כאוס בנווה אילן: ההפיכה המשטרית פלשה אל בית האח הגדול

"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13
"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13

העונה המבולגנת של "האח הגדול" לא מצליחה להתארגן על עצמה: פייבוריט לניצחון ברח הביתה, סתיו גילתה שיש לה לב, ספיר ואברהם מדגמנים זוגיות רומיאו ויוליה סטייל, ואלה אפילו לא הדברים הכי מעניינים שקרו השבוע, כי למרות הבידוד, המתיחות הפנימית בישראל חדרה אל בית האח והפילה קורבנות

88 שיתופים | 132 צפיות

חודשיים בדיוק של העונה הזאת ב"אח הגדול" הסתיימו אתמול (שבת) בתחושה מעט כאוטית. קשה להתעלם מהעובדה שהעונה הזאת, בוודאי בהשוואה לעונה הקודמת, מרגישה תזזיתית מדי לקהל שלה. שלושה דיירים עוזבים מרצונם, ההדחות קופצות מיום ליום, הדינמיקות משתנות כל רגע וקשה לסמן קווי עלילה ברורים. העומס המובנה בעונה שבה יש ארבעה פרקים בשבוע – כל פרק שעתיים ברוטו (שעה וחצי נטו, בערך, ללא פרסומות) מייצר דינמיקת התשה מול הצופים. גם מול הצופה הספציפי שעומד מולכם, שרואה רק את הפרקים וקיבל החלטה מודעת לא לצפות בערוץ 26. יש תחושה שהעונה הזו איבדה מסלול תקין וגם ההפקה קצת מתקשה להחזיר אותה אל הפסים.

>> אחרי שהודחה מ"האח הגדול", לירון קספרס יוצאת למלחמה

שני דיירים עזבו את הבית השבוע: הראשון הוא בן ויארניק, מי שנחשב לדעת רבים כאחד הפייבוריטים לזכייה (ואפילו סומן ע"י שאר הדיירים – כשנבחר ל"מלך הכיתה" בתחילת הדרך). ולמרות המעמד הזה, גם הוא (כמו לין וגיא לפניו) מחליט לפרוש כנפיים ולעזוב את הבית אחרי שלא הותיר עליו חותם גדול. עוד סימן לכיוון לא צפוי מבחינת ההפקה – כשלמציאות יש תוכניות אחרות.

"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13
"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13

השנייה היא ריקי רוטר, שהודחה אחרי 15 ימים בלבד – באופן מקרי (ואולי לא) דווקא אחרי אחד הפרקים שבו הצליחה להתבלט ולהביא את הסיפור המאוד מורכב שלה. ריקי היא החמצה אדירה של העונה הזו, מישהי שיכולה היתה להוות סיפור אמיץ של התבגרות, אבל אולי נכנסה מאוחר מדי לעונה שבה כבר היו גיבורים די ברורים ו"בוסים" לבית (סתיו, שניר, ספיר, אברהם, ואחר כך הצטרף גם ליאל).

זה קרה באחד הרגעים המשמעותיים שהיו בעונה הזאת – וזו המריבה עם אתי. אם בעונה הקודמת, התחושה היתה שהמחלוקות הבוערות בתוך החברה הישראלית לא חודרות לתוך הבית, הרי שבמקרה הזה הן פרצו את השערים ושיבשו (ברוח הימים האלה) גם את העונה. זה היה רגע שבו המחלוקת הברורה שיש בין חרדים לחילוניים הגיעה קרוב מאוד – ואולי גם המחישה, במידת מה, את הבעיה שיש בדיאלוג הישראלי. דו שיח של חירשים.

"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13
"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13

כי ריקי, בסופו של דבר, באה לספר את הסיפור המורכב שלה, סיפור של מי שמצד אחד נזרקה די בבוטות על ידי ההורים שלה בגלל השאיפה לקחת צעד לכיוון החילוניות ולהתגייס לצבא. ומצד שני, גם הסיפור של מי שלא מתנכרת לעבר שלה לגמרי; שאוהבת את ההורים שלה, ואפילו את החברה החרדית (למרות הביקורת). זה היה סיפור מורכב מדי עבור אתי, שהתקשתה לעכל אותו ופשוט דחתה את כל העניין. על הסף. בלי לתת צ'אנס או אפילו לשמוע יותר מדקה של הסבר. שתי נשים חזקות, שבעל כורחן, מצאו את עצמן בשני צדדיו של המתרס.

קשה שלא להתייחס לקונטקסט הרחב: המריבה חסרת התועלת הזאת, מגיעה בתוך תקופה שבה גם בחוץ, לא מעט ישראלים לא מצליחים לדבר האחד עם השני. כל אחד מתקשה להבין את המורכבות והקשיים של הצד האחר; את הטראומות והכאבים שהוא סוחב איתו אחורה. ודווקא בגלל זה מצער מאוד שריקי הודחה. ההזדמנות שלה לנסות ולגשר את הפער, כך נדמה לי לפחות, היתה משרתת לא רק אותה – אלא גם לא מעט צופים שישבו מול המסך של "האח הגדול". בגלל הצורך, בכל זאת, לקיים את השיחה הזאת.

