הדר מוכתר עונה לצקצקנים: "לכו תצייצו על זה בטוויטר"

הדר מוכתר | צילום: באדיבות המצולמת
הדר מוכתר | צילום: באדיבות המצולמת

בתקשורת ובזירה הפוליטית לועגים לה, אבל היא מצדה מתכוונת להפתיע את כולם בבחירות ולהראות שהיא הרבה יותר מכוכבת טיקטוק. הדר מוכתר מפשילה שרוולים. טור אישי

88 שיתופים | 132 צפיות

שמי הדר מוכתר, בת 20, יושבת ראש מפלגת צעירים בוערים, ואומרים שאין לי פתרונות.

>> הילה קורח הודתה במה שרובנו מפחדות להגיד בקול. כל הכבוד לה

לפני שאני מפרטת את הפתרונות ובדיוק מה צריך לעשות, אני רוצה לגלות לכם סוד: אני לא הולכת לחדש לכם כלום. הפתרונות שאני הולכת להגיד הם לא שונים מהפתרונות של ביבי-בנט-גנץ-לפיד. רק מה ההבדל? שהם מבטיחים כבר עשור אבל אני אהיה זו שאקיים. בתור מדינה, אנחנו יכולים לקחת את טובי המומחים מכל העולם, להושיב אותם בחדר סגור ולהגיד להם: תפתרו לנו את משבר הדיור. והם יעשו את זה! והפתרונות האלה יהיו פתרונות יותר טובים מהפתרונות שכל פוליטיקאי יוכל להביא לכם. אבל אתם יודעים מה? כדי לענות לכל הצקצקנים, אני אגיד לכם את הפתרונות. אבל שוב, אני מזהירה, אתם לא תיפלו מהכיסא. הבעיה המרכזית של משבר הדיור בישראל: יש יותר מידי ביקושים במרכז ופחות מידי היצע. איך פותרים את זה?

1. מגדילים את ההיצע במרכז בעזרת פינוי בינוי: אין יותר קרקעות במרכז. כדי להגדיל את היצע הדירות חייבים פינוי בינוי, ומהר- וזאת בדיוק הבעיה. לקבל היתר בניה בישראל מהרגע שיש תוכנית אב מוכנה לוקח עשור, בארצות הברית למשל, זה פחות משלוש שנים. אז כדי להתחיל לבנות מהר במרכז צריך פינוי בינוי + עם כמה שפחות רגולציה מסורבלת.

2. מפחיתים את הביקושים במרכז: מחיר דירה ממוצעת בקצרין הוא 800,000 שקלים, מחיר דירה ממוצעת בתל אביב הוא 3,500,000 שקלים. אם זה ככה, למה לא כולם עוברים לקצרין? כי אין שם עבודה, וזאת בדיוק הבעיה. רוב מקומות התעסוקה הם במרכז, לכן כולם רוצים לגור במרכז. הפתרון להפחתת הביקושים מורכב משלושה חלקים:
2.1. פיתוח אזורי תעסוקה בירושלים, באר שבע וחיפה, כדי שישתלם לאזרחים לגור בקרבת האזורים הללו. ניתן ליצור אזורים כאלה על ידי מתן הטבות מס מרחיקות לכת לחברות הייטק, מפעלים, ומשרדים.

2.2. תחבורה ציבורית יעילה, כדי שאזרחים יוכלו לגור גם בחדרה ולהגיע לתל אביב בשעה, ולא בשעתיים וחצי.

2.3. מורידים את מחירי הדירות בפריפריה: בפריפריה, בניגוד למרכז, יש קרקעות שאפשר לבנות עליהם, אבל מה? הן יקרות מאוד. 97% מהקרקעות בישראל מוחזקות על ידי המדינה במונופול. המדינה מוכרת את הקרקעות לכל המרבה במחיר ועושה קופה רצינית ממחירי הנדל"ן המאמירים- היזם ישלם יותר על הקרקע, הוא יזכה במכרז, המדינה תקבל יותר כסף, ואתם תשלמו יותר על הדירה. מה צריך לעשות? לשחרר קרקעות במחירים נמוכים קבועים, והיזם הנבחר יהיה זה שהציע את המחיר הדירה הנוח ביותר באיכות הטובה ביותר.

הדר מוכתר | צילום: באדיבות המצולמת
הדר מוכתר | צילום: באדיבות המצולמת

נו ראיתם? לא נפלתם מהכיסא? פתרונות? יש. אנשים שיישמו אותם? אין. למה? כי החברים הכי טובים של הפוליטיקאים אלה הטייקונים ששולטים במשק. החברים הכי טובים שלי הם שוכרי דירות בדרום תל אביב. אף אחד לא מחזיק אותי ואני גם לא חייבת כלום לאף אחד. אני איישם את מה שהם מבטיחים כבר עשור. עכשיו לכו תצייצו על זה בטוויטר.

>> "אם מפלגה לא מוכנה להתחייב לתנאים מינימליים של שוויון – נשים צריכות לדעת מזה"