דבר אליי בפרחים

צלם: אילוסטרציה: ingimage
צלם: אילוסטרציה: ingimage

שזירת פרחים משקפת את המתחולל בנפש, לפי שיטתה של צופית רוזן. שיחה על הפרחים השונים ועל השפעתם האנרגטית וגם טיפים לבחירת פרחים בהתאם לאדם ולסיטואציה

88 שיתופים | 132 צפיות

"הפרחים משפיעים על הגוף ועל הנפש. לכל פרח יש צבע, מרקם וצורה משלו וכן תדר אנרגטי ייחודי המחלחל לגופו ולנשמתו של האדם ומשפיע עליו מנטלית ופיזית", אומרת צופית רוזן (42, נשואה + 2), תרפיסטית הוליסטית שפיתחה שיטת אבחון וטיפול ייחודית באמצעות פרחים.

הפרח כמזון לנשמה

רוזן היא מעצבת פרחים מוסמכת בעלת דיפלומה בינלאומית (N.D.S.F), המנהלת את "אור ופרח", בית ספר לעיצוב ולשזירת פרחים ואת המרכז למודעות אישית באמצעות יצירה עם פרחים. אחרי 27 שנים של עיסוק בפרחים מכל זווית אפשרית היא מאמינה שהפרח הוא מזון לנשמה.

"פרח מתחבר בקלות לנשמה ואפשר להעלות בעזרתו דברים מהתת-מודע למודע, למצוא פתרונות לקונפליקטים, להעלות את רמת המודעות העצמית, להצביע על מה שמעכב וחוסם התקדמות ולמצוא את הדרך שתוביל להשגת מטרות, ליצירת שינוי, לאיזון ולהרמוניה".

את האהבה לפרחים ינקה מבית הוריה. אביה, שעסק בגידול צמחי מרפא, רקח תערובות צמחים לריפוי תחלואים שונים, ואמה תמיד טיפחה את הגינה ואת פינת העציצים שלה. במקביל ללימודיה בתיכון במגמה ביולוגית, החלה רוזן לעבוד בגיל 15 כשוליה בחנות פרחים.

"נמשכתי אל היופי, הקסם ושפע היצירתיות שאפשר להביע בעזרת פרחים. תמיד הרגשתי שיש בהם הרבה יותר ממה שאנחנו מבינים ויודעים", היא אומרת בהתרגשות. במרוצת הזמן, אחרי היכרות מעמיקה עם כל סוגי הפרחים, שמותיהם וסגולותיהם, הצטרפה לקורס קדם-צבאי של החברה להגנת הטבע ובמהלך שירותה הצבאי שירתה כמורה-חיילת והדריכה תלמידים מבתי ספר באזור עמק חפר ותל מונד.

בהמשך למדה רוזן טיפול באור, בצליל ובצבע במכון וינגייט, ריפוי בתמציות פרחי ארץ ישראל, חינוך בסמינר הקיבוצים והנחיית קבוצות בסמינר לוינסקי. עם כלי טיפול חדשים באמתחתה, היא החלה לעסוק בהנחיית קבוצות בשילוב אמנויות ובאבחון וטיפול הוליסטי באמצעות קלפי פרחים שפיתחה. כיום היא גם מעבירה בהתנדבות סדנאות לקשישים ולילדים חולי סרטן וכן שיעורים במרכז לגינון טיפולי בבית חולים תל השומר. נוסף לכך, היא עובדת בבית הסוהר לנשים נווה תרצה בפרויקט להכשרה מקצועית.

"במהלך שנות עבודתי עם פרחים ואנשים, ראיתי איזו השפעה חזקה יש לפרח על האדם", היא אומרת. לדבריה, "פרחים משרים רוגע ושלווה ועוזרים לנו להתחבר טוב יותר לעצמנו ולרצונותינו העמוקים ביותר. הכוח של הפרחים מאפשר לנו לבחון הרבה מאוד היבטים בחיינו ולזהות בהם את נקודת האור, כדי לעשות שינוי".


