ברוך שובך, אקנה של סטרס. לא התגעגענו

אקנה | צילום: Shutterstock
אקנה | צילום: Shutterstock

איזו שגרה ואיזה טיפוח: רבות מאיתנו מתמודדות בימים אלה עם התפרצויות של אקנה ופיגמנטציה, סבוריאה ורוזיצאה. קרן ברטוב, הקומסטיקאית של הסלבס, מסבירה למה זה קורה (רמז: חרדות) ואיך מטפלות ביעילות

88 שיתופים | 132 צפיות

בתקופה המוטרפת הזאת של המלחמה, באמת שאנחנו מנסות לשמור על שגרת טיפוח קפדנית (בין אזעקה אחת לשנייה), אבל החרדות כנראה עושות את שלהן – והעור מגיב בהתאם. הגוף משחרר הורמוני לחץ, המשפיעים על כלל מערכות הגוף. בנוסף, זה לא שאנחנו ישנות מדהים ואוכלות בריא בימים האלה, אז גם אלה עלולים להשפיע לרעה על העור.

>> קשה להירדם בזמן המלחמה? הגיע הזמן להיגיינת שינה

הקוסמטיקאית של הסלבס קרן ברטוב, אשר מנהלת קליניקות בתל אביב ובלונדון, מספרת: "מספר ימים אחרי ה-7 באוקטובר, לאחר האסון הנוראי והאבל הכבד, מה שגורם כמובן לסטרס קיצוני וחרדות, התחלתי לקבל פניות לקליניקה לגבי בעיות עור המתפרצות בעקבות מצבי לחץ מתמשכים. מרבית הפניות היו לגבי טיפול באקנה, שהוא התופעה הראשונה והכי מהירה לצוץ בעקבות מצבים כאלה, אך כמובן שהעור הוא המראה לנפש, והמצב המתמשך הזה משפיע גם על פיגמנטציה, סבוריאה, רוזוציאה ועוד״, היא מספרת. ״וחשוב לטפל ולהעניק הקלה, כי אלו מצבים שיכולים לכאוב פיזית וכמובן לגרום למתח נפשי נוסף״.

קורטיזול ואדרנלין, שהותכם אינה נחוצה פה עוד

הורמוני לחץ, בעיקר קורטיזול ואדרנלין, מסייעים לגוף להתמודד עם מצבי לחץ זמניים. עם זאת, מתח כרוני או ממושך עלול להוביל לרמות גבוהות שלהם בגוף, ולמצבי העור שתיארנו.

קורטיזול הוא הורמון המיוצר על ידי בלוטות יותרת הכליה ותפקידו להכין את הגוף להתמודדות עם מצב קריטי. רמות גבוהות של קורטיזול עלולות להוביל לייצור שמן מוגבר בעור, מה שהופך אותו ליותר נוטה לאקנה. הקורטיזול עלול גם לפרק קולגן, חלבון ששומר על גמישות העור, מה שמוביל לקמטים וקמטוטים.

אדרנלין הוא הורמון לחץ נוסף המיוצר על ידי בלוטות יותרת הכליה, ואחראי לתגובות הגופניות המיידיות כמו קצב לב, עירנות ואנרגיה מוגברת. האדרנלין מוביל לתגובת "הילחם או ברח" שבה הדם מופנה הרחק מהעור לכיוון השרירים והאיברים החיוניים. זה יכול לגרום לעור חיוור או מולבן ולירידה בזרימת הדם לעור.

אקנה | צילום: Shutterstock
אקנה | צילום: Shutterstock

אז מה עושות עם כל האקנה הזה?

אתן יודעות מה אנחנו עומדות לכתוב: שחשוב בראש ובראשונה לנהל את המתח באמצעות טכניקות הרפיה, תזונה מאוזנת, פעילות גופנית ואורח חיים בריא באופן כללי, שיווסתו את ההשפעה של הורמוני הלחץ. כמו כן, יש להגביל את החשיפה לחומרים מגרים ואלרגנים שעלולים להחמיר את מצב העור, ולזכור תמיד שאם בעיות עור נמשכות או מחמירות, מומלץ לפנות למומחית בתחום. ובכל זאת, יש עוד מה לעשות. ברטוב מעניקה לנו מספר טיפים חשובים לטיפול התפרצות אקנה עקב מתח:

