מתנגדת לנישואים ותומכת בישראל: 12 עובדות מרתקות על הלן מירן

הלן מירן | צילום: GettyImages
הלן מירן | צילום: GettyImages

עם עליית הסרט "גולדה" בכיכובה של השחקנית הבריטית הגדולה בדורנו, מצאנו כמה עובדות שמוכיחות שיותר מכל - הלן מירן היא אישה חתרנית ברמות

88 שיתופים | 132 צפיות

השבוע ייצא לאקרנים הסרט המדובר "גולדה" בבימויו של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב ובכיכובה של השחקנית הבריטית עטורת הפרסים, הלן מירן. מירן בת ה-78, נטולת ילדים מבחירה, מגלמת בסרט את ראשת ממשלת ישראל גולדה מאיר, תפקיד עוצמתי שהיא מבצעת בכישרון אדיר המחזק את מעמדה כאחת השחקניות הגדולות של המאה, מלכה מלאת תעוזה ונטולת פילטרים בעולם הוליוודי שמלא בזיוף.

>> לא רק ליזו: אלה המפורסמות שנוהגות להתעלל בעובדות שלהן

רגע לפני שתכבוש את המסך שוב, הנה כמה עובדות קצת פחות ידועות עליה:

1. אין דרך ברורה יותר של היקום לרמוז למירן שהיא נולדה להיות מלכה, מהעובדה שאלוהי הקריירה סידר לה לגלם פעמיים את המלכה אליזבת' – ב-2005 בסדרת הטלוויזיה "אליזבת הראשונה" גילמה את המלכה אליזבת הראשונה תפקיד עליו זכתה באמי, וב-2006 את המלכה אליזבת' השנייה בסרט "המלכה", תפקיד עליו זכתה באוסקר ובגלובוס הזהב. בשנת 2015 מירן זכתה לגלם שוב את דמותה של המלכה אליזבת' השנייה במחזה The Audience עליו זכתה בפרס טוני לשחקנית הטובה ביותר.

2. למירן יש שורשים של בת אצולה גם בחיים האמיתיים. אביה, שנולד ברוסיה, והיה נהג מונית ואחר כך עובד מדינה במשרד התחבורה, היה נצר למשפחה אריסטוקרטית שהיגרה לאנגליה כשהיה ילד. אמה הייתה בת למשפחת פועלים והייתה עקרת בית. סבה מצד אמה היה הקצב של המלכה ויקטוריה.

הלן מירן ושיערה הכסוף והשופע | צילום: LOIC VENANCE/AFP via Getty Images
הלן מירן ושיערה הכסוף והשופע | צילום: LOIC VENANCE/AFP via Getty Images

3. למרות שורשיה הרוסיים מצד אביה, מירן דוברת באופן שוטף דווקא שפה אחרת – צרפתית. הסיבה שלמדה את השפה, כך סיפרה בראיונות, הייתה כדי שתוכל לחזר אחר גברים צרפתיים.

4. מירן גילמה לא פעם תפקידים של נשים מיניות במיוחד, מה שהקנה לה את הכינוי "מלכת הסקס של סטרטפורד". ב-2003 אף הופיעה בעירום בסרט "נערות לוח השנה", ובשנת 2010 הצטלמה להפקת אופנה נועזת למגזין ניו יורק שכללה גם תמונות בעירום מרומז באמבטיה. "אני המורדת הוואנבי", אמרה על עצמה בראיון. "הילדה הטובה שרוצה להיות הילדה הרעה". ב-2004 זכתה בתואר "הנודיסטית של השנה" מטעם הגוף המייצג את קהילת הנודיסטים בבריטניה.

5. מירן נשואה כבר 26 שנים לבמאי האמריקאי טיילור האקפורד אותו פגשה בשנת 1985 על סט הסרט "לילות לבנים". הם נישאו בשנת 1997, אחרי 15 שנים של זוגיות. "בסופו של דבר התחתנו בעיקר מסיבות משפטיות יותר מכל דבר אחר", הסבירה מדוע חיכו יותר מעשור מהרגע שנכנסו לזוגיות ועד שנישאו באופן רשמי. "הרגשנו שזה משהו שהמשפחות שלנו רצו", אמרה. "תמיד אמרתי שאין לי שום דבר נגד נישואים, זה פשוט לא היה הטעם שלי. זה כמו לפת. לקח לי הרבה מאוד זמן עד שהטעם נרכש. הייתי צריכה למצוא את הלפת הנכון".

