היא רצתה לשרוד כלכלית ולימדה את עצמה להשקיע. זה השתלם

צפרא פרלמוטר | צילום: איה בוזגלו
צפרא פרלמוטר | צילום: איה בוזגלו

צפרא פרלמוטר הייתה מעצבת צעירה שקיבלה אופציות מהבוס, לא היה לה מושג מה זה אומר אז היא התחילה לברר. היום היא הבעלים של מותג האופנה CO.CO ומשקיעה מצליחה במניות. מדור "המשקיעניות"

88 שיתופים | 132 צפיות

היא גדלה כקיבוצניקית בבית בו העיסוק בכסף היה מיותר עד הס מלהזכיר, והיום היא יודעת היטב מה קורה בנאסד״ק. היא הלכה ללמוד את המקצוע הסביר ביותר לצורכי פרנסה שוטפת והיום היא בעלים של רשת אופנה חברתית ורווחית. כשקיבלה אופציות כעובדת היא אפילו לא ידעה מה זה אומר והיום הילדים שלה מתייעצים איתה בענייני פיננסים. פגשתי את צפרא פרלמוטר (62) כדי להבין איך קרה המעבר שלה מ"מצב הישרדות" לשקט כלכלי, בלשון המעטה. 

צפרא פרלמוטר | צילום: אינסטגרם
צפרא פרלמוטר | צילום: אינסטגרם

כל סטונדנט בשנה א׳ של לימודי הפסיכולוגיה יודע שנוף ילדותנו הוא התבנית לתוכה נוצקת בגרותנו. פרלמוטר גדלה באווירת הארד-קור קיבוצית. "בבית שגדלתי בו בקיבוץ, לדבר על כסף נחשב גועל נפש״, היא מספרת, ״גדלתי כל החיים עם תחושה שאני צריכה להיות עצמאית ובזכות עצמי – כי המצב מחייב״. בלי הורים שיכולים לתמוך כלכלית, בלי דודה מאמריקה – ״אם אין אני לי, מי לי?״ היה מנגנון הפעולה הראשי של פרלמוטר בכל הנוגע לכסף. ברור שבקיבוץ של שנות ה-80, לדבר על גשם ושדות היה מותר, אבל על כסף? מיותר.

>> בגיל 26 היא קנתה דירה בתל אביב. איך היא עשתה את זה?

בהתאמה, הבחירות הראשונות בחייה הבוגרים היו מונעות מתוך הישרדות כלכלית: רק לעמוד על הרגליים מבלי להזדקק לאיש ואם אפשר, לחסוך טיפה ליום גשום. "כשהגיע זמני לצאת ללימודים הלכתי ללמוד עיצוב אופנה", משתפת פרלמוטר, "חשבתי שזה מקצוע שיפרנס אותי בכל מקום ובכל מצב". 

רצה הגורל, והיא החלה לעבוד כמעצבת צעירה בקסטרו, חברה שלימים העניקה אופציות לעובדים והונפקה בבורסה. "הייתי צריכה להבין מה זו 'אופציה', וזה בעצם מה שפתח לי את את חלון ההזדמנויות להתעניין במה קורה בשוק ההון. זו הייתה תחילת הדרך שלי בעולם ההשקעות", היא מעידה. כך, ספק במקרה ספק בלית ברירה, היא נאלצה ללמוד על האופציות שקיבלה, משם הסקרנות משכה הלאה.

שלוש שנים לאחר מכן הגיעה שנת שבתון בארצות הברית ואיתה "הזדמנות מוזרה לזמן פנוי", לדבריה. לצד חוג קרמיקה ומקראמה, היא שילבה גם קורס ערב בנושא שוק ההון. "הקורס עזר לי להבין יותר מה אני קוראת בעיתונים ובאתרי האינטרנט, שרק התחילו אז. זה מה שבעצם אפשר לי להתחיל להשקיע באופן שוטף", מסבירה פרלמוטר, "השנה הראשונה של ההשקעות הייתה מטורפת. 1999, הבורסה נפלה בפעם המי יודע כמה, משבר ה-'דוט.קום'". 

הנגישות של הבורסה והמידע הכלכלי הצטרפו לכדי מסע שהתחיל ברכישת מניות מעניינות בתקציב נמוך והמשיך לאסטרטגיית השקעות מסוכנת אך סבלנית. "התעניינתי בעיקר במניות טכנולוגיה ולא הבנתי בזה שום דבר", היא מסתכלת לאחור בחיוך, ״אני משקיעה לבד, באופן עצמאי, אבל מדי פעם הבנקאית מתקשרת לומר לי שהאסטרטגיה שלי מאוד מסוכנת – כי אני מושקעת במניות ברוב כמעט מוחלט. בסופו של דבר, השנים האחרונות ברובן היו טובות והניבו תוצאות יפות עבורי״.

ההשקעות הניבו שקט ויציבות שאיפשרו הקמה של "CO.CO Collective Collection" – רשת חנויות אופנה חברתית. "עם מודל חברתי ואורך נשימה פיננסי, העסק הפך לרווחי", מתגאה פרלמוטר, "אנחנו עסק שיתופי, עם חזון בר קיימא. יש שיאמרו שהמודל הכלכלי שלנו מופרך, אבל הוא עובד בהצלחה גדולה כבר 10 שנים".
מה זה אומר בעצם? איך זה עובד?
"החזון של CO.CO הוא להמנע מייצור עודפים, לכן כל הדגמים עולים למכירה מוקדמת טרום ייצור. CO.CO מבוססת על מימון המונים, הלקוחות שהופכות לשותפות בחברה משקיעות סכום מינימום של 3,000 ש"ח, אותו הן מקבלות חזרה במוצרים ובהנחה קבועה. ההשקעות שלהן הן מנגנון המימון של CO.CO. במקום לקחת מימון מהבנק ולשלם ריבית, אנחנו מעדיפות לקבל מימון מהלקוחות ולגמול להן בהנחה שגבוהה פי 2 או 3 מגובה הריבית".

