תנשמי רגע: איך להתמודד עם התקף חרדה?

איך להתגבר על חרדה? | צילום: AntonioGuillem for GettyImages
איך להתגבר על חרדה? | צילום: AntonioGuillem for GettyImages

במקרה הטוב, את מרגישה שאת עומדת למות. במקרה הרע, בייסורים. המטרה: לצלוח את התקף החרדה הבא. האמצעים: לזהות את הסיטואציה רגע לפני, לנשום עמוק ולשבור את קשר השתיקה

88 שיתופים | 132 צפיות

במקרה הטוב, את מרגישה שאת עומדת למות. במקרה הרע, בייסורים. זה נוחת עלייך ברגע ואת חשה חוסר נוחות נוראי, זיעה קרה מתפשטת במהירות, הנשימות קצרות וקצובות, ואת מרגישה שהסוף אוטוטו מגיע. אין לך מושג מה קורה ולמה, אבל זה מרגיש כמו הגיהינום. "יש רתיעה מלדבר על נושאים פסיכיאטריים ופסיכולוגיים בגלל סטיגמה הקשורה בחולשה", מסביר פרופ' לאון גרינהאוס, פסיכיאטר מומחה בטיפול בחרדה, מנהל מרפאת מיינד קליניק ולשעבר מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש. "אנשים פחות משתפים כשזה מגיע להתקפי חרדה, למרות שהמודעות לנושא כיום גדולה מבעבר".

>> מציאות נושכת: המדריך לטיפול בחרדות ילדים

כיצד נזהה התקף חרדה קלאסי?
"התקף חרדה קלאסי מתחיל תוך דקות ועשוי להימשך עד שעה. מהבחינה הפיזיולוגית אפשר לזהות דפיקות לב מואצות, כאבים בחזה שלעתים מקרינים גם ליד ולכתף, סחרחורות, תחושות קור וחום, חשמל בידיים, צורך תכוף ללכת לשירותים וקושי לנשום. כל אלה מעוררים תגובה פסיכולוגית קשה וכן דאגה ופחד מהתקף לב, פחד מהתעלפות או פחד לעשות דבר מה שיעורר בושה".

נשמע לא פשוט.
"כשההתקף יחלוף תישאר תחושה טורדנית. רבים לא יודעים מה הם עברו ומגיעים לקבלת טיפול רפואי במחשבה שהם עומדים למות. לרוב הרופא יספר שזה בסך הכל היה התקף חרדה וייתן כדור הרגעה, אבל זה בדרך כלל לא מרגיע. אם ההתקף לא היה חד פעמי, עם הזמן גם מתפתחות ציפייה להתקף הבא ומחשבות טורדניות עליו".

אין הסבר מובהק לסיבה שבגללה אנחנו חווים התקפי חרדה, וגורמים רבים עלולים להוביל לכך, המצב הביטחוני בטוח לא תורם לשקט הנפשי. "בישראל רבים חוטפים התקפי חרדה גם עקב צריכה מוגזמת של קפאין", אומר פרופ' גרינהאוס. "אחת המטופלות שלי שתתה 16 כוסות תה ביום, וזה הוביל להתקפים חריפים. סמים מסוימים עלולים לעורר התקפים וגם אלכוהול, תת פעילות של בלוטת התריס וכן פקטורים של כישלון ובעקבותיהם תגובה פיזיולוגית חריפה". רוב האנשים יעידו שעברו התקף חרדה בעוצמה כזו או אחרת גם ללא פתולוגיה מסוימת. 20־10 אחוז יאובחנו כלוקים בחרדה ו־5־3 אחוזים יאובחנו כלוקים בהפרעת אימה, שבה תדירות ההתקפים פוגעת בתפקוד ברמות שונות.

צילום מתוך הסרט "מסיבת רווקות"
צילום מתוך הסרט "מסיבת רווקות"

>>> טיפול בהליכה כבר עשית? הכירי את הפורמט החדש של הטיפול הפסיכולוגי

מה קורה לאנשים עם התקפי חרדה רבים?
"הם יגיעו לביקורים חוזרים ונשנים אצל רופא המשפחה וחדרי המיון בחיפוש אחר בעיות במערכת העיכול, גידולים ממאירים או מחלות כאלה ואחרות כשהם בטוחים שמשהו לא תקין אצלם בריאותית, בלי להבין שמדובר בהתקפי חרדה מתמשכים. במקרים חמורים יותר יש הימנעות מסיטואציות יומיומיות, למשל מעמידה בתור, מנהיגה מחוץ לעיר ומהישארות לבד. כשלא מדובר בתופעות הקיצון, האדם יכול להמשיך לתפקד, אבל הוא מרגיש רע מאוד מבפנים".

כל השיחה הזאת גרמה לנו התקף חרדה. מה אפשר לעשות באופן מיידי?
"יש ארבעה דברים מרכזיים שיכולים לעזור: הראשון הוא הרגעה מנטלית – אם את מודעת להתקף החרדה, אפשר לנסות לנטרל את המחשבות המציקות ומעוררות הפחד בעזרת מחשבות מרגיעות, שמבינות את הסיטואציה, מפנימות ומשלימות איתה, ולומר לעצמך שהתחושה תחלוף תוך מספר דקות. הדבר השני הוא להכיר ולאמץ כמה תרגילי נשימה כי אחד הגורמים לתחושת המחנק הוא נשימת יתר. אנחנו מפמפמים אוויר במהירות וזה מעצים את ההתקף. נשימות מהפה ומהאף דרך שקית ניילון קטנה עם קרע קטן בפינה יקלו על ההתקף. האמצעי השלישי הוא הסחת דעת באמצעות דמיון מודרך, מדיטציות ושיחות עם אדם קרוב ואהוב. נסי להתחבר אל הכאן והעכשיו. בנוסף, להתקפי חרדה יש סממנים מקדימים וכדור הרגעה עשוי למנוע התקף חריף".

מצוין, נרגענו והתמודדנו עם זה כמו גדולות. מה עושים לטווח הרחוק?
"אני ממליץ על שילוב בין טיפול פסיכותרפי לתרופתי, בדיון עם המטופלת כמובן. בטיפול הקוגנטיבי לומדים לעומק את הליך המחשבה, כיצד להתמודד עם החרדה העוצמתית ואיך להסיח את הדעת מהמחשבות הטורדניות. טיפול תרופתי יכול לעזור להתמודד עם חרדה מתמשכת, אבל רוב המטופלים מעדיפים להתגבר על החרדה בעצמם. לעתים זו לא הבחירה הנכונה".