בר קופרשטיין נחטף לעזה בזמן שניסה להציל אחרים

בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה
בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה

בר קופרשטיין עזר לטפל בקורבנות הטבח ברעים, ותוך כדי מאמציו להציל אחרים - נחטף לעזה. אביו הסיעודי, אמו המטפלת לבדה בארבעת אחיו וסבו שעבר אירוע מוחי כתוצאה מהחטיפה, נותרו ללא מילים

88 שיתופים | 132 צפיות

בר קופרשטיין, שעבד באבטחת מסיבת "נובה", ידע בדיוק לאן ילך הכסף שירוויח באותו לילה. אביו הוא פגוע ראש שנפצע כחובש בדרכו לקריאה וכעת סיעודי לחלוטין, ואמו מטפלת לבדה בארבעה אחים מלבדו, הקטן ביניהם רק בן 6. משפחתו התקיימה כמעט לחלוטין ממשכורותיהם שלו ושל אחיו. כשהתחיל ירי מחבלי חמאס, קופרשטיין, שהיה גיבור גם מחוץ לגבולות המסיבה, נשאר מאחור לעזור לכוחות הביטחון ואף ניצל את יכולותיו כחובש כדי לטפל בפצועים שנותרו בשטח. הוא נחטף לשבי החמאס בעת מאמציו להציל אחרים, וכעת משפחתו נאבקת לשחרורו – אך גם על הישרדותה.

>> בנותיה של מעין צין נחטפו לעזה: "ראיתי תמונות, הן נראות בוכיות"

"בשש וחצי בבוקר התחיל הכל, כמו אצל כולם", משחזרת דודתו של בר, אורה רובינשטיין, את רגעי האימה של ה-7 באוקטובר. "בשבע בבוקר אימא שלי, סבתא של בר, עדכנה אותי שבר נמצא בדרום. היא סיפרה לי שבשש וחצי בבוקר הוא אמר לה שגם אצלם יש אזעקות ונפילת טילים ושהם מתקפלים, וברגע שהם מוציאים משם את כל האנשים – הם יוצאים הביתה. היא אמרה לי שהיא מודאגת כי מאז היא ניסתה להתקשר שוב והוא לא עוה לה. באותו זמן ההבנה על מה קורה בדרום מתחילה להתגבש, ואני לא מפסיקה לשלוח לבר הודעות. בשמונה וחצי, בתשע וחצי, והוא לא עונה. בסביבות 11 הבנו שהמסיבה הייתה ברעים, ושם היה כבר ברור שמשהו ממש לא טוב קורה".

"אני נאבקת לחזרתו של בר כדוברת של המשפחה, המשפחה פשוט לא מסוגלת לדבר. בנוסף לזה, המשפחה במצב כלכלי מאוד קשה וזקוקים לתמיכה כלכלית מיידית עד לשובו של בר"

 

מה הצעדים הראשונים שאתם נוקטים כדי לנסות להבין מה קורה?
"אני, הבת שלי ואחיו של בר פרסמנו תמונה שלו ברשת, וביקשנו שכל מי שיודע מה קורה, איפה הוא ומה קרה לו – שייצור איתנו קשר. הפצנו את זה לכל עבר וב-12:30 קיבלנו הודעה ממישהו ששלח לנו סרטון. הסרטון היה מקבוצה בשם 'Gaza news' בטלגרם, ורואים שם את בר בחדר יחד עם עוד כמה אנשים. הוא קשור בחבל בצוואר, בידיים וברגליים. הוא שכוב עם הראש כלפי מטה וצועק פעמיים 'בר קופרשטיין', ממש צורח. הבנו שהוא חטוף".

בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה
בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה

>> עצוב כל כך: אוהד מונדר זכרי חגג יום הולדת 9 בשבי בעזה

"בערב, לקראת הלילה, חזר חבר של בר שהיה איתו במסיבה, ולמחרת חזר בעל חברת האבטחה שבה בר עבד. בנוסף, הגעתי לאימא של נעדרת בשם שני גבאי, והסתבר שבר טיפל בה", היא ממשיכה לספר. "התחלנו לגבש תמונה של מה קרה לו שם: התברר שבר טיפל בפצועים, הוא חבר אל שני, שם אותה על טרקטורון וטיפל בה באמצעות חוסם עורקים. תוך כדי שהיא דיברה עם אבא שלה, בר לקח את הטלפון וצעק לו 'אל תגיע לפה, כולם פה מתים'. אני יודעת שהוא נסע בהתחלה עם חבר שלו על טרקטורון כדי להוציא את המבלים והחוגגים, ושם הם כנראה נתקלו במחבלים. כשכולם התחילו לחזור לכיוון השני הוא נשאר לטפל בפצועים, ואז חבר לחמ"ל של השוטרים. יש סרטון שבו רואים אותו מאחורי השוטרים, לא חמוש, בזמן ירי. האחראי של בר אמר ששם הוא ראה אותו בפעם האחרונה, וחבר שלו ידע להגיד שבר צעק לו ללכת משם, ואמר לו שהוא יבוא אחריו כשיגמור לטפל בפצועים".