כיום אסטרטגיית ההשקעות שלה מבוססת על ההנחה שמעבר לסכום החודשי הנדרש לקיום, יתרת הכסף הפנוי מופנית להשקעות. "אני חושבת שאני בעיקר דואגת לחיי היומיום – בסכום הנדרש למחיה אני לא נוגעת. כל היתר לא שלי אלא של הדור הבא", היא משתפת, "אם ארוויח, הם ירוויחו. אם לא ארוויח, הם יאלצו להסתדר בכוחות עצמם, מה שממילא לימדתי אותם לעשות. גם אם חלילה יום אחד יהיה עוד פעם ׳משבר 2008׳, וכל התיק שלי יתרסק, הביטחון הכלכלי שאפשרו לי ההשקעות בשוק ההון ישמר".

"זה משהו שמאוד מוצא חן בעיניי הילדים שלי", היא מוסיפה. פרלמוטר בזוגיות ויש לה ארבעה ילדים בוגרים כיום (בין הגילאים 37 – 24), "כשהם בגרו והתחילו להרוויח כסף, הם הבינו שצריך להשקיע אותו באיזשהו אופן. היה להם נורא נעים לשאול את אימא מה עושים. היום זה התהפך – בארוחות שישי הם מביאים רעיונות, אני שואלת אותם שאלות, ובעיקר נותנת להם משימות בירור על כל מיני חברות שנשמעות לי מעניינות". 

צפרא פרלמוטר | צילום: איה בוזגלו
צפרא פרלמוטר | צילום: איה בוזגלו

שאלתי את צפרא למה היא מעדיפה להשקיע דווקא במניות ולא בנדל"ן למשל. זה נראה לי סותר את האג'נדה הנסתרת של כל אם יהודיה בישראל. תשובתה הייתה רציונלית ואידאולוגית כאחד: "אחד המרכיבים הדומיננטים ביותר בלקיחת החלטות בחיים היא מידת השליטה שאנחנו חשים כלפי הנושא. בעולם ההשקעות כבר יש לי ידע וקצת היסטוריה שעזרו לפתח סוג של תחושה אינטואיטיבית – מה מעניין ומה לא", היא מסבירה.

"אני חושבת שנשים נוטות לא להתעסק בכסף כי זה מפחיד. אבל כמו שלא עולה בדעתנו לא להתעניין בחינוך ובבריאות של עצמנו ושל הילדים שלנו, אנחנו לא יכולות להרשות לעצמנו לא 'לגעת' בכסף"

 

איך מפתחים כזו תחושה? שותים את הקפה של הבוקר ואת חדשות הכלכלה באותו שלוק. טכנולוגיה מעניינת אותה ונדל"ן לא. למה? ככה. אז טכנולוגיה היא צורכת, קוראת, לומדת – נדל"ן לא. לכן, לא התפתחה בתחום זה הבנה ואיתה תחושת שליטה. יש גם סיבה חברתית להיעדר המשיכה של פרלמוטר לנדל"ן – "לתפיסתי, רכישת דירות להשקעה מאפשרת לבעלי אמצעים (ואומץ) למנף את כספם על חשבון השוכרים ואלו שזקוקים לדירה ומובילה לעליה במחירי הדיור", היא מדגישה.

תוך כדי הפגישה שלנו נכנסה אישה נוספת, כבת ארבעים. התגובה הראשונה שלה אל צפרא היתה – "וואו איזה יופי לראות אישה בגילך מתעסקת בפיננסים, חשבתי שהעולם שמור לצעירים". פרלמוטר הגיבה הפוך לגמרי. "אני דווקא מודאגת מכך שנשים צעירות לא מבינות את החשיבות של הבנת הדינמיקה של הכסף, ונרתעות מלטבול את הראש בביצה הפיננסית", היא משיבה, ״אני חושבת שנשים נוטות לא להתעסק בכסף כי זה מפחיד, וזה נורא נוח שיש מישהו אחר שמתעניין בזה ועושה את זה. אבל, כמו שלא עולה בדעתנו לא להתעניין בחינוך ובבריאות של עצמנו ושל הילדים שלנו, אנחנו לא יכולות להרשות לעצמנו, לדעתי, לא ׳לגעת׳ בכסף״.


שירה לי דה-בר | צילום: נגה קורנפלד

הכותבת מלווה בכירים וארגונים בתהליכי Growth ופיתוח עסקי-אישי, מנחת קבוצות ומרצה.

***

מדור המשקיעניות משמיע קול של נשים אקטיביות שעברו מחיסכון להשקעה, שלקחו אחריות על עתידן הכלכלי ושמוכנות לשתף את הדרך שעשו על מנת לעודד נשים נוספות להתפתחות פיננסית.
המדור נעשה בשיתוף פעולה עם פורום "תשקיעי בעצמך" מבית ההשקעות IBI. מטרת הפורום להוות בית לנשים סקרניות פיננסית, לתת כלים, ידע ותמיכה בכל הנוגע לחופש בחירה מבוסס עצמאות פיננסית.