ג'וני בארץ התלאות: איך הפך הגבר הקולי מהניינטיז לדוש מהגיהנום?

ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages
ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages

לכבוד יום הולדתו ה-60 של ג'וני דפ, סקרנו לעומק את חייו של הכוכב ההוליוודי והבנו שהסימנים לחוסר האיזון היו שם לאורך כל הדרך

88 שיתופים | 132 צפיות

הוא גרם לנו לפנטז על בינג'ים של שוקולד בממלכות קסומות כווילי וונקה, שלח אותנו לחפור בגינה בתקווה למצוא שריד מתיבת האוצרות כג'ק ספארו ויתכן שהוא אשם גם בכמה תספורות עקומות שלנו בניסיון לחקות את כישורי המספריים שלו כאדוארד. ג'וני דפ, ההגדרה המילונית לגבר הולך לאיבוד, חוגג שישים שנים של קיום, והו ג'יזס והייל מרי, לאיש יש רזומה מרשים ומכובד אך גם קופת שרצים עצובה ומלחיצה שמוכיחה שלא משנה כמה אתה מפורסם ועשיר – שדי הגיהנום לא מאמינים בהנחות סלב.

>> ג'וני דפ ניצח והרשת משתגעת

ג'וני דפ 1987 | צילום: Aaron Rapoport/Gettyimages
ג'וני דפ 1987 | צילום: Aaron Rapoport/Gettyimages

כשקפריזה מתנגשת עם כריזמה
דפ נולד ב-1963 בקנטקי שבארה"ב. מנער שנשר בגיל 16 מהתיכון כדי להפוך למוזיקאי, הפך עם השנים לאחד מכוכבי הקולנוע הגדולים והעשירים בעולם – אך גם לדמות ציבורית שנויה במחלוקת אשר משקולת כבדה של פרובוקציות נישאה על כתפיו כמעט בכל פניה בחייו.

דרכו החלה בשנות השמונים ב"סיוט ברחוב אלם" וב"ג'אמפ סטריט 21" כשתווי פניו המסותתים ייעדו אותו כמעט בעל כורחו למשבצת שיתעקש לברוח ממנה לא פעם: "הפריטי בוי" – מושא הפנטזיה של נשים וקנאה של לא מעט גברים. דפ החליט לחפש דווקא את התפקידים המורכבים והמוזרים, כאלה שאפשרו לו להסתתר מאחורי איפור מוגזם ומשחק אקסצנטרי על גבול הטירוף. הוא העדיף באופן כמעט גורף להיות הנון קונפורמיסט. "כולן נשארות בתוכי. זה לא יכול להיות דבר טוב. זה קצת מטורף אם חושבים על זה וקצת סכיזופרני", אמר פעם בראיון על החיבור שלו לדמויות אותן הוא מגלם.

למרות שעל המסך ביקש להימנע מלהיכנס לנעלי המאהב יפה התואר, בחיים עצמם ניהל דפ רומנים סוערים עם לא מעט נשים מפורסמות. לאחר נישואים קצרים ללורי אן אליסון, ממנה התגרש ב-1985, אסופת הנשים המתוקשרות שנקשרו בשמו התארכה וכללה אירוסים לשחקנית ג'ניפר גריי ("ריקוד מושחת"), קשר מלא תשוקה עם דוגמנית העל קייט מוס (שסיפרה כי היה המאהב המושלם ואף העידה לטובתו במשפט נגד אמבר הרד) ואירוסים לוינונה ריידר שהקעקוע "וינונה לנצח" שקעקע על זרועו (ועבר שינוי עם השנים ל"ויינו לנצח") – יהפוך לאקדח מעשן במשפט המתוקשר שניהלה נגדו הרד כשזו טענה שדפ היכה אותה בגלל שהעזה לשאול אותו על הקעקוע. מערכת היחסים הארוכה והמשמעותית בחייו, זו שגם הניבה את שני צאצאיו לילי רוז (24) וג'ק (21) הייתה עם השחקנית והזמרת הצרפתייה ונסה פאראדי (50) בה התאהב בשנת 1998 ועימה ניהל זוגיות של קרוב ל-15 שנים.

