"מעובדת ניקיון הפכתי למיליונרית": כוהנת הביוטי הפולנייה מגיעה לישראל

ד"ר אירנה אריס | צילום: יח"צ
ד"ר אירנה אריס | צילום: יח"צ

בפולין מכנים אותה "הלנה רובינשטיין החדשה", היא מייצרת 25 מיליון מוצרי טיפוח בשנה ונמכרת בבית המרקחת האהוב על בית המלוכה. אימפריית הביוטי של ד"ר אירנה אריס מגיעה לישראל. כל הפרטים

88 שיתופים | 132 צפיות

בפולין מכנים אותה "הלנה רובינשטיין החדשה", אבל ד"ר אירנה אריס, הנחשבת לכוהנת הגדולה של הקוסמטיקה הפולנית ולענקית גם בקנה מידה בינלאומי, מצטנעת. "אני מכירה את ההשוואה הזאת. שתינו פולניות במקור, וכל אחת מאיתנו עשתה את המסלול למעלה, בדרכה. אני גם מסכימה עם המשפט שלה 'שאין נשים מכוערות, אלא רק עצלניות', אבל אנחנו לא יחידות בתחום, גם מקס פקטור (מותג איפור, דב"א), מי שנחשב לאבי הקוסמטיקה המודרנית, הוא פולני. אבל אם כבר לפרגן, אז המדענית מארי קירי, זוכת פרס נובל היא במקור מפולין, ובמילים אחרות: אני בחברה טובה".

>> קרם פנים ב-20 ש"ח: הישראליות התמכרו לקוסמטיקה הפולנית

ד"ר אריס, בת 72, אישה נמרצת, טמפרמנטית מאוד, סימפטית ונעימת דיבור, מקבלת את פניי במפעל הענק שבבעלותה, הנמצא בעיירה קטנה בשם פיאסצ'נו, כ-20 ק"מ דרומית לוורשה. אי אפשר שלא להתרשם מהגודל העצום של המפעל, כמו גם מהרעש המונוטוני של המכונות מסביב המנפקות 70 מוצרים מדי דקה, או מהסירים הענקיים של עיסות הקרמים, בהם מיוצרים 200 טון קרם לחודש.

"לבעלי ולי לא היה כסף, אבל ידעתי שלרקוח קרמים זו התשוקה שלי בחיים. לקחתי הלוואה, הפכתי את החניון בבית שלנו למעבדה מאולתרת ויצרתי קרם אחד לפנים. ההתחלה הייתה קשה. חשבתי שנפשוט את הרגל"

 

במהלך שנה אחת יוצאים מהמפעל הזה 25 מיליון מוצרים, חלקם מוגנים בפטנט, של כל חברות הקוסמטיקה תחת מטריית אימפריית הביוטי שבבעלותה, ונשלחים ל-67 מדינות ברחבי העולם. ישראל תהיה מעתה המדינה ה-68. במרחק קצר מהמפעל ממוקם מרכז המדע והפיתוח של ד"ר אריס, והוא כולל מעבדות, אנשי מחקר, רופאי עור, ביולוגים, כימאים, מומחים לאלרגיה ועוד. במקום ישנו מכשיר מיוחד של חברת VISIA, הבודק פרמטרים שונים בעור ומאבחן אותו. כל מוצר נבדק לאורך תקופה על קבוצת מתנדבות בקבוצות גיל שונות ועל פי סוג עורן, ורק אחרי שהוכחה יעילותו, או אחרי שמשנים את הרכב החומרים שבו, הוא יוצא להפצה.

