בן אפלק: "הגירושין מג'ניפר היו הטעות הגדולה של חיי"

בן אפלק מבסוט בחליפת גוצ'י ופסלון ביד. מתוך גלובוס הזהב | צלם: Gettyimages באדיבות גוצ'י
בן אפלק מבסוט בחליפת גוצ'י ופסלון ביד. מתוך גלובוס הזהב | צלם: Gettyimages באדיבות גוצ'י

אחרי שסולק מתפקידו כבאטמן (ומי שזכה בו הוא רוברט פטינסון), אחרי הגירושים והגמילה השלישית מאלכוהול, בן אפלק מדבר בכנות על השנים הקשות

88 שיתופים | 132 צפיות

בן אפלק (47) הוא אחד מהמקרים המעניינים ביותר בהוליווד. מצד אחד הוא מזוהה עם עיר המלאכים כבר יותר מעשרים שנה, מהרגע בו זכה באוסקר התסריט הטוב ביותר על כתיבת הסרט "סיפורו של וויל האנטינג" בגיל 25 יחד עם חברו מט דיימון, ועד היום, 23 שנים אחרי. בדרך הוא עצר כמעט בכל תחנה מתבקשת: הוא היה גיבור על, כוכב אינדי שכיכב בסרטים של קווין סמית', גיבור סרטי פעולה של ג'רי ברוקהיימר, גיבור קומדיות וקומדיות רומנטיות. בין הופעותיו הקלנועיות פזורים פה ושם ניסיונות להפוך לשחקן הנתפס כאיכותי, אולם זה מעולם לא צלח בידו, ולמרות הצלחותיו הקופתיות הוא נחשב לשחקן לא טוב, ולסוג של בדיחה. דוגמה ליחס הקוטבי שהוא זוכה לו בהוליווד היא שבשנת 2012 הסרט "ארגו", שאפלק היה הבמאי שלו ובין מפיקיו, זכה בפרס הסרט הטוב ביותר לאותה שנה אך אפלק לא היה מועמד בקטגוריית הבמאי הטוב ביותר. אותו דבר בדיוק קרה גם עם פרס גלובוס הזהב באותה שנה, ורק הבריטים, שלא קראו את הממו שנשלח מהוליווד, העניקו בטקס פרסי הבאפטה פרסים הן לסרט והן לבמאי שלו (וגם לעריכה).

בכל מקרה, אחרי שני כישלונות קופתיים ("ליגת הצדק" עם גל גדות היה אחד מהם, סרט הגנגסטרים "Live By Night" אותו ביים היה השני, וכישלונו גרם לזה שסולק מתפקיד הבמאי של סרט הבאטמן), חוזר אפלק השנה עם ארבעה סרטים בקנה, רובם מז'אנר הקולנוע האיכותי, ולכבוד העניין הוא מתראיין לניו יורק טיימס ומסכים אפילו לדבר על ההתמכרות שלו לאלכוהול, ועל הטעות הפטאלית של חייו. הריאיון עימו הוא שיעור ב"איך לא לקנא במי שלכאורה יש לו הכול בחיים". אפלק טחון בכסף ויכול להשיג את מי שהוא רוצה, אבל נפשו חבוטה, תוצאה של ילדות לאב אלכוהוליסט בעצמו ושנים של תחושת חוסר ערך.

"לאנשים עם התנהגות כפייתית, כמוני, יש כל הזמן תחושת אי נוחות שהם מנסים לטשטש", הוא אומר, "אתה מנסה לגרום לעצמך להרגיש טוב יותר בעזרת סמים, תרופות, הימורים, קניות וסקס. אתה חושב שזה יעזור, אבל בסופו של דבר זה רק גורם לך להרגיש רע יותר. ואז אתה ממשיך עם זה כדי לטשטש את ההרגשה הרעה ה ז א ת, ואז מגיע הכאב האמיתי, זה מעגל קסמים מרושע שקשה לשבור. לפחות זה מה שקרה לי". הוא מכחכח בגרונו וממשיך. "הייתי שותה בצורה יחסית נורמלית במשך שנים, אבל עם התפוררות הנישואין שלי ב-2016-2015 התחלתי לשתות יותר ויותר, מה שבהתאמה גרם נזק משני נוסף לנישואים".

אפלק היה נשוי לג'ניפר גארנר עד לגירושיהם ב-2018, וממנה יש לו שלושה ילדים, שתי בנות ובן. אחר כך היה בקשר קצר עם מפיקה בכירה בתוכנית המערכונים סאטרדיי נייט לייב, וכעת לא ידוע על מערכת יחסים נוספת. "הגירושים הם החרטה הכי גדולה של חיי. הבושה היא תחושה רעילה ממש, אין לה שום ערך מוסף, לחוש בושה זה כמו לשהות בתמיסה חומצית של חוסר ערך עצמי ושנאה עצמית", הוא לוקח נשימה עמוקה וממשיך: "זה לא טוב עבורי להתבוסס בכישלונות שלי ולהלקות את עצמי. עשיתי טעויות, בטוח. עשיתי דברים שאני מתחרט עליהם, אבל צריך להכיר בעובדות, לקחת אחריות, ללמוד מהטעויות, ללמוד עוד קצת ואז להתחיל להתקדם הלאה".

