ג'יי קיי רולינג עונה לביקורת נגדה – ומסתבכת עוד יותר

ג'יי קיי רולינג | צילום: gettyimages
ג'יי קיי רולינג | צילום: gettyimages

אחרי שחטפה ביקורת מכל הכיוונים על התבטאות טרנסופובית, ג'יי קיי רולינג ענתה למבקרים בפוסט ארוך ומנומק שכפי הנראה רק יגרור עוד ביקורת

88 שיתופים | 132 צפיות

בשבועות האחרונים אור הזרקורים מאיר על המהומות והמחאות בארה"ב, לצד הצרות שאנו חווים במדינת הישראל הקטנה שלנו. אבל בימים האחרונים האינטרנט שוצף בגלל הסופרת ג'יי.קיי רולינג, שהכניסה את עצמה לסיטואציה בה היא מואשמת בדעות טרנספוביות. 

הכל התחיל כשרולינג שיתפה בטוויטר שלה כתבה שדיברה על הטבות בריאותיות ושוויון לאחר תקופת הקורונה עבור בני אדם עם וסת. המינוח "בני אדם" מתייחס כמובן לנשים (שנולדו נשים באופן ביולוגי ומגדירות עצמן כנשים) ולגברים טרנסג'נדרים (שלרוב מערכת הרבייה שלהם נשארת נשית באופן ביולוגי). לכתבה היא צירפה את הציוץ הבא: "ליצור עולם שוויוני יותר לאנשים בעלי וסת. אנשים בעלי וסת? אני בטוחה שהייתה פעם מילה לאנשים מהסוג הזה. שמישהו יעזור לי. נאשים? נושים? נשינים?".

>> בל אגם: "אנחנו מתקדמים גם אם יש כוחות חשוכים ואפלים"

הציוץ לא התקבל בעין יפה בין עוקביה של רולינג, ונשמעה ביקורת על הסופרת כי זוהי אמרה טרנסופובית ומיותרת. על הביקורת רולינג הגיבה: "אני מכירה ואוהבת אנשים טרנסים, אבל למחוק את הקונספט של מגדר מסיר את האפשרות של רבים לדון באופן משמעותי בחייהם". 

זאת לא הפעם הראשונה שרולינג נמצאת בסערה הנובעת מתמיכתה ברעיונות טרנספובים. במשך השנים היא עשתה לייקים לציוצים ופוסטים שקוראים לטרנסג'נדרים "גברים בשמלות" ותמיכה בכך שמגדר הוא מוּלד ותו לא. רבים מהקהילה הלהט"בקית, לצד אושיות מפתח בתרבות הבריטית (ביניהם דניאל רדקליף, ששיחק את דמותו של הארי פוטר בסדרת הסרטים המבוססים על הספרים שלה) גינו את ההתבטאויות של רולינג וקראו להן מיותרות, ו"הבעת דעה לשם הבעת דעה בלבד". 

רולינג החליטה לענות לכל הטענות והביקורות, בפוסט ארוך (מעל 4,000 מילה) באתר שלה, בניסיון להסביר את הרציונל וההגיון מאחורי ההתבטאויות שלה. באותו טקסט רולינג מגוללת את הסיפור שממנו התחילו כל האשמות כלפיה: תמיכה במאיה פורסטטר, מומחית בתחום המיסוי בבריטניה, שפוטרה עקב ציוצים בעלי אופי אנטי-טרנסג'נדרי. פורסטטר הגיעה לבית המשפט, שם ביקשה מהשופט לפסוק בשאלה האם האמונה שמינו של אדם נקבע לפי מינו הביולוגי לא חוקית. 

"אני מספרת את כל זה כדי להדגיש שידעתי מה הולך לקרות", כותבת רולינג. "זה הביטול הרביעי או החמישי שאני עוברת (רולינג מתייחסת ל"תרבות הביטול" האמריקאית, בה הישגים של אדם לא נחשבים יותר בגלל דעות, מעשים או התבטאויות חשוכות – נ"ב). "ציפיתי לאיומי אלימות, לקללות, לאמירות שאני הורגת אנשים טרנסים עם המילים שלי". בהמשך הטקסט רולינג מספרת שהיא מאז ומעולם התעניינה בתרבות הטרנסית, שהיא תומכת בקהילה הטרנסית, וכי "תקריות הליקיים" היו פשוט טעות תמימה. "במקום לשמור ציוצים מסוימים ולחזור אליהם, עשיתי להם לייק". אוקיי רולינג, מה שתגידי. 

באותו פוסט רולינג ממשיכה לציין כי "יש חמש סיבות שמדאיגות אותי לגבי האקטיביזם הטרנסי החדש, והחלטתי שאני חייבת להגיד משהו". בין הסיבות היא מציינת את עבודת הצדקה שעשתה בשביל נשים וילדים, היותה מורה לשעבר, העניין שלה בחופש הדיבור, ודאגתה לגבי "הגידול המשמעותי במספר הנשים צעירות המעוניינות בשינוי (מגדר – נ"ב)". בנוסף, היא מציינת כי היא עצמה הייתה קורבן לאלימות מינית ופיזית. 

הדאגה העיקרית של רולינג היא שהרשתות החברתיות הופכות את עניין השינוי לפשוט יותר, והעובדה כי יותר צעירים "יוצאים מהארון" כטרנסג'נדרים. "אני תוהה אם הייתי נולדת שלושים שנה מאוחר יותר, אולי גם אני הייתי רוצה לנסות את השינוי". אם זה לא מספיק הזוי, היא גם מציינת עובדה לא נכונה כי יותר ויותר "אנשים שהתנסו בטרנסג'נדריות" חוזרים למגדר המקורי שלהם, וכי מדובר בתופעה שהולכת וגדלה בעולם. 

רולינג ממשיכה לתרץ בטקסט את הסיבה להתבטאויות שלה, וכי הסיבה לכך אינה שנאה כלפי טרנסג'נדרים, אלא כלפי המונחים של מיניות שהם כביכול הורסים. ווטאבר ג'יי, רק קחי בחשבון שב-2020, כולנו כבר מבינים שהעניינים יותר מורכבים מ"מין מולד", נסי להפנים זאת לפני הציוץ הבא.