1. חשוב לדאוג לעור נקי ולכן נקו את העור פעמיים ביום – ניקוי כפול בסבון ובמים מסילרים. יחד עם זאת, חשוב לא לשטוף יתר על המידה כדי לא לייבש את השכבה הקרנית של העור – מה שעלול לעודד דווקא עוד פצעים.
2. להחליף כל לילה את ציפית של הכרית.
3. לנגב את הפנים אך ורק עם נייר חד פעמי, או לחילופין עם מגבת שמחליפים אותה בכל ייבוש של העור.
4. להניח בצד חומרים שומניים לתקופה הקרובה, ולהחליף שגרת טיפוח.
5. לדאוג לא לגעת בעור הפנים עם הידיים אלא אם שטפנו לפני 30 שניות את הידיים.
6. לדאוג שמברשות האיפור נקיות וסטריליות.
7. בשום אופן לא לחטט בפצעים ולנסות לפוצץ אותם שכן פעולה זה עלולה להחמיר את הפצע ולהשאיר רקמה צלקתית.
8. במידה והתופעה נמשכת או מחמירה, חשוב מאוד להתייעץ עם מומחית בתחום.

פיגמנטציה | צילום: Shutterstock
פיגמנטציה | צילום: Shutterstock

מבחינת אנטי אייג'ינג, מתח מתמשך יכול גם להאיץ את תהליך ההזדקנות של העור: פירוק של קולגן ואלסטין, החיוניים לגמישות העור, גורמים לקמטים וקמטוטים. לכן, מעבר לניהול מתחים בעזרת פעילות גופנית, מדיטציות ותזונה נכונה, חשוב להמשיך בשגרת הטיפוח הרגילה, ובמידת הצורך להתייעץ עם אשת מקצוע. כמו כן, מתח יכול לפגוע בתפקוד המחסום של העור, מה שהופך אותו ליותר נוטה ליובש ורגישות. זה יכול לגרום לאדמומיות, התקלפות ואי נוחות כללית, וכך לתופעות של סבוריאה ורוזיציאה, במקרים כאלו חשוב להרגיע את העור עם חומרים המכילים סרמידים ואקסטרקטים, וחשוב לא להשתמש בחומרים שמגרים את העור או מייבשים אותו.

פיגמנטציה | צילום: Shutterstock
פיגמנטציה | צילום: Shutterstock

פיגמנטציית סטרס? כן, זה דבר

היות ומתח משפיע על כל מצבי העור, הוא גם משפיע על פיגמנטציה, ולעתים קרובות מוביל לשינויים כמו היפרפיגמנטציה והיפופיגמנטציה. בהיפרפיגמנטציה, מתח עלול לעורר ייצור יתר של מלנין, הפיגמנט האחראי על צבע העור. מה שיכול לגרום לכהויות של אזורים מסוימים בעור, יצירת כתמים או כתמים. מצבים כמו היפרפיגמנטציה פוסט-דלקתית, מלזמה או כתמי גיל עשויים להיות בולטים יותר או להחמיר עקב מתח. בהיפופיגמנטציה, לעומת זאת, יש הפחתת ייצור מלנין במקרים מסוימים. זה מוביל לכך שאזורי העור מאבדים את צבעם הטבעי ונראים בהירים יותר מהעור שמסביב.

כדי לעזור לטפל בבעיות פיגמנטציה הקשורות ללחץ, חשוב להימנע עד כמה שניתן מחשיפה לשמש, להשתמש תמיד בקרם הגנה עם רמת הגנה של לפחות SPF30, וכך להגן על העור מפני נזקי UV, שעלולים להפוך את בעיות הפיגמנטציה לבולטות יותר. כל טיפול בפיגמנטציה חייב להיות לפי סוגה, לאחר אבחון מקצועי שיתאים מדכא מלנין וטיפול מתאים, עם חומרים עם רכיבים פעילים ומכשור רפואי מתקדם. כמובן שכל טיפול בפיגמנטציה לוקח זמן, וחשוב להיות עקביות לגבי שגרת טיפוח העור, ככל האפשר במצב שבו אנו נמצאות. נזו להקפיד על טקס טיפוח, אולי זה יהיה לכן לעוגן.