים שבהם לא היה לי ברור איך אני מסיימת את החודש או את השנה. עיקר העבודה המנטלית התמקדה במעבר מפסיביות לאקטיביות. שוק ההון הוא עוד זירה שמלמדת על מאזן הכוחות בעולם"

 

רביד ידעה לשאול את עצמה שאלות הוליסטיות: "איך אני רוצה לחיות, איך אני רוצה לגדל את ילדיי, האם חשוב לי לקחת לעצמי תקופות שאני לא עובדת, איזה בית אני רוצה וכמה אני צריכה להשיג כל שנה כדי להגשים את כל אלה". בהתאם לכל אלה ולרמת הסיכון שכל אחת מסוגלת לשאת, נקבע משך הזמן שייקח לנו להשיג את אותן מטרות – אבל לא רק כסף מרוויחים מהמסע הזה.

בנג'מין גרהם אומר ש"משקיע מוצלח לא מנסה לנצח אחרים במשחק שלהם, אלא מנסה לשלוט בעצמו במשחק שהוא משחק". עבור המתבוננות שבינינו, בדרך להשקעה מתפתחת למידה על החיים עצמם ועל הפנימיות שלנו, וזה רווח לא פחות חשוב. כך הרוויחה רביד היכרות עם התגובה שלה למצבי קיצון, למה שמפעיל אותה וגורם לה לקבל החלטה כזו ולא אחרת, כולל מידת התעוזה שמכתיבה את הבחירות בחיים – החל מזוגיות וכלה בעזיבת מקום עבודה אחד לפני חתימה במקום אחר. העיסוק בעתיד הפיננסי מקנה תחושת ביטחון וחופש בחיים עצמם – וזו המתנה האמיתית.

"ההתחלה לא היתה פשוטה וכללה הרבה רגעים שבהם לא היה לי ברור איך אני מסיימת את החודש או את השנה", רביד משתפת. "עיקר העבודה המנטלית התמקדה במעבר מפסיביות לאקטיביות, במסוגלות להבין שהעולם מלא הזדמנויות שצריך לחפש ולהאמין שהן קיימות. שוק ההון הוא עוד זירה שמלמדת על מאזן הכוחות בעולם, על תופעות ועל טרנדים, ממש כמו אינסטגרם".

שוב ושוב אני מקבלת תזכורת שכסף זה לא רק כסף, זה גם אנרגיה והשתקפות של עבודת תודעה. מכאן גם נובעת האופטימיות שלי כלפי נשים כמשקיעות. הרי אנחנו יודעות מה אנחנו רוצות (פחות או יותר) ועושות עבודת מודעות גם מתוך שינה. בין אם זה החופש לקחת שנת שבתון, לשדרג את הבית, לנסוע לטיול ארוך בחו"ל, להשתחרר מזוגיות כובלת ועוד ועוד – אין סיבה לא לרתום את הסבלנות והנחישות בשביל ליצור לעצמנו חופש.


שירה לי דה-בר | צילום: נגה קורנפלד

הכותבת מלווה בכירים וארגונים בתהליכי Growth ופיתוח עסקי-אישי, מנחת קבוצות ומרצה.

***

מדור המשקיעניות משמיע קול של נשים אקטיביות שעברו מחיסכון להשקעה, שלקחו אחריות על עתידן הכלכלי ושמוכנות לשתף את הדרך שעשו על מנת לעודד נשים נוספות להתפתחות פיננסית.
המדור נעשה בשיתוף פעולה עם פורום "תשקיעי בעצמך" מבית ההשקעות IBI. מטרת הפורום להוות בית לנשים סקרניות פיננסית, לתת כלים, ידע ותמיכה בכל הנוגע לחופש בחירה מבוסס עצמאות פיננסית.

>> בגיל 26 היא קנתה דירה בתל אביב. איך היא עשתה את זה?