הוראות הפעלה: איך לקבל את ההחלטות הנכונות בחיים?

הגלולה הכחולה או האדומה? | צילום מתוך הסרט "מטריקס"
הגלולה הכחולה או האדומה? | צילום מתוך הסרט "מטריקס"

המטרה: להפסיק להתלבט. האמצעי: להיכנס לשגרה, להתאמן בהכרעות ולהבין שההחלטה לא נגמרת כשמחליטים. מדור הוראות הפעלה מאלץ אותך לקבל את ההחלטות הנכונות בחיים

88 שיתופים | 132 צפיות

נתחיל בחדשות הטובות: כל העולם סובל מקשיים בקבלת החלטות. האדם מעדיף הימנעות מהפסדים על השגת רווחים – כפי שהוכיחו הפסיכולוגים הישראלים דניאל כהנמן ועמוס טברסקי – לכן כולנו מתקשים להחליט בגלל החשש שהבחירה שלנו תגרום לנו להפסיד בחירות אחרות וטובות יותר. עכשיו לחדשות הרעות: אם מוסיפים ל"שנאת ההפסד" הכלל אנושית את האובססיה של הישראלים למושג "פראייר" ואת החשש הגדול שלנו לצאת פראיירים, מגיעים למסקנה המדאיגה הבאה: יש מצב שאנחנו האומה שהכי מתקשה להחליט בתבל. "זה נכון, השילוב בין השניים באמת די קטלני", מסכימה צביה אהרוני, מטפלת ומורה ב"סקול אוף לייף". "מה שיכול לעזור לישראלים זה להימנע מהשוואות תמידיות".

למשל למחוק את האתר זאפ מהמועדפים בדפדפן?
"לא צריך להיסחף. השוואת מחירים לפני הקנייה היא דבר מומלץ, אבל אני מציעה שברגע שקנית משהו – תעזוב את ההשוואות ואל תקשיב לדעות של אנשים אחרים. פשוט תשחרר".

מי לא מכיר את התסכול הנגרם כשלא מצליחים להחליט, ומי לא חוותה את התחושה החמוצה הממלאת אותך אחרי שקיבלת החלטה אבל את משוכנעת שעשית בחירה רעה. לאהרוני יש גישה אופטימית לכל ענין קבלת ההחלטות. "לא הייתי קוראת לזה בעיה", היא אומרת. "זה נובע מכך שאנחנו רוצים לתת משמעות לחיים שלנו, והדרך לכך היא על ידי קבלת החלטות. ההחלטות שלנו מייצרות את סיפור חיינו עוד מתקופת האבן, ואין ספק שבעידן של היום, בתרבות השפע מרובת האפשרויות, האתגר של קבלת החלטות גדול הרבה יותר".

מה ההחלטה שאנשים הכי מתקשים לקבל?
"בחירת קריירה. יש שפע מטורף של עבודות בעולם ותמיד אפשר גם להמציא לעצמך עבודה, אבל מצד שני אם אתה לא מרוצה מההחלטה שקיבלת לגבי הקריירה אתה תחווה חרטה גדולה, ובחרטה יש הרבה האשמה עצמית, בניגוד לאכזבה. זו החלטה שקשה לאנשים אפילו יותר מבחירת בן זוג. בעולם היחסים יש פחות לחץ כי הצו החברתי לא דורש ממך בהכרח להתחתן או להיות בקשר קונבנציונלי, לעומת עולם הקריירה שבו החברה מגלה שיפוטיות כלפי מי שלא עובד".

הקשיים בקבלת החלטות הם רבים ומגוונים, ונראה שהבולט ביותר הוא ריבוי האפשרויות שיוצר תחושת שיתוק אצל המחליט. אהרוני מבקשת להזכיר ש"חשוב להתייחס ברצינות לחרדה שמציפה אותנו כשצריך לקבל החלטה ולהבין שזה אנושי. אחת הדרכים הטובות להתמודד עם ריבוי האופציות היא להכניס שגרה למנגנון קבלת ההחלטות, למשל בניהול הבית, הניהול הכספי וכו'.

ברק אובמה, למשל, סיפר שהוא לובש רק חליפות כחולות כדי שלא יצטרך להחליט מדי בוקר מה ללבוש. זו אולי דוגמה קצת קיצונית אבל זה מראה שפיתוח שגרה יכול לפתור את החרדה מאלפי האפשרויות. קושי שכיח נוסף הוא הקושי לקבל את חוסר השלמות בקבלת החלטות. שחקן הפוטבול פייטון מאנינג, שהיה צריך לבחור בין ארבע קבוצות שרצו אותו ומאוד התקשה להחליט, אמר שבסופו של דבר החליט אחרי ש'הבנתי שאני חייב לקבל החלטה ואז לעבוד בלגרום לה להיות הנכונה'. זו גישה מצוינת בעיניי כי הוא הבין שקבלת החלטות זה תהליך שמתחיל בבחירה באפשרות כלשהי, ולא נגמר בה. חשוב מאוד שנשקיע אנרגיה בלהפוך את הבחירה שלנו לטובה ונכונה עבורנו".

קבלת החלטות היא בסופו של דבר פונקציה של ביטחון עצמי?
"האמירה הזו לא ממש נכונה. עובדה שגם אנשים בעלי ביטחון עצמי גדול, אפילו מופרז, אף פעם אינם מושלמים בקבלת ההחלטות שלהם. קבלת החלטות זו יכולת שאפשר לאמן, זה לא איזה כישרון מולד. צריך להסתכל על החלטות ככלי המרכזי בעיצוב סיפור חיינו. יש דבר נפלא מזה? תחשוב שלפני כמה מאות שנים לאנשים היו הרבה פחות בחירות, נשים אפילו לא הורשו להצביע! אני ממליצה לאנשים להפסיק להתייחס לקבלת החלטות כעול ולהתחיל להתייחס לזה כאל מתנה".