גלי בהרב-מיארה עוברת זובור. האם זה רק בגלל שהיא אישה?

הנסיכה הלוחמת. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: GIL COHEN-MAGEN/Gettyimages
הנסיכה הלוחמת. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: GIL COHEN-MAGEN/Gettyimages

המתקפה הקשה מצד הממשלה נגד היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הגיעה לשיא חדש של שפל. האם העובדה שאישה נושאת בתפקיד זה קשורה לעוצמת הלהבות סביבה?

88 שיתופים | 132 צפיות

המתקפות נגד גלי בהרב-מיארה, היועצת המשפטית לממשלה, גוברות מדי יום, והגיעו לשיא חדש בישיבת הממשלה השבוע. האם העובדה שאישה נושאת בתפקיד זה קשורה לעוצמת הלהבות סביבה?

>> פיטרו אותך בזמן היריון? בקרוב בית המשפט לא יוכל להגן עלייך

היועצת המשפטית לממשלה נמצאת בכותרות מדי יום מאז שקמה הממשלה הנוכחית. היא עומדת כחומה בצורה אל מול מתווים שונים שהממשלה הנוכחית מעוניינת להעביר, ומתעקשת שוב ושוב על הקפדה על חוקיות המהלכים הללו. מכיוון שעמדת היועצת המשפטית לממשלה היא עמדה מחייבת – היא גם מצליחה לבלום חלק מהיוזמות המפוקפקות. עמדתה התקיפה נשמעה בכל הנוגע לחוקי ה"רפורמה המשפטית", וכך גם בנושאים אחרים. למשל, בימים אלו עומד לדיון מתווה תווי המזון שביקש להעביר אריה דרעי, שבהרב-מיארה מעכבת בגלל הקריטריונים שנקבעו, לפיהם הרוב המוחלט מקרב מי שייהנו מההטבה הזו יהיו חרדים, במקום שהקריטריון העיקרי יהיה מצב כלכלי.

שיא המתיחות בין היועצת המשפטית ובין שרי הממשלה התרחש בישיבת הממשלה האחרונה – בה עברה זובור של ממש בידי השרים, שחלקם גם קראו להדחתה. רבים ורבות מחמיאות ליועצת המשפטית על תפקודה בעת הזאת, בקרב שדרה מקצועית וגם בקרב ציבור רחב. כך למשל, אופירה אסייג כתבה ברשתות החברתיות אחרי המתקפה האחרונה: "גלי בהרב-מיארה, אני מחבקת אותך. אני מחזקת אותך, את עוברת התקפות חסרות תקדים ועומדת בהן בגאון". כשאלה פני הדברים, מנקרת השאלה: האם העובדה שאישה נושאת בתפקיד זה קשורה לעוצמת הלהבות סביבה?

>> אופירה אסייג: "נקרע לי הלב. נהרסה לנו המדינה"

היועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: תומר יעקובסון, מתוך ויקיפדיה CC BY-SA 3.0
היועמ"שית גלי בהרב-מיארה | צילום: תומר יעקובסון, מתוך ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא תפקיד עם עוצמה פוליטית רבה. היועצת המשפטית מחזיקה בשני כובעים: היא גם ראשת התביעה הכללית מטעם המדינה ומייצגת את רשויות המדינה בבתי המשפט, וגם משמשת כשומרת סף – היא מייעצת לממשלה בעניינים משפטיים, תוך ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק. בהרב-מיארה היא האישה הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שמונתה לתפקיד זה. מי שמינה אותה, בהסכמת הממשלה, היה שר המשפטים הקודם, גדעון סער, תוך כדי הצהרה על שינוי מתוכנן במבנה תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ופיצול בין שני התפקידים. כלומר, התכנון עם מינויה היה שבהרב-מיארה תהיה היועצת המשפטית האחרונה שתישא בשני התפקידים, ובתקופת הקדנציה שלה ייעשה השינוי.

מעטות הנשים שעדיין מחזיקות בעמדות כוח ציבוריות במדינת ישראל – והממשלה כמהה ממש להיפטר מהן. אין שום גבר שזוכה לאותם קיתונות של אש וגופרית, כפי שעוברות הנשים האלה בחודשים האחרונים

 

בספרות הפמיניסטית קיימת המשגה בשם מצוק הזכוכית. זוהי תופעה המתרחשת בחברות וארגונים שנמצאים במשבר או נסיגה כלכלית, ודווקא אז הם בוחרים אישה לעמוד בראשם. נשים מסכימות לקבל על עצמן את התפקיד למרות הסיכון, משום שמדובר בהזדמנות פז לקבל תפקיד בכיר ומשמעותי. בהמשך, אם הארגון ממשיך להיכשל, פעמים רבות הכישלון מיוחס לאישה העומדת בראשו. בהתאם לתיאוריה הזאת, אין פלא שבקדנציה בה היה אמור להיות תפקיד היועץ המשפטי הממשלה מפוצל, ולאבד מכוחו, היא הפעם הראשונה בה מונתה אישה לתפקיד. עם כינון הממשלה הנוכחית אמנם נזנחו כרגע התוכניות לפיצול התפקיד, אבל הביקורת של השנים האחרונות לגבי מוסד היועץ המשפטי לממשלה מתבטאת בצורה אגרסיבית מאוד עם כל החלטה של בהרב-מיארה.

כשנשים יושבות בהרכב השופטים הן רואות את הדברים אחרת. אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: מארק נוימן, לע"מ
כשנשים יושבות בהרכב השופטים הן רואות את הדברים אחרת. אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון | צילום: מארק נוימן, לע"מ

>> בטח חיפשתם נשים לתפקידי מנכ"ליות ופשוט לא מצאתם, נכון?

מעטות הנשים שעדיין מחזיקות בעמדות כוח ציבוריות במדינת ישראל. אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, גלי בהרב-מיארה, היועצת המשפטית לממשלה, ומיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות, הן מהבכירות שביניהן. הנשים האלו עומדות בחזית שמירת מנהל תקין במדינה דמוקרטית, והממשלה כמהה ממש להיפטר מהן. אין שום גבר שזוכה לאותם קיתונות של אש וגופרית, כפי שעוברות הנשים האלה בחודשים האחרונים. אפשר לפטור זאת כמקריות בלבד, אבל בממשלה כל כך גברית, לא רק במעשה אלא באידיאה של הנהגה, קשה להאמין שזה לא מכוון. אלא שהמציאות מוכיחה שמדובר בצעד מוטעה. אנחנו צריכות וצריכים הרבה יותר נשים חכמות, חזקות, דעתניות ומובילות בתפקידי הנהגה בכנסת, בממשלה ובמגזר הציבורי. נשים רבות וגיוון משמעותי מוביל ליותר שגשוג, חדשנות וקידמה. הנהגה גברית אחידה מובילה אותנו, כבר עכשיו, לכיוון ההפוך ממש.

הכותבת היא יועצת ומרצה בתחומי מדיניות ומגדר, בעלת הפודקאסט "היום שאחרי המחאה". לשעבר מנכ"לית שדולת הנשים בישראל