פרחים אדומים מוסיפים חיוניות ואנרגטיות לאדם. צילום: צופית רוזן

פרחים עוזרים לנו להתחבר לעצמנו

דוגמה בולטת להשפעתו המיטיבה של הפרח היא החמנייה, המכונה פרח השמש: "כשהאדם נמצא בסביבתה הוא קולט תדר של אנרגיה וחיוניות. כשמביאים זר חמניות לאדם השרוי בדכדוך, הוא מתעודד. החמנייה מעוררת שמחה, מעניקה אור ותקווה", מתארת רוזן. "פרח ההיפריקום הוורוד, לדוגמה, מסייע בהבעת רגשות ומרגיע את מערכת העצבים. אבי חולה פרקינסון, וכשהוא אחז בפרח, הוא נרגע והפסיק לרעוד".

על פי רוזן, לכל צבע יש משמעות אחרת ברמה הרוחנית-נפשית ואנרגיה שונה המקבילה לאחת הצ'קרות בגוף. "'צ'קרה' היא מונח בסנסקריט שמשמעותו: 'גלגל מסתובב'. בגופו של האדם קיימים שבעה מרכזי אנרגיה ראשיים הממוקמים לאורך ציר מרכז הגוף, מעצם הזנב בבסיס עמוד השדרה עד קודקוד הראש. הצ'קרות מתפקדות כאיברים אנרגטיים. כל אחת בעלת צבע, אנרגיה ותפקיד שונה ומתקיימים ביניהן יחסי גומלין.

"הצבע האדום (שנמצא בפרחים כמו כלנית) עשוי לרומם אנשים חסרי אנרגיה נפשית או פיזית, החשים ריק אנרגטי שמקורו בכעס ובכאב או הסובלים מזרימת דם חלשה. האדום מעצים ומעניק חיות וכוח. פרח אדום יכול גם לסייע לאנשים שצריכים ללמוד לעמוד על שלהם ולהיות אסרטיביים יותר ופעלתניים.

"אנרגיה אדומה בלתי מאוזנת אצל מטופל עשויה להצביע על צורך לשלוט באחרים, לדרוך עליהם, לנהל עניינים. לעתים היא מאפיינת אדם שמרגיש דחוי, נטוש, מתוסכל, מלא בפחדים, לא פעיל, אפאתי, הסובל מלחץ דם נמוך. אפשר לאזן אדם שסובל מעודף באנרגיה אדומה על ידי תוספת של צבע ירוק, שהוא הצבע המשלים והמאזן את האדום".


פרחים צהובים מעודדים את הנפש. צילום: צופית רוזן

צבע הפרח

במפגשיה עם אנשים רוזן שמה לב שלכל אחד יש העדפה לפרח שונה. "אנחנו בוחרים בפרחים שנעים לנו שיהיו בסביבתנו. אנחנו בוחרים פרח שהאנרגיה שלו מיטיבה אתנו באותה עת ועוזרת לנו להגיע לאיזון ולריפוי", היא מסבירה. "צבע הנו תדר, אורך גל, אנרגיה שמשפיעה רבות על התת-מודע. השימוש בצבע כדרך טיפול ידוע עוד מתקופות קדומות ביותר. אנחנו צורכים את הצבע שאוצר בתוכו את האנרגיה הדרושה לנו כדי לחזור לאיזון".

הפרח הנכון לאדם הנכון
איך בוחרים פרחים לאדם יקר?
* לאירוע חשוב כדאי לשלב צבע כתום שמביא עמו שמחה, חיות, דינמיקה ותקשורת חברתית בין המוזמנים. הצבע הכתום גם מעורר תיאבון.
* לאדם שחש עצב מסוים וסובל מדיכאון מומלץ לשלוח זר חמניות, שמביא אתו שמחה ואנרגיה.
* לאדם המתמודד עם קושי מסוים, מומלץ להביא קאלות. פרח הקאלה, הבנוי כמו גביע לבן, מביא עמו שפע ואנרגיות טובות ומלמד את האדם איך להעצים דברים חיוביים.
* פרח האגפנטוס מביא אתו אנרגיה שעוזרת לסיים תהליכים ושמעודדת ומחזקת התחלות חדשות.

