תדהמה בעולם האופנה: למה אנה וינטור עוזבת את "ווג"?

אנה וינטור הודיעה על פרישתה מתפקיד עורכת "ווג" האמריקאי אחרי 37 שנה - ועולם האופנה בהתמוטטות. סיפורה של האישה הכי משפיעה בעולם האופנה, וסימני השאלה שמרחפים סביב הבשורה הדרמטית
פצצה הוטלה בעולם האופנה: אנה וינטור, העורכת הראשית האיקונית של מגזין "ווג" האמריקאי, הודיעה על פרישתה. אחרי 37 שנים שבהן החזיקה ביד יציבה את הגה הספינה האופנתית החשובה בעולם, וינטור סוגרת פרק – והתעשייה בהלם.
>> השטן חוגגת 75: הדרמות בחיי אנה וינטור – האישה הכי חשובה בעולם האופנה
וינטור (75) נולדה בלונדון ב־3 בנובמבר 1949. לימים היא הפכה לא רק לעורכת משפיעה, אלא לאייקון אופנה ותרבות – עם תספורת ה-BOB המפורסמת שאימצה בגיל 14 והפכה לסימן ההיכר שלה, אטיטיוד מצמית ומשקפי שמש כהים שכמעט לעולם לא יורדים מפניה. וינטור צמחה בבית עיתונאי: אביה היה עורך ה-Evening Standard, ובגיל 16 היא נטשה את ספסל הלימודים לטובת זירת האופנה. תוך עשורים בודדים, היא השתלטה על ניו יורק, ערכה את מגזין House & Garden, חזרה ללונדון לערוך את "ווג הבריטי", ואז שבה לאמריקה – והפכה את "ווג" האמריקאי למוסד שעל פיו ישק דבר.
המהפכה שלה הגיעה מיד. כבר בגיליון הראשון בעריכתה, ב־1988, הציבה וינטור את הדוגמנית הישראלית מיכאלה ברקו על השער, לבושה בטופ קוטוריסטי של כריסטיאן לקרואה ומכנסי ג'ינס. זה לא היה רק שער, זו הייתה הצהרת כוונות. פתאום, בגדי מעצבים התקיימו לצד אופנה נגישה. "ווג" יצא מהשדרה החמישית וירד לרחוב – ועולם האופנה, שלא לומר העולם בכללותו, היו כמרקחה.
>> אחרי שפרש מעולם האופנה: גדעון אוברזון בקאמבק מפתיע
ימיה של וינטור ב"ווג" היו לתור הזהב של המגזין. אין אישה שלא חלמה להופיע על שער המגזין תחת שרביטה, והסלבס עמדו בתור בשביל לזכות בהזדמנות. כמו כן, היא ניהלה ביד רמה את המט גאלה – הנשף הכי נחשב בעולם האופנה – והפכה אותו למעמד תרבותי שלא נופל מהאוסקר. במקביל, היא הפכה למושא להשראה, כמו גם למושא פחד ואימה. דמותה הקשוחה היוותה השראה לרומן "השטן לובשת פראדה", שנכתב על ידי עובדת לשעבר במערכת "ווג". הרומן הפך לסרט שובר קופות בכיכובה של מריל סטריפ, שגילמה עורכת אימתנית בשם מירנדה פריסטלי, אבל כולם ידעו: זו אנה.
ובכל זאת, גם בתוך הקרירות המשתקת של דמותה, וינטור תמיד הדגישה את ערך עבודת הצוות. היא השקיעה בזיהוי כישרונות – מעצבות ומעצבים, עורכות ועורכים, סטייליסטיות וסטייליסטים, דוגמניות ודוגמנים – והאמינה בלחנוך את הדור הבא. לאורך השנים, חזרה ואמרה שהצלחה נמדדת לא רק ביצירתיות, אלא גם בניהול נכון.
>> דוגמנית העל חוגגת 60: "אני רק רוצה להזדקן, זה לא חייב להיות בחן"
למרות התפיסה הניהולית שלה, השנים האחרונות לא עברו עליה בשקט. עולם האופנה, כמו העולם בכלל, עבר טלטלה. וינטור ספגה ביקורת קשה על אפליה וחוסר גיוון אתני, כאשר במקביל עלו טענות על סביבת עבודה רעילה. בעידן שבו אותנטיות, רגישות ומנהיגות חדשה דורשים שפה אחרת – הדור החדש התחיל לשאול אם יש מקום לעורכת מהזן הישן.
ובכל זאת, מה ששלה – שלה. וינטור זכתה בתואר דיים מהמלכה, בעיטור לגיון הכבוד הצרפתי, וחשוב מכל אלה – בעמדה שאף אישה אחרת לא הצליחה למלא לפניה. היא פתחה דלתות למעצבים אלמוניים, הובילה יוזמות לגיוס תרומות למאבק באיידס, והפכה לאישה החזקה ביותר בתעשיית האופנה הקשוחה שלמרות שהיא לא אוהבת לדבר יותר מדי – כשהיא מדברת, כולם מקשיבים.
מה הלאה? וינטור אמנם פורשת מעריכת המגזין, אבל היא לא עוזבת את קבוצת קונדה נאסט – שברשותה כמה מהמגזינים הנחשבים בעולם, כמו "ואניטי פייר" ו"הניו יורקר". וינטור תמשיך למשוך בחוטים מאחורי הקלעים, ותוסיף לכהן כעורכת התוכן הראשית של הקבוצה וכמנהלת המערכת הגלובלית של מגזיני "ווג" העולמיים.
הסיבה הרשמית לפרישתה עוד לא ברורה, ועדיין לא ידוע מיהו האדם שיכנס לנעלי הסטילטו האימתניות שלה. אבל דבר אחד בטוח: כשהיא תוריד את משקפי השמש האיקוניים בפעם האחרונה כעורכת ווג, העולם ימצמץ כדי להאמין. אנה וינטור אולי פורשת, אבל הסטייל שלה – ישאר לנצח.