מי ידע שכה משתלם להיות אישה חרדית בסביבת עבודה חילונית?

יראת גינסברג | צילום באדיבות המצולמת
יראת גינסברג | צילום באדיבות המצולמת

להיות אישה חרדית בסביבת עבודה חילונית זה אולי לא פשוט, אבל מתברר שזה מאוד משתלם. אז איך זה שהרבה נשים לא יודעות על זה?

88 שיתופים | 132 צפיות
כל הדברים שאף אחד לא מדבר עליהם – פרויקט מיוחד | איור: מיכל רוט
כל הדברים שאף אחד לא מדבר עליהם – פרויקט מיוחד | איור: מיכל רוט

קוראים לי יראת גינסברג, אני בת 22, מהיישוב רכסים. בארבעת החודשים האחרונים אני עובדת בצוות פיתוח אלגוריתמים בחברת מובילאיי. אני בחורה יחידה וחרדית יחידה בצוות של כ־20 גברים. חבל לי שהרבה נשים חרדיות לא יודעות שהן יכולות לקבל תנאי העסקה ממש טובים בחברות כאלה, בלי להתפשר על השכר, כפי שקורה בחברות מסוימות שמעסיקות נשים חרדיות. יש כיום חברות הייטק שמיועדות לנשים חרדיות ומציעות תנאי העסקה שמתאימים להן, כמו משרות אם, הסעות וגם הפרדה בין נשים וגברים – הבעיה היא שהחברות האלה מעסיקות חרדיות כעובדות קבלן והשכר שלהן נמוך משמעותית. יש לי חברות שמקבלות שכר מינימום ויש להן תואר כמו שלי. צר לי שהן לא יודעות שגם בחברות חילוניות, שבהן השכר גבוה משמעותית, לרוב נותנים את המענה הזה. במשרה כמו שלי אפשר לקבל שכר סביב 12 אלף ש"ח נטו, בחברות במרכז הארץ אפשר אפילו לקבל יותר.

>> למה לא אמרת לי: מתברר שאת יכולה לגייס 12 מיליון דולר ועדיין להיתקל בשוביניזם
>> למה לא אמרת לי: כל הדברים שלא מדברים עליהם – הפרויקט המלא

בהרבה מוסדות, כמו זה שאני למדתי בו (המרכז האקדמי לב בירושלים), נותנים הרבה מידע על חברות שאפשר לעבוד בהן ולשמור על הכללים. יש גם הדרכה לסטודנטיות ומסבירים על דברים כמו הטרדות מיניות בעבודה. 

יש לי חברות שמקבלות שכר מינימום ויש להן תואר כמו שלי. צר לי שהן לא יודעות שבחברות חילוניות הן יכולות להשתכר סביב 12 אלף ש"ח נטו

כיף לי מאוד בחברה ובצוות האלגוריתמים שאני חברה בו, והתפקיד שלי מעניין מאוד, תפקיד שדורש הרבה אינטראקציה עם אנשי הצוות, דיונים ושאלות. יש לנו שיח מאוד מכבד וענייני, אני לא זוכרת שקיבלתי אי־פעם הערה על משהו שלבשתי או שהתייחסו אלי באופן שלא קשור לעבודה. לפעמים אני מקבלת שאלות, בייחוד בקיץ, אם לא חם לי בבגדים האלה, ואיך אני לא רותחת. אז אני מסבירה לאנשים שעובדים איתי שזה עניין של הרגל. מעבר לזה, אני דווקא מרגישה יותר נעים שהלבוש שלי ייצוגי, מכבד ולא חושפני, כך שאין סיכוי לסטיות מהנושא ולהתייחסות שהיא לא עניינית. 

במשרד אני מקפידה על שמירת נגיעה. היו מצבים שהלכתי לפגישות עם אנשים בכירים שאינם דתיים ולא יכולתי ללחוץ להם את היד וזה יצר לפעמים אי־נעימויות, אבל בסך הכל מכבדים את זה. לפעמים קורה שמדברים במשרד על דברים יותר אישיים ומעצם זה שמדובר בצוות של גברים, קורה שהם מדברים על דברים שלא מתאימים לי או במילים שמבחינתי הן לא לעניין. במקרים כאלה אני לא מגיבה או פשוט הולכת משם.

במשרד אני מקפידה על שמירת נגיעה. היו מצבים שהלכתי לפגישות עם אנשים בכירים שאינם דתיים ולא יכולתי ללחוץ להם את היד וזה יצר לפעמים אי־נעימויות

אני צעירה יחסית לאחרים אז לפעמים קצת מקניטים אותי בעניין הזה, אבל אני לא מרגישה שהמגדר או חוסר ההשכלה שלי – אני היחידה בלי תואר שני – גורמים לאנשים להתייחס אלי בצורה פחות מכבדת או שפחות מתחשבים בדברים שאני אומרת.

מה שכן מוזר לפעמים זה כשמדברים על תוכניות לסוף השבוע, כי מבחינתי ימי שישי זו סעודת שישי ומבחינתם דברים אחרים. ככה יוצא גם שחרדים או דתיים שהולכים הביתה מקבלים ברכת 'שבת שלום' וחילונים 'סוף שבוע נעים'. יכולות להיות גם שיחות על דת. יכולים לשאול אותי לדוגמה, במה אני מאמינה. אבל בסופו של דבר זה מתוך צורך כן ואמיתי להבין, לא מתוך כוונה לגרום לי לחשוב אחרת או לשנות את דעתי על דברים. אחרי הכל, אני אולי שונה מכולם, אבל מרגישה מאוד שייכת.