רוזן נוהגת לעבוד עם קבוצות ועם פרטים: "עשיתי כבר מעל 700 אבחונים. התהליך תמיד מדהים. באבחון בעזרת קלפי פרחים אני עובדת אחד על אחד ואילו בקבוצה אני עובדת עם פרחים חיים. אני מביאה אתי פרחים לסדנאות, מחלקת לכל משתתף 'עוגה' (אגד) של פרחים וענפים ומבקשת ליצור סידור פרחים בהתאם לנושא שעליו אנחנו עובדים.

"ישנו מבחר נושאים, כמו 'אפוא אני נמצא מבחינת מקומי בעולם'; 'הקשבה'; 'שינוי תפיסה'; 'שחרור מלחצים ומכאב'; 'תמיכה' וכדומה. דרך ההתבוננות בסידור שהוא יצר, המשתתף לומד על עצמו. אף שנדמה כי שזירת פרחים היא לא יותר מביטוי ליצירתיות, לאינטואיציה ולחוש אסתטי, היא משקפת את המתחולל בנפש.

"מקרה שנחרט בזיכרוני הוא של אישה בת 50 שהגיעה אליי לשיעור בצבע ובפרחים, כי הנושא סקרן אותה. האישה עשתה סידור פרחים שהיה מורכב ברובו מענפים ירוקים, ובתוכו הסתתרו פרחים בודדים, כאילו מבוישים. הייתי בשוק. מעולם לא נתקלתי בסידור כזה. חשתי שהאישה הזאת בחרה לעבור מהחיים הללו לחיים אחרים ושהיא נמצאת בשלב המעבר.

"כיוון שזו הייתה פגישה חד-פעמית, לא נכנסתי לרמה האישית, רק בירכתי אותה שמה שהיא רוצה יתגשם. איחלתי לה שתצא מתוך הכאב, שתמשיך לצמוח ושתתמלא בביטחון ובאנרגיה. בסוף השיעור, כשנשארנו לבד, סיפרה לי האישה שהיא חולה מאוד ושהיא נוסעת בקרוב לחוץ לארץ כדי לעבור ניתוח. חודש לאחר מכן, טלפנה אליי בתה וסיפרה לי שאמה נפטרה.

"המקרה הזה עורר בי תהיות. שאלתי את עצמי אם אפשר על ידי סידור פרחים מתוכנן, שבו נותנים לפרחים מקום בולט בקדמת הסידור, להחזיר לאנשים את החיוניות ואת הבחירה בחיים. הפנמתי את הרעיון של ייעוץ והכוונה שנועדו לשנות את המציאות ואחרי זמן מה הייתה לי הזדמנות לבחון את התיאוריה באחת הסדנאות שהעברתי. אישה בת 48 עשתה סידור פרחים שהבליט חלל ריק ללא פרחים. מאחור, מבעד לענפים הסבוכים שבסידור, ניצב פרח בודד, כמעט בלתי נראה. בשיחה אתה התברר שהיא איבדה בן ומאז נפער חלל בחייה.

"הצעתי לה למלא את החלל בפרחים מתוך כוונה שכך תעשה עבודה של ריפוי. האישה קלטה את המסר ובהמשך הסדנה פעלה כדי למלא את החלל בסידור. כשלא היו לה די פרחים, היא יצאה לגינה הסמוכה, קטפה פרחים ויצרה סידור חף מחלל ריק. בסיום הסדנה הודתה האישה שהיא חשה קבלה והשלמה והחליטה למלא את החלל החסר בחייה בתכנים חדשים שיקהו את כאב האובדן.


פרחים לבנים משדרים רוגע ושלווה. צילום: אליה מיכלאביץ

הפרחים מאירים את הבעיה האמיתית

"הרעיון ליצור ערכת קלפים המושתתת על פרחים, שאותה פיתחתי עם טל מורן, מורת דרך לחיים, עלה אצלי כשראיתי שכל משתתפת בסדנאות בחרה צבע אחר בסידורי הפרחים. סקרן אותי לדעת מהי משמעות הבחירה השונה ומה מסתתר מאחורי הבחירה בכל פרח. פיתחתי במשך חמש שנים ערכת קלפים, הכוללת תצלומים של כ-70 פרחי קטיף המשמשים בשזירת פרחים. על כל קלף מוטבע תצלום של פרח, שמו והסבר עליו ועל מה שהוא מעניק לאדם מבחינה אנרגטית.

