כל מה שרצית לדעת על הלבשה תחתונה סביבתית

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

נעים יותר, בריא יותר, חסכוני יותר. כך תקני תחתונים, חזיות וגרביים שמפחיתים את הפגיעה בסביבה - ועל הדרך משפרים את איכות החיים שלנו

88 שיתופים | 132 צפיות

אני זוכרת את היום שזה היכה בי כאילו היה אתמול. אחזתי בידי חוט בודד, וככל שמשכתי אותו לכיווני – כך ראיתי לנגד עיני את התחתונים שלי הולכים ונפרמים. בהיתי בפיסת הבד הקטנטנה ועשרות פרצופי חתולים מאוירים וחמודים בהו בי בחזרה. "די", אמרתי לעצמי. מהיום – אני מפסיקה לקנות 10 במאה.

>> למה הפסקתי לקנות בגדים חדשים (חוץ מתחתונים)

הצלחתי לעניין אתכן? יופי. כי היום נדבר על הלבשה תחתונה סביבתית. אספתי עבורכן שישה טיפים מנצחים על בחירת תחתונים, חזיות וגרביים שמפחיתים את הפגיעה בסביבה – ועל הדרך משפרים את איכות החיים שלנו. 

1. בדקי את איכות הלנז'רי

הטיפ הכי חשוב בנוגע להלבשה תחתונה "סביבתית" הוא לבדוק את איכות הבדים והתפירה. כלל ברזל – בדים סינטטיים הם בדרך כלל פחות נעימים על העור ומתחילים להתפורר אחרי שימושים בודדים. כשאת קונה תחתונים חדשים חפשי את התווית ובדקי את הרכב הבד. אחרי תקרית החתולים הבטחתי לעצמי לקנות אך ורק תחתונים שעשויים לפחות 95% בד טבעי כמו כותנה או משי. 

כדאי גם לבחון את התפרים: אם הם נראים לך רפויים וחלשים – בחרי במשהו אחר. העדיפי סט איכותי אחד על פני חמישה סטים שלא יחזיקו מעמד. התחתונים של כותנה למשל – עשויים מ-100% כותנה אורגנית וגם בעלי תו תקן שמבטיח יצור בסחר הוגן. 

2. הכירי את עצמך – את המידות וההעדפות שלך

היו תקופות בחיי בהן מגירת התחתונים שלי הייתה עמוסה יותר מיום ראשון בבוקר. הייתי פותחת אותה, מדפדפת בין חוטיני לתחרה לתחתונים לוחצים מדי – ובסוף תמיד בוחרת באותו הדגם שאני הכי אוהבת והכי נוח לי.  וזה תקף גם לחזיות ולטופים. ברגע שלמדתי מה באמת המידה שלי ואילו העדפות יש לי הצלחתי לצמצם משמעותית את מגירות ההלבשה התחתונה והפסקתי לבזבז מאות שקלים על חזיות שלעולם לא אלבש.

טיפ חשוב: כשאת בוחרת חזייה חדשה שימי לב שההיקף לא לוחץ אלא מחבק במדויק את החזה כאשר את סוגרת אותה על הוו הראשון (הכי רפוי) ותוודאי שרצועת הגב יושבת מתחת לשכמות שלך ולא מעליהן.

3. העדיפי תעשייה ישראלית ובדים ממוחזרים

כשאת מתלבטת בין חנות קטנה של יצרנים ישראלים לבין הזמנה מרשת גדולה – התשובה היא כמעט תמיד א'. רכישה ממותגים קטנים בארץ מחזקת את התעשייה הישראלית וברוב המוחלט של המקרים מבטיחה תהליך יצור יותר ידידותי לסביבה מאשר ברשתות הגדולות. 

אם צבעוניות מדברת אלייך – נסי את הגרביים של "גרובים", מותג ישראלי קטן שעושה שמח על כפות הרגליים עם ציורים של בייגלה, קקטוסים ועוד דוגמאות סופר ישראליות.  ואם את רוצה לקחת את זה עוד צעד קדימה – מותג ישראלי מדליק בשם pulliez מייצר גרביים רכים ואקולוגיים לכל המשפחה שעשויים מחומרים ממוחזרים בלבד (וכך גם הקופסאות בהן הם ארוזים). 

4. תחתוני מחזור ותחבושות רב פעמיות

בשנים האחרונות הרשת מוצפת בפתרונות חדשים וידידותיים לסביבה בזמן המחזור החודשי. מגוון חברות בארץ ובעולם מציעות תחתונים סופגים ורב פעמיים, תחבושות בד או גביעוניות סיליקון שמחליפות את הטמפון. 

>> ניסינו את כל מוצרי המחזור החדשים שאת חייבת להכיר

אני יודעת שהמחזור החודשי יכול להיות זמן לא פשוט שלעיתים מלווה בכאבים פיזיים ונפשיים, אבל בחירה בהרגלים סביבתיים יותר בזמן הווסת לא חייבת להיות עול. להיפך – עבורי זאת הייתה הקלה אדירה. בניגוד לתחבושות ולפדים הלבנים, התחתונים הרב פעמיים סופגים את הדם ביסודיות כך שאת לא רואה ולא מרגישה אותו. הם עשויים מחומרים איכותיים ולכן לא מעוררים גרד ואין בהם "כנפיים" עם דבק שמשתחרר כל רגע וגורם לאי נוחות. בסיום השימוש צריך לשטוף אותם במים פושרים במקלחת, ואחר כך לכבס כרגיל במכונה או ביד (ללא מרכך). אפשרות דומה היא לבחור בתחבושות רב פעמיות שמתלבשות מעל תחתון רגיל. כמו למשל התחתוניות של כותנה.

עוד אופציה למי שפחות מתחברות לבדים הסופגים היא לעבור לגביעונית (mooncup) – כוסית קטנה וגמישה שעשויה מסיליקון, אוספת את הדם וניתנת לשטיפה ולשימוש חוזר. חוויית השימוש בה דומה לטמפון ואפילו נוחה יותר. אפשר לשחות איתה, לישון ולקיים פעילות ספורטיבית. גביעוניות צבעוניות ניתנות לרכישה במגוון חנויות מקוונות, כדוגמת – נשיותי.

5. גם בשביל הבייבי – חיתולים רב פעמיים

בדומה לבדים הסופגים של התחבושות הרב פעמיות, גם התינוק שלך יכול ליהנות מחיתולים רב פעמיים. הם מיוצרים מחומרים איכותיים ורכים, שלא כמו החיתולים החד פעמיים שעלולים ליצור גירוי והרבה מאוד פסולת. החיתולים של צ'ארלי בננה למשל, עשויים ברובם מבדים וכוללים גם רפידות חד פעמיות מבמבוק מתכלה שניתן להחליף בכל יום. 

בתום השימוש, אפשר לשטוף את החיתול במים ולתלות ליבוש עד הכביסה. בחירה בחיתולים רב פעמיים היא אקולוגית יותר, אבל היא גם נוחה ונעימה לעור התינוק. 

6. כביסה ב-30 מעלות ועם מעט (או בלי) מרכך

וטיפ אחרון חביב שתקף לכל הבגדים שלך ולא רק ללנז'רי – ותרי על המרכך ובחרי בתוכניות כביסה קצרות. הרוב המוחלט של הבגדים שלך יתנקה מצוין גם ב-30 מעלות וגם בלי מרכך כביסה. כך תוכלי לחסוך במים, בחשמל, וגם תאריכי את חיי הבגד.