בבקשה ממך, אריק ברמן, אל תתנצל. אנחנו מתנצלות

אריק ברמן ב"סוכן תרבות" | צילום מסך: יוטיוב
אריק ברמן ב"סוכן תרבות" | צילום מסך: יוטיוב

הזמר אריק ברמן התבטא באופן ביקורתי ואווילי נגד תנועת מי טו. כשהרשת זעמה, הוא מיהר לפרסם התנצלות. וואלה, זה לא מספיק

88 שיתופים | 132 צפיות

בסוף השבוע האחרון שודרה התכנית "סוכן תרבות" בכאן11, בה התארח אריק ברמן כחלק ממסע קידום אלבומו החדש. בראיון עם קובי מידן, התבטא ברמן באופן ביקורתי נגד מאבק מי טו, והצית דיון עז ברשתות החברתיות. גולשות וגולשים הזדעזעו מאמירותיו על התנועה, ביניהן "משהו לא מדויק", "חסר משהו נקבי, יותר מכיל". לפני דקות אחדות פרסם ברמן התנצלות בדף הפייסבוק שלו, ובה טען שכוונותיו היו אחרות ובחירת המילים שלו הייתה שגויה.

>>> ג'וני בארץ התלאות: איך הפך ג'וני דפ משחקן אהוב לדוש מהגיהנום?

היי כולם,בסופש פורסם קטע קצר מראיון ארוך, בו לא התנסחתי כראוי. אני באמת מתנצל, מעומק הלב. הכוונות שלי היו אחרות מהצורה…

Posted by ‎אריק ברמן Eric Berman‎ on Sunday, June 11, 2023

 

האמת? קצת נמאס. נמאס לנו שמדברים סרה על התנועה ששחררה עשרות אלפי נשים ברחבי העולם. נמאס לנו שגברים מרשים לעצמם להעביר ביקורת במקום לתמוך בנו ובאחיותינו. ונמאס לנו גם מההתנצלויות בשקל ביום שאחרי. "מצטער אם יש שנפגעו מדבריי", אגב, אינה התנצלות. התנצלות כוללת לקיחת אחריות על המעשה ("סליחה אם פגעתי", למקרה שמישהו מתקשה). לכן החלטנו לפרסם התנצלות משלנו בפני אריק ברמן:

בשם כל אחיותינו למין הנשי, אנחנו רוצות לבקש סליחה מאריק ברמן. סלח לנו, אריק, על שתנועת מי טו אינה קולעת לטעמך. ואם כבר מדברים, נשמח שתשלח לנו בהזדמנות הצעות לשיפור התנועה, שכפי שהבנו מדבריך בתוכנית "סוכן תרבות" ששודרה בכאן11 בסוף השבוע השעבר, כשאתה, כגבר, מתבונן בה מהצד – אתה מוצא בה פגמים רבים (ביניהם, למשל, היותה לוחמנית?!). סליחה, אריק. באמת סליחה שאנחנו נלחמות על זכויותינו.

עוד טענת באוזני קובי מידן שבמי-טו (להזכירך, הפעם הראשונה בהיסטוריה שבו מועלות הטרדות מיניות של נשים לסדר היום הציבורי הכלל עולמי) חסר לך משהו נשי, או כפי שהיטבת לנסח זאת: "אנרגיה נקבית, משהו רך, משהו מכיל". אל דאגה, אריק, לקחנו את הערותיך לתשומת ליבנו ובפעם הבאה שנרים קול צעקה, נעשה את זה ממש בלחש ובעדינות, אולי עם קול מלטף, נאנח קצת יותר, שיהיה לך לנעים לשמוע. אתה יודע מה, אולי במקום לעורר שערוריות באופן שלך "מרגיש לא מדויק", נסתפק בתיאור של מקרי אונס והערות פוגעניות על גבי נייר מכתבים ורדרד בריח מסטיק. מיד לאחר מכן נרוץ לפדר את האף ונמהר לשכב לנוח כי אנחנו נשים, וככאלה, אל לנו להיות היסטריות.

אריק ברמן | צילום: Stephane Cardinale/Gettyimages
אריק ברמן | צילום: Stephane Cardinale/Gettyimages

חסר לך במי טו גם "משהו מחבק", אריק? למה לא אמרת קודם. יש לנו הרבה חיבוקים לתרום לך, לא תאמין כמה מאיתנו נושאות עימן חיבוקים עודפים, שניתנו לנו ללא הסכמתנו, בניגוד לרצוננו וחרף התנגדותנו. נשמח להיפטר מהם, ובהקדם. האמת היא שרוב הסיכויים שלא נצליח להיפטר מהם, השריטות כבר עמוקות מדי. חסר לך גם "משהו מכיל"? ובאופן כללי "אתה לא מבין עד הסוף את המי טו"? אז שוב סליחה שעד עכשיו לא היינו ברורות מספיק: נמאס לנו להכיל, לקבל ולספוג הטרדות, נגיעות ואמירות דוחות המתייחסות למיניות שלנו ועל היותנו "נקביות" (מילה דוחה, אגב, שמתייחסת אך ורק לאיבר המין שלנו). זה עד כדי כך פשוט.

בהמשך הראיון (צפינו בו כמה וכמה פעמים, אריק, רק כדי לוודא שאנחנו לא מדמיינות וחזרנו בזמן לאייטיז), ביקשת להבהיר שתדמית השוביניסט שדבקה בך מוטעית מיסודה. "אם כבר, הבעיה שלי תמיד היתה הפוכה, אני נותן יותר מדי ריספקט ושם על איזה פדסטל כזה את האישה", ועל מנת להוכיח את היותך גבר עכשווי המודע להלך הרוח ולא סתם דוש שוביניסט ממוצע, סיפרת על החלטתך לשנות את שמו של שיר מאלבומך החדש מ"את לא מספיק יפה", ל"אסתטיקה סובייקטיבית בראי המאה ה-21". סחתיין עליך, אריק. איזה אלוף. ממש כמו כל הגברים שאומרים על עצמם: "אני הכי פמיניסט שיש". ושוב, סליחה מקרב לב. וגם: וואו, אם אי פעם חשבנו שהשירים שלך אירוניים, אנחנו מבינות עכשיו הכל.