ג'וני דפ ווינונה ריידר 1990 | צילום: Barry King/Gettyimages
ג'וני דפ ווינונה ריידר 1990 | צילום: Barry King/Gettyimages

ג'וני בארץ התלאות
לצד הכסף הגדול והתהילה שזכה לה עקב שורת סרטים מצליחים ("המספריים של אדוארד","סליפי הולו", "סוויני טוד", "אליס בארץ הפלאות" וכמובן סדרת סרטי "שודדי הקאריביים"), דפ, כמו לא מעט כוכבים בהוליווד, לא הצליח לשמור על אורח חיים בריא לאורך השנים והקדיש לילות רבים לשימוש באלכוהול ובסמים. דפ הודה בראיונות כי לא היה סם שלא עבר בגוף שלו בשנות השמונים והתשעים. "בכל מקום הייתי חשוף למצלמות. זו הייתה תמיד מין מתקפה מוזרה על החושים שאף פעם לא הצלחתי להתרגל אליה ולכן טיפול תרופתי עצמי, כלומר אלכוהול וסמים, היה פשוט הדרך להתמודד עם זה", סיפר.

במקביל, דווקא תפקידיו המשונים הפכו אותו באופן אירוני לפנים של המיינסטרים, והוא צבר לעצמו הון שנאמד במאות מיליוני דולרים – שגם זיכה אותו בדירוג ברשימת המרוויחים הגדולים של הוליווד. ממונו אף הקנה לו מקום בספר השיאים של גינס בשנת 2012 כשחקן בעל השכר הגבוה ביותר בהוליווד, כ-75 מיליון דולר. מאידך, קצת כמו במעשיות של האחים גרים, הכוכב פגש את הצד האפל והמר של עולם הבידור וכיכב גם במקום הראשון ברשימת השחקנים הכי לא רווחיים של המגזין פורבס בשנת 2015 לאחר שורה של כישלונות קופתיים (“התייר" לצד אנג'לינה ג'ולי, “יומני הרום” לצד הרד ו"הפרש הבודד"). הוא ניהל את הונו בצורה כושלת ופזרנית ושקע יותר ויותר במסע הההרס העצמי שלו דרך ההתמכרויות – ומצא את עצמו מעורב גם בתקריות אלימות ותיעודים משונים בהופעות תקשורתיות.

ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages
ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Samir Hussein/Gettyimages

אלכוהול, סמים וגירושים מהגיהינום
הפוש הסופי למערבולת הכאוטית בחייו של דפ הגיע, כך נדמה, כשנפרד מפאראדי והחל בקשר זוגי עם אמבר הרד אשר צילקה את הביוגרפיה האישית והמקצועית שלו לעד. המפגש הראשוני בין השניים התרחש בשנת 2009 כשהרד, אז דוגמנית ושחקנית אנונימית, לוהקה לככב לצידו של דפ בסרט "יומן הרום". ב-2012 החלו להתפרסם שמועות על קשר רומנטי ביניהם שהחזיק חודשים ספורים בלבד, אך דפ התעקש לחזר אחרי הרד גם אחרי שהשניים נפרדו, מה שהוביל לחתונתם ב-2014.

מעטים האמינו כי הזוגיות תשרוד. לפי מקורות, המעגל הנשי שהקיף את דפ, כולל אמו ואחיותיו, התנגדו למערכת היחסים ולא רחשו חיבה להרד מעולם. גם ילדיו של דפ לא מצאו שפה משותפת עם אמם החורגת החדשה ונמנעו מלהגיע לחתונתם. אמם, ונסה פאראדי, האמינה כי הרד היא השפעה שלילית על דפ, ואינה חזקה ובוגרת מספיק כדי להתמודד עם השדים שלו ואופיו המורכב והסוער. פאראדי אף הפנתה אצבע מאשימה לעבר הרד כגורם להתדרדרות במצבו הנפשי והפיזי של דפ, אשר חזר לשתות ולהתנהל באופן פרוע לאחר תקופה ארוכה בה היה פיכח. שערי הגיהנום נפתחו, ודפ שעט אל הלהבות שאיימו לשרוף אותו מבלי יכולת לעצור.