"רוב המטופלים הם נשים, בעיקר אלו שלא טוב להן בחיים, שאין להן קשר טוב עם הילדים, שלא מוצאות עבודה או זוגיות. משהו בחייהן לא מסתדר. לפעמים מגיעה מישהי ושואלת על הקריירה שלה ותוך כדי שיחה ופתיחה בקלפים מתברר שמה שמפריע לה למעשה הוא היעדר זוגיות. הפרחים מאירים את הבעיה האמיתית מכל היבטיה ומעודדים שינוי. ברגע שיש מודעות לבעיה, אפשר לחפש פתרון.

"הגיעה אליי אישה בת 38, נאה, נשית ומשכילה, ששאלה מה מונע ממנה זוגיות. ביקשתי ממנה שתמשוך חמישה קלפים מתוך החפיסה. הקלף הראשון נוגע במהות השאלה, הקלף השני במודע, הקלף השלישי בתת-מודע, הקלף הרביעי מצביע על הדרך לפתרון והקלף החמישי מתייחס לפתרון עצמו. בפתיחת הקלפים שלה שלטו שני צבעים: לבן, שמשמעו טוהר וניקיון וורוד, שמשמעו ריפוי הלב ואהבה ללא תנאי. הקלף הראשון היה קוכיה, פרח מטהר ומנקה. שאלתי אותו מה חוסם אותה ומה היא צריכה לנקות ולשחרר לפני שתוכל לפתח מערכת יחסים חדשה.

התברר שהיה לה קשר רומנטי קודם שטרם נסגר מבחינה רגשית. הקלף השני שהוציאה היה ורד הלבן שמביא עמו ריפוי מתוך איזון ועוזר גם לשחרר כאב. הקלף השלישי היה נורית, פרח שעוזר להבין את הטעויות ומראה לנו כיצד לא לחזור עליהן. שלושת הקלפים הראשונים מהווים קו חוסם. כל עוד לא יהיה ניקוי וטיהור, סגירה ושחרור של כאב, לא תהיה אפשרות לפתוח דלת חדשה.

הקלף הרביעי היה רקפת, פרח המחזק ביטחון עצמי והערכה עצמית ומלמד לדרוש את מה שמגיע. הרקפת באה לחזק את הביטחון של האישה בעצמה, להעלות את הערך הפנימי שלה שכרגע פגוע ולפוגג את תחושת הנחיתות שחוסמת אותה ושמונעת ממנה לראות את היופי המיוחד שבה. כאשר האמונה שלה בעצמה תתחזק ולאחר שתסגור את המעגל הקודם, היא תוכל לזמן זוגיות חדשה.

הפרח החמישי היה סחלב, פרח של ניקוי וטיהור, המופיע במיוחד כשאדם משתנה ומתפתח וזקוק לחיבור עם נשמתו. הפרח גם מתאים לאדם שמרגיש שאינו מוערך דיו. הוא מעודד אמונה ואהבה עצמיים וחיבור לאני הפנימי. האישה הבינה שכאשר תאהב את עצמה, היא תתחבר למי שהיא באמת והדרך לאהבה חדשה תהיה פתוחה בפניה".

רוזן אומרת שאנשים צריכים לתכנן את הצמחייה בגינה הפרטית שלהם על פי העקרונות האנרגטיים של פרחים. הגינה הפרטית היא שמורת הטבע של האדם. זהו גן התודעה המכיל את המחשבות ואת התחושות. כל אחד יכול לבחור מה לשתול בגינה ומה יצמח בה. כדאי לשתול שתילים או לזרוע זרעים של פרחים לפי התכונות שמתאימות לכם. באמצעות פרחי הגינה אפשר להעצים שמחה, שפע, בריאות, תקווה, הגשמת חלומות ופריחה", אומרת רוזן בעיניים נוצצות.