למי פונים במצב כזה? כשמבינים שבר חטוף?
"פנינו למשטרה, פנינו לצבא, פנינו לשב"כ, לכל גורם אפשרי. העברנו את התמונות והמידע, פנינו לחברת יגל כדי שמישהו אולי יבוא ויגיד לנו משהו, ואחר כך, למחרת בצהריים קיבלנו את ההודעה הרשמית לגבי חטיפתו".

>> 21 ילדים התייתמו מהוריהם. מי ידאג להם עכשיו?

איך נראים חייכם מאז?
"אני נאבקת לחזרתו של בר כדוברת של המשפחה, המשפחה פשוט לא מסוגלת לדבר. בנוסף לזה, המשפחה במצב כלכלי מאוד קשה וזקוקים לתמיכה כלכלית מיידית עד לשובו של בר. מצבם נוצר כתוצאה מזה שהאבא נכה על כיסא גלגלים ולא מסוגל לדבר בגלל פגיעת ראש, והאימא מטפלת בחמישה ילדים. בגלל הקושי המשפחתי, בר ואח שלו תמיד יצאו לפרנס את המשפחה, ועכשיו המשפחה צריכה להסתדר בלי המשכורת של בר. הם גרים בדירה שכורה, המצב הסוציו-אקונומי תמיד היה בעייתי, הם חיים כעת רק על הפנסיה של האבא והקצבה מביטוח לאומי ונמצאים בקשיים גדולים".

"בר הוא החבר הכי טוב של אבא שלו. גם אבא של בר התנדב בלי הפסקה, אפילו הפציעה שלו הייתה בדרך לקריאה על ילדה במצב החייאה כחובש מתנדב באיחוד הצלה. התאונה של האב פגעה קשה מאוד בבר"

 

ספרי לנו קצת על בר.
"בר הוא החבר הכי טוב של אבא שלו. גם אבא של בר התנדב בלי הפסקה, אפילו הפציעה שלו הייתה בדרך לקריאה על ילדה במצב החייאה כחובש מתנדב באיחוד הצלה. הם היו ממש צמד חמד, והתאונה של האב פגעה קשה מאוד בבר. הוריו לא היו בבית במשך שנה וחצי בזמן שאביו היה בשיקום אחרי הפגיעה הרב מערכתית שחווה. הוא, כבן הבכור, עשה הכול בשביל הילדים ובשביל כולם. יש לו המון חברים, והם מספרים שהוא נשמה טובה שעוזר תמיד לכולם, וראו את זה גם בתפקוד שלו במסיבה. בר התנדב בעמותת 'ידידים', וכל פעם שהייתה קריאה הוא ישר היה נוסע. אחד החברים שלו סיפר שבדרך לסרט בר ראה מישהו שהיה לו תקר בגלגל, ולמרות שהחברים התעקשו הוא אמר שהוא חייב לעצור ולעזור. ככה הוא תמיד היה, פשוט עוזר תמיד, בכל מקום".

>> "חיי לא ישובו להיות כמו שהיו": אימה של מפל אדם ז"ל קורעת לב

בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה
בר קופרשטיין | צילום: באדיבות המשפחה

"גם המפקד והחברים לצוות בצבא אמרו שהוא תמיד היה בראש משימות, תמיד עושה כל מה שצריך אבל בשקט", מספרת דודתו, "הוא הפך למעט מופנם כתוצאה מכל מה שקרה במשפחה, ובשנים האחרונות לא תמיד שיתף אותנו בהכל, אבל הוא תמיד עשה הכל למען המשפחה שלו. מאז מה שקרה לאביו, הוא לקח על עצמו את תשלום החשבונות, טיפול בבירוקרטיות ותיקונים בבית, כי האב לא יכול היה לעשות זאת. בתמונות ובסרטון, גם מהשבי, את רואה כמה הוא חזק".

מאיפה שואבים תקווה בימים כאלה?
"פשוט כי אין ברירה אלא לקוות. אבא שלי, סבא של בר, עבר אירוע מוחי כתוצאה ממה שקרה ומאושפז כרגע בתל השומר, וזה עוד יותר מבהיר לנו שאין ברירה אלא לקוות שהוא יחזור. הצבא איתנו בקשר יומיומי, אנחנו בתוך מטה המשפחות, וזהו. אין לנו מידע על מה שקורה בתוך התהליך לשחרורם, אבל אני מרגישה שקשובים לנו. בסוף אני אדם קטן, אנחנו כולנו אנשים קטנים מאוד, ואני מקווה שההפוגה הזו לפני התקדמות במלחמה נועדה למטרה אחת בלבד – למשא ומתן על החזרת השבויים. אני מקווה שאתבדה במה שאני אומרת, אבל אני מניחה שהגברים יהיו בסדר עדיפות אחרון. אני מקווה מאוד שלא תהיה איפה ואיפה ולא תהיה אפליה. כולנו מתפללים שכולם יחזרו, וכמובן שבר יחזור אלינו בריא ושלם".

לתרומה למשפחתו של בר קופרשטיין