ג'וני דפ ואמבר הרד | צילום: shutterstock
ג'וני דפ ואמבר הרד | צילום: shutterstock

בטקס פרסי הוליווד בשנת 2014 עלה לבמה כדי להגיש פרס כשהיה שיכור כלוט; הוא נאבק עם המיקרופון, התקשה לקרוא מהטלפרומטר ותיבל את המופע בקללות כשבסופן הכריז: "זה פשוט אחד מהלילות האלה, אתם יודעים?". בחודשים שלאחר מכן, דפ המשיך להציג התנהגות מדאיגה על השטיחים האדומים לצד מראה חיצוני מוזנח ומלוכלך. הגבר יפה התואר שהיה הפנטזיה של מיליוני נשים בעולם, הפך פתאום לפרזנטור הבלתי רשמי של ההומלס שיק.

ב-2015 הגיעה תקרית הכלבים, בה הואשמו דפ והרד בהברחת כלביה של הרד לאוסטרליה ללא האישורים המתאימים ואולצו לקחת חלק בסרטון המתנצל על מעשיהם. זה, כך נדמה, היה המסמר האחרון בארון הקבורה של הזוגיות הרעועה ממילא, ובמאי של אותה השנה, 15 חודשים אחרי שנישאו, הרד הגישה בקשה לגירושים. עם יריית הפתיחה של תביעת הגירושים, פתחה הרד קופת שרצים שהשתלטה על חייהם של השניים.

לצד מסמכי הגירושים, הרד הגישה בקשה לצו הרחקה זמני נגד דפ בטענה לאלימות פיזית, מילולית ונפשית קשה מצדו באופן עקבי. תמונות פניה החבולות שצצו בתקשורת שהיו לדבריה תוצר של טלפון נייד שהושלך על פניה בהתקף זעם של דפ, הפכו בין לילה את השיח התקשורתי והציבורי על דפ משחקן נערץ ומוערך לגבר אלים ומסוכן. בהמשך, השניים התנצחו בבתי המשפט בשורה של תביעות הדדיות כשכל צד טוען לאלימות נפשית ופיזית קשה מהצד השני ודורש פיצויים של מיליונים. למרות הזעזוע הציבורי והפסטיבל התקשורתי סביב דפ שגבה שלא במפתיע גם מחיר בקופות, לא מעט קולות מיהרו לזעוק כי ממהרים לבצע בו משפט שדה ולשתות את דמו בקשית. רבים האשימו את הרד בפרובוקציה, חמדנות ומרמה וטענו כי זייפה את החבלות כדי לסחוט את דפ, ממנו דרשה סכומי מזונות גבוהים.

אמבר הרד בבית משפט | צילום: JIM LO SCALZO/Gettyimages
אמבר הרד בבית משפט | צילום: JIM LO SCALZO/Gettyimages

במקביל להתנצחויות המשפטיות, דפ היה צריך להיאבק גם על מקומו בליבם של המעריצים ומכריו, ולצד אלה שתמכו בו היו גם מי שבחרו להתנער ממנו. בנות זוגו לשעבר של דפ נחלקו ביחס שלהן לאקס המתוסבך: גרושתו לורי אן אליסון ובת זוגו במשך למעלה מעשור ונסה פאראדי, טענו כי מעולם לא היה אלים כלפיהן והיה אב ובעל נפלא. גם קייט מוס שנקראה להעיד במשפט התעקשה להבהיר כי למרות ששמה הועלה בהקשר לתקרית שאירעה בשנות התשעים, בה כביכול השליך אותה דפ מהמדרגות – לא היו דברים מעולם, ושדפ מעולם לא הפגין אלימות כלפיה. מאידך, הארוסה לשעבר ג'ניפר גריי והשחקנית אלן ברקין, נותרו, כך נראה, עם משקעים טראומטיים יותר ממערכת היחסים שלהן עם דפ, כששתיהן אישרו את מזגו החם וחיבתו העזה לאלכוהול וסמים. גריי גם כינתה אותו קנאי ופרנואיד.

