טרנסג'נדרית, אקטיביסטית ודוגמנית: ולנטינה סמפאיו שברה עוד תקרת זכוכית

ולנטינה סמפאיו | צילום:  Arturo Holmes/MG21/Getty Images
ולנטינה סמפאיו | צילום: Arturo Holmes/MG21/Getty Images

עוד בילדותה בברזיל היה לה ברור מה הייעוד שלה, היא משמשת השראה לנשים טרנסיות רבות ועכשיו היא גם הפנים של ארמני ביוטי. ולנטינה סמפאיו לא עוצרת

88 שיתופים | 132 צפיות

היא דוגמנית בינלאומית מצליחה, אקטיביסטית נחושה ובעיקר שוברת תקרות זכוכית סדרתית. מי שנולדה כבן, ולא מוכנה לומר את השם איתו נולדה, כי מבחינתה גם כשכולם ראו אותה כילד קטן היא כבר ידעה שהיא ילדה קטנה – ולנטינה. נקודה. טרנסג'נדרית גאה. ולנטינה סמפאיו מברזיל כובשת עוד ועוד יעדים. האחרון שבהם: לאחרונה היא הוחתמה כפרזנטורית של מותג הביוטי של ארמני. היא זוכה להכרה גדולה ומייצגות אותה סוכנויות נחשבות ברחבי הגלובוס, אבל בין השוטים והחיוכים למצלמה, והבלחות לכיוון המסך הגדול, היא מודעת לכוחה והשפעתה, מתעקשת לשבור מחסומים ולהשפיע, ובכל הזדמנות מוחה נגד שיימינג והתנכלויות לטרנסיות באשר הן.

בימים שהקהילה הטרנסג'נדרית בעולם וגם בישראל עדיין מופלת לרעה, הקול שלה מהדהד לטובת כל אלה שחשות כנשים הכלואות בגוף של גבר כשעדיין הרבה דלתות נעולות בפניהן. רק בשנת 2019 נרצחו בארצה 129 טרנסג'נדרים וזה כואב לה מאוד: "פוגעים בנו ורוצחים אותנו ולא נותנים לנו זכויות בסיסיות", אמרה בעבר.  בעיניה, היא אומרת, להיות טרנסג'נדרית זה דבר שהוא טבעי, הכול עניין של חינוך לקבלת האחר ומתן הזדמנויות שוות: "לא המגדר קובע אם את טובה במשהו או לא, לכולם באשר הם ללא הבדל מגדר, מגיע ייצוג. אני כאן כדי לעשות שינוי חיובי, להעלים דעות קדומות ולהעביר מסר של אהבה וחמלה".

"העולם לקח צעד ענק בשנים האחרונות בהתייחסות שלו לטרנסג'נדרים ומה שאני עשיתי כדוגמנית, הוא עוד צעד קטן וחשוב"

 

היא נולדה בעיירת דייגים קטנה בשם אקירייז, במחוז סיארה שבצפון ברזיל, אחת משבעה ילדים. הוריה הם אנשים פתוחים שקיבלו אותה כמו שהיא ועברו יחד איתה את השינויים. כבר בגיל 8 זיהו אצלה תכונות המזוהות עם נשיות, ההורים קיבלו אותה כמו שהיא ותמכו בה, ובגיל 10 היא כבר נראתה ילדה לכל דבר. למזלה הטוב במקום בו גדלה, היא מספרת, כולם כיבדו את כולם והיא הרגישה מוגנת ובגיל 12 היא שינתה את שמה לוולנטינה. מושא הערצתה הייתה ונשארה השחקנית ברוק שילדס, אחרי שראתה אותה ב"הלגונה הכחולה". בגיל 16 היא התחילה לקבל הורמונים וכל התהליך לווה עם רופאים ופסיכולוגים. התגובות הפחות מפרגנות הגיעו אחרי שעזבה לפורטלזה, עיר הבירה של מחוז סיארה ונוכח התגובות, הבינה שלא קל להיות טרנסית. היא התחילה ללמוד ארכיטקטורה אבל מהר פרשה לטובת לימודי אופנה. בימי הלימודים נעתרה לבקשות של סטודנטיות להצטלם לצילומי אופנה ומאפרת שראתה את הצילומים היא זאת שנתנה לה את נקודת הפתיחה כשהביאה להחתמתה בסוכנות דוגמנות בסאן פאולו הבירה.