מהמפעל הזה יוצאים 25 מיליון מוצרים בשנה. המפעל של ד"ר אירנה אריס בוורשה | צילום: יח"צ
מהמפעל הזה יוצאים 25 מיליון מוצרים בשנה. המפעל של ד"ר אירנה אריס בוורשה | צילום: יח"צ

ד"ר אריס, בוגרת לימודי רוקחות בפקולטה לרפואה בוורשה ובעלת דוקטור ברוקחות מאוניברסיטת הומבולדט בברלין, הקימה את העסק שלה במו ידיה עוד בימי פולין הקומוניסטית והוא הלך וגדל במהלך השנים. מה שהתחיל לפני כ-40 שנה בחדר קטן בתוך חניון בית מגוריה, עם קרם אחד בודד שהיא רקחה בעצמה, הפך למעצמה עולמית, כשלצידה בעלה הנריק אורפינגר, המשמש כיום נשיא החברה. "החלוקה בינינו ברורה. אני על המוצרים ועל הצד האמנותי והוא על השיווק והכספים".

החברה כוללת חמישה מותגי טיפוח בינלאומיים: מותגי פרימיום, דרמו קוסמטיקה, מוצרים להמונים ("מאס מרקט"), מוצרים לבני נוער וגם מותג איפור. המוצרים אינם זולים מאוד, כמו שהתרגלנו לחשוב על קוסמטיקה פולנית, ועדיין מחירי מוצרי הדרמו קוסמטיקה של החברה שמגיעים לארץ מתומחרים במחירים נגישים יחסית – מ-59 ש"ח לשמפו ועד 149 ש"ח לסרום. מוצרי הפרימיום הנושאים את שמה, יקרים יותר (בדיוטי פרי של ורשה הם ממוקמים בצמוד לחברת שאנל). ארסנל סך כל המוצרים של החברות שלה עומד כיום על יותר מ-1,000, זה כולל מוצרי טיפוח לפנים, לגוף, לשיער ומוצרי איפור, והמספר הזה ממשיך לגדול.

"ברוסיה היינו מאוד חזקים עם נוכחות ב-1,500 חנויות, אבל בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הפסקנו את המשלוחים לשם ולבלרוס. זו הייתה הדרך שלנו להביע מחאה על מה שקורה"

 

בבעלותה של ד"ר אריס גם 25 מכוני יופי ברחבי פולין, בהם נעשים טיפולים בגישה ההוליסטית שפיתחה, ועיקרה חיבור של גוף ונפש. בנוסף, היא הבעלים של שלושה מלונות ספא בדרגת חמישה כוכבים, גם הם נושאים את שמה, וממוקמים באזורי נופש אטרקטיביים במדינה. או כמו שהיא אומרת: "לוקסוס קרוב לטבע". אני שהיתי באחד מהמלונות שלה, הממוקם בתוך יער, ומדובר בחוויה יוצאת דופן. במלונות עשרות טיפולים שונים ומגוונים, כולל טיפולים מהמזרח, תוכניות הרזיה וניקוי הגוף ובכולם יש מסעדות גורמה.

על ההצלחה שלה היא אומרת: "אני, הפולניה, היא התגשמות החלום האמריקאי. תראי אותי, התחלתי כעובדת ניקיון אבל בעבודה קשה, עם חלום ותשוקה, הפכתי למיליונרית". ועוד פרט לסבר את האוזן: ההכנסות שלה אשתקד עמדו על כמעט 300 מיליון זלוטי, שהם שווי ערך לכ-217 מיליון ש"ח. לאחרונה הגישה החברה תשקיף להנפקה בבורסה לניירות ערך בוורשה כדי ליישם את האסטרטגיה של הקבוצה.