כאמור, היו גם מי שלא מיהרו לצדד בהרד. מבחינתם של רבים, הרד לא היא הייתה הקורבן אלא דווקא דפ, שנפל לציפורניה של מי שהן כינו מניפולטיבית, שקרנית ונצלנית ואף הואשמה בגרימת נזק לקורבנות "אמיתיים" של אלימות דומסטית. הטענה הייתה כשהרד רוכבת על גל תנועת מי טו למטרות פרסום ותאוות בצע. הפסיכולוגית המשפטית שאנון קארי שהעידה במשפט שהתנהל בין השניים, טענה כי הרד סובלת מהפרעת אישיות גבולית היסטריונית ונרקסיסטית. במהלך המשפט הואשמה הרד גם בניהול רומן משולש עם אילון מאסק והדוגמנית קארה דלווין ותועדה מתגפפת עם השחקן ג'יימס פרנקו.

לצידו של דפ התייצבו גם מי שהתעקשו כי מתחת לטירוף והנפש המתוסבכת יש אדם עם לב רחום, וביקשו לזכור לו חסדים כמו ביקוריו בבתי חולים אצל ילדים מאושפזים או העובדה שקנה פעם לצוות על סט הצילומים מעילים בשווי של 64 אלף דולרים כי החל לרדת גשם זלעפות על הסט.

ג'וני דפ וקייט מוס 1995 | צילום: Mitchell Gerber/Gettyimages
ג'וני דפ וקייט מוס 1995 | צילום: Mitchell Gerber/Gettyimages

ההתכתשויות המשפטיות בין דפ להרד על כילויי האלימות כללו, בין היתר, אצבע חתוכה של דפ ועשיית צרכים על המיטה הזוגית של השניים על ידי הרד לאחר מריבה סוערת. בסופן של אלה, דפ נחל ניצחון במשפט אך גם ספג תבוסה. ב-2020 בית המשפט העליון בלונדון פסק נגדו בתביעת דיבה שניהל נגד בעלי הצהובון הבריטי הסאן בטענה שכונה "מכה נשים". השופט שדן בתביעה קבע כי הפרסום לא חטא באופן מהותי לאמת. ביוני 2022 ניצח דפ במשפט הדיבה של 50 מיליון הדולר שניהל נגד הרד בגין מאמר שפרסמה בוושינגטון פוסט שהציג אותה כקורבן לאלימות דומסטית (אף ששמו לא הוזכר במפורש). חבר המושבעים קבע שהרד הוציאה את דיבתו ופסקו תשלום של 10 מיליון דולר על הפגיעה, ו-5 מיליון דולר נוספים כפיצוי. במסגרת הסכם הפשרה שהושג לבסוף, הוחלט שהיא תשלם מיליון דולרים בלבד.

ג'וני דפ ואמבר הרד | צילום: shutterstock
ג'וני דפ ואמבר הרד | צילום: shutterstock

פיראט מת מהלך
ב-2018, אחרי 15 שנים בתפקיד הבלתי נשכח של קפטן ג'ק ספארו בסדרת סרטי "שודדי הקאריביים" דפ מצא את עצמו נשדד באופן מילולי, כשימיו בסאגה הקופתית שוברת הקופות הגיעו לסיומם. באותה שנה הגיע לשטיח האדום לקדם את סרטו "רצח באוריינט אקספרס" והצליח בקושי לייצב את עצמו כדי לדדות בהליכה שיכורה, כשהוא נעזר בעוזר האישי שלו ובאיש אבטחה כדי להמשיך ללכת בקו ישר. דפ מצא עצמו גם בסכסוך עם סוכניו לשעבר שתבעו אותו בסכום של 25 מיליון דולר, כשבכתב התביעה תיארו את אורח החיים הפזרני וציינו, בין השאר, שהוא נוהג להוציא בכל חודש 30,000 דולר על יין. גם צמד שומרי ראש שהועסקו על ידי דפ בעבר תבעו את הכוכב בטענה שלא שילם להם שכר על שעות נוספות או ארוחות, כשבנוסף נאלצו לבצע שורת משימות אישיות שלא במסגרת הגדרות תפקידם – כולל הגנה על דפ מעצמו לא פעם, בשל התנהגותו הפרועה והבלתי צפויה.