היא מאוד יפה, יש לה יופי חזק, בוטח. אך תחילת דרכה בעולם הדוגמנות לא נראתה מבטיחה, הקמפיין הראשון שלה לחברת אופנה לפני שבע שנים בוטל ברגע האחרון, הנימוק: חברת האופנה, שהיא מסרבת לנקוב בשמה, החליטה שקהל הלקוחות שלה שמרני מדי ולא יקבל דוגמנית טרנסג'נדרית: "זה היה רגע קשה, כבר נטיתי לחשוב שאני לא שייכת לתחום, אבל הבנתי שאני אוהבת להיות דוגמנית והחלטתי לא לוותר" סיפרה בריאיון לווג. זה השתלם לה ביג טיים. הראשון שהרים את הכפפה היה מגזין ווג הצרפתי ששם בשנת 2017 את תמונתה על השער, העורכת עמנואל אלט כתבה בטורה האישי: "רק כאשר לא אכתוב טור אישי על זה, נדע שיש כאן ניצחון". הווג הצרפתי פרץ לה את הדרך לווג ולאל ברזיל וגרמניה ולוואניטי פייר באיטליה ועוד. בשנת 2019, היא הפכה לפרזנטורית הטרנסג'נדרית הראשונה בתולדות המותג ויקטוריה'ס סיקרט. אשתקד היא שברה עוד שיא כשהצטלמה למגזין בגדי הים הנחשב בעולם, "ספורט אילוסטרייטד" וגם שם עשתה היסטוריה, הטרנסג'נדרית הראשונה שהופיעה אי פעם במגזין. בדרך עשתה קמפיינים לחברות יוקרה, בין השאר הייתה שגרירה של לוריאל פריז, עבדה עם דיור, מוסקינו, מארק ג'ייקובס ופיליפ פליין.

>> האדום העמוק הזה: החורף הזה הבורגונדי חוזר לשפתיים

"אני חושבת שהעולם לקח צעד ענק בשנים האחרונות בהתייחסות שלו לטרנסג'נדרים ומה שאני עשיתי כדוגמנית, הוא עוד צעד קטן וחשוב". כשנשאלה לפני שנה מה החלום המקצועי שלה הודתה: "להוביל את קמפיין הביוטי של ארמני". מישהו כנראה שמע אותה. בימים אלה היא פרצה עוד מחסום יופי כשהצטלמה למותג הביוטי מהיוקרתיים בעולם והצטרפה לקייט בלאנשט וריאן ריינדולס כפנים של ארמני ביוטי, מתנה נהדרת ליום הולדתה ה-25 שיחול בדצמבר.  ג'ורג'ו ארמני אמר על הבחירה בה: "אני גאה שוולנטינה מצטרפת אלי כפנים החדשות של ארמני ביוטי. אני מעריץ את השאיפות, המחויבות והנחישות שלה. ולנטינה לא מפחדת לדבר והמילים שלה חשובות ונוגעות ללב". וולנטינה מצידה הוסיפה: "אני כל כך נרגשת להצטרף לארמני בתור הפנים של מותג הביוטי. כאישה טרנסית, שיתוף הפעולה הזה הוא אבן דרך משמעותי והגשמת חלום אישי עבורי. איפור ממלא תפקיד חשוב באבולוציה האישית שלי ואני אסירת תודה לארמני ביוטי על כך שאימצה את הגיוון, אפשרה ביטוי יצירתי ומעצימה את היופי האינדיבידואלי", היא אמרה בשבוע שעבר לווג. הקמפיין הראשון שכבר צולם הוא קולקציית השפתונים החדשה של החברה "LIP POWER" והיא מודה ששפתון היה מוצר היופי הראשון שבו היא התאהבה בילדותה: "שפתון אדום היה אחד המוצרים הבודדים שאימי השתמשה בו לאירועים מיוחדים אז שפתיים אדומות מסמלות בעיני חגיגה של נשיות ויופי". בעינייה שפתיים נועזות מוסיפות זוהר למראה. והיא משתפת שבחרה לעצמה   את גוון מספר 400 "אני מרגישה איתו מאושרת והכי יפה" סיפרה.

>> עור זוהר וגבות מושלמות: סודות הטיפוח של אמיליה קלארק

"יש לך הזכות המלאה להיות מי שאת באמת. את יכולה להיות דוגמנית, אימא, רופאה, שחקנית, לא משנה מה"

 

כיום חיה ולנטינה בין ברזיל לניו יורק, אין לה זוגיות, היא לגמרי ממוקדת בקריירה, על פי השמועות, היה בשנים האחרונות גבר אחד בחייה אבל כבר הרבה זמן היא לבד וטוב לה והיא לא מנדבת הרבה מידע על חייה הפרטיים. מה שאנחנו כן יכולים לספר עליה הוא שהיא מקפידה על אורח חיים בריא בכל הקשור לתזונה וכולל שתיה מרובה של מים, מקפידה על לחות לפנים ולשיער, עושה יוגה וסקי מים, היא מאוד מחוברת לאופנה, עם אהבה מיוחדת לנעליים. בריאיון שלה לווג היה לה חשוב להעביר מסר לאחיותיה הטרנסיות: "יש לך הזכות המלאה להיות מי שאת באמת. תאמיני שאת מסוגלת להיות וליצור מה שאת רוצה. את יכולה להיות דוגמנית, אימא, רופאה, שחקנית, לא משנה מה. הכול קרה לי מהר ואני מודה על ההזדמנויות שנפלו בחלקי. אני מקווה שטרנסיות כמוני יראו אותי ויבינו שאנחנו יכולות, תאמינו בעצמכן, ואל תירתעו מקשיים בדרך" אמרה.

>> זה הסוד של עינת ארליך לעור מושלם גם אחרי גיל 50