אן ורותם סלע יביאו את השינוי?

רותם סלע והבת שלה | צילום: מתוך אינסטגרם rotemsela1@
רותם סלע והבת שלה | צילום: מתוך אינסטגרם rotemsela1@

מחקרים מראים ששפה שוויונית תורמת לשיפור ביצועיהן של נשים ועוזרת להקטין את הפער בין גברים לנשים. אן רוטר-סלע היא הפנים היפות והנכונות של העתיד

88 שיתופים | 132 צפיות

הרשת גועשת ורועשת בעקבות המכתב של אן, הבת של רותם סלע ליואב צפיר. במכתב מבקשת אן לשנות את השם של התכנית שלו ״הכוכב הבא״ ל״הכוכבת הבאה״ משום שקשה לה לחשוב על התמודדות בתכנית ששמה פונה לגברים בלבד. המכתב הזה הדהים אפילו את רותם האמא הגאה מכיוון שהיא פשוט ״מדלגת״ על הדברים האלה. וזה לא שרק רותם סלע ״מדלגת עליהם״, רבות מאיתנו מדלגות כי גדלנו על שפה המתייחסת לזכר ומתעלמת מהנקבה, כמעט כל התייחסות לאדם או לקבוצה של אנשים, נעשית בזכר, זה כל כך מוטמע בנו שגם כשאנחנו מספרות משהו על עצמנו, רבות מאיתנו מדברות בלשון זכר והתרגלנו שככה זה.

 

רק שיש מי שאינן מוכנות להתרגל ומבקשות לשנות את המציאות. אחת מהן היא חברת הכנסת מרב מיכאלי שספגה אש במהלך השנים מכל הכיוונים כשהחלה לדבר בנקבה כל הזמן מתוך רצון לשנות את המציאות. אז נכון שכל תופעה שכזו בהתחלה נתקלת במנעד של תגובות, החל מלעג ועד אדישות, אבל בסופו של דבר, כשזה נמשך לאורך זמן, זה הופך לתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה, עד שזה מחלחל ומתחיל לייצר שינוי. ממש כמו צעדת המלח של מהטמה גנדי שהחלה כצעד של אינדיבידואל וסחפה אחריה המון רב.

השיח על השוויון המגדרי שנמצא כבר בכל מקום, חשיפה ליותר ויותר נשים שנמצאות בתקשורת בערוצים המרכזיים, הפונט הא-מגדרי שהומצא על ידי מיכל שומר והשלטים הנתלים במוסדות חינוך רבים ובמבנים ציבוריים ומברכים באמצעות הפונט הזה גברים ונשים גם יחד, כל אלה חושפים את הדור הצעיר לעניין השוויון המגדרי, לעוולות שאי השוויון מייצר ולכך שזו כבר לא משהו שאפשר ״לדלג״ מעליו. ככל שהשיח הזה יישאר בתודעה במוסדות חינוך ובתקשורת, ככל שיותר ארגונים יכניסו אותו לאג׳נדה שלהם, ככל שיחוקקו חוקים נגד אפליה וככל שתהיינה יותר אסטרטגיות לקידום נשים במוקדי כוח, כך הדור הצעיר יפנים את העניין וזה יהפוך לחלק מה-DNA שלו.

 

בשנים האחרונות יוצאים עוד ועוד מחקרים שמראים כי קיימת השפעה של השפה על התודעה. נמצא כי מדינות שבהן השפה היא בעלת מגדר דקדוקי כמו עברית, מדורגות נמוך יותר במדד הפער המגדרי. בבדיקת ההשפעה של שימוש בלשון זכר לעומת לשון ניטרלית בשאלון שבוחן מוטיבציה ותחושת מסוגלות ללימודים אקדמיים, נמצא כי לנשים שהשיבו על שאלון בלשון זכר היתה מוכוונות פנימית למשימה נמוכה יותר. במחקר נוסף נמצא כי בפניה למשתתפות בלשון נקבה במבחן, בהשוואה לפניה בלשון זכר, שיפרו הנשים את הישגיהן והפער המגדרי שנוטה בדרך כלל לטובת גברים הצטמצם בשליש במתמטיקה וביותר מחצי בהבנת הנקרא.

אז אני מניחה שאן רוטר לא מכירה את המחקרים האלה, אבל היא כן חשופה במדיה ובמקומות אחרים לשיח על שוויון מגדרי ולכל הדברים שציינתי למעלה והיא מבינה שכבת, כילדה וכאישה לעתיד יש לה זכות לדרוש או לפחות לבקש. וזה בדיוק ההבדל בין הדור הצעיר לדור הבוגר יותר, הם חשופים יותר, הם דעתנים יותר והם לא מפחדים להגיד את דעתם. עכשיו רק נשאר שאמא שלה תלמד ממנה ותבקש מאנשי הקמפיין של טורנדו, לשים לב יותר לאי השוויון המגדרי שהפרסומות שלהם מציגים כמו למשל במשפט "תודה למהנדסים, שעושים ניסים, גם למעצבים תודה, וגם לבן, גילי ויהודה". בעולם האמיתי יש גם מהנדסות ומעצבות, וגם להן מגיע להיות חלק.

עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז
עינת וייסבורט | צילום: מנחם עוז

עינת וייסבורט היא מנכ"לית דרך אישה ויועצת אירגונית המתמחה בשיווין מגדרי