צום טוב לבריאות? תזונאית בכירה שמה סוף לשאלה

האם צום מזיק לבריאות? | צילום: shutterstock
האם צום מזיק לבריאות? | צילום: shutterstock

האם צום מזיק או מועיל לבריאות, האם הוא מסייע לירידה במשקל או דווקא עלול לגרום לאכילה מיותרת ולמי בכלל לא כדאי לצום? המומחית עושה לנו סדר

88 שיתופים | 132 צפיות

שוב יום כיפור בפתח ולמרות ששנים עוסקים בכך, יש עדיין שאלות שמרחפות באוויר – האם הצום הוא טוב לבריאות? האם צום של פעם בשנה, יבטיח ניקוי רעלים מהגוף? האם נוכל להשיג באמצעותו ירידה במשקל?

מי שרוצה לצום אולי תרוויח מחילת עוונות וסליחה מהקב"ה, אבל לגבי כל השאר – תשכחו מזה: "צום יום כיפור שנמשך 25 שעות הוא לא מזיק לגוף אבל גם לא בריא לגוף, בגדול הוא לא עושה לגוף כלום. הגוף לא ירגיש שינוי מהותי, גם כאשר מערכת העיכול תעבוד פחות כי שום דבר לא נכנס אליה. אדם בריא שמצפה לנקות את הגוף או שהרגשתו תשתפר פלאים והוא ירד במשקל – זה לא יקרה", אומרת ריטה כפיר, תזונאית והבעלים של KNOW YOUR BODY – RITA KFIR המתמחה בתזונה מותאמת אישית, עם חמישה סניפים ברחבי הארץ והיא גם מתאמנת בימים אלה לתחרות "איש הברזל". "מצום כזה אין באמת ירידה במשקל", היא מוסיפה, "הירידה הקלה בתום צום יום כיפור היא רק בזכות הנוזלים וזה זמני לגמרי ויחזיק כמה שעות – למחרת המשקל יחזור למשקל שלפני הצום, ולעיתים הפיצוי באכילה של אחרי הצום אפילו יוביל לעליה במשקל".

מה לגבי מי שצמה מטעמי דת?
"מי ששומרת על ההלכות צריכה לוודא שהיא מרגישה טוב ושהצום באישורו של רופא. עליה להתחיל יומיים לפני החג בשמירה על מאזן נוזלים בכדי לא להגיע לחג במצב של חוסר שתיה. יש כאלה שממש רגע לפני הצום שותים ארבעה ליטר מים וזה מסוכן, אין דבר כזה לשתות בשביל יומיים כי זה עלול לגרום להרעלת מים. ביום של הצום מומלץ לא לשתות משקאות מוגזים או מתוקים (גם לא סודה) כיוון שהם יוצרים הרגשת מלאות בקיבה, אלא רק מים שהם הכי מרווים וזה יאפשר על הצום לעבור בקלות. יומיים-שלושה לפני הצום כדאי להפחית צריכת קפאין – למי שרגילה לשתות 4-5 כוסות קפה ביום, כדאי להפחית את כמות שתיית הקפה בהדרגה כדי שביום הצום הגוף לא יחווה סוג של גמילה. הכי חשוב זה להיכנס נכון לצום ולצאת ממנו נכון ובצורה מודעת".

"צום נראה כמו פתרון קסם, אבל אין קסמים. יש מדע ועל פיו צריך לאכול בהתאמה לגוף שלנו"

משתמע שבאופן כללי את לא בעד צומות.
"נכון. אם זה לא מטעמים אידיאולוגים או דת, אין צורך לצום. אני בגישה של לא לשחק עם הגוף ושצריך לאכול מאוזן עם מה שמתאים לגוף של כל אחת מאיתנו".

ועדיין, יש כל מיני דיאטות צומות פופולריות.
"זה טרנד. אנשים מחפשים פתרונות קסם וצום נראה כמו פתרון קסם, אבל אין קסמים. יש מדע ועל פיו צריך לאכול בהתאמה לגוף שלנו".

ולמי שיכולה ובוחרת לצום, מה תמליצי בפועל?
"לפני הצום כיוון שאנחנו לא רוצות לשבוע רק לטווח קצר, מומלץ להפוך את סדר הארוחה ולהתחיל מהמנה העיקרית. הסיבה היא שהסיבים והנוזלים גורמים לתחושת שובע לזמן קצר ומה שמשביע לטווח ארוך הם החלבון והפחמימה. אחרי הצום מומלץ להתחיל בשתייה של תה או מים (קפה פחות מומלץ) – אבל לשתות במשורה ולא בהגזמה, בכל פעם קצת ולא להעמיס על הגוף נוזלים. לפני הארוחה מומלץ להתחיל עם משהו קטן ומתוק, כי אם נעמיס על הגוף אוכל נמצא את עצמנו במצב של בחילה וזה ישפיע ויקשה על ההירדמות או ישפיע על איכות השינה מאחר וכל האנרגיה תלך למערכת העיכול".

"אם זה לא מטעמים אידיאולוגים או דת, אין צורך לצום". ריטה כפיר | צילום: באדיבות המצולמת
"אם זה לא מטעמים אידיאולוגים או דת, אין צורך לצום". ריטה כפיר | צילום: באדיבות המצולמת

תזונה נבונה לצמות

יומיים לפני הצום
כדאי להרבות בשתיית מים, 10-8 כוסות ביום.
חשוב לצמצם צריכת נתרן (מלח).
יום לפני הצום
מומלץ לאכול כמה ארוחות קלות.
כדאי לצמצם צריכת משקאות מכילי קפאין כמו קפה, קולה ומשקאות אנרגיה.
הסעודה המפסקת
להתחיל עם חלבון כמו עוף/דג/בשר/טופו ופחמימה כמו תפוח אדמה, אורז, פסטה, קוסקוס ופתיתים.
לאחר מכן סלט ירקות/ירקות מבושלים ולבסוף המרק. אפשר להוסיף בסיום הארוחה משהו מתוק כמו עוגה או עוגייה.
אחרי הצום
חשוב לחזור לאכילה רגילה בהדרגה ובמתינות.
מומלץ להתחיל עם כוס מים או כוס תה, ופרי עוגה או עוגייה.
כחצי שעה-שעה לאחר מכן, ניתן לאכול ארוחה קלה הכוללת: סלט ירקות, לחם, גבינות, ביצה, טחינה.