גם על סט הסרטים בהם במאים הסכימו לקחת סיכון וללהק את דפ באותן שנים, הפגין דפ התנהגות אלימה. בשנת 2018 נפוצו דיווחים על כך שדפ איים לחבוט בעובד על סט הסרט "עיר השקרים" לאחר שזה ביקש ממנו לסיים צילום של סצנה שהתארכה מעבר לזמן המוקצב.

ב-2020, ימים ספורים לאחר ההפסד נגד הסאן בתביעת הדיבה שהגיש נגדם, דפ הכריז כי הוא עוזב את סדרת סרטי "חיות הפלא" (הספין אוף של "הארי פוטר") ומתפטר מתפקידו כגלרט גרינדלוולד. בפוסט שפרסם בעמוד האינסטגרם שלו, כתב השחקן כי אולפני האחים וורנר ביקשו ממנו לעזוב את תפקיד הנבל שגילם בשנים האחרונות בסדרת הסרטים המצליחה של ג'יי קיי רולינג. "אני רוצה ליידע אתכם כי התבקשתי על ידי האחים וורנר להתפטר מתפקידי ואני כיבדתי את בקשתם והסכמתי למלא אותה", כתב.

ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Stephane Cardinale/Gettyimages
ג'וני דפ בפסטיבל קאן | צילום: Stephane Cardinale/Gettyimages

שובו של המלך

השנים האחרונות היו ללא ספק כאלה שדפ יעדיף לשכוח, אך נדמה שמאז ששככו רוחות הסערה שליוו אותו במשפט נגד הרד, הצליח לעלות חזרה מהשאול ולהתחיל לבנות מחדש את עצמו ואת הקריירה שלו. הסרט החדש והמדובר בכיכובו, "ז'אן דו בארי," בו הוא מגלם את המלך לואי ה-15, זיכה אותו בתשבחות ובתשואות בפסטיבל קאן האחרון, כשבמקביל חידש את החוזה כפרזנטור של דיור תמורת כמה מיליוני דולרים והחל לעבוד על הסרט  "מודי", שיעסוק בצייר והפסל היהודי-איטלקי אָמָדֶאוֹ קלמנטה מוֹדִיליאני, אותו הוא גם מפיק ומביים.

לגבי התחושות שלו בכל הקשור להוליווד, נראה כי דפ מתהלך עם טעם מר-מתוק. כשנשאל במסיבת עיתונים בקאן האם הרגיש שהוליווד הפנתה לו בשנים האחרונות עורף, בחר להשיב בסגנונו הייחודי כשאמר: "אסור שיהיה לך דופק כדי לא להרגיש שמחרימים אותך ולחשוב משהו כמו 'לא, זה לא קורה. זו בדיחה מוזרה. כשדורשים ממך להתפטר מסרט שאתה מצלם בגלל כמה אותיות והברות שמרחפות באוויר, אז כן, אתה מרגיש שמחרימים אותך', אמר. גם את הסלידה שהוא חש כלפי התקשורת שנהנתה לרקוד על דמו בזמן המשפט לא הסתיר: "רוב מה שאתם קוראים זו פיקציה מחרידה. הם שואלים אותך 'איך אתה מרגיש' אבל הסאבטקסט הוא 'אלוהים, כמה אנחנו שונאים אותך"'. לסיום, כשנשאל האם הוא מרגיש שהקאמבק המיוחל שלו הגיע סוף סוף, סיכם בציניות: "מתברר שכבר היו לי 17 קאמבקים. לפעמים אני תוהה על משמעות המילה הזו 'קאמבק' – אבל לא הלכתי לשום מקום".