>> איך להתגרש ולהישאר חברים?

בחודש הבא ייצא סרט חדש בכיכובו, דרמת ספורט, ז'אנר אהוב במיוחד על אמריקאים, בתור מאמן כדורסל כושל ומכור לאלכוהול שנישואיו נהרסו בעקבות האלכוהוליזם שלו. הזהות הכמעט מוחלטת לחייו האמיתיים של אפלק גרמו לכך שזה היה מסע אישי וחשוף במיוחד עבור הכוכב. הוא מבקש לחזור לתודעה ולעבודה, אולי כי הוא תופס את הקריירה כמה שיציל אותו, אבל דעת הציבור היא תעלומה. האם יקבלו אותו חזרה אחרי שנתפס כמי ששבר את ליבה של גארנר? בסמוך לגירושים צצה לפתע פרשייה מן העבר בה צולם חופן מגישה ברשת MTV כאשר התארח שם בשנת 2003. ברוח ימי מהפכת MeToo הסרטון שצף ברשת עשה רע מאוד ליחסי הציבור של אפלק, שמאז מיהר להתנצל "נהגתי שלא כשורה ואני מתנצל", אמר. אפלק גם כיכב בסרטים רבים אותם הפיק הארווי ויינסטין בתחילת ימיו בהוליווד, אולם הוא נסגר מעט כאשר הנושא עולה ואומר "אמרתי כבר כל מה שאפשר להגיד בנושא, ועדיף שאנשים שמבינים בזה יותר ממני או הקורבנות ידברו". לפני שלוש שנים הודיע שאת כל רווחיו מסרטים שהופקו על ידי חברת מירמקס שהייתה שייכת לויינסטין יתרום לנפגעות תקיפה מינית.

הוא גדל במסצ'וסטס, בוסטון, עיר יפה בעלת מורשת ספורטיבית, אוניברסיטאות יוקרתיות שנחשבת עיר של צווארון כחול. אביו, הוא מספר, היה אלכוהוליסט. "עד שהייתי בן 19 אבא שלי היה שיכור כל הזמן. ככל שאני מתבגר אני מבין שאבא שלי עשה כמיטב יכולתו". כמעט מתבקש להתייחס לאמירה הזו כאל סליחה עצמית אוטומטית שמפנה אפלק גם כלפי עצמו, אבל אין רחוק מזה. "יש הרבה אלכוהוליזם וחולי נפשי במשפחה שלי", הוא אומר, "וקשה להיפטר מזה". גם אחיו קייסי אפלק, הצעיר ממנו בשלוש שנים, סיפר בראיון שהסבתא רבא שלהם התאבדה במוטל דרכים בגיל 46. "לקח לי הרבה מאוד זמן להודות בפני עצמי לגמרי, לחלוטין וללא פקפוק שאני אלכוהוליסט".

זוהי שעתם היפה של וידויי השחקנים הוליוודיים. הקשר בין כוכבים הוליוודיים והבקבוק היה שם תמיד, פלאסק קטן בשולי השמלה כדי להקל על הדיסוננס הנפשי בין תדמית האל הציבורית שלך ובין ההרגשה המחורבנת שאתה חש בליבך, לא ראוי לקבל את כל הטוב הזה שהחיים מרעיפים עליך. גם סלינה גומז, אלטון ג'ון ובראד פיט דיברו לאחרונה על ההמתכרות שלהם, אם למנות כמה שמות.

>> רותם סלע תזרוק את בעלה בשביל בראדלי קופר

רוברט דאוני ג'וניור היה גם הוא בצעירותו מכור לסמים ולאלכוהול, אבל מזה שנים רבות מצליח לשמר את הפכחות לצד חיי נישואים יציבים והצלחה קולנועית. אפלק מציין אותו ואת בראדלי קופר כמי שעזרו לו בניסיון הגמילה השלישי שלו. בקרוב נראה אותו בנטפליקס בדרמה "The Last Thing He Wanted", ואותו ואת מט דיימון חברו בדרמה המתרחשת במאה ה-14, ואותה יכתבו יחד. הרבה שנים מפרידות בין הסרט הראשון שכתבו ובין זה, ומעניין יהיה לצפות בו. עד אז אנחנו מזכירות לכן, חברות, שאפלק משלב כמה תכונות נפלאות: הוא יודע לצחוק על עצמו (ועשה זאת ב"ג'יי ובוב השקט מכים שוב"), הוא חתיך אש ובסרט "פרל הארבור" הפיל שלושה מטוסים יפניים במו ידיו. "יש דברים שאנשים לא חושבים עליהם כשהם חושבים על פכחות", הוא אומר, "כנות, אחריות, לקיחת אחריות, עזרה לאנשים והיכולת להתנצל". בן, אם אתה מנסה להדליק אותנו עם ערימת התכונות המוצלחות האלה – הצלחת!

>> בראד פיט על אלכוהוליזם והפרידה מאנג'לינה