הפרסומת השערורייתית לליין הביוטי של בר זומר

קמפיין Barbiz | צילום יח"צ
קמפיין Barbiz | צילום יח"צ

בקמפיין החדש של מותג Barbiz מככבות ילדות קטנות. הסוכן של זומר אמנם טוען שמוצרי האיפור שהיא מוכרת לא מיועדים לילדות קטנות, אבל לכו תסבירו את זה לילדה שלכן בבית שתראה את זה

88 שיתופים | 132 צפיות

הדוגמנית והשורדת לשעבר בר זומר השיקה לאחרונה מותג ביוטי משלה, תחת השם המתקתק Barbiz. על פניו, הכול טוב ויפה. זומר מגלה יוזמה ומכינה את עצמה ליום שבו יפקע תאריך התפוגה שלה כדוגמנית פעילה, צעד חכם, באמת, בלי טיפה ציניות.

את המוצרים שלה משווקת זומר באתר ורדרד, עם דף פייסבוק ופרופיל אינסטגרם תואמים, כאשר הראשון שהושק הוא מעין שפתון דו-שימושי שנועד להוסיף צבע לשפתיים וגם ללחיים. אליו הצטרף בימים אלה שפתון גלוס שקוף והמוצר הבא בתור הוא מצייר נמשים. נשמע קליל, חביב, מוצרי ביוטי לייט שמיועדים לקהל של נשים צעירות, אולי אפילו לנערות, נכון? על פניו כן, אבל סרטון הקמפיין שעלה אתמול לאינסטגרם גרם לנו למידה מסוימת של בלבול.

הסרטון מגיש לנו סאונד מוזיקלי מרגיע, הרבה פרחים ושמלות ורדרדות ולבנות, בר זומר אחת וחבורה של ילדות-דוגמניות צעירות (יחפות כמובן) שמצחקקות באושר. סצנה פסטורלית להפליא מהסוג שהיינו מצפים לראות בפרסומת למוצרי חלב עם ויטמינים וסידן, לגלידה בטעם מסטיק, או אולי גם לרשת אופנה. אז מה עושות הילדות הצעירות והחמודות האלה בסרטון קמפיין של מוצרי ביוטי?

שי אביטל, הסוכן של זומר, מבהיר שחד משמעית, ליין המוצרים מיועד לקהל הנערות והנשים הצעירות ולא לילדות. אוקיי, נגיד, אבל אם ככה, מה הילדות עושות בקמפיין הזה? הנוכחות שלהן שם משקפת, גם אם לגמרי בטעות, מציאות מטורללת שהתרגלנו אליה בקלות רבה מדי.

במציאות המטורללת שלנו בנות העשרה והעשרים הצעירות כבר השאירו מזמן מאחור את שלב השפתון העדין והסומק הקליל והן בטח לא רוצות, חלילה, להבליט את הנמשים שמשווים להן מראה צעיר ושובב (את זה, הן ירצו, אולי, לעשות בגיל 45, אבל זה כבר סיפור אחר). בעולם שבו נערות בנות 15 הן כבר הצעצוע המועדף על זמרים וכדורגלנים מהזן הדושי, נמשים ושפתון קליל הם עניין לילדות ובנות ה-8 וה-10 אינן יכולות, חלילה, להיות פשוט ילדות, עם לחיים סמוקות ממשחק בחבל או בתופסת ושפתיים דביקות מקרטיב אבטיח.

בגיל הזה, במקום שישחקו בברביות, הן יראו ילדות כמותן בפרסומת למוצרי איפור והאם ילדה בת 10 שתראה את הקמפיין הזה לא תבקש מאימא שלה לרכוש לה את המוצרים? ומה הילדות ילמדו מהקמפיין הזה? את חשיבותן של שפתיים מלאות ועבות? ואולי גם תקבל קורס מזורז בדאק פייס ובפוזות פתייניות בדרך להיות לוליטה בזעיר אנפין, מושא תשוקה בגובה הפופיק.

בר זומר לא  אשמה בגזילת ילדותן של זאטוטות ובגידול דור חדש של מיני לוליטות, המותג שלה הוא גם לא הבעיה, אלא רק עוד תוצר שלה. העובדה שהקמפיין משלב ילדות באופן שגורם לנו להתרשם שלהן מיועד המוצר, מבלי שתישאל השאלה למה לעזאזל ילדה צריכה בכלל להתאפר, על אמת, לא כחלק ממשחק בכאילו או כתחפושת פורימית, גם אם זה איפור קליל ועדין, מעידה על מציאות שבה אנחנו מעודדים ילדות לעסוק במראה שלהן בגיל שבו הן עדיין אמורות ללמוד להכיר את עצמן. במקום שנעזור להן לפתח את הכישרונות שלהן, לבנות את הביטחון העצמי שלהן ואת האמונה שלהן בעצמן, אנחנו מלמדים אותן שכדי להיות מאושרת, הלחיים שלך צריכות להיות סמוקות, השפתיים צריכות להיות מלאות ושמה שהטבע והגנים של ההורים שלך נתנו לך, פשוט לא מספיק טוב, כי גם בגיל 10 את צריכה לשאוף להיראות כמו דוגמנית.