אמנות הריפוי העצמי

ד"ר שניידר המציא שיטת ריפוי עצמית והשיב לעצמו את מאור עיניו

88 שיתופים | 132 צפיות

הירשמו לניוזלטרים של ifeel, וכל הכתבות הכי חמות בדרך אליכם

"יש לנו פוטנציאל הרבה יותר גדול לבריאות ממה שאנו חווים", קובע מאיר שניידר, ד"ר באמנות הריפוי, מורה בשיטת תרגול וריפוי עצמי, המתגורר בארצות הברית. "בכוחנו להביא את עצמנו לתפקוד גופני הרבה יותר טוב".

בספרו "ריפוי עצמי בתנועה – המדריך השלם לשיטת מאיר שניידר" (בהוצאת מודן), הוא מציע טכניקות המעודדות את האדם לקבל אחריות על בריאותו ולאפשר לגוף לרפא את עצמו. "הגוף מצויד באופן טבעי בכלים הדרושים לאחזקתה של בריאות טובה. אני מלמד אנשים על המשאבים שיש בגופם, עד כמה הם לא מנוצלים ואיך לנתבם לתועלתם".

לדבריו, רוב הבעיות הרפואיות לא מתחילות כמחלה אלא כניוון עקב נוקשות או חוסר חמצן בתאים. כך לדוגמה, מי שיושב שעות ממושכות ברצף, מעיק על גבו. על מנת להימנע מבעיות גב חמורות בעתיד צריך לעשות דבר בסיסי ביותר: פשוט לקום ולהתמתח כל 20 דקות.

בעזרת תרגול בתנועה, אדם יכול ללמוד להפעיל את השרירים שמעולם לא השתמש בהם. ההפעלה הנכונה של השרירים מביאה לתפקוד טוב יותר ומונעת כאבים ושיתוקים

ד"ר שניידר, בן 55, נולד עם קטרקט בשתי עיניו ועבר בילדותו חמישה ניתוחים שכשלו וגרמו לעיוורונו המוחלט. "עד גיל 17 הייתי עיוור וקראתי רק בכתב ברייל. הוריי היו חירשים-אילמים וגדלתי אצל סבתי, שהחדירה בי ביטחון", הוא מספר.

בגיל 17 הכיר מורה לתנועה שהאמינה בריפוי עצמי ולימדה אותו תרגילי עיניים לפי שיטת ד"ר ויליאם בייטס, רופא עיניים אמריקאי שפיתח שיטה המבוססת על יוגה טיבטית. "התחלתי לשפר את ראייתי בעזרת יכולת הראייה הזעירה שנותרה לי בעדשה באמצעות תרגילי התאמה לאור, הרפיה והתבוננות בפרטים לעומת המרחב", הוא מספר.

טיפול על חול רך

"בתוך חודשיים התחלתי לראות עצמים גדולים ואחרי שנתיים הייתה לי ראייה של ממש, שהשתפרה עם הזמן. משנת 1984 יש לי גם רישיון נהיגה וגם תעודת עיוור לצמיתות. לא שיניתי את המצב הפיזי של העין, אלא את אופן השימוש בה. הבאתי לאיחוד טוב יותר בין פעילות המוח והעין, ששיקם שני שלישים מהראייה הנורמלית".

במקביל לתרגול העצמי הוא החל לפתח את שיטתו. "עבדתי על היקף הראייה, ולא רק על מרכז הראייה כפי שלימד ד"ר בייטס. גישרתי בין תורתו לבין עיסויים למיניהם שפיתחתי, ולמדתי איך ליישם את השיטה על מקרים קשים מסוגים שונים".

בגיל 21 נסע לארצות הברית, שם עשה תואר ראשון במדעי הרוח ודוקטורט לאמנות הריפוי ברפואה אלטרנטיבית בנושא מחקר של ניוון שרירים מתקדם. כיום הוא חי עם משפחתו בסן פרנסיסקו, שם ייסד את "המרכז לריפוי עצמי".



הבראה על ידי מדיטציה (אילוסטרציה: Photos to go)

הבראה על ידי מדיטציה (אילוסטרציה: Photos to go)

במרכז פועלים קליניקה ובית ספר, בו מכשירים תרפיסטים המגיעים מרחבי העולם. את בית הספר מנהל צוות עובדים מיומן, בעוד שהוא נוסע ברחבי העולם כדי ללמד את השיטה. לארץ הוא מגיע פעם-פעמיים בשנה, כדי לטפל במקרים קשים ולהעביר קורסים וסדנאות לעקרונות הריפוי העצמי.

ד"ר שניידר מאמין שהדרך שבה אנו מתפקדים יוצרת את מבנה גופנו. כשאנו יושבים מול מחשב, לדוגמה, יש לנו נטייה להרכין את הראש והכתפיים קדימה. במרוצת הזמן, צורת הישיבה הזאת הופכת להיות המבנה הקבוע שלנו.

מהו הרעיון שבבסיס שיטת הריפוי העצמי בתנועה?
"זוהי שיטה שלפיה האדם מרגיש את גופו, חש את צרכיו, מגיב עליהם, מכיר ביכולתו ובו בזמן בחולשתו. בגוף מצויים כ-600 שרירים, אך רובינו מניעים 50 מהם בלבד, מה שגורם לכיווץ מוחלט של השרירים שבהם אנו משתמשים ולחולשת השרירים שאינם מופעלים. הכיווץ המתמיד של השרירים מביא ללחץ על העצמות, הגורם לחוסר תנועה של הפרקים, ועם הזמן להידרדרות פתולוגית.