הלן מירן ובעלה טיילור האקפורד | צילום: Gettyinages
הלן מירן ובעלה טיילור האקפורד | צילום: Gettyinages

6. מירן גילמה בכישרון רב את תפקידה של המלכה אליזבת' בסרט "המלכה" בשנת 2006 עליו כאמור זכתה בפרס האוסקר היוקרתי, והותירה רושם לא רק על הצופים והמבקרים אלא גם על המלכה עצמה. למעשה, המלכה התרשמה כל כך מהופעתה של מירן, עד כי הזמינה אותה לארמון לארוחת ערב. מירן, תאמינו או לא, סירבה להצעה, מהלך שגרר הרבה מאוד ביקורת שכן לא נהוג לסרב להצעות מסוג כזה. מירן הסבירה מאוחר יותר כי הסיבה שסירבה להצעה הייתה כי בדיוק הייתה בעיצומם של צילומים לסרט בארצות הברית ולא יכלה לשנות את סדר הצילומים כדי להגיע לארמון ולסעוד עם המלכה.

הלן מירן ב"המלכה" | צילום מסך
הלן מירן ב"המלכה" | צילום מסך

7. בשנת 1996 מירן סירבה לקבל את התואר מפקדת במסדר האימפריה הבריטית, אך בשנת 2003 מירן קיבלה את התואר דיים מסדר האימפריה הבריטית על תרומתה בתחום הדרמה. גם במקרה הזה, מירן התלבטה האם להסכים לקבל את התואר וזאת בטענה כי היא אינה מעוניינת להפוך לחלק מהממסד. "זה לא תפקידי כאומנית", אמרה. בסופו של דבר מירן סיפרה כי מה שהכריע את הכף הייתה שוב המשפחה שלה. "זה היה קשור למשפחה שלי. לאבא ואמא שלי והעולם שגדלתי בו", אמרה. "שניהם כבר מתו כשקיבלתי את ההצעה אבל הסכמתי עבורם".

8. למירן יש קעקוע קטן של שני סימני וי משולבים האחד בשני על כף ידה השמאלית. ההשראה הגיעה מביטוי של שבט המאיה in La'kesh שבתרגום חופשי פירושו "אני אתה ואתה אני. הפכים אבל שווים". מירן סיפרה כי עשתה את הקעקוע עם סיכת ביטחון כשהייתה שיכורה מאוד בזמן ביקור בשמורה אינדיאנית במינסוטה בתקופה בה לדבריה רק לאופנוענים ואסירים היו קעקועים. "זה כאב רצח", הודתה. "כמו קעקוע של בית סוהר".

9. בשנת 2016 מירן הגיעה לחלוק כבוד לנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה בארוחת הכתבים הזרים האחרונה שאירח בבית הלבן וגנבה את ההצגה בשמלה סגולה וקעקוע זמני של הסמל של הזמר פרינס, מחווה לזמר שהלך לעולמו שבועיים לפני הארוחה.

הלן מירן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages
הלן מירן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages

>> ניצה שאול: "כנראה בגלגול קודם הייתי ציפור"

10. מירן תומכת ישראל ידועה. היא ביקרה בה מספר פעמים, ובשנת 1967 אפילו התגוררה והתנדבה בקיבוץ האון. "כשהבינו בקיבוץ שזה מסוכן מדי לשיקסע מלונדון לעבוד בכרמים", סיפרה בפסטיבל הקולנוע ירושלים האחרון, אליו הגיעה כדי לקדם את הסרט "גולדה" בכיכובה, וקיבלה בו אות הוקרה מיוחד, "הם ישר העבירו אותי למטבח".

הלן מירן ב"גולדה" | צילום מסך
הלן מירן ב"גולדה" | צילום מסך

11. גם בעשור השמיני לחייה (ועשורים לפני) היא נחשבת לאייקון אופנתי מוביל ולא מפחדת מהצהרות אופנה ושיער צבעוניות על השטיחים האדומים, החל בצבעים בוהקים בשיער (כחול וורוד על השטיח בפסטיבל קאן או זנב סוס ארוך ומרשים) ועבור בשמלות צבעוניות ואיפור בולט כאחרונת המשפיעניות הצעירות. בשנת 2022 כיכבה על שער גיליון היופי של המגזין פיפל.

12. היא אחת מ-21 שחקנים.ות בעולם שזכו בכל שלושת פרסי המשחק היוקרתיים: אוסקר, אמי וטוני, הישג מרשים לכל הדעות, אך מרשים אף יותר כשמדובר בשחקנית שמעולם לא למדה משחק באופן רשמי.