>> קרן שחם נגד "האח הגדול": "הביאו אישה עם אופי של גבר מתעלל"

"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13
"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13

החיבור המעניין ביותר של ריקי, לפחות בנושא הזה, היה עם יובל לוי – שבעונה מאוד לא אמפתית (אפילו די בריונית), מצליחה להוות סוג של מגדלור של הבנה ושל הכלה. לפעמים, זה גולש ליותר מדי הכלה (כמו במקרה של סתיו), אבל המונולוג הדי מדהים שלה בחדר "האח", שבו היא קשרה בין חוסר האמונה כלפי ריקי לחוסר האמונה בכלל כלפי נשים, היה רגע של אנושיות – רגע שבו המחיצות ירדו, ויכולת לראות פשוט בני אדם. מורכבים, פגומים, אבל כאלה שמבינים שיש להם את אותו הסיפור. גם אם לכאורה אנחנו בנפרד.

חוץ מזה, אנחנו שוב חוזרים אל הזוגיות שמגדירה – לטוב ולרע – את העונה הזאת. זו שבין ספיר לאברהם. זאת הזוגיות שנזכור מהעונה ה-13 של "האח", דיאן ונתנאל מודל 2023. ומה שבעיקר בולט בזוגיות הזאת – זה שהיא, שוב ושוב, הולכת נגד הזרם. לא מעט גורמים, גם בתוך הבית וגם מחוצה לו, ניסו לתקוע מקלות בגלגלי הזוג הזה. בהתחלה זה היה שניר והסכסוך הכמעט מובנה שלו עם אברהם, בדרך היו כל מיני רמיזות חיצוניות (אמיתיות או מדומיינות) שקראו לאחד מהם לסגת, בהמשך נכנס גם אורי נגר שגם הוא הסתכסך מהר מאוד עם אברהם, והסיטואציה המעורערת הזאת קשה גם לו.

"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13
"האח הגדול" | צילום מסך, רשת 13

הספינה שבה ספיר ואברהם שטים ביחד נעה במים סוערים כמעט מהרגע שבו יצאה לדרך. ובכל זאת, הם עדיין כאן. לא נותנים למחלוקות הרגילות לנצח אותם. קצת כמו דיאן ונתנאל, שניהם טיפוסים לא פשוטים, עמוסים בחרדות מהעבר ובים של אישיוז – אבל כשהם מסתכלים אחד לשני בעיניים, הם רואים אהבה. והחיבור הזה, כך נראה, לא הולך להתפרק בקרוב – אבל תהיו בטוחים שיהיו עוד גורמים שינסו לפרק אותו בהמשך הדרך.

מילה אחת טובה בכל זאת מגיעה לתכנית – על משימת ה"FREEZE" השבוע. עוד מגמה שבולטת מהעונה הזאת – הבנה שהעונה שעברה כל כך הצליחה, וניסיון לקחת ממנה אלמנטים ולנסות להדביק אותם לעונה הנוכחית. ולפחות במובן הזה, בעיניי המשימה היתה הברקה – היא הצליחה לתת מקום ללא מעט דיירים, כולל רגע אנושי מרהיב בין סתיו לליאל. הדיאלוג ביניהם בחדר האח הגדול היה רגע מונומנטלי, רגע שבו, בשנייה אחת, הקליפות והמסכות שסתיו שמה על עצמה מתחילת העונה ירדו. ליאל, בדרכו הבעייתית אבל האפקטיבית, הצליח לגעת בלב של סתיו, משהו שמעט מאוד דיירים הצליחו לעשות, ולהוציא ממנה אותנטיות. לרגע אחד גם גדולי השונאים שלה שנאו אותה קצת פחות.

>> אתי ייטב מ"האח הגדול": "אישה בגילי יכולה להביא את המיליון"

עוד מגמה שהתחזקה השבוע היא המיחזור. באח הגדול מאוד אוהבים למחזר – הם אפילו הקדישו משימה שלמה לנושא – ובעיקר הם אוהבים למחזר דיירים. בהתחלה הם הכניסו לבית את דיאן, אחר כך שלחו פנימה את קאזם, ובאירוע שממש לא היה בו צורך – גם שחף וטליה נכנסו לבית, כדי לחגוג את הזוגיות שלהם. הבעיה במהלך היא שדווקא באמצעותו "האח" ממחישה כמה העונה הזו הרבה פחות זוהרת – אם אתה כל כך זקוק לדמויות מן העבר כדי להעיר את הרייטינג והשיחה סביב העונה, כנראה שמשהו פגום בתהליך הליהוק. מצד שני, את פרק האיחוד של טליה ושחף ראו 441 אלף צופים – רק שני פרקים העונה הביאו יותר קהל (לפחות לפי נתוני המדרוג). ועם מספרים כאלה, מי יכול להתווכח?