לשאול את הגוף

התנסות בריפוי עצמי

תרגיל לעיניים
כשיושבים שעות מול המחשב וחשים עייפות, מומלץ לתת לעיניים מנוחה. מבחינת העין, לקלוט אור זו עבודה. להיות בחושך זו מנוחה. שפשפו את שתי כפות ידיכם, הניחו אותן בעדינות מעל העיניים, קצת מעל האף, כדי לא לאפשר לאור לחדור לעיניים. יש לבצע את התרגיל פעם-פעמיים ביום, מינימום במשך שש דקות.

"בעזרת תרגול בתנועה, אדם יכול ללמוד להפעיל את השרירים שמעולם לא השתמש בהם, ולהרפות את השרירים שאותם הוא מפעיל כל הזמן. ההפעלה הנכונה של השרירים מביאה לתפקוד טוב יותר ומונעת כאבים ושיתוקים.

אילו בעיות אפשר לפתור באמצעות השיטה?
"כאבי גב, עקמת של חוט השדרה, פריצת דיסק, ניוון שרירים מתקדם ודלקות פרקים. אפשר לטפל באמצעותה בבעיות עיניים, כמו גלאוקומה, ניוון מרכז הרשתית, בעיות קוצר ורוחק ראייה וקטרקט. בבעיות עיניים אפשר לעצור את התהליך כשהוא בתחילתו ולהביא לתפקוד טוב יותר של העדשה. אנחנו עוזרים לאנשים כמעט עיוורים להשתמש בראייה שלהם כדי שתהיה פונקציונאלית יותר, ומסייעים למי שראייתו טובה לראות טוב יותר".

לצאת מכיסא הגלגלים

"מתוך אלפי האנשים שבהם טיפלתי, הצלחתי לעזור לכ-300 לצאת מכיסא גלגלים ולעמוד על הרגליים, על ידי כך שעבדתי על בעיות המשנה של הבעיות הראשוניות שהיו להם.

התנסות בריפוי עצמי

תרגיל לכאבי גב תחתון
שוכבים על הגב, מכופפים את הברכיים כשכפות הרגליים מונחות על הרצפה, ומניעים את שתי הברכיים יחד מצד לצד תוך כדי גלגול הראש לכיוון הנגדי. מניחים מגבת חמה מתחת לגב כדי להגביר באופן מיידי את זרימת הדם לאזור. פעולה זו תעזור למתוח את שרירי הגב בשעה שמפעילים את שאר הגוף. נושמים עמוק.

יושבים על הרצפה כשהרגליים פשוטות לפנים. שמים כדור טניס מתחת לשרירים האחוריים של הירכיים, לוחצים על הירכיים בעזרת הידיים ומתכופפים קדימה. חוזרים על התרגיל כשמניחים את כדור הטניס במקומות שונים מתחת לשרירים האחוריים של הירכיים. במקום כדור טניס אפשר להשתמש באגרופים מתחת לירכיים.

"לאחרונה הגיעה אליי פציינטית כבת 40 עם טרשת נפוצה, כשהיא נשענה על מקל והייתה בדרכה להתיישב בכיסא גלגלים. אבחנתי שהטרשת הנפוצה גרמה אצלה לשיתוק בזרת כף הרגל, שבעקבותיו היא כיווצה את גופה והליכתה הוגבלה. הטרשת גרמה לנזק מועט בלבד, אבל כיווץ שרירי האגן ומפרק הירך הביא לשיתוק – מה שקורה במקרים רבים. כשהתחלתי לעזור לה לשחרר את מפרק הירך היא עדיין צלעה, אבל למדה להפעיל בצורה רכה את השרירים המכווצים. הדרכתי אותה בעבודה יומיומית על גופה ובמשך הזמן הליכתה השתפרה".

האם בעזרת שיטתך אפשר להשתחרר מכאבים חזקים?
"יש בגוף כוחות ריפוי חזקים מאוד שהאדם אינו מודע להם, והם באים בד בבד עם זרימה תקינה של הדם, מערכת הלימפה והמערכת החיסונית. אם אנחנו עוזרים לעורר את התנועה שקיימת בגוף, הזרימה מתחדשת כל הזמן והגוף מתרפא.

מה אפשר לעשות כדי למנוע דלקת במפרק כף היד המאפיינת עובדי מחשב, פסנתרנים ומעסים?
"על ידי תרגילים ועיסוי. ראשית יש לשחרר את הכתפיים, אחר כך לעבוד תוך הפרדת פרקי האצבעות משאר הגוף. יש לשבת, להניח כרית על הירכיים, לאחוז ביד שמאל את מפרק יד ימין ולהניע את האצבעות בתנועות סיבוביות עדינות, בלי לכווץ את הזרוע, ולעסות את שרירי האמה של יד ימין. אחר כך לעשות את אותה פעולה על היד השמאלית. אפשר גם להקיש בידיים על האמה והזרוע של כל יד – פעולה מומלצת כשאתם יושבים מול הטלוויזיה".

כיצד אפשר למנוע בעיות עיניים?
"הסתכלות למרחק במשך שמונה דקות, פעמיים ביום, עשויה לעזור לאנשים למנוע היווצרות קטרקט. התרגול ידחה מאוד את הופעתו, ואצל חלק רחב של האוכלוסייה, ההתבוננות למרחוק עשויה למנוע כליל קטרקט. התרגול הזה גם גורם לאיזון בין היכולת להתבונן בעצמים רחוקים וקרובים.

ד"ר שניידר יגיע לארץ באמצע חודש דצמבר. לפרטים»

הכתבה המלאה התפרסמה במגזין חיים אחרים, דצמבר 2009

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה

הכתבות הכי מעניינות שירתקו אתכם אל מסך המחשב עכשיו ב-Twitter