הטעות הנפוצה בדיאטה: "פחות סוכר זה לא תמיד יותר בריא"

האם סוכר הוא באמת האויב? אילוסטרציה: Gemini
האם סוכר הוא באמת האויב? אילוסטרציה: Gemini

מחקר חדש מצא כי הסרה מוחלטת של סוכרוז מהתפריט פוגעת באיזון חיידקי המעי ועלולה להוביל לשינויים בלתי צפויים בחילוף החומרים ובבריאות הכללית

88 שיתופים | 132 צפיות

שינוי הרגלים כמו הפחתת סוכר או הימנעות מוחלטת ממנו נתפס בעיני רבים כבחירה הבריאה והנכונה, אך מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של האגודה האנדוקרינית בשיקגו בסוף השבוע, מצביע על כך שהסיפור עשוי להיות מורכב יותר. החוקרים מצאו כי הסרה מוחלטת של סוכרוז (הסוכר הלבן המצוי) מתזונה דלת שומן עלולה לפגוע באיזון חיידקי המעי ולהוביל לשינויים מטבוליים בלתי רצויים.

את המחקר הוביל ד"ר רשיד אחמד, ראש המחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה במכון הסוכרת דסמאן בכווית. "הסרה מוחלטת של סוכרוז מתזונה דלת שומן עלולה לשבש באופן בלתי צפוי את בריאות המעי ולעודד דלקת והפרעות מטבוליות", הוא אומר, ומוסיף כי "תזונה מאוזנת חשובה יותר מאשר פשוט להעלים את הסוכר".

>> טרנד ה"פייברמקסינג" הופך את הסיבים לדבר הבא בעולם התזונה, אבל האם זה באמת בריא?

מה בדקו החוקרים?

החוקרים השוו במשך 16 שבועות שתי קבוצות של עכברים. קבוצה אחת קיבלה תזונה דלת שומן שכללה סוכרוז, בעוד הקבוצה השנייה קיבלה תפריט דומה אך ללא סוכרוז כלל. במהלך הניסוי נבדקו רמות הסוכר בדם, רגישות לאינסולין, הורמונים מטבוליים, הרכב חיידקי המעי וסימני דלקת במעי ובכבד.

בסיום הניסוי נמצא כי משקל הגוף של שתי הקבוצות היה דומה, אך העכברים שלא קיבלו סוכרוז פיתחו שורה של שינויים מדאיגים: פגיעה באיזון הסוכר בדם, עמידות לאינסולין, חוסר איזון באוכלוסיית חיידקי המעי, דלקת במערכת העיכול ושינויים הקשורים להתפתחות כבד שומני.

לא כל הסוכרים זהים

החוקרים מדגישים כי הממצאים אינם מהווים אישור לצריכה בלתי מוגבלת של ממתקים או משקאות ממותקים. יש הבדל משמעותי בין סוכרים טבעיים המצויים בפירות, ירקות, דגנים ומוצרי חלב, לבין סוכרים מוספים שמתווספים למזון בתהליך הייצור.

סוכרים טבעיים מגיעים יחד עם סיבים תזונתיים, ויטמינים ורכיבים נוספים שמאטים את ספיגת הסוכר ותורמים לבריאות. לעומתם, צריכה מופרזת של סוכר מוסף נקשרה במחקרים רבים לעלייה בלחץ הדם, דלקת כרונית, עששת, השמנה ומחלות מטבוליות.

במרכז הסיפור: חיידקי המעי

אחד הממצאים המרכזיים במחקר היה השינוי בהרכב המיקרוביום – קהילת חיידקי המעי. בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך שחיידקי המעי ממלאים תפקיד מרכזי בוויסות מערכת החיסון, חילוף החומרים, בריאות הכבד ואפילו מצב הרוח.

לדברי החוקרים, "הממצאים מצביעים על כך שהסרה מוחלטת של סוכרוז מתזונה דלת שומן עלולה להשפיע לרעה על המיקרוביום ועל הבריאות המטבולית". החוקרים סבורים כי שמירה על איזון פחמימתי בתפריט עשויה להיות חשובה לבריאות המעי ולשמירה על הומאוסטזיס – האיזון התקין של מערכות הגוף.

זהירות בפרשנות

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר שנערך בעכברים ולא בבני אדם, ולכן לא ניתן להסיק ממנו עדיין ישירות לגבי תזונה אנושית. עם זאת, הם מציינים כי עד כה כמעט שלא נבדקו ההשלכות של הסרה מוחלטת של סוכר מתפריט דל שומן, והממצאים מעלים שאלות חדשות לגבי דיאטות קיצוניות המבוססות על הימנעות מוחלטת מסוכר.

"מחקר זה עשוי להשפיע על המלצות תזונתיות עתידיות באמצעות הדגשת החשיבות של מיקרוביום מעי בריא, ולא רק התמקדות בהגבלת סוכר", אמר ד"ר אחמד. לדבריו, בטווח הארוך הממצאים עשויים לסייע בפיתוח אסטרטגיות למניעה ולטיפול בהפרעות מטבוליות, כבד שומני ומחלות דלקתיות כרוניות.