שירלי בוגנים, פרזנטורית המותג הפולני Pharmaceris שמושק לראשונה בישראל | צילום: שי ארבל
שירלי בוגנים, פרזנטורית המותג הפולני Pharmaceris שמושק לראשונה בישראל | צילום: שי ארבל

בישראל מושק בימים אלה מותג הדרמו קוסמטיקה מבית ד"ר אירנה אריס, PHARMACERIS (פארמסריס, יימכר בלעדית בסופרפארם). הדוגמנית הוותיקה שירלי בוגנים נבחרה לפרזנטורית של המותג בישראל. למותג 13 סדרות שונות לטיפול בבעיות עור ספציפיות, אך בארץ תושק בשלב ראשון סדרה A, המציעה מוצרים טיפוליים עם פורמולות ייחודיות המבוססות על פרוביוטיקה ותמצית אצות עשירה בחומרים אנטי דלקתיים לעור פנים רגיש. הסדרה כוללת בין היתר קצף ניקוי, תמיסת לחות מיסלרית, סרום טיפולי וקרם פנים עם חומצה והגנה משמש. הסדרה השנייה H, נועדה לטיפוח השיער והיא כוללת שמפו מיסלרי מרגיע לקרקפת רגישה הנוטה לגירויים ויובש, שמפו מרוכז לשיער חלש ודק המחזק את גוף השערה, מפחית גרד ומונע רגישות יתר , שמפו טיפולי המסייע לאיזון הפרשת החלב לקרקפת הסובלת מסבוריאה וגם פילינג לשיער.

המוצרים אינם זולים מאוד, כמו שהתרגלנו לחשוב על קוסמטיקה פולנית, ועדיין מחירי מוצרי הדרמו קוסמטיקה של החברה שמגיעים לארץ מתומחרים במחירים נגישים יחסית – מ-59 ש"ח לשמפו ועד 149 ש"ח לסרום

 

למה בחרתם להביא את החברה הזאת ולא את חברת הקוסמטיקה היוקרתית שלך?
"אני מאמינה שכל המוצרים יגיעו בהמשך, אבל חשבנו שיותר נכון להתחיל ממוצרי דרמו קוסמטיקה. הם מביאים את כל הטוב מעולמות המדע והרפואה, יחד עם קוסמטיקה מתקדמת, ונותנים מענה למגוון עצום של בעיות דרמטולוגיות לסובלים מבעיות עור מורכבות, וברמות רגישות שונות כולל פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס ועוד".

את יכולה לשים את האצבע על ההישג הכי גדול שלך?
"אני הראשונה באירופה שהכנסתי לפני שנים חומצה פולית במוצרים שלי. רשמתי פטנטים רבים והחברה שלי נמצאת בכנסים ובקונגרסים הגדולים בתחום הביוטי. זכיתי בהרבה פרסים על הישגים פורצי דרך, אבל העובדה שאני בעלים של חברת הקוסמטיקה היחידה בעולם כולו, שאינה מצרפת והתקבלה כבר ב-2012 לחברות בארגון הקוסמטיקה הצרפתי הנודע והיוקרתי COMITE COLBERT, היא בהחלט הישג עצום. בארגון נמצאות רק חברות צרפתיות, 75 בסך הכל, בהן שאנל, דיור, גרלן, לואי ויטון וז'יבנשי. לארגון היוקרתי הזה מתקבלים רק כאלה שהוזמנו על ידי אחת החברות החברה בו. אני הוזמנתי על ידי החברות הרמס ושאנל. זו גאווה גדולה והכרה בינלאומית עצומה".

"אני לא עושה הזרקות ולא ניתוחים", ד"ר אירנה אריס | צילום: יח"צ
"אני לא עושה הזרקות ולא ניתוחים", ד"ר אירנה אריס | צילום: יח"צ

ספרי איך הכל התחיל.
"את הקרם הראשון רקחתי לחברות שלי ולי עוד בזמן הלימודים שלי. כשסיימתי ללמוד היה לי כבר ידע נרחב מה העור שלנו צריך והייתי כבר נשואה, אבל לא היה לנו כסף ולא היה לי שום ידע בכלכלה. בעלי ואני עבדנו כשכירים, אבל ידעתי שלרקוח קרמים זו התשוקה שלי בחיים. לקחתי הלוואה, שכרתי מקום של 50 מ"ר בתוך החניון של בית מגוריי, הפכתי אותו למעבדה מאולתרת ויצרתי קרם אחד לפנים עם תמצית ארניקה להרגעה. ההתחלה הייתה קשה וחשבתי שנפשוט את הרגל. פולין באותם ימים הייתה מדינה קומוניסטית, עם כלכלה מתוכננת ולא היה מקום ליוזמה פרטית. הייתה לנו מכונית פיאט קטנה ועם המוצר שלנו כיתתנו רגליים וניסינו לשכנע בעלי חנויות אמיצים לרכוש אותו. אני זוכרת לילות רבים בלי שינה. הייתי בת 33, ולחברותיי ולי הייתה כמיהה למוצרים טובים שיעזרו לנו להיראות ולהרגיש צעירות ויפות. אצל הפולניות מאז ומעולם נושא טיפוח העור מאוד חשוב, אבל לאורך שנים אי אפשר היה למצוא מוצרים טובים על המדפים. החנויות היו בבעלות המדינה, הכלכלה הייתה מרוכזת והיה קשה למכור. השינוי התרחש בסוף שנת 1989, כשהמפלגה הקומוניסטית בוטלה וכל הכלכלה הפולנית השתנתה".

ממרחק השנים את קולטת את גודל ההישג שלך?
"אם לפני 40 שנה הייתי מעלה על דעתי שזה מה שיקרה, אני חושבת שלא הייתי עושה את הצעד הראשון. זה היה מבהיל אותי מדי".

"אני לא עושה הזרקות ולא ניתוחים. בעיניי יש יופי בכל גיל, אבל מצד אחד צריך לדעת להשלים ומצד שני לדאוג שהעור לא יזדקן לפני הזמן. חשוב לי להרגיש טוב בעור שלי, בלי תסביכים, ולהרגיש רעננה. אני מקווה שרואים את זה"

 

מהי עצת הזהב שלך לאשת עסקים מתחילה?
"תעשי את העבודה שלך ותבואי מתוך תשוקה. אל תעבדי בשביל הכסף, אל תחשבי על מחר, אלא על היום שאחרי מחר. הכסף כבר יבוא".

היכן בעולם אתם הכי חזקים?
"אנחנו נמצאים ב-362 חנויות בספרד ובמקום החמישי במדינה במכירות. אנחנו נמצאים גם ברשת בתי המרקחת בלונדון "ג'ון בל אנד קרוידן", שעל הלקוחות הקבועים שלו נמנה בית המלוכה הבריטי. אנחנו נמצאים גם ברוב הקניונים באיטליה, יש לנו נוכחות גדולה גם בדנמרק, בקטאר ודובאי ובעוד עשרות ארצות. ברוסיה היינו מאוד חזקים עם נוכחות ב-1,500 חנויות, אבל בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הפסקנו את המשלוחים לשם ולבלרוס. זו הייתה הדרך שלנו להביע מחאה על מה שקורה".

שירלי בוגנים מציגה את סדרה A של המותג הפולני Pharmaceris | צילום: שי ארבל
שירלי בוגנים מציגה את סדרה A של המותג הפולני Pharmaceris | צילום: שי ארבל

ראיתי במרכז הפיתוח שלכם רוב נשי מוחץ.
"זה נכון. זו אג'נדה שלי מאז ומתמיד לקדם נשים. כשנכנסתי לעולם העסקים היו בשרשרת הניהול בעיקר גברים. היום כבר לא. נשים הן מנהלות, פרטנריות שוות לכל דבר, כולל בשכר. אנחנו גם מעורבים חברתית, יוזמים אירועים ונותנים חסויות לאירועים אקסקלוסיביים לנשים, כמו למשל גביע הגולף לנשים ועוד".

עד כמה הכסף הגדול שינה אותך?
"כמובן שיש לי כסף אבל הוא לא שינה אותי בכלל, מעולם לא התנפחתי מרוב חשיבות בגללו. אני גרה באותו בית בפרבר דרומי של ורשה מעל 30 שנה, בו גידלתי את שני ילדי. אימי בת ה-94 מתגוררת איתנו. יכולתי לגור בבית גדול, הרבה אנשים אוהבים בתים גדולים, אבל אני מרגישה רע בבית גדול. שואלים אותי למה אין לי יאכטה, אבל אני לא צריכה יאכטה, או למה אין לי מטוס פרטי, אבל אני מעדיפה לקנות כרטיס טיסה ולהגיע לכל מקום. בשביל לשתות בירה לא צריך לקנות פאב. גם נהג אישי זה דבר שמביך אותי. אני נהנית מדברים קטנים, מתיאטרון וקולנוע, ואני באמת חושבת שיש גבול לעושר שמספק את הצרכים שלנו. אני מעדיפה להשקיע את הכסף שלי בחברה".

"עצת הזהב שלי לאשת העסקים המתחילה היא: תעשי את העבודה שלך ותבואי מתוך תשוקה. אל תעבדי בשביל הכסף, אל תחשבי על מחר, אלא על היום שאחרי מחר. הכסף כבר יבוא"

 

את נוסעת הרבה בעולם ונחשפת לאופנה בינלאומית. מותגי על מעניינים אותך?
"אני אוהבת להתלבש יפה, אבל תיק של שאנל לא מדבר אליי. אם תיק של הוגו בוס נחשב בעינייך, אז יש לי".

היכן את מבלה את החופשות שלך?
"החופשות של בעלי ושלי הן בנות שבוע, לא יותר, ורק במקומות שלא מכירים אותי. שם יש לי חופש אמיתי. לפני מספר שנים הייתי בביקור בישראל והתענגתי על כל רגע אצלכם".

את נחשבת סלב בארצך?
"המילה סלב מטופשת בעיניי, אבל אני מאוד מוכרת בארצי. אלה הם חיי".

מותג הדרמו קוסמטיקה PHARMACERIS בפס הייצור | צילום: יח"צ
מותג הדרמו קוסמטיקה PHARMACERIS בפס הייצור | צילום: יח"צ

איך אישה בגילך מתמודדת עם סממני הגיל?
"אני לא עושה הזרקות ולא ניתוחים. זו בחירה אישית שלי. בעיניי יש יופי בכל גיל. מצד אחד צריך לדעת להשלים, אבל מצד שני לדאוג שהעור לא יזדקן לפני הזמן. אני מטפלת היטב בעור. חשוב לי להרגיש טוב בעור שלי, בלי שום תסביכים, ולהרגיש רעננה. אני מקווה שרואים את זה".

אבל קרם לבדו לא יכול לנצח את נפילת העור.
"בעיניי הכל מתחיל באיכות עור טובה, ואת זה עושים קרמים מתאימים בטיפול עקבי. כל הזמן יש התפתחות גדולה בקרמים למיצוק העור, כולל חומצות שיכולות לחדש את העור. ומי אמר שפנים מתוחות הן הפנים המושלמות?".

יש לך כבר מחשבות על פנסיה?
"ממש לא. כל זמן שכוחי במותניי ויש לי חדוות עשייה, אני שם, ועדיין ממשיכה לחקור כדי להגיע לפטנט הבא ולקרם האולטימטיבי. אני רוצה להמשיך לגדול. היעד הבא הוא לחפש שותפים עולמיים, ובבוא היום הבן הבכור שלנו יקבל את המושכות. הוא כבר מתחיל להיכנס לעניינים. הבן הצעיר שלנו לא מעוניין להיכנס לעסק".

בשתי מילים, מה סוד ההצלחה הפנומנלית שלך?
"עבודה קשה".

>>  בדקנו ומצאנו 9 קרמים שעושים לנו טוב לעור הפנים

** הכותבת הייתה